Törkeitä ylinopeuksia ykköstiellä perjantai-iltana – salolaismies jäi kiinni ohitettuaan siviilimallisen poliisiauton

Tara Jaakkola

Kaksi kuljettajaa menetti ajokorttinsa syyllistyttyään törkeään ylinopeuteen perjantai-iltana ykköstiellä Salossa.

Ensimmäinen hurjastelija jäi kiinni kello seitsemän aikaan poliisin liikennevalvonnan yhteydessä. Poliisi mittasi helsinkiläisen 23-vuotiaan mieskuljettajan henkilöauton nopeudeksi 161 kilometriä tunnissa Muurlan rampin kohdalla. Nopeusrajoitus alueella on 100 kilometriä tunnissa. Poliisi lähti kuljettajan perään, mutta sai auton kiinni ja kuljettajan pysäytettyä vasta pienen takaa-ajon jälkeen.

Noin kello 22.30 henkilöauto ohitti siviilimallisen poliisiauton kovalla nopeudella ykköstiellä. Poliisi mittasi ohittajan nopeudeksi 162 kilometriä tunnissa Haukkalan levikkeen kohdalla, jossa on 100 kilometriä tunnissa nopeusrajoitus. Poliisi epäilee 33-vuotiaan salolaismiehen syyllistyneen törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Myös hänet määrättiin väliaikaiseen ajokieltoon.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vastaa
Kommentattori
Saksassa ei ongelmaa
Lakia täytyy toki noudattaa ja sen olennaisesta rikkomisesta toki pitääkin tulla rangaistus.
Silti mietityttää, että nopeusrajoitukset ovat kuitenkin ihmisten päättämiä. Saksassa miltei vastaavalla moottoritiellä saa ajaa 250, jopa talvella. Jotain erikoista siinä tuntuu olevan, kuinka valtion raja voi vaikuttaa noin paljon siihen mikä on turvallinen nopeus.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Saksassa ei ongelmaa
Valtion raja ei vaikuta, vaan ilmasto, tiestön kunto ja laatu sekä liikennekulttuuri.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rainer Kryssi
Vast: Saksassa ei ongelmaa
Ei niitä rajoittamattomia tieosuuksia Saksassakaan enää niin paljoa ole ja usein liikennettä on niin paljon ettei 200+ nopeuksia voi ajaa. Selkeä ero on myös moottoriteissä, rajoittamattomilla osuuksialla on 3 kaistaa samaan suuntaan. Ulommaisena raskas liikenne n. 80 km/h, sitten tavalliset autoilijat n. 130 km/h ja sisimmällä sitten Porschet ym. lujaa.

Toinen puoli on että siellä raskas liikenne pysyy siellä ulommaisella kaistalla, eikä yhtäkkiä vaihda kaistaa nopeamman liikenteen eteen isomman oikeudella niinkuin Suomessa. Suomessa usein körötellään moottoritiellä kahden rinnakkain ajavan rekan perässä kun toinen rekka kulkee 1 km/h lujempaa... Miten Suomen moottoritiellä Kommentaattorin kävisi kun 250 km/h ajaessa rekka koukkaa yhtäkkiä eteen, vaikka antaessaan lainvastaisesti tietä rampilta tulevalle toiselle rekalle?

Kyllähän liikenteen fyysinen valvonta on Liikkuvan Poliisin lakkauttamisen jälkeen lopahtanut. Nyt se on kunkin poliisilaitoksen päätettävissä ja etenkin raskaan liikenteen valvonta tien päällä on lähes loppunut. Ikävä kyllä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Z.Z.Zalolainen
Hyvä näin
Tuota ei usein tapahdu. Nimittäin että poliisi valvoo moottoritien liikennettä. Olisiko joulun ajankohdalla merkitystä? (◔‿◔)
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jurmalainen
Niin, että siellä on hienompaa
Saksassa nimittäin. Jos kovempi meno sallitaankin, on vahinkojen jälki myös komeampaa. Tai karseampaa, riippuu ajattelutavasta. Kävin eilen pääkaupunkiseudulla omalla autolla ja menomatkalla posottelin tuota uutta moottoritietä. Satasen vauhti tuntui hyvin sopivalta. Sai melko rennosti tehdä matkaa, eikä tarvinnut koko aikaa olla väistelemässä muita, kun vauhti näytti sopineen muillekin. Mukava matkanteko tuollaisella, kolmatta sataa kilometriä tunnissa- vauhdilla vaatisi hieman erilaisen ajoneuvon, kuin nämä keskinkertaiset ja keskimääräiset, joita enimmäkseen liikenteessä on. Ja se vaatisi myös tiukempaa keskittymistä itse ajamiseen. menisi helposti fiilis matkanteosta. Ne hienommat aparaatit muuten työntävät ilmaan pahaa hajua varttikilon tai puoli kiloa kilometrillä, joten se on jo ympäristöongelmakin. Ja melutaso nousee nykyisestä. Talvirengaskaudella teiden lähistöllä asuville olisi tarjottava tienpitäjän laskuun kuulonsuojaus. Sen verran viheltäisi nastallinen talvipyörä jokaisessa autossa. Suomessa on syytä pitää rajoitetut nopeudet nykyisellä tasolla, sillä meidän kulttuuriimme ei sääolojen huomiointi kuulu. Erään suuren kolarisuman keskellä henkilökohtaisessa romuläjässä istunutta kuljettajaa haastatellessa ja törmäyksen syytä kysyttäessä hän vastasi, että ainahan tässä on ainakin kahdeksaa kymppiä ajeltu. Miksi ei tänäänkin? Olisikohan pitänyt arvata noin sadasta sinisestä ja oranssista vilkusta, että jotain erikoista on meneillään? Jos olisi ajanut vaikka kahtasataa, olisi se kolarikertymä tiivistynyt huomattavasti lisää. Eikä vääryyttä kärsinyttä ehkä olisi voitu haastatella. Tapahtui muistaakseni vuonna 2004 Helsingin seudulla, jossa ovat par-haat ja nopeimmat kuskit hienoine autoineen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kaarinalainen
Vast: Niin, että siellä on hienompaa
Totuus on, että Saksassa on edelleen hyvin paljon vapaiden nopeuksien teitä ja Saksassa kuolee suhteellisesti vähemmän ihmisiä liikenteessä kuin Suomessa. Jos karsitaan pois Saksan koillinen osavaltio Mecklenburg-Vorpommern niin tilasto olisi vielä huomattavan paljon enemmän Suomea parempi. Tuossa osavaltiossa 53% kuolemaan johtaneista onnettomuuksista johtuu törmäyksestä puuhun. Siellä luonnonsuojelijat ovat estäneet turva-alueen avaamisen teille. Toinen merkille pantava asia on, että rajoitetuilla alueilla tapahtuu enemmän onnettomuuksia kuin vapaiden nopeuksien alueilla. Myös Ruotsin liikenteestä voisi ottaa mallia. Siellä ei tunneta sellaista sakkogeneraattoria kuin talvinopeus. Siellä on kuljettaja vastuussa tuntemaan mikä on tien kunto ja sille sopiva nopeus. Toisinaan talvella on meilläkin olosuhteet joissa mikään merkki ei takaa turvallista liikkumista, kuivalla kelillä sen sijaan se takaa mojovat tulot valtiolle ja sehän niiden päätarkoitus onkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankeloija
Vast: Niin, että siellä on hienompaa
Itsekin siellä paljon autoilleena voin vain todeta, että suurin ero on siellä korvien välissä.
Kulttuuri ei meillä ole ainakaan parempaan suuntaan mennyt, ehkä enemmän Pietarin suuntaan ollaan menossa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jurmalainen
Vast: Niin, että siellä on hienompaa
Tuo Kaarinalainen puhuu kyllä viisaasti, en kiellä. Rajoitetuilla alueilla pahat onnettomuudet saattavat johtua siitä, että loistavaksi itsensä tuntevat autoilijat eivät jaksa kulkea hitailla nopeuksilla ja sen vuoksi esimerkiksi lyhyt suoranpätkä yllyttää kiirehtimään ja ohittamaan. Rajoitetuilla teillä on useinkin myös vastaan tulevaa liikennettä, jota ei ole moottoriteillä, kuin, poikkeustapauksissa. Se puihin törmäily johtunee siitä, että on menetetty ajoneuvon hallinta mahdollisesti kovan vauhdin, tai mediavempaimen käytön takia. . On kuulemma kielletty huvi sekin monessa maassa. Saksasta en tiedä. Ja onko huomioitu tilannenopeuden tärkeys? Milloin olisi mahdollista oppia se, että ajoissa ehtimisen paras tae olisi lähteä ajoissa liikenteeseen, jolloin ei tarvitsisi kiirehtiä, eikä väsyttää itseään kyttäämällä ohitusmahdollisuuksia ja samalla välttyisi valokuvaan joutumiselta vastoin tahtoaan. Minut saa kyllä ohittaa, en hermostu ja yritän antaa tietäkin silloin kun se on mahdollista. Se on minun panokseni kiireestä kärsivien hyväksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »