Uudet puukantiset sillat lahoavat riittämättömän kyllästeen vuoksi – Väylä selvittää vaurioita ja korjaa rakenteita

Timo Jakonen
Puukantiset sillat ovat tyypillinen ratkaisu kuntien kävelyn- ja pyöräilyn silloissa. Kuvassa Vähäjoen puukantinen silta Koroisilla.
Puukantiset sillat ovat tyypillinen ratkaisu kuntien kävelyn- ja pyöräilyn silloissa. Kuvassa Vähäjoen puukantinen silta Koroisilla.

Marika Anttila

Puukantisissa tie-, kävely- ja pyöräilysilloissa on parin viime vuoden aikana havaittu poikkeuksellisia lahovaurioita, koska nykyiset kyllästeet eivät tarjoa riittävää suojaa lahottajasientä vastaan, tiedottaa Väylä.

Tutkimuksissa on todettu että lahovaurioita löytyy erityisesti vuoden 2007 jälkeen rakennetuissa puusilloissa.

Väylä on tarkastanut maanteiltä tähän mennessä 34 siltaa, joista viisi oli vaurioitunut. Näiden lisäksi tiedossa on kuusi muuta kohdetta, jotka sijaitsevat maantieteellisesti Helsingistä Oulun korkeudelle saakka.

Väyläviraston yksikön päällikön Markku Äijälän mukaan Varsinais-Suomesta ei tarkastuksissa ole toistaiseksi löytynyt lahosienistä kärsiviä siltoja.

– Kyllästeaineet ovat likimain samoja, mutta vielä ei ole tarkempia tietoja siitä millaiset olosuhteet sieni tarvitsee kasvaakseen, ja miksi se iskee herkemmin joihinkin puukansiin, Äijälä kertoo.

Lahoamisen aiheuttaa lahottajasieni, istukkakääpä, jota puun kylläste ei pidä loitolla. Vuosien 2004-2007 aikana siltakansien kyllästeissä luovuttiin kromin ja arseenin käytöstä niiden myrkyllisyyden vuoksi ja nykyään kyllästeenä on pääasiassa kupari.

Lahoaminen tapahtuu nopeasti ja nuorimmat lahonneet puukannet ovat vain kuusi vuotta vanhoja, kun normaalisti puukannen arvioidaan kestävän 20 vuotta. Sillan puinen kansi saattaa näyttää terveeltä ulospäin, mikä vaikeuttaa ongelman havaitsemista.

Väylä käy läpi vastuullaan olevat puukantiset sillat, joita on noin 250. Sillat sijaitsevat pääosin vähäliikenteisillä teillä. Lisäksi tutkimuksia laajennetaan siltojen muihin puurakenteisiin. Puukantiset sillat ovat tyypillinen ratkaisu kuntien kävelyn- ja pyöräilyn silloissa sekä yksityisteiden tiesilloissa, tästä syystä vaurioituneiden siltojen kokonaismäärää Suomessa on vielä vaikea arvioida.

Väylä korvaa lahonneet rakenteet uusilla puukansilla. Sillan kantavuus ei useinkaan mahdollista muiden materiaalien, kuten betonin, käyttöä kannessa niiden suuremman painon takia. Ympäristöehdot täyttävää, vaihtoehtoista kyllästettä ei myöskään ole heti tarjolla. Väylä tarkentaa myös puukantisten siltojen tarkastustoimintaa.

Varsinais-Suomen Ely-keskuksen siltainsinööri Jari Nikki kertoo, että alueen puukantisten siltojen lahovaurioita on tutkittu normaalien tarkastusten yhteyksissä.

– Tämä on ilmeisesti melko yllätys kaikille tahoille, että tällaista lahosientä on löydetty. Onneksi meidän alueella ei toistaiseksi tällaisia löydöksiä ole tehty, Nikki sanoo.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vastaa
Einari
Sillan puun laatu
Ilmeisesti puusilloissa on käytetty käsittelemätöntä koivua tai mäntyä. Jotka sitten on suojattu erilaisilla puu-suoja-aineilla. Itse rakensin noin 20v sitten ulkoterassin, johon käytin lehtikuusta. Olen siitä huolehtinut normaaleilla suoja-aineilla, ja edelleenkin terassi on hyvässä kunnossa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
yxxy
Laatua vai kielteistä kyllästettä
Menneitten vuosikymmenten painekylläste oli syvälle puun ytimeen asti yltävää ja läpäisi puun koko solukon. Tästä on testattua tietoa, että puu kesti 42 vuotta. Nykyinen kylläste suojaa vain ja ainoastaan pintakerroksia ja sisimmät ydinkerrokset jäävät ilman suoja-aineita.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Z.Z.Zalolainen
Kasvatetaan Lahoamatonta puuta
Jos ja kun ei huono kyllästys eikä huono puu kestä, niin pitää käyttää puuta mikä kestää. Sellaistakin maailmasta löytyy. Eikä kai tarvitse hakea viidakosta. Ottakaapa selvää. Ynnä komposiittilauta ja filmivaneri tm vastaava.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ari Hyvönen
Tyhmyydestä sakotetaan
Kun on kunnon aineet tiedossa niin miksi niistä on luovuttu? Onkohan sama asia kyseessä kuin, että jos haluaa veneen pohjaan kunnon pohjakäsittelyn niin pitää mennä naapurimaihin se tekemään kun Suomessa maalit on niin vaarallisia?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Tyhmyydestä sakotetaan
Ari Hyvönen: "Onkohan sama asia kyseessä kuin, että jos haluaa veneen pohjaan kunnon pohjakäsittelyn niin pitää mennä naapurimaihin se tekemään kun Suomessa maalit on niin vaarallisia?"

En ole oikeastaan yllättynyt että tuo on Ari Hyvösen suhtautuminen myrkkyihin.

Mitä taas siltoihin tulee niin jos halutaan pysyä puukansissa niin keskittyisin rakennesuunnitteluun, hyvään tuulettuvuuteen. Ja ehkä ottaisin puulajiksi lehtikuusen.
Myöskin suunnittelu pitäisi tehdä niin että puut on mahdollisimman helppo vaihtaa. Kun nyt pääosin puhutaan pienistä silloista niin ei se siltalankkujen uusiminen niin kovin kallista ole.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »