Paikalliset

Novia aloittaa Turussa englanninkielisen merenkulkualan insinöörikoulutuksen

Ari-Matti Ruuska
Tulevaisuudessa myös Turussa voi opiskella merenkulkualan insinööriksi. Kuvassa Viking Gracen konehuone jossa Wärtsilän dieselit jylläävät.
Tulevaisuudessa myös Turussa voi opiskella merenkulkualan insinööriksi. Kuvassa Viking Gracen konehuone jossa Wärtsilän dieselit jylläävät.

Ruotsinkielisessä Yrkeshögskolan Noviassa on ensi syksystä alkaen mahdollista suorittaa merenkulkualan insinöörin (AMK) koulutus.

Uusi koulutus on englanninkielinen.

Aiemmin merenkulkualan insinööriksi on ollut mahdollista opiskella Satakunnan ammattikorkeakoulussa Raumalla sekä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa Kotkassa. Noviassa on aiemmin ollut tarjolla merenkulkualaa merikapteenin suuntautumisalalla.

Merenkulkualan insinöörit ovat päteviä työskentelemään aluksilla konepäällystötehtävissä kansallisessa tai kansainvälisessä liikenteessä sekä erilaisissa insinöörin tehtävissä maissa. Tutkinnon suorittaneella on edellytykset toimia muun muassa vahtikonemestarina ja lopulta konepäällikkönä, joka vastaa koko aluksen koneista, laitteista ja muusta tekniikasta.

– Merenkulkualalla on kaivattu insinöörikoulutusta, kertoo merenkulkualan koulutuksesta Noviassa vastaava Per-Olof Karlsson kertoo oppilaitoksen tiedotteessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Merenkulkualan opinnot sijoittuvat Aboa Maren kampukselle Turun sataman läheisyyteen. Kampuksella on konehuonesimulaattori, jossa pystytään simuloimaan eri alusmalleja erityyppisillä koneilla ja laitteilla, esimerkiksi diesel- tai LNG-käyttöisiä aluksia.

Haku koulutusohjelmaan on avoinna. Hakuaika on 8.–22. tammikuuta 2020. Hakemus tehdään osoitteessa studyinfo.fi.

Tutkintonimikkeenä on Bachelor of Engineering, Maritime Engineering, opintojen laajuus on 270 opintopistettä. 4,5 vuotta kestävien opintojen opetuskielenä on englanti.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.