Puutorin uusi lähijakeluasema vähentänyt keskustan autoliikennettä

DHL
CityHUb lähilajitteluasema aloitti toimintansa Puutorilla viime keväänä.
CityHUb lähilajitteluasema aloitti toimintansa Puutorilla viime keväänä.

Turun Puutorilla viime keväänä toimintansa aloittanut lähijakeluasema näkyy keskustassa jakeluautojen määrän vähenemisenä ja autottoman kauppa-asioinnin lisääntymisenä, tiedottaa Turun kaupunki.

CityHUB-nimisellä asemalla toimivat DHL Express ja Turun Osuuskauppa. DHL Expressin pyöräjakelu on huomattavasti autojakelua tehokkaampaa, kun aikaa ei kulu parkkipaikkojen etsimiseen ja jakelussa on voitu hyödyntää kevyen liikenteen väyliä. Sähkö jakelupyörille tuotetaan aurinkopaneeleilla. Uuden toimintamallin ansiosta saavutettava hiilidioksidipäästöjen vähennys on arviolta noin 3000 kg vuodessa.

Myös TOK:n Kauppakassi-palvelu on lähtenyt lennokkaasti liikkeelle ja lähialueen ihmiset ovat ottaneet palvelun hyvin vastaan. jakeluasemalle voi tilata tuotteita Prisman valikoimasta ja näin uusi palvelu tukee autotonta kauppa-asiointia.

DHL Expressin operatiivisen johtajan Janne Appein mukaan suunnitelmissa on laajentaa jakeluaseman toimintaa uusilla konsepteilla lähiaikoina.

Lähijakeluaseman kautta on saatu paljon hyödyllistä tietoa sekä kokemuksia aseman toimivuudesta ja mahdollisuuksista keskusta-alueella. Kokemusten ja positiivisten palautteiden perusteella on todennäköistä, että lähijakeluasemamallinen toiminta laajenee jatkossa kaupunkien keskustoissa kevytjakelun yleistyessä.

CityHUB on osa Citylogistiikan uudet ratkaisut -hanketta ja Smart and Wise Turku -kärkihanketyötä. Citylogistiikan uudet ratkaisut -hanke on osa 6Aika-strategiaa, jonka rahoittajana toimivat Uudenmaan liitto (EAKR) ja toteuttajat. Hankkeen kokonaisbudjetti on noin 1,3 M euroa. Turun kaupunki toimii hankkeen päätoteuttajana. Osatoteuttajina toimivat Forum Virium Helsinki, Turun AMK, Tampereen AMK sekä Varsinais-Suomen liitto/Valonia.

Smart and Wise Turku -kärkihanke toteuttaa Turun kaupunkistrategiaa 2029. Kärkihankkeessa yhdistyvät hiilineutraaliustavoite ja Smart City -konsepti. Konseptissa luodaan uusia digitalisaatiota ja dataa hyödyntäviä toimintamalleja ja ratkaisuja, joilla parannetaan kaupunkilaisten hyvinvointia ja lisätään kaupungin elinvoimaa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.