Otkes: Palvan lossin karilleajo paljasti puutteet lossitoiminnan turvallisuudessa

Kirsi Kanerva
Palvan lossi ajoi karille hieman Teersalon lossirannasta pohjoiseen. Lossia ympäröi sankka sumu.
Palvan lossi ajoi karille hieman Teersalon lossirannasta pohjoiseen. Lossia ympäröi sankka sumu.

Onnettomuustutkintakeskus Otkes antaa Palvan lossin viime joulukuussa tapahtuneen karilleajon seurauksena kolme suositusta lossien turvallisuuden parantamiseksi. Palvan Lossi oli matkalla 28. joulukuuta 2018 Palvasta Teersaloon, kun lossi ajautui ajolinjan vasemmalle puolelle noin puolivälissä reittiä. Kuljettaja ei kyennyt korjaaman lossin kurssia vaan ajautui karille Rännit-nimisen saaren itäpuolella. Lossi kulkee tavallisesti ohjausvaijeriin kiinnitettynä, mutta onnettomuuden aikaan vaijeri oli irrotettu lauttapaikan maatukien kunnostustöiden vuoksi. Karilleajosta ei aiheutunut henkilö- eikä ympäristövahinkoja.

Otkesin juuri valmistuneessa raportissa todetaan, että karilleajo oli usean tekijän summa. Ohjausvaijerin puute hankaloitti lossin sijainnin arvioimista väylän suhteen. Lisäksi keliolosuhteet olivat huonot. Sakeasta sumusta ja pimeydestä johtuen optinen havainnointi oli haasteellista. Otkesin mukaan myös kuljettajan perehdytyksessä ja ammattitaidossa oli parannettavaa. Karttaplotterissa oli onnettomuushetkellä tekninen vika eikä kuljettaja hallinnut tutkan avulla tapahtuvaa navigointia. Karilleajon jälkeiset pelastustoimet lossin kuljettaja hoiti Otkesin mukaan ammattitaitoisesti.

Otkes suosittaa, että Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee lakimuutoksen, jolla lossit määritellään aluksiksi.

– Toiminnanharjoittaja voi omalla päätöksellään siirtyä tilapäisesti operoimaan lossia ilman ohjausvaijeria jopa 12 kuukauden ajaksi. Lossia ei tulkita alukseksi, vaikka sitä operoitaisiin tilapäisesti ilman vaijeria. Se kuitenkin tulkitaan alukseksi siirtoajossa ilman vaijeria, matkustajia ja lastia, esimerkiksi telakalle. Lautta-alusten päälliköiden ja lossinkuljettajien pätevyysvaatimukset eroavat toisistaan toiminnan samankaltaisuuksista huolimatta. Tälle asialle on tehtävä jotakin, Otkesin raportissa todetaan.

Otkesin mukaan ilman ohjausvaijeria kulkeva lossi tulisi luokitella alukseksi, jolloin kuljettajalla pitäisi olla riittävä pätevyys aluksen ohjaamiseen, painottaa Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja, professori Veli-Pekka Nurmi.

Onnettomuustutkintakeskus suosittaa toiseksi, että Liikenne- ja viestintävirasto määrittelee lossinkuljettajien merenkululliset pätevyysvaatimukset ja lossien minimimiehityksen.

– Lossin kuljettamisessa ei mielletä tarvittavan merenkulullista kokemusta eikä erityisiä navigointitaitoja. Lossinkuljettajien kokemus ja navigointitaidot vaihtelevat eivätkä välttämättä vastaa vaikeiden olosuhteiden asettamia vaatimuksia ilman vaijeria ajettaessa. Lossinkuljettajien pätevyyden varmistaminen, koulutus ja perehdytys jäävät toiminnanharjoittajien vastuulle, toteaa Nurmi.

Onnettomuustilanteessa lossinkuljettajalle kasaantuvat kaikki matkustaja-, lasti- ja alusturvallisuuteen liittyvät tehtävät, mikä vaikuttaa yleiseen turvallisuuteen, lisää Nurmi.

Kolmanneksi Otkes suosittaa, että Ely-keskus sisällyttää palvelukuvaukseen lossinkuljettajien merenkululliset pätevyysvaatimukset- ja lossien miehitysvaatimukset.

– Lossinkuljettajien on kyettävä toimimaan myös vaativissa olosuhteissa ajettaessa ilman vaijeria, lisää tutkinnanjohtaja Risto Haimila.

Lue myös: Kaksi matkustajaa pelastettiin karille ajaneesta lossista Velkualla

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.