Paikalliset

Suomi unohti oman oppinsa – sivuutti ajokoulutusmallin, joka vähensi onnettomuuksia Norjassa

Jane Iltanen
Turkulainen Aleksi Laine arvelee, että nuoret kuljettajat käyttäytyvät liikenteessä entistä maltillisemmin.
Turkulainen Aleksi Laine arvelee, että nuoret kuljettajat käyttäytyvät liikenteessä entistä maltillisemmin.

Norjassa on pystytty vähentämään nuorten kuljettajien tieliikenneonnettomuuksia merkittävästi käyttäen koulutusmallia, jonka Suomi hylkäsi viime vuotisen ajokorttiuudistuksen yhteydessä, sanoo liikenn...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk eurolla.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 1 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vastaa
yxxy
Opetatko Sinä lapsesi ajamaan oikein?
Ajokortti on lisenssi käyttää ajoneuvoa määrättyjen liikennesääntöjen alaisesti ja edellytys on väh. täysikäisyys sekä terveydelliset näkö - kuulo - ja ymmärtämysvaatimukset. Kuitenkaan ajokortin suorittamiseen ns. kirjallisen kokeen ja määrättyjen ajotuntien jälkeen ei vaadita kuin lyhyt ajokoe eli insinööriajo. Norjan malli on huomattavasti kattavampi ja entä se kotiopetus , onko Norjassa yhtä suosiossa mitä se on meillä, vai onko ammattiopetus todettu oikeammaksi vaihto-opetukseksi. Joka tapauksessa Norjassa on TS:n kirjoituksen perusteella 2-3 vuotinen seurantajakso sekä ohjeistettu laaja ajokoe kortin hankinnan edellytyksenä. Tosin norjalainen joutunee maksamaan ajokortista enemmän, mutta kun ajattelee sitä asennoitumis - ja ajoneuvon käsittelyn puolta, että enemmän nopeilla alueilla koulutusta (vahinkotapaukset yleisesti sattuvat juuri kovempien nopeuksien vyöhykkeillä ), niin on se myöskin arvokas asia - turvallinen ajotapa!
Nuori kun saa ajoluvan, häntä ei välttämättä tuossa vaiheessa opasteta eikä valvota, ja juuri tuolloin ne vahingot ovat yleisimmin sattuvia. Suomalainen ajo-opetus voisi kyllä olla vaativampaa ja kattavampaa. Henkilövahinkoja pitää aina kaikin keinoin välttää tapahtuviksi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sivustaseuraaja
Euron kiilto silmissä
Kaikki viime vuoden liikenneuudistukset olivat susia. Berner teki viisaasti kun hävisi kuvioista, vois olla että olisi saanut sakin hivutusta omiltaan, että muilta.

Jos Norjassa inssistä pääsee 72 prosenttia läpi ensimmäisellä, miksiköhän Suomessa autokouluoppilaista 59 ja opetuslupaoppilaista 68 prosenttia - ja ihmetystä herättää juuri tuo autokouluprosentti? Olisi luullut juuri päinvastoin.
Olisiko tässä ratkaisevaa opetuksen määrä? Jos ero on näinkin suuri, eikö opetuslupaa kannattaisi viedä eteenpäin?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Euron kiilto silmissä
Uudistus oli sikäli tarpeen, että ajokortin hankkiminen oli käynyt liian kalliiksi jo kasvavalle osalle ihmisiä. Aina voi toivoa, että olemme menossa yksityisautoilua vähentävään suuntaan, mutta toistaiseksi ajokortti on vielä yhteiskunnassa vähintäänkin hyödyllinen ja osalle jopa välttämätön (työsyyt, asuminen haja-asutusalueella). Ajokortti on sen verran perushyödyke, että ainakin suunnitelmallisesti toimien ja kohtuullisessa ajassa se pitäisi pystyä hankkimaan. Sen puute saattaa jopa syrjäyttää, kun ei voi hakeutua kaikkiin töihin tai ei pääse ihmisten ilmoille kotoaan.

Sikäli siis uudistus oli perusteltu, vaikka se Bernerin johdolla tehtiinkin. Hintaa saatiin käsittääkseni alaspäin. Näyttää vain siltä, että meni lapsi eli turvallisuus pesuveden mukana...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Euron kiilto silmissä
Ajokortti ei ole perusoikeus. Ei edes syrjäkylillä. Persujen mielestä toki on ja heille auto edustaa sama asiaa kuin mitä jenkkilässä 1970-luvulla. Samaa ajattelee suurin osa kepuleista. Kokoomus taas kannattaa kaikkea mikä tuottaa voittoa, vaikka sitten yksityiselle terveydenhuollolle kolareissa saatujen vammojen hoitona.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pyöräilijä
Suomen tie
Suomessa oikeisto on päättänyt että autoilu on ihmisoikeus johon ei tule puuttua. Kevytauto oli eräs tuon sairauden ilmentymä. Nämä päätökset tehtiin persujen ollessa hallituksessa. Persuja ja muita oikeistolaisia ei häirinnyt lainkaan se, että jalankulkijat ja pyöräilijät olisivat joutuneet paljon nykyistä suurempaan vaaraan kun 16 -vuotiaat olisivat ajelleet rajoitinta vasten taajamissa suojateille ja kolmion takaa pyörätien jatkeille. Kunhan vain olisi saatu Auto kaikille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.