Petri Bäckström palautti hauskuuden oopperoihin – myös klassisiin teoksiin

TS/Riitta Salmi
– Meillä ei lapsuudenkodissani kauheasti arvostettu oopperaa ja klassista laulutaidetta. Ehkä se oli minulta sitten myös jotain kapinaa, että aloin opiskella oopperalaulajaksi, Petri Bäckström miettii.
– Meillä ei lapsuudenkodissani kauheasti arvostettu oopperaa ja klassista laulutaidetta. Ehkä se oli minulta sitten myös jotain kapinaa, että aloin opiskella oopperalaulajaksi, Petri Bäckström miettii.

Marianne Mäkitalo

Tenori Petri Bäckström oli juuri tekemässä listaa ruuista kaupan noutopisteeltä noudettavaksi, kun hän vastasi haastatteluun.

– Tällainen on hyvä palvelu. Se säästää hurjasti aikaa ja hermoja, Bäckström toteaa naurahtaen.

Kiireisenä Bäckströmin pitää erilaiset produktiot. Yksi niistä on Turussa ensi-iltansa saava Viemäreitä ja toimareita -slapstickooppera, joka kertoo farssikomedian keinoin Turun seudun jätevesiongelmista. Teoksen on säveltänyt Atso Almila ja kirjoittanut Tapani Tolonen.

Turku ei ole tenorille vieras kaupunki. Bäckström on aikaisemmin ollut täällä suunnalla mukana muun muassa Salapoliisioopperassa, jonka sävellyksestä vastasi niin ikään Atso Almila. Yhteistyötä Bäckström on tehnyt myös Aurinkobaletin, Turun musiikkijuhlien ja Turun kaupunginteatterin kanssa.

– Muutamia vuosia sitten asuin Paraisilla, jossa meillä oli puutaloprojekti. Korjasimme lämmöllä vanhaa puutaloa kuntoon. Pääsääntöisesti silloinkin työni olivat Helsingissä.

Musiikin ammattilaisuuden lisäksi Bäckström on tunnettu komedian tajustaan. Oopperalaulajanakin hän päätyy monesti koomisiin rooleihin, vaikka välillä hänellä olisi kiinnostusta kokeilla muunkinlaisia rooleja.

– Ehkä yksi selitys tälle on se, että minulla on vahvaa teatteritaustaa. Ensisijaisesti määrittelen itseni kuitenkin oopperalaulajaksi.

Bäckström on kuitenkin sitä mieltä, että oopperan keinoin voi käsitellä aihetta kuin aihetta, myös huumorin ja komiikan keinoin.

– Oikeastaan ooppera on hyvin joustava taidemuoto. Kun oopperaa mennään katsomaan, mielessä ei ole niin paljon ennakkokäsityksiä kuin ehkä muiden taidemuotojen kohdalla on. Ooppera voi monellakin tapaa kertoa omaa tarinaansa ja olla samalla myös viihdyttävä.

Oopperalaulaja Bäckströmistä tuli oikeastaan vahingossa. Hän oli opiskellut komiikkaa ja teatterin lisäksi ollut mukana lavalla erilaisissa produktioissa myös tanssijan roolissa.

– Tanssin nuorempana pitkään kilpatanssia, ja siitä minulla on muun muassa vakiotanssista Suomen mestaruuden toinen sija. Jossain vaiheessa aloin miettiä, että olisi kiva tehdä vaikkapa musikaaleja enemmän ja aloin ottaa laulutunteja.

Silloin Bäckström oli määritellyt, että oopperalaulajaa hänestä ei tulisi, kaikki muu kelpaisi.

– Meillä ei lapsuudenkodissani kauheasti arvostettu oopperaa ja klassista laulutaidetta. Isäni oli ammattiharmonikkataiteilija. Hän ei puhunut niin nätisti oopperasta. Ehkä se oli minulta sitten myös jotain kapinaa, että aloin opiskella oopperalaulajaksi, Bäckström sanoo nauraen.

– Minua alkoi kiinnostaa, miten oopperassa käytetään ääntä. Oopperassa ääni toimii instrumenttina, jolla voi toteuttaa hienosti halutut asiat.

Bäckström työskentelee vapaana taiteilijana. Hänellä ei ole ollut koskaan kiinnitystä mihinkään taloon.

– Tämä työ on sellaista, että kokonaisuus rakentuu useista osista. Olen havainnut, että kansainvälisestikin tilanne on mennyt siihen suuntaan, että oopperataloihin ei tehdä enää pitkiä kiinnityksiä. Työt ovat teoskohtaisia.

Yksi tenoria työllistävä kokoonpano on Fabulous Bäckström Brothers -ryhmä, jonka Bäckström on perustanut baritoniveljensä Jouni Bäckströmin kanssa. Lisäksi mukana on pianisti, säveltäjä ja sovittaja Jukka Nykänen. Ryhmä yhdistää klassista musiikkia komediaan ja klovneriaan. Ensimmäinen nimikkoshow sai ensi-iltansa syksyllä 2014.

– Vuosien varrella teoksia on tullut repertuaariin lisää. Ja kaikkia esitämme edelleen omien muiden töidemme lisäksi.

Moni tuntee Bäckströmin myös hänen neulomisharrastuksestaan. Neulominen on yksi keino, jolla tenori rentoutuu ja palauttaa itseään kiireen keskellä.

– Harrastuksesta saan kiittää ala-asteeni käsityönopettajaa. Hän oli niin innostava, että kun tuli aika valita käsityö vai tekninen työ, melkein kaikki luokkamme pojat valitsivat käsityön. Aikaisemmin neuloin muillekin tilaustöitä, sitten aloin olla kriittinen lopputuloksista. Nykyään neulon lähinnä itselleni harrastus- ja rentoutumismielessä.

Viemäreitä ja toimareita -slap­stickooppera. Kantaesitys 5.1. klo 16, TSMO:n konserttisalissa, Mestarinkatu 2. Muut esitykset: ma 6.1. klo 16, pe 10.1. klo 18, la 11.1. klo 15, pe 24.1. klo 18 ja la 25.1. klo 15.

”Ooppera voi monellakin tapaa kertoa omaa tarinaansa ja olla samalla myös viihdyttävä.”

Petri Bäckström

Kuka

Petri Bäckström

Tenori ja monipuolinen näyttämötaiteilija.

Debytoi oopperalaulajana vuonna 2000.

Repertuaari ulottuu klassikkoteoksista uusiin nykymusiikki­teoksiin. Oopperanäyttämöiden ja konserttilavojen ulkopuolella hän on työskennellyt myös teattereissa ja erilaisissa produktioissa.

Hallussa kilpatanssin SM-hopeaa vuodelta 1994.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.