Varsinais-Suomessa ensirekisteröitiin viime vuonna hieman enemmän kaasu- kuin sähköautoja – dieselautoja yhä yli kymmenkertaisesti

Jori Liimatainen
Kaasuauton latauspiste eroaa jonkin verran perinteisestä bensiinipumpusta.
Kaasuauton latauspiste eroaa jonkin verran perinteisestä bensiinipumpusta.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin rekisterin mukaan Suomessa ensirekisteröitiin viime vuoden aikana yhteensä 189 008 ajoneuvoa. Niistä 114 199 oli henkilöautoja. Henkilöautoja rekisteröitiin ensimmäistä kertaa 5,2 prosenttia edellisvuotta enemmän.

Ensirekisteröinti tapahtuu silloin, kun uusi auto rekisteröidään Suomessa ensimmäisen kerran. Käytettynä maahantuodut autot eivät sisälly ensirekisteröintitilastoihin. Ahvenanmaalle ensirekisteröidyt ajoneuvot eivät ole mukana

kuukausitilastoissa.

Yleisimmät henkilöautomerkit vuonna 2019 olivat Toyota, Volkswagen ja Skoda.

Vuonna 2019 ensi kertaa rekisteröidyistä henkilöautoista yhä valtaosa, 82 333 oli bensiinikäyttöisiä. Myös dieselautot pitävät yhä suosiotaan, sillä Suomessakin niitä rekisterötiin viime vuonna yli 21 tuhatta.

Koko maassa vajaa 1 900 sähköautoa pääsi rekisteriin. Määrä lähes tuplasi koko Suomen sähköautokannan, sillä vuoden 2018 lopussa liikennekäytössä oli 2 404 täysin sähkökäyttöistä autoa.

Myös varsinaissuomalaiset kulkevat selvästi eniten perinteisten polttoaineiden avulla. Bensiinikäyttöisiä henkilöautoja rekisteröitiin viime vuonna 7 605 ja diesenkäyttöisiä 1 492. Hybridikäyttöisiä autoja, jotka hyödyntävät bensiinin lisäksi sähköä rekisteröitiin hieman alle 400.

Täysin sähkökäyttöisiä uusia autoja Varsinais-Suomessa rekisteröitiin 135.

Sähköautoja hieman suositumpia Varsinais-Suomessa olivat maakaasukäyttöiset autot, joita rekisteröitiin viime vuoden aikana 178.

Koko maassa maakaasukäyttöisiä autoja ensirekisteröitiin 2 142.

Suomen Energia- ja Ilmastostrategian tavoitteena on 50 000 kaasuautoa kotimaan liikenteessä vuoteen 2030 mennessä. Joulukuussa 2019 Traficomin tilasto osoitti Suomen teillä kulkevan jo yli 10 000 kaasuautoa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.