Paikalliset

Suojateiden määrä saattaa vähentyä Turussa – Helsinki otti jo askeleen kohti mallia, jossa laatu korvaa määrän

Jari Laurikko
Liikenneturvan tietojen mukaan Kunnallissairaalantien ja Kaskenkadun risteys on Turun vaarallisin. Kaikista jalankulkijavahingoista puolet tapahtuu vuoden kolmen pimeimmän kuukauden aikana.
Liikenneturvan tietojen mukaan Kunnallissairaalantien ja Kaskenkadun risteys on Turun vaarallisin. Kaikista jalankulkijavahingoista puolet tapahtuu vuoden kolmen pimeimmän kuukauden aikana.

Turussa saattaa tulevaisuudessa olla nykyistä vähemmän suojateitä. Suojatiet ovat paikoissa, joissa on oikeasti mahdollista varmistaa jalankulkijan turvallisuus. Suojateillä on hidasteita, jotka pakot...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk eurolla.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 1 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (11)

Vastaa
Mietiskelijä
Ehdotuksia
Miltei kaikissa T-risteyksissä voidaan poistaa toinen suoraan menevän tien ylittävä suojatie ilman sanottavaa haittaa jalankulkijoille. Myös muualla Euroopassa oleva tapa sijoittaa suojatie kymmenisen metriä risteyksestä lisäisi suojateiden turvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta. Yksi kääntyvä auto ei pysäytä koko takansa tulevaa liikennettä ja autoilija näkee suojatielle tuulilasista eikä sivulasista jossa ei ole pyyhintä. Myöskään joka risteyksessä ei tarvita suojatietä, on kuitenkin olemassa kääntyvän ajoneuvon väistämisvelvollisuus.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ehdotuksia
Ei muualla Euroopassa ole suojateitä mainitsemallasi tavalla sijoitettu 10m päähän risteyksestä. Ei todellakaan. Kun suojatie on 10m päässä risteyksestä, kääntyvän auton kuljettaja on ehtinut suojatielle päästessään pitämään kaasua pohjassa sen 10m matkan, tosi turvallista.

Puhumattakaan siitä kun jalankulkija haluaa kulkea katua pitkin, onkin tosi sujuvaa kävelyä kiertää 10m päässä olevan suojatien kautta.

Samaten T-risteyksessä jos suojatie on vaikka vasemmalla puolella ja jalankulkija kävelee oikeaa puolta ja haluaisi päästä risteävän tie yli ja oikealle. Onpa tosi sujuvaa taas.

Ei noilla ehdotuksilla ole turvallisuuden kanssa mitään tekemistä vaan vain autoilun sujuvoittamisen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.F.
Viranomaislogiikkaa
Eli suojatieonnettomuuksia saadaan vähennettyä vähentämällä suojateitä?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Hankala
Sillälailla
Heijastimet jalankulkijoilla auttaisi näkyvyyteen, jos niitä joku viitsisi käyttää. Vähemmän suojateitä = tie ylitetään mistä sattuun.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Sillälailla
Suurin osa yliajoista tapahtuu päivänvalossa. Kerropas taas miten heijastin auttaa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Asko Ojala
Autoilun ylivalta
Kummallinen logiikka: jos autoilijat rikkovat väistämissääntöjä niin vähennetään kävelijöiden oikeuksia.

Jos joku suojatie on vaarallinen niin ratkaisu on hankkia siihen poliisiratsia niin pitkäksi aikaa että jää päähän! Nythän autoilijoita oikein kannustetaan ajamaan varomattomasti, siitä saa vain palkinnon kun jatkossa saa ajaa vieläkin varomattomammin!

Turussa on infra muutenkin auton mittakaavassa suunniteltu (kilometrejä), ei kävelijän (satoja metrejä).
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Autoilun ylivalta
Hyvin sanottu, täällä tosiaan liikennettä rakennetaan lähes täysin yksityisautoilijan näkökulmasta.

Poliisiratsioiden ohella toimiva keino kevyen liikenteen turvallisuuden parantamiseen olisi määrätä suojatieonnettomuuksissa tuomiot aina törkeänä liikenteen vaarantamisena, ja lisärangaistuksena ottaa ajokortti pois, jos syyllistyy toisen kerran autoilijana törkeään liikenteen vaarantamiseen. Ja kortti takaisin vasta uuden autokoulukurssin ja insinööriajon jälkeen. Niin ja kortitta ajamisesta auto valtion omaisuudeksi, aina!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Autoilun ylivalta
Asko Ojala ehdottaa: "Jos joku suojatie on vaarallinen niin ratkaisu on hankkia siihen poliisiratsia niin pitkäksi aikaa että jää päähän! Nythän autoilijoita oikein kannustetaan ajamaan varomattomasti, siitä saa vain palkinnon kun jatkossa saa ajaa vieläkin varomattomammin!"

Suosittelen että Asko lukee vielä nimimerkin Mietiskelijä ehdotuksen: "Miltei kaikissa T-risteyksissä voidaan poistaa toinen suoraan menevän tien ylittävä suojatie ilman sanottavaa haittaa jalankulkijoille."

Voisin ottaa yhden esimerkin, kun tullaan Impivaaran uimahallista Markulantielle. Esimerkki on sen suhteen huono että tuossa T-risteyksessä on vain yksi suojatie Markulantien yli, mutta se on väärällä puolella. Jos tulee autolla pimeässä ja sateessa uimahallilta niin siinä on Kekkurintien oikeassa reunassa kevyen liikenteen väylä. Mutta sinä tien ja kevli-väylän välissä on nurmikkokaista jossa on isoja puita. Pimeässä ja sateessa kun auton lasit ovat täynnä katuvaloista kimaltelevia vesipisaroita on oikealle kääntyvän autoilijan erittäin vaikea nähdä onko sieltä pimennosta tulossa polkupyöräilijä. Tällaisia paikkoja tulisi välttää ja laittaa se suojatie siten että vasemmalle kääntyvä autoilija joutuu sen ylittämään, näkyvyyshän on huomattavasti parempi vasemmalle käännyttäessä.

Tiedä sitten paljonko noita kolmen suojatien T-risteyksiä on, muistaakseni ainakin Itäinen pitkäkatu / Kivenhakkaajankatu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Autoilun ylivalta
Jos kääntyvä ei näe, pitää kääntyminen kieltää. Eli ratkaisu ei ole jalankulun ja pyöräilyn haittaaminen vaan autoilun kieltäminen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Autoilun ylivalta
Asioita voi aina yrittää ratkoa ideologista lähtökohdista. Nimimerkki Pyöräilijä esittää ideologiaan pohjaavan ratkaisun suojateiden turvallisuusongelmiin: "Jos kääntyvä ei näe, pitää kääntyminen kieltää. Eli ratkaisu ei ole jalankulun ja pyöräilyn haittaaminen vaan autoilun kieltäminen."

Toinen tapa on ottaa tosiasiat tosiasioina ja lähteä etsimään parannuksia.
Se on kaiketi jokaiselle selvää että oikealle kääntyminen on näkyvyyden suhteen autoilijalle hankalampaa kuin vasemmalle kääntyminen. Kuljettajan vieressä istuva rajoittaa näkyvyyttä, keskipilari ja muut auton rakenteet rajoittavat näkyvyyttä. Jos on pimeää ja sataa niin ongelma on kertaluokkaa suurempi.
Näitä ongelmia pystyy välttämään oikealla risteysten suunnittelulla. Ei se ole jalankulkijoilta ja pyöräilijöiltä pois vaan parantaa heidän turvallisuuttaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää