Kaksi liikennemuutosta tulee Turussa voimaan tänään – Hämeentien ramppi avautuu ja Auransillan ajokielto alkaa

Riitta Salmi
Ramppi Hämeentieltä Helsingin valtatielle oli suljettu liikenteeltä lähes neljä vuotta. Tuona aikana ramppi oli Tyksin T3-rakennuksen työmaa-alueelle kulkevien rekkojen käytössä.
Ramppi Hämeentieltä Helsingin valtatielle oli suljettu liikenteeltä lähes neljä vuotta. Tuona aikana ramppi oli Tyksin T3-rakennuksen työmaa-alueelle kulkevien rekkojen käytössä.

Anni Savolainen

Reitti Helsinkiä kohti on tästä päivästä lukien suorempi kuin viime vuosina. Hämeensillalta pääkaupungin suuntaan laskeva ramppi avataan liikenteelle tänään perjantaina puoliltapäivin.

Katuinsinööri Heidi Jokisen mukaan alueella on pieniä tehtäviä ennen avausta.

– Noin kello 12 pyritään avaamaan. Tällä hetkellä siellä on suljettuja kaistoja, ja liikennevalo-ohjaukset palautetaan ennalleen, Jokinen sanoo.

Ramppi suljettiin autoilijoilta vuonna 2016. Reitin lupailtiin palaavan käyttöön ennen joulua.

Jokinen kertoi tuolloin Turun Sanomille, että rampin luo odotettiin uusia liikennemerkkejä sekä opasteita ja että tekniset laitteet vaativat lisätestausta.

Opaste ei kuitenkaan ollut viivästyksen syy.

– Opasteet ehtivät tulemaan mainiosti tässä aikataulussa. Lähinnä tekniset laitteet olivat se, mistä haluttiin varmistua.

Teknisten laitteiden testaus on jatkunut vielä viime päivinä.

– Ramppia ei voinut avata, ellei olla varmoja, että kaikki toimii.

Toinen voimaan tuleva liikennemuutos on Auransillan ajorajoitus. Tästä lähtien ajo siltaa pitkin on kielletty arkisin aamulla kello 7–9 ja iltapäivällä kello 15–17.

Ajokiellolla pyritään sujuvoittamaan joukkoliikennettä. Linja-autot, taksit, polkupyörät ja kuorma-autot saavat ajaa sillalla vapaasti, eli kielto ei koske näitä kulkuneuvoja.

Liikennesuunnittelupäällikkö Matti Salosen mukaan kielto astuu voimaan heti perjantaiaamuna.

– Yön aikana asennetaan uudet opasteet, Salonen sanoi torstaina.

Syyskuussa 2018 Turun keskustaan määrättiin läpiajokielto, joka koskee myös Auransiltaa.

Kieltoa on kuitenkin Salosen mukaan noudatettu vaihtelevasti.

– Läpiajokiellon alue on kohtuullisen laaja, niin sen hahmottaminen on ollut ihmisille vaikeaa. Nyt ei ole tulkinnanvaraa, jos ajaa henkilöautolla Auransillalla kieltoaikana, Salonen kertoo.

Salosen mukaan tarvetta oli hyvin selkeälle kiellolle.

– Poliisien työn kannalta tämä on paljon yksinkertaisempi kuin läpiajokielto.

Läpiajokielto keskustassa on edelleen voimassa. Nyt läpikulku on kuitenkin kiellettyä samaan aikaan kuin Auransillan ajokielto.

Arkiaamuisin ja -iltapäivisin henkilöautolla ei saa siis ylittää Auransiltaa eikä ajaa kiellettyjen katujen läpi. Nämä kadut ovat osa Aurakadusta, Eerikinkadusta, Linnankadusta ja Brahenkadusta.

Turun Sanomat uutisoi vuodenvaihteen jälkeen ajokiellon voimaantulon lykkääntymisestä parilla päivällä ja kertoi, että päivämäärää siirrettiin puuttuvien liikennemerkkien vuoksi.

Liikennemerkit eivät olleet myöhästymisen syynä myöskään Auransillalla. Salosen mukaan opasteet tulivat hyvissä ajoin.

– Päivämäärän siirto oli käytännön asia, millä tuli varmuutta meidän asennusurakoitsijalle. Saatiin kahden päivän varmuusvara, että osataan tiedottaa, mikä päivä opasteet ovat siellä varmasti, Salonen sanoo.

Ajokiellosta ja keskustan läpiajosta kertovien liikennemerkkien ja opasteiden pitäisi olla tänä aamuna kaduilla yöllisen asennuksen jälkeen. Ajokiellon vaikutuksia arvioidaan kuuden kuukauden kuluttua.

Lue lisää: Keskustan läpiajokieltoja mahdoton valvoa: "Kellään ei ole oikein mitään puuttumisoikeutta"

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vastaa
Ken Kuru
typerä temppu
Jos asuu Kristiinankadun ja Linnankadun kulmassa, Pitääkö kiertää puoli Turkua jotta pääsis autolla Kaskenkadulle?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
RetuPerä
Vast: typerä temppu
Turussa taitaa asua "Ano Turtiaisia", jotka ajavat autolla kilometrinkin matkat lääkärin suosituksesta...että salilla jaksaa rautaa nostaa !?!?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: typerä temppu
Toivottavasti se tarkoittaa juuri ja tasan sitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: typerä temppu
"Pitääkö kiertää puoli ..."

Sellaisia vain ihmiset ovat, kunnes se ei ole enää mahdollista. Mielipiteitä on, mutta mikä niistä voittaa ja vasta milloin?

Pitäisikö nyt tehdä päätös, että autoton (nelikumipyörätön) keskusta tehdään vaikkapa kortteli kauppatorista suuntaansa? Niin, ja mulle ei ole mitään väliä sille. Kunhan kysyn pyöräilijän mielipidettä (keskustelua).
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kalle
Vast: typerä temppu
Ei pidä kiertää.Mutta Piikkiön kautta pitää.Revi siitä!!!!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
MARKKU SALONEN
Syyskuussa 2018 Turun keskustaan määrättiin läpiajokielto
Ja tämän liikennemerkin merkitys on autoilijalle täysin mahdoton ymmärtää. Mikä "keskusta" on tarkkaan ottaen? Nyt tuossa kartassa se selviää, mikä kiellolla on yritetty tarkoittaa. Esimerkiksi alajuoksulta Linnankadulta lähestyttäessä Wiklundin tavarataloa on täysin epäselvää, saako edetä autolla vai ei. Näköjään ei. On siis keskustan läpiajo kyseessä, jos piipahtaa tavaratalossa. Vai onko?
Kirjastossa asti siis saa ilmeisesti käydä.
Turistille aivan täysi arvoitus. Samoin varmaan poliisille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
-m.
Vast: Syyskuussa 2018 Turun keskustaan määrättiin läpiajokielto
Jokainen liikenneopetusta saanut tietää, että läpiajoa ei ole se kun tuo tai hakee jonkun, tai toimittaa muita asioita, eli esim. käy kaupassa jne.

Kävin katsastamassa nuo uudet liikennemerkit, ja veikkaanpa että niistä tulee virheellisinä aika poru. Lain mukaan määräävät lisämerkit ovat punareunaisia. Nyt asennetut mustareunaiset ovat vain ohjeistavia. Vastuupomo ansaitsee kunnon satikutit. Tällaisilla kilvillä sillalla on nyt kaikilla moottoriajoneuvoilla, myös busseilla jne. arkena ja pyhänä täydellinen ajokielto.

Asiallisesti, kilvet pitää uusia jo siksi että niiden kirjainkoko on kiusallisen pieni. Lisäkilpilaissa sekin lienee määrätty.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hit'n'run
Vast: Syyskuussa 2018 Turun keskustaan määrättiin läpiajokielto
"Jokainen liikenneopetusta saanut tietää, että läpiajoa ei ole se kun tuo tai hakee jonkun, tai toimittaa muita asioita, eli esim. käy kaupassa jne."

Niinkö? No mistäs se valvoja nyt sitten tietää onko käynyt kaupassa, ollut toimittamassa asioita tai käynyt hakemassa jonkun? Vai saako ihan itse vapaasti selitellä? Kuinka kauan pitää olla Kauppahallin tai Raastuvan parkissa, ettei ole syyllistynyt läpiajoon? Vai pitääkö poistua tulosuuntaan pakittamalla?

Nämä ovat likimain yhtä älykkäitä liikennemerkkejä kuin motarille sijoitetut 30 kmh nopeusrajoitukset, jotka ovat voimassa 7/24, kun työmaalla on liikennettä 5/8. Ajokielto ruuhka-aikaan on kyllä täysin ymmärrettävä ilman yliopiston jatkotutkintoakin, silloin siitä ei ajeta ja piste. Kukahan näitä oikein pohtii ja suunnittelee.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »