Varsinais-Suomen maakuntahallitus antoi tukensa Tunnin junalle – uusi käsittely veisi 3-6 vuotta

Marttiina Sairanen

Ohto Lankila

Varsinais-Suomen maakuntahallitus on maanantaina järjestetyssä kokouksessa päättänyt antaa tukensa maakuntakaavassa valitun ratalinjauksen mukaisen Tunnin junan suunnitteluun.

Nopea raideyhteys Turun ja Helsingin välillä eli Tunnin juna, on Varsinais-Suomen maakunnan kärkihanke. Varsinais-Suomen maakuntahallitus totesi kokouksessaan, että toteutuessaan hankkeen hyödyt olisivat varsinaissuomalaisille merkittävät. Maakuntahallitus perustelee, että hanke tukee kestävää kasvua, sekä työllisyyden että paikallistalouden vahvistumisen näkökulmista. Kokouksessa todettiin, että tunnin juna loisi Etelä-Suomeen 1,5 miljoonan ihmisen työssäkäyntialueen ja että lähes päästötön raideliikenne ja nopea, houkutteleva junayhteys ovat kestävä vaihtoehto yksityisautoilulle ja siten myös merkittävä ilmastoteko.

Varsinais-Suomen ja Uudenmaan maakuntavaltuustojen hyväksymissä maakuntakaavoissa on päätetty Espoo-Lohja-Salo ratalinjaus, joka on maakuntahallituksen mukaan tutkituista vaihtoehdoista paras, ympäristövaikutuksiltaan pienin ja toteutuskelpoinen nopean ratayhteyden vaihtoehto.

Kun maakuntavaltuustot päättivät uuden oikoradan sijainnista, niin samassa yhteydessä arvioitiin, että rantaradan kehittäminen ei ole tavoiteltava kehittämissuunta. Rantaradan kehittämisestä ei ole saatavissa samanlaisia hyötyjä kuin Espoo-Lohja-Salo oikoradasta.

Maakuntahallitus toteaa, että Salon kaupungille ja sen asukkaille Tunnin juna on erittäin tärkeä tulevaisuutta rakentava hanke. Salon edun mukaista on, että Tunnin juna kulkee kaupungin keskustan kautta. Tällä varmistetaan junan pysähtyminen Salossa ja nopean junayhteyden hyödyt kaupungille sekä sen asukkaille.

Salon seudun maakuntakaavan laadinnan yhteydessä käytiin vuoropuhelua Museoviraston ja Varsinais-Suomen maakuntamuseon kanssa ratalinjan ja kulttuuriperinnön yhteensovittamisesta Lukkarinmäessä. Viranomaiset eivät nähneet yhteensovittamiselle esteitä.

Nyt käynnissä oleva totutukseen tähtäävä vaihe on vuosikymmeniä kestäneen suunnittelun seuraava vaihe. Tällä hetkellä laadittavassa yleissuunnitelmassa ratalinja tarkentuu, mutta sille ei enää tutkita vaihtoehtoja.

Maakuntahallituksen mukaan aihetta nykyisen oikoratalinjauksen muuttamiselle ja käynnissä olevan suunnittelun pysäyttämiselle ei ole löytynyt. Jos kuitenkin tahtoa linjauksen muuttamiselle löytyisi, edellyttäisi se ratalain mukaisesti maakuntakaavan ja Salon yleiskaavan avaamista sekä voimassa olevien asemakaavojen kumoamista. Uuden maakuntakaavan laadinta tarkoittaisi selvitys-, käsittely- ja valituskierroksineen kolmesta kuuteen vuotta kestävää uutta suunnitteluprosessia.

Lue myös: Tunnin junan vastustajien joukko kasvaa ja järjestäytyy – "On herätty siihen, miten tolkuttoman kallis ja tehoton hanke on"

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (17)

Vastaa
PML
"tunnin" juna
Miksi tuosta junasta käytetään nimitystä tunnin juna, kun se ei tule koskaan kulkemaan tuota väliä tunnissa????
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: "tunnin" juna
Koska ei haluta käyttää nimeä "Puolentoista tunnin juna".
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Einari
Vast: "tunnin" juna
Sama kuin "kolmen minuutin muna"...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Rautis
hei tonntu politikot hyppikää
Vai niin? No missä on se rata Turku-Rauma-Pori väliltä? Onko junien kuljettava vain ja ainoastaan Suomen isoimpien kaupunkien välillä, sekö on sitten päästötöntä ? Täälä tarvitaan paikallisia junayhteyksiä eikä noita itäsuomen suuntaan pelkästään. Mistä näitä tonttuja tulee aina vain lisää politikoimaan joilla kenelläkään ei ole aivoja mukana tekemisissä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: hei tonntu politikot hyppikää
Turku-Rauma-Pori rataa ei rakenneta koskaan. Jotain rajaa sentään!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Maakuntalainen
Raideliikenne on jo vaihtoehto
Ainakin ns. tunnin junan työmarkkinavaikutukset jäävät todennäköisesti pieniksi. Näin toteaa empiiriseen kirjallisuuteen perehtynyt tutkija Krista Riukula ETLA:n Suhdanteessa julkaistussa artikkelissa https://www.suhdanne.fi/artikkelit/liikennehankkeiden-tyomarkkinavaikutukset-mita-niista-tiedetaan-ja-voidaan-tietaa/?fbclid=IwAR0BsVIc7qh6ATC2r4uBm-n8Hhk045W2pmPDWINxOmIHAY5eaKC8gcKwKTo. Raideliikenne on jo vaihtoehto yksityisautoilulle. Kuten Riukulakin artikkelinsa päätteeksi toteaa, ” Sen sijaan olemassa olevan rataverkoston korjaus voisi hyödyttää jo tällä hetkellä pendelöiviä ja mahdollisesti lisätä pendelöivien määrää ja junan käyttöä.”

Ilmastoteon merkittävyyteen vaikuttavat myös radan rakentamisen seuraukset. Suomen luonnonsuojeluliitto on vaatinut uuden YVA:n tekemistä koko hankkeen osalta ja rantaradan ja sen parannuksen käsittelemistä vaihtoehtona. https://www.sll.fi/uusimaa/2019/06/11/helsinki-turku-radalle-taytyy-tehda-ymparistovaikutusten-arviointi-ennen-paatoksia/

Nopeat junat eivät liiku millään radalla Etelä-Suomessa ennen vuotta 2038. Vasta silloin on Euroopan raideliikenteen hallintajärjestelmä ja junien kulunvalvontajärjestelmä valmis eteläisen Suomen osalta. https://demokraatti.fi/jarnvagsexpert-sirkka-leena-holmberg-entimmestaget-ar-rent-vansinne/.

Lohjalla asema rakennettaisiin keskelle suota, kymmenen kilometrin päähän kaupungin keskustasta. Eikö tämä ole ongelma? Kaavamuutosten aikataululle sentään annetaan aikaisempien 10-15 vuoden sijaan aktiivisten kansalaisten tarkistusten ja oikaisujen jälkeen todenmukaisempi arvio.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aku Samulin
Vast: Raideliikenne on jo vaihtoehto
Käytännössä uusi linjaus viivästyttäisi hanketta ainakin 10 vuotta, pelkkä kaavamuutos veisi valituksineen varmastikin kuusi vuotta ja siihen päälle uusien linjausten vaatimat suunnittelu- ja kenttätyöt, joihin menee useampi vuosi. Kuka vastaisi hankkeen tähän mennessä uhratuista suunnittelukuluista, joita on kertynyt 40 miljoonaa, rutiköyhä Saloko?
Lohjalla ollaan tyytyväisiä linjaukseen, miksi se olisi ongelma?


Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Maakuntalainen
Vast: Raideliikenne on jo vaihtoehto
Kuka vastaisi koko hankkeen jatkuvasti paisuvista kustannuksista? Vajaassa vuodessa hankkeen kustannusarvio on kasvanut yli 600 miljoonalla eurolla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Raideliikenne on jo vaihtoehto
Suuremmat voimat ovat nyt liikkeellä. Näillä selvityksillä ja linjauksilla voi pyyhkiä..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Maakuntalainen
Vast: Raideliikenne on jo vaihtoehto
Ainakin liikkeellä olevat voimat ovat vauhtisokeita.

”Uudet radat ovat nousseet ykkössijalle liikenteen ympäristöpolitiikassa. Niitä perustellaan myös talouden kasvuvaikutuksilla. Tähän ovat johtaneet tehokas lobbaus, tarve saada nimi historiaan ja jälleen kerran virkamiesnäkemysten ja talousanalyysin sivuuttaminen”, kirjoitti entinen liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Juhani Korpela Helsingin Sanomissa 23.5.2019. Ja jatkoi: ”Millaista sitten olisi tehokas liikenteen ympäristöpolitiikka? Luultavasti se sisältäisi asteittaisen siirtymisen ajokilometrien mukaiseen verotukseen sekä sähkön ja kaasun käyttöön myös kuorma- ja linja-autoliikenteessä. Ympäristötoimenpiteiden valinnassa kiinnitettäisiin huomiota nettopäästöihin, toimenpiteiden kustannustehokkuuteen ja kokonaistaloudellisiin vaikutuksiin. Mikäli liikennepolitiikalla halutaan todella edistää talouskasvua, toimenpiteiden tulisi kohdistua tavaraliikenteeseen. Ratahankkeista ykköseksi nousisi Kouvolan ja Kotkan välisen satamaradan parantaminen.”
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Raideliikenne on jo vaihtoehto
Korpela on entinen kansliapäällikkö. Miksei hoitanut virassaan sitten asioita kuntoon?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jouni Kokkonen
Helppo sitä on toisten rahoilla tukea
Mikään luotettava selvitys ei osoita hanketta kannattavaksi, päin vastoin, Euroopassa on todettu että minuutin "säästö" matkustusajassa maksaa yli 300 miljoonaa euroa. Ja juuri siltä näyttää tuonkin hankkeen hintalappu, saadaan vain 20 minuuttia ajansäästöä ja maksetaan vähintään 2,5 miljardia. Voin muuten lyödä vetoa ettei tuo kustannusarvio riitä.

On toki totta että toimeliaisuus lisääntyy oikoradan johdosta, mutta en usko sillä olevan juurikaan merkitystä isossa kuvassa. Matkustajamäärät saattavat nousta mikäli lippujen hinnat pysyvät kohtuullisina. Epäilen kuitenkin että lipun hintoihin lyödään "Tunnin juna" lisä jonka jälkeen matkustajat siirtyvät bussien käyttäjäksi. Tai, kuten minä, oman auton.

Missään nimessä tuota hukkainvestointia ei saada millään mittarilla takaisin, ei edes ilmastohyödyillä, ainakaan niin kauan kun Suomessa tuotetaan sähköä fossiilisilla tai edes puulla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Helppo sitä on toisten rahoilla tukea
Kuinka paljon minuutin säästö saisi maksaa, että se kannattaisi? Jos siihen ei löydy vastausta, on puhe minuutin hinnasta aika absurdi. Todellisuudessa kustannuksia tulee verrata vuosien aikana kulkeneiden ihmisten ajansäästön hinnasta. Siitä vähennetään lisäksi vielä veroeurot, kun perheet jäävät esim. Turkuun, eivätkä muuta pääkaupunkiseudulle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Einari
Vast: Helppo sitä on toisten rahoilla tukea
Eikö tätä idioottimaista tunninjuna-pähkäilyä voisi jo lopettaa täysin mahdottomana ajatuksena?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Helppo sitä on toisten rahoilla tukea
Juhani Ahon Rautatie ei olisi koskaan valmistunut näillä mittareilla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Timo Laihinen
Tunninjuna
Näin maakunnan pitääkin toimia.
Jos tämä jää tekemättä niin siitä nauttivat tietysti Uusimaa ja Tampereen seutu.
Emme kai taas anna heille etulyöntiasemaa?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Tunninjuna
Näin se vaan menee.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »