Turun väestönkasvu hidastunut

Lennart Holmberg

Turun marraskuun lopun ennakkoväkiluku on 193 271, tiedottaa Turun kaupunki. Väestö kasvoi tammi–marraskuussa 1 940 hengellä viime vuodenvaihteeseen verrattuna. Väestönkasvu oli vuoden 2018 vastaavana ajankohtana 2 068, joten kasvu on hieman hidastunut.

Väestönkasvu perustui vakiintuneeseen tapaan muuttoliikkeeseen. Kuntien välinen nettomuutto kasvoi 1 436 ihmisellä ja nettomaahanmuutossa oli kasvua 696 henkeä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (9)

Vastaa
K.K.
Siinä se meni raitsikoiden tarve
Turku ei kasva, kuten nämä raitsikka koohottajat ovat perusteenaan pitäneet. Nyt on aika lopettaa tämä turha hössötys tai vähintäin ottaa kymmenen vuoden aikalisä ja katsoa tilanne sitten uudelleen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Petri
Vast: Siinä se meni raitsikoiden tarve
Turku ei ole muuta tehnytkään, kuin ottanut aikalisää muutaman kymmenen vuotta. Sinä aikana mm. Tampere meni menojaan ja teki asioita mm.lainarahalla. Siellä onkin keskitytty tekemiseen, eikä ole synkistelty saamattomina, kuten täällä on tapana.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kommentattori
Tämäkin varmaan raitsikan puutteen syytä
Odotan milloin kaupunginjohtaja astuu esiin ja sanoo että tämä johtui siitä kun ei ole raitiovaunua.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
K.K.
Arvata saattoi
Turussa joukkolikenne ratkaisun persuteena on käytetty 250 000 asukasta vuonna 2040, mutta viimeinen tutkimus osoittaa, että kasvu taittuu jo vuona 2034 ja kasvaa siihen asti vain 1000 asukkaalla vuodessa. Tämä tarkoittaa sitä, että meillä on 2034 n. 198 000 + 14 x 1000 asukasta, eli yhteensä vain 212 000 asukasta.

Väestöennuste on siis tarkoitushakuisesti yliarvioitu, jotta kaupunkiin saataisiin raitsikka, joka vaatii huomattavasti ennustetta suuremman väestöpohjan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Petri
Raitiovaunut tarvitaan
Väkiluku heiluu kymmenillä ja sadoilla vuosittain, joka on ihan normaalia. Mitä tulee raitiovaunuun, niin se on kehittyvän kaupungin tärkeä joukkoliikennemuoto, joka tarvitaan. Turussa on mellastanut viimeiset vuosikymmenet sukupolvi, joka on näyttönsä antanut. Näyttöjen ehdoton kruunu on aikoinaan lopetettu raitiotie ja sitä seurannut vuosikymmenien jatkunut väestökato. Nyt saamaton jarrusukupolvi on väistymässä ja uusi on käärinyt hihansa sekä tehnyt sen mitä on tarvittu. Kaupungin joutomaita on rakennettu ja infraa parannettu. Kaupungilla on visioita, kuten kehittyvällä kaupungilla kuuluu ja tärkeimpiä niistä on raitiotie. Joukkoliikennebussi on työmatkalaisen painajainen, kun taas raitiovaunu koetaan miellyttävänä ja ilmavana kulkea. Sitä käyttävät myös kaikki koulutukseen ja yhteiskuntaluokkaan katsomatta. Toisin on bussilla. Ainoa varma asia tässä on, että jos veronmaksajat vähenevät kaupungissa saamattomuuden johdosta, niin silloin verotaakka nousee jäljelle jäävien kesken.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
K.K.
Vast: Raitiovaunut tarvitaan
Verotus tulee nousemaan useilla prosenteilla, jos raitsikka ja kaikkien nyt vouhotetut rakennushankkeet toteutetaan. Siinä vasta vetovoimatekijä Turulle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Raitiovaunut tarvitaan
K.K.: "Verotus tulee nousemaan useilla prosenteilla, jos raitsikka ja kaikkien nyt vouhotetut rakennushankkeet toteutetaan. Siinä vasta vetovoimatekijä Turulle."

Tätä kirjoitettaessa on viisi viestiä, yksi Kommentattorilta ja kolme nimimerkiltä K.K..

Kommentattori on ilmoittanut ettei ole turkulainen ja K.K. lupaili Tampereelle muuttavansa jos ratikat tulevat Turkuun.
Kummallista että ratikka niin kiinnostaa 'ulkopuolisia'.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Raitiovaunut tarvitaan
Ja jos mitään ei tehdä, työikäinen väestö muuttaa toisaalle ja Turusta tulee eläkeläisten kaupunki. Eli sosiaalikulut kasvavat ja verotulot vähenevät. Tätä kompensoidaan veronkorotuksilla.

Kyllä olisikin upeaa kilpailla Suomen parhaasta sattohoitokodista ja parhaista eduista eläkeläisille. Viimeinen voisi sitten sammuttaa valot kaupungista.

Tekemättä mitään, ei saavuta mitään. Ei väestönkasvua, eikä etenkään tuottavaa väestönkasvua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Raitiovaunut tarvitaan
"Ja jos mitään ei tehdä, työikäinen väestö muuttaa toisaalle..."

Jos jo nyt hieman viitsii katsoa Traf­fic Ma­na­ge­ment Fin­landin sivuilta (siinä meille suomalaisille nimeä) liikennemääriä aamuin-illoin Turkuun ja pois, voi helposti päätellä, että muut syyt kuin joukkoliikenteen toimivuus Varissuo-Runosmäki -välillä on talousalueen ratkaisu. Työpaikat ovat Turussa ja tekijät naapurikylissä.

Työikäinen Turussa työssä käyvä väestö asuu jo nyt muualla. Asunnoissa, joita ei olla purkamassa ja niiden asukkaita siirtämässä Turkuun vielä moneen vuosikymmeneen.

Raitiotien kannattajien tulisikin aktiivisesti saada mukaan naapurikylien maksajat. Pikalinja Liedosta, Kaarinasta, Raisiosta, Naantalista, Ruskolta ja Maskustakin olisi jotain. Siis nyt puhumaan niiden päättäjät mukaan kiskoliikenteeseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »