Paikalliset

Turkulaistutkimus: Ympäristöystävällinen merenkulku vähentää rahtikustannuksia

Jori Liimatainen
Tuoreen tutkimuksen mukaan ympäristöystävällisyys vähentää merenkulun rahtikustannuksia.
Tuoreen tutkimuksen mukaan ympäristöystävällisyys vähentää merenkulun rahtikustannuksia.

Åbo Akademin tuoreen tutkimuksen mukaan hiilidioksidipäästöjen vähentäminen merenkulussa olisi taloudellisesti kannattavaa toimintaa. Teollisuustalouden laboratorion tutkimus osoittaa, että varustamot ja satamat saisivat aikaan säästöjä esimerkiksi panostamalla digitaaliseen reittisuunnitteluun tai asentamalla laivoihin aurinkopaneeleja. Merenkulun hiilidioksidipäästöjä voitaisiin vähentää muun muassa aluskannan tehokkaammala hyödyntämisellä ja energiatehokkuuden parantamisella ympäristöystävällisen ja kestävän teknologian avulla. Samalla voidaan alentaa myös rahtikustannuksia.

Tutkimuksessa mallinnettiin päästöjen vähentämisen ja investointien taloudellisia vaikutuksia.

– Yhdistämällä operatiivisia ja teknisiä muutoksia on mahdollista sekä vähentää päästöjä että alentaa rahtikustannuksia. Jos alukset käyttävät vähemmän polttoainetta saman rahtimäärän kuljettamiseen, varustamot säästävät merkittävästi polttoainekuluissa, kertoo Åbo Akademin teollisuustalouden tutkimusjohtaja Magnus Gustafsson tiedotteessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Merenkulkualalla vallitseva kova kilpailu hidastaa ympäristölle haitallisten hiilidioksidipäästöjen vähentämistä tahtotilasta huolimatta. Digitalisaation avulla on mahdollista toteuttaa käytännön ratkaisuja. Esimerkiksi uudet digitaaliset suunnittelu- ja varausjärjestelmät mahdollistavat älykkään reittisuunnittelun ja vähentävät turhaa liikennettä puolityhjillä tai jopa kokonaan ilman lastia ajettavilla laivoilla.

– Minimoimalla tyhjinä ajettavien laivojen merimailit eli niin sanottu painolastiliikenne saadaan aluskannan käyttöastetta nostettua ja päästöjä hillittyä.

Olemme malliemme avulla osoittaneet, että taloudellisesti kannattavaa uutta teknologiaa ovat esimerkiksi aurinkopaneelit, potkurien optimointi sekä niin sanottu cold ironing, eli mahdollisuus kytkeä alus satamassa sähköverkkoon. Sen sijaan esimerkiksi tuulivoimaa hyödyntävät asennukset eivät osoittautuneet kannattaviksi, sanoo Åbo Akademin teollisuustalouden laboratoriossa väitöskirjaansa valmisteleva Henry Schwartz.

Tutkimus tehtiin osana Åbo Akademin Meri-tutkimusta, jonka puitteissa tehdään monitieteellistä meren ja merenkulun tutkimusta teollisuustalouden, meribiologian ja julkishallinnon menetelmin. Tutkimus on jatkoa teollisuustalouden laboratorion ja Stiftelsen för projektforskning -säätiön pitkään jatkuneelle ja antoisalle yhteistyölle.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.