Sähköpotkulautojen saldo Turussa: Kaksi aivovammaa ja yhdeksän kolaria

Riitta Salmi
Tyksissä on hoidettu useita sähköpotkulautaonnettomuuksista aiheutuneita vammoja kuluvan vuoden aikana.
Tyksissä on hoidettu useita sähköpotkulautaonnettomuuksista aiheutuneita vammoja kuluvan vuoden aikana.

"Sähköpotkulautailija kuoli Ruotsissa."

"Pariisi uhkaa kieltää sähköpotkulaudat."

"Sähköpotkulautailu kännissä riistäytynyt käsistä Kööpenhaminassa."

Sähköpotkulautoja koskevat uutisotsikot vilisivät ...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk eurolla.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 1 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (19)

Vastaa
T.S.
Joulu juhlista jaloin
Monelle lienee tuttu tuo jaloin-sanan ympärille kehitelty sanaleikki.

Nyt sitten kehitys on kehittynyt ja jalan kulkemisen rinnalle on tarjolla konevoimalla kulkemista.
Kun aamusella liikkuu niin huomaa oitis että nämä sähköpotkulaudat ovat oiva vaihtoehto kävelemiselle tai kalliille taksikyydille iloisen illanjatkon päätteeksi.
Noita kulkupelejä löytyy pensasaidoista, jalkakäytäviltä, pyöröteiltä ja ties mistä. Tulee selvä tunne että on kännissä ajeltu kotiin ja kun se kulkupeli ei ole oma niin se jätetään mihin sattuu.

Toinen potkulautafirma kertoo: "Meillä on säännöt siihen, millaisissa sääolosuhteissa laudat asetetaan lepotilaan. Teemme näin esimerkiksi silloin, kun vesisateen jälkeen sää menee pakkasen puolelle."
Tuo on ihan positiivista että laudat eivät toimi huonoissa keleissä. Mutta valitettavasti tuo ei mitenkään vaikuta siihen että laudoilla ajetaan humalapäissään ja vaarannetaan muiden turvallisuus.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Joulu juhlista jaloin
Auttaisiko alkolukko?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
vexi
Piip, Piip, Piip! -pakolliseksi
Vähintä mitä tämän holhousvaltion viranomaisten pitäisi tehdä sähköpotkulautojen suhteen, on määrätä niihin pakollinen varoitusäänisignaali, peruuttavien kuormurien tapaan. Nehän kulkevat jopa rauhallista pyöräilijää nopeammin, jalankulkijoista puhumattakaan. Nykyisellään takaata tungoksessa lähestyvästä vaarasta ei varoita mikään.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rainer Kryssi
Vast: Piip, Piip, Piip! -pakolliseksi
Erittäin hyvä idea. Varoitusäänihän olisi helppo ohjelmoida niin, että se menee päälle nopeuden noustua yli kävelyvauhdin ja muuttuu nopeuden noustessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Piip, Piip, Piip! -pakolliseksi
Jep, vähenisi kiinnostus kun piippaisi koko ajan.
Sama pätee pyöriin, myös kaurakoneella käyviin.

2 "VASTOIN KAIKKIA SÄÄNTÖJÄ"
- Ja kuinka paljon niitä, joita poliisin silmä ei ole tavoittanut. Minä ainakin olen nähnyt. Yksikin ajoi vastaantulevien kaistalla ja luki luuria saman aikaisesti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mietiskelijä
Miten on
15 kmh kulkevilla potkulaudoilla on sallittu ajaa humalassa jalkakäytävällä, nehän rinnastetaan jalankulkijaan. 25 kmh kulkeva potkulauta rinnastetaan pyöräilijään. Näillä erityyppisillä potkulaudoilla ei välttämättä ole minkäänlaista ulkoista eroa, ainoastaan ohjainyksikköstä ohjelmoidaan tuo max kulkunopeus.
Miten poliisi voi sitten valvoa näiden erityyppisten potkulautojen käyttöä?
Uuden tieliikennelain mukaan pyöräilijä saa käyttää suojatietä kadun ylitykseen.
Miten autoilija voi suojatietä lähestyessään erottaa onko sille tuleva väistämisvelvollinen 25 kmh potkulautailija (pyöräilijä) vai 15 kmh potkulautailija (jalankulkija) jolle on annettava esteetön kulku??. Eihän autoilijalla ole kuin yksi mahdollisuus: Antaa esteetön kulku kaikille potkulautoilijoille, myös niille väistämisvelvollisille. (Toinen mahdollisuus on tietenkin jättää väistämättä kaikkia potkulautoilijoita ja todeta sitten raastuvassa miten olisi pitänyt toimia) Ei todellakaan voi olla näin.
Eihän potkulaudan käyttäjätkään välttämättä tiedosta, ovatko jalankulkijoita vai ajoneuvon kuljettajia. Asialla on liikennekäyttäytymisessä aivan ratkaiseva ero.
Nyt kun näitä aivovammatapauksia on alkanut tulla (Turussa 2 Hesassa 9 jne.) potkulautailijoille, on kysymyksessä myös todella isot taloudelliset asiat.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rainer Kryssi
Vast: Miten on
Hyvä kysymys. Ratkaisu on helppo. Rajoitetaan laudat kulkemaan max. 15 km/h, jolloin ne ovat aina jalankulkijoita. Alamäissä varmaan vauhti kiihtyy mutta vaaditaan lautaoperaattori säilyttämään laudan reitti- ja nopeuslogia ainakin muutama viikko jos tulee juridisia epäselvyyksiä. Saksan tyyliin myös rekisteröidään ja vakuutetaan laudat (mopon tyyppinen kilpi) jotta vuokraaja selviää sekä ulkopuoliset vahingonkärsijät saavat korvauksena. Vakuutusyhtiöiden arvio lautakohtaisesta vakuutuksesta on kymppejä vuodessa. Pieni kulu kokonaisbisneksessä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Miten on
R.K., ratkaisusi ei poista jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden ongelmia sähköpotkulautojen kanssa - saattaisi jopa lisätä. Omasta mielestäni selkeämpi sääntö olisi, että sähköpotkulautaa koskevat aina vähintään samat säännöt kuin polkupyörää, siis myös alle 15 km/h kulkevia. (Tehokkaimmille sitten vielä lisärajoituksia, esim. samat säännöt kuin mopoille.) Niillä ei siten saisi ajaa jalkakäytävillä, eikä niitä laskettaisi jalankulkijoiksi auton ja laudan kohtaamistilanteissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Miten on
Mietiskelijä on miettinyt asiaa tuon nopeuden mukaan: "15 kmh kulkevilla potkulaudoilla on sallittu ajaa humalassa jalkakäytävällä, nehän rinnastetaan jalankulkijaan. 25 kmh kulkeva potkulauta rinnastetaan pyöräilijään.
Miten poliisi voi sitten valvoa näiden erityyppisten potkulautojen käyttöä?
Uuden tieliikennelain mukaan pyöräilijä saa käyttää suojatietä kadun ylitykseen.
Miten autoilija voi suojatietä lähestyessään erottaa onko sille tuleva väistämisvelvollinen 25 kmh potkulautailija (pyöräilijä) vai 15 kmh potkulautailija (jalankulkija) jolle on annettava esteetön kulku??."

Laki on kuitenkin kirjoitettu niin että jos haluaa tulla luokitelluksi jalankulkijaksi niin pitää edetä kävelynopeudella: "45 §
Sama koskee sitä, joka kävelynopeudella kuljettaa käsikäyttöistä tai sellaista jalankulkua avustavaa tai korvaavaa liikkumisvälinettä, jossa on enintään 1 kilowatin tehoinen sähkömoottori ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa. Muutoin hänen on noudatettava polkupyöräilijöitä koskevia säännöksiä."

Pitää siis myös kulkea kävelyvauhtia, 15km/h ei sitä ole.

Ei tuo uusi tieliikennelaki sen suurempia ongelmia tuota. Polkupyörälläkin saa ajaa suojatielle mutta laki määrää kovat velvoitteet: "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Miten on
Miten autoilijan on sitten toimittava, kun tämä 25kmh potkulauta lähestyy suojatietä kävelynopeudella? Mistä autoilija tietää, että potkulautailija on väistämisvelvollinen? Ei se 25kmh potkulautailija muutu jalankulkijaksi ajamalla kävelynopeudella.
Kävelynopeuskin tulkitaan ilmeisesti vasta oikeudessa, autoilijan on tehtävä oikea päätös sekunnissa.
Tottakai lait on kirjoitettava aina niin, että syyllinen löytyy jotain kautta. Nyt ollaan kuitenkin niin kaukana käytännön elämästä, että jotain selvennyksiä ja yksinkertaistuksia pitäisi mielestäni tehdä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Miten on
Mietiskelijä: "Miten autoilijan on sitten toimittava, kun tämä 25kmh potkulauta lähestyy suojatietä kävelynopeudella? Mistä autoilija tietää, että potkulautailija on väistämisvelvollinen? Ei se 25kmh potkulautailija muutu jalankulkijaksi ajamalla kävelynopeudella."

Tuon jaon nopeuksiin 15 tai 25 saa piakkoin unohtaa. Uudessa tieliikennelaissa lukee: "Kevyttä sähköajoneuvoa ja moottorilla varustettua polkupyörää ajettaessa on noudatettava polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä ja liikenteenohjauslaitteita."
Ja se uusi laki asettaa kovat vaatimukset sille joka ajoneuvolla ajaa suojatielle.
Muutama kuukausi vielä mennään sillä säännöllä että kävelyvauhtia ajava potkulautailija on jalankulkija.

Totesit mietiskelijä edellisessä viestissäsi näin: "Eihän autoilijalla ole kuin yksi mahdollisuus: Antaa esteetön kulku kaikille potkulautoilijoille, myös niille väistämisvelvollisille."
Aika usein on keskusteltu oikeuksista ja tarpeesta pitää oikeuksistaan kiinni. Lukuisia kertoja olen kirjoittanut että oma periaatteeni on etten aja kenenkään päälle, jarrutan ja väistän tarpeen tullen. Aika usein sain kiivaamman koulukunnan autoilijoilta kovia moitteita, opetan kuulemma ihmisille vääriä asenteita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Miten on
autoilijan on tehtävä oikea päätös sekunnissa.
-----------------
Niinhän se kaikissa erilaisissa tilanteissa, joita autoilija kohtaa. Mutta kun noudattaa tieliikennelakia ja muistaa tämän: "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä." ei pitäisi olla mitään ongelmaa kuvailemassasi tilanteessa, jossa kävelynopeudella liikkuva sähköpotkulauta on suojatien tuntumassa ja pyrkii tien yli, vai mitä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Miten on
_J_ muistuttaa: "Mutta kun noudattaa tieliikennelakia ja muistaa tämän: "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä." ei pitäisi olla mitään ongelmaa kuvailemassasi tilanteessa,"

Ja kun liikenne on yhteispeliä niin jalankulkijankin kannattaa muistaa:
"Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Miten on
Ei uusi tieliikennelaki muuta potkulautojen osalta ajoneuvoluokkia. Edelleen on olemassa "jalankulkua avustava/korvaava laite", jonka max rakenteellinen nopeus on 15 km/h. Tällaisella laitteella esim sähköpotkulaudalla ajava on jalankulkija. Tosin hän ei saa jalkakäytävällä ajaa kuin kävelynopeutta, jos ajaa kovempaa on siirryttävä pyörätielle. Jos ajelee potkulaudalla, jonka rakenteellinen nopeus on max 25 km/h, on kysymyksessä "kevyt sähköajoneuvo" siis ajoneuvo, Sen kuljettaja on aina ajoneuvon kuljettaja ajoi mitä nopeutta tahansa ja missä tahansa.
Kun tällainen laite (sähköpotkulauta) tulee kadun reunaan tarkoituksena ylittää suojatie, voi kysymyksessä olla siis ajoneuvo tai jalankulkija. Mistään ei voi päätellä kumpi on kysymyksessä. Vaikka "kevyt sähköajoneuvo"-potkulautailija ylittäisi katua suojatietä pitkin kävelynopeudella, hän on silti ajoneuvon kuljettaja ja väistämisvelvollinen autoon nähden. (Jos auto ei ole kääntyvä, kolmion takaa tuleva jne). Jos taas tämä hitaampi "jalankulkua avustava laite" on kysymyksessä on autoilija väistämisvelvollinen. Väittäisin käyttämästään ajonopeudesta riippumatta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Miten on
Mietiskelijä: "Ei uusi tieliikennelaki muuta potkulautojen osalta ajoneuvoluokkia. Edelleen on olemassa "jalankulkua avustava/korvaava laite", jonka max rakenteellinen nopeus on 15 km/h. Tällaisella laitteella esim sähköpotkulaudalla ajava on jalankulkija. Tosin hän ei saa jalkakäytävällä ajaa kuin kävelynopeutta, jos ajaa kovempaa on siirryttävä pyörätielle. Jos ajelee potkulaudalla, jonka rakenteellinen nopeus on max 25 km/h, on kysymyksessä "kevyt sähköajoneuvo" siis ajoneuvo, Sen kuljettaja on aina ajoneuvon kuljettaja ajoi mitä nopeutta tahansa ja missä tahansa."

En ole väittänytkään että ajoneuvoluokkia oltaisiin muuttamassa, ne on edelleen määritelty Ajoneuvolaissa.
Mutta Ajoneuvolaki keskittyy ajoneuvojen luokittelemiseen, Tieliikennelaki siihen miten liikenteessä käyttäydytään.

Tämä keskustelu ei nyt etene tällä erää kun ollaan jumiuduttu noihin kahteen nopeuteen, 15 ja 25 km/h.
Asia on helposti ratkaistavissa. Avaa Finlexistä uuden, kesällä voimaan astuvan Tieliikennelain. Nettiselaimissa on aina joku etsi toiminto, yleensä toimii myös käskyllä Ctrl + F. Sillä sitten etsimään merkkijonoja 15 ja 25.
Ensimmäisiä löytyy 50, jälkimmäisiä 12.
Tehtävänä on katsoa että löytyykö laista jokin kohta jossa sanotaan että potkulautailijaan sovelletaan eri sääntöjä sen mukaan onko nopeus 15 vai 25.
Jos tuollainen kohta laista löytyy niin jatketaan asiasta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: T.S.
Hyvää Uutta Vuotta vaan. Mietiskelijä tässä puhuu rakenteellisesta nopeudesta, T.S. puhuu nopeudesta. Kaksi aivan eri asiaa. Potkulautailija, jonka liikkumisvälineen rakenteellinen nopeus on max 25km/h on pyöräilijä. Potkulautailija, jonka liikkumisvälineen rakenteellinen nopeus on max 15km/h on jalankulkija. Eli nyt voit verrata sieltä tieliikennelaista onko jalankulkijan ja ajoneuvon kuljettajalla erilaisia oikeuksia ja velvollisuuksia liikenteessä. Jos vielä jäi epäselväksi googlaa Traficomin sivuilta -sähköiset liikkumisvälineet.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Mietiskelijä, Traficomin tulkinta
Nimimerkki Mietiskelijä : "Potkulautailija, jonka liikkumisvälineen rakenteellinen nopeus on max 15km/h on jalankulkija."

Mietiskelijä suosittelee: "Eli nyt voit verrata sieltä tieliikennelaista onko jalankulkijan ja ajoneuvon kuljettajalla erilaisia oikeuksia ja velvollisuuksia liikenteessä."

Tuonhan olin toki jo ajat sitten tehnytkin.

Mietiskelijä lopettaa: "Jos vielä jäi epäselväksi googlaa Traficomin sivuilta -sähköiset liikkumisvälineet."

Olen vuosikymmenten mittaan noudattanut periaatetta että ajan Tieliikennelain mukaan, en Trafin sivustojen.
Heräsi kuitenkin nyt uteliaisuus että mitä Mietiskelijä sieltä on oikein löytänyt. Katsoin ja sieltä löytyi tällaista, ryhmitettynä tehon ja rakenteellisen nopeuden mukaan:
Max 1 kW Max 15 km/h
Jalankulkua avustavat / korvaavat liikkumisvälineet

Missä ja millä liikennesäännöillä ajetaan?
-Laitetta voi käyttää jalkakäytävällä kun liikkuu kävelyvauhtia (jalankulkija. liikennesäännöt)
- Muuten pyörätiellä (polkupyöräilijän liikennesäännöt)"

Katsotaan sitten mitä minä asiasta sanoin. Uudenvuoden aattona siteerasin lakia: "Pyörätuolia tai muuta vastaavaa moottoritonta apuvälinettä käyttävään sovelletaan jalankulkijoita koskevia säännöksiä.

Sama koskee sitä, joka kävelynopeudella kuljettaa käsikäyttöistä tai sellaista jalankulkua avustavaa tai korvaavaa liikkumisvälinettä, jossa on enintään 1 kilowatin tehoinen sähkömoottori ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa. Muutoin hänen on noudatettava polkupyöräilijöitä koskevia säännöksiä."
Tuosta sitten kerroin oman kantani: "Pitää siis myös kulkea kävelyvauhtia, 15km/h ei sitä ole."
Trafi on siis samaa mieltä kanssani, pitää myös edetä kävelyvauhtia jos haluaa tulla luokitelluksi jalankulkijaksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Miten on
Tätä humalassa ajamista voisi myös kommentoida:
"15 kmh kulkevilla potkulaudoilla on sallittu ajaa humalassa jalkakäytävällä, nehän rinnastetaan jalankulkijaan."

Tuo pitää vain osittain paikkansa. Nythän ne suositellut Trafin ohjeetkin jakavat asian kahteen eri luokkaan, nopeuden mukaan:
1) Laitetta voi käyttää jalkakäytävällä kun liikkuu kävelyvauhtia (jalankulkijan liikennesäännöt)
2) Muuten pyörätiellä (polkupyöräilijän liikennesäännöt)

Rikoslakihan on hyvin ajan tasalla, se kertoo selvästi että jos tuollaisella vekottimella mennään kovempaa kuin kävelyvauhtia niin syyllistytään liikennejuopumukseen:

"9 § (30.12.2015/1611)
Liikennejuopumus moottorittomalla ajoneuvolla

Joka tienkäyttäjänä kuljettaa moottoritonta ajoneuvoa, moottorilla varustettua polkupyörää tai kevyttä sähköajoneuvoa alkoholin tai muun huumaavan aineen vaikutuksen alaisena ja siten aiheuttaa vaaraa toisen turvallisuudelle, on tuomittava liikennejuopumuksesta moottorittomalla ajoneuvolla sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi kuukaudeksi.

Liikennejuopumuksesta moottorittomalla ajoneuvolla tuomitaan myös tienkäyttäjä, joka kuljettaa alkoholin tai muun huumaavan aineen vaikutuksen alaisena kävelynopeutta nopeammin käsikäyttöistä tai sellaista jalankulkua avustavaa tai korvaavaa liikkumisvälinettä, jossa on enintään 1 kilowatin tehoinen sähkömoottori ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa, ja siten aiheuttaa vaaraa toisen turvallisuudelle."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jannis_H.
Vammat
Aivovammat tulevat hyvin kalliiksi hoitaa ja ne vammat voivat pilata koko loppuelämän.
Ihmisen pää on tärkeä.
Sikäli tilanne on ikävä, että pyöräliitto ei salli kypäräpakkoa edes pyöräilijöille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »