Paikalliset

Itäisen Rantakadun liikenne-esitys ei kelpaa – poliitikot haluavat pyörätiet kadun molemmille reunoille

Jori Liimatainen
Rantaväylän pyöräily halutaan nostaa katutasolle. Vielä ei tiedetä, millainen pyörätie Itäiselle Rantakadulle toteutetaan.
Rantaväylän pyöräily halutaan nostaa katutasolle. Vielä ei tiedetä, millainen pyörätie Itäiselle Rantakadulle toteutetaan.

Turun liikennesuunnittelijoiden esitys Itäisen Rantakadun pyörätiestä synnyttää Turussa arvostelua. Kaikki eivät ole tyytyväisiä liikennesuunnittelupäällikkö Matti Salosen ja liikennesuunnitteluinsinö...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk eurolla.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 1 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (19)

Vastaa
Paavo Manninen
Kulttuuria?
Nykyinen pyörätiejärjestely ei kelpaa enää päättäjille, kun pitää saada "kulttuurijokilauttahirvitys" (120 metriä x 30 metriä) Aurajokeen WAM'in eteen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Kulttuuria?
Jokirannassa ei ole pyöräteitä kuin pienillä pätkillä. Läntisellä puolella on pihakatua kilometritolkulla ja Itäisellä puolella on ihan 'autotietä' jokirannassa kahdessa kerroksessa. Eli Itäinen Rantakatu ja sitten alemmalla oleva katu myös. Siellä rannan väylällä kun on jokilaivojen kohdalla ihan tie jolla on moottoriajoneuvoilla ajo kielletty mutta huoltoajo sallittu. Eli kyseessä on ajorata, ei pyörätie.

Tätä Salosen mainostamaa pyöräilyn 'pääväylää' pitkin peruutellaan sitten autolla parhaimmillaan satoja metrejä koska kääntymään ko. väylällä ei mahdu. Mutta silti sitä pidetään jonain pyöräilyn pääväylänä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Kulttuuria?
Nykyisellään siellä ei ole pyörätiejärjestelyä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Asko Ojala
Huono esitys
Tuo eteläpuolen pyörätie oli kyllä todella surkea esitys! Todellista modernia infraa ovat punaiset pyöräkaistat kuten Kaskenmäessä.

Mutta jälkeen kerran asetettiin autoliikenteen täydellinen sujuvuus etusijalle. ”Lapsena ajoin pyörällä, nykyään kuljen autolla”
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
A.Eräs
Vast: Ei ollenkaan Huono esitys
Kannatan kaksisuntaista pyörätietä kadun yläreunaan alkuperäisen suunnitelman mukaisena. Kaskenkadun epäonnistunut kokeilu on osoittanut mm. että pyöräilijät ja lautailijat hurjastelevat yksisuuntaisia kaistoja molempiin suuntiin vaarantaen pelästyttämällä muun liikenteen. Samoin kävisi rannassa. Nyt järki käyttöön päättäjät.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Huono esitys
Mitä enemmän kaksisuuntaisia rakennetaan, sitä varmemmin yksisuuntaisia pitkin ajetaan väärään suuntaan. Mitä enemmän yksisuuntaisia rakennetaan, sitä nopeammin niihin totutaan ja opitaan ajamaan oikein.

Kaksisuuntaista pyörätietä ei tuohon saa toteuttaa missään tapauksessa. Jos jonkun änkyrän mielestä se kuitenkin on ainoa vaihtoehto, on se rakennettava joen puolelle jossa se risteää mahdollisimman harvan ajoradan kanssa. Ja sinne on myös rakennettava ajoesteet estämään sillä autoilu, Hämeenkadulta mm. nämä puuttuvat ja siellä onkin jatkuvasti joku autolla pyörätiellä parkissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
-m.
Vast: Laadukas esitys virkamiehiltä
Mielestäni Hämeenkadulta Etelärantaan tai päinvastoin koko matkan samalla puolen katua oleva pyörätie on ainoa oikea turvallinen ja edullinen, ei pelkästään kesän, vaan koko kalenterivuoden valinta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Huono esitys
Kaksisuuntainen pyörätie on liikenteelle aina se huonoin vaihtoehto. Paitsi autoilulle. Autoilulle se on paras. Kaikille joille Liikenne=autoilu, on kaksisuuntainen pyörätie ainoa oikea turvallinen vaihtoehto. Muille se on se kaikkein vaarallisin. Kuten Hämeenkadun kaksisuuntainen pysäköintikaistakin on, tosin Turun virkamiehet kutsuvat sitä pyörätieksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
yxxy
Laskelmat ja tavoitteet on olemassa, tietysti
Uudet tuulet Turun katuverkoston kehityksessä. Pitää kaventaa kadut kuten 50-60-luvun aikoina oli raitiovaunujen aikaan. Nyt kaksikaistaiset väylät jo yleistyneet, kuten Linnankatu, Ståhlarminkatu, Maariankatu, Kauppiaskatu, Brahenkatu, Itäinen Pitkäkatu, Puutarhakatu, Rantakadut jne. jne.

Yksi ratkaisu olisi It. Rantakatu yksisuuntaiseksi ja Ståhlarminkatu 3-kaistaiseksi tai viheraluetta metrillä kaventaen nelikaistaiseksi. Hyvät kevyenliikenteen väylät, tietysti - siihen pitää pyrkiä. Mutta autoilu sujuisi yksisuuntaisena monin kohdin, että miettikääpä ajoneuvoliikenteen kokonaismääriä eri katuosuuksilla, ja varsinkin suuntaa keskusta - Hirvensalo kuin myös jokiylityskatuosuuksia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Lepp1s
Sairasta menoa
Miksi pyöräkaistaa tehdään yhden eturyhmän ja jonkun hiton markkinoiden perusteella? Entä kaikki keskustan muut toimijat, missä heidän mielipiteensä? Kuinka paljon silakkamarkkinat ihan OIKEASTI palvelee kaupunkia isossa kuvassa? Monia meistä kaupunkilaisista se lähinnä häiritsee.

Turun päätöksen teko on pahasti rikki, jos näillä perustein hävitetään toistasataa autopaikkaa. Kyseisellä puolella jokea on jo nyt pyöräkaista mikä on ahdas tasan silloin, kun on joku tapahtuma tai muutamana kesälauantaina, muuten siinä on aika tilaa. Toisella puolella jokea taas on 8 metriä leveä kävelypromenadi, senkun lohkotte siitä pyörätien vielä toisellekin puolelle.

Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Sairasta menoa
Tosiaan, nykyinen väylä palvelee vain ja ainoastaan autoilijoita. Yhden eturyhmän perusteella on siis päätös tehty.

Yksisuuntaiset pyöräkaistat joille tila otetaan 100%:sesti autoilta on se ainoa järkevä ratkaisu jolla huomioidaan niin jalankulkijat (joille siis tulee nykyisen pyöräilyväylän verran tilaa) ja pyöräilijät joille tulee omat kaistat. Autoille jää vielä ajokaista eli siltikin enemmän tilaa kuin pyöräilijöille ja jalankulkijoille yhteensä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Sairasta menoa
Kysytkö ihan oikeasti, että miksi pyöräkaista tehdään polkupyöräilijöiden ehdoilla? Kenen sitten? Olisiko 2020-luvulla aika tehdä liikenneinfraa sitä käyttävien tarpeet huomioiden? Tähän asti Turussa on tehty pyöräkaistat, ajoradat, jalkakäytävät, bussikaistat ja bussipysäkit ainoataan yhden "eturyhmän" perusteella. Henkilöautoilijoiden. Kaikki muu sijoitetaan sinne, missä se kaikkein vähiten häiritsee autolla ajamista ja niiden pysäköintiä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Sairasta menoa
Yksisuuntainen pyöräkaista voi olla vain metrin levyinen. Pyöräilijätkin voivat ajaa peräkkäin kaistallaan, kuten autotkin. Sellainen on helppa sijoittaa molemmin puolin katua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää