Turun AMK:n kansainvälisessä hankkeessa parannetaan rahti- ja matkustajaliikenteen sujuvuutta

Timo Jakonen

Turun ammattikorkeakoulun koordinoimassa kansainvälisessä hankkeessa pyritään parantamaan itä-länsisuuntaisen rahti- ja matkustajaliikenteen sujuvuutta. Baltic Loop -nimisessä hankkeessa etsitään rahtiliikenteen pullonkauloja ja ratkaisuja eri liikennemuotojen yhdistämiseen, laivarahtiliikenteen kehittämiseen, terminaali- ja kuljetustoimintojen kehittämiseen sekä raja- ja hallintobyrokratiaan.

Hanke kohdistuu kolmeen itä-länsisuuntaiseen kehitys- ja liikennekäytävään, jotka kulkevat Oslosta tai Örebrosta Venäjän rajalle.

Itä-länsisuuntaiset kuljetus- ja liikenneyhteydet ovat Itämeren alueella huomattavasti huonommin kehittyneitä kuin pohjois-eteläsuuntaiset yhteydet.

Venäjälle suuntautuvan kauppa ja matkustajaliikenteen arvioidaan lisääntyvän tulevaisuudessa huomattavasti nykyisistä poliittisista ongelmista huolimatta.

Itä-länsisuuntaisia liikenneyhteyksiä pyritään kehittämään muun muassa lisäämällä rajoja ylittävää yhteistyötä, tehden liikenteestä sujuvampaa, turvallisempaa ja vähäpäästöisempää, reaaliaikaisella liikkumisen ohjaamisella ja kuljetusseurannalla ja paremmalla palvelutarjonnalla.

Hanketta johtaa Turun ammattikorkeakoulu ja sitä rahoitetaan EU Central Baltic -ohjelmasta.

Maista ovat edustettuna kaikki Central Baltic -ohjelmaan kuuluvat maat: Ruotsi, Suomi, Viro ja Latvia. Toimijoista kaksi edustaa yliopistoja ja ammattikorkeakouluja, Turun ammattikorkeakoulu ja Åbo Akademi Suomesta. Alueellisia suunnitteluorganisaatioita on mukana neljä Region Örebro County Ruotsista, Vidzeme Planning Region ja Riga Planning Region Latviasta sekä Union of Harju County Municipalities Virosta sekä Latvian Ventspilsin sataman kehitysyhtiö Ventspils High Technology Park Foundation.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.