Tunnin junan vastustajien joukko kasvaa ja järjestäytyy – "On herätty siihen, miten tolkuttoman kallis ja tehoton hanke on"

Lilli Jokela
Salon Kasvuinfra ry:n perustajat Mika Nummenpalo ja Ismo Saari kyseenalaistavat Tunnin junan kannattavuuden ja tarkoituksenmukaisuuden. He penäävät Väylävirastolta totuudenmukaista ja eriteltyä kustannusarviota ensi viikon yleisötilaisuuteen Salossa.
Salon Kasvuinfra ry:n perustajat Mika Nummenpalo ja Ismo Saari kyseenalaistavat Tunnin junan kannattavuuden ja tarkoituksenmukaisuuden. He penäävät Väylävirastolta totuudenmukaista ja eriteltyä kustannusarviota ensi viikon yleisötilaisuuteen Salossa.

Lilli Jokela

Salon kasvuinfra ry:n puheenjohtaja Mika Nummenpalo selaa tabletillaan EU:n tilintarkastustuomioistuimen erityiskertomusta sekä tieteellisiä artikkeleita ja raportteja.

Asiakirjat liittyvät...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk maksutta.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 0 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (37)

Vastaa
Rainer Kryssi
Asiaa
Kerrankin jaksetaan kaivaa todellisia faktoja maksettujen tilaustukimusten ja perustelemattomien viranomaisväitteiden sijaan. Onhan "tunnin junan" hyötysuhde jo aikoja sitten laskettu olemattomaksi (n. 0.1), mutta silti sitä ajetaan läpi ideologisista syistä, faktoista välittämättä. VR on jo vuosia sitten linjannut ettei sillä ole mitään intressiä hankkia suurnopeuskalustoa ennen 2050-lukua. Siihen mennessä uudet "berberit" ovat ehtineet pilkkoa VR:n useita kertoja.

Löytyisiköhän vastaavia kovia faktoja myös Turun ratikkahankkeesta, jota myös ajetaan vain ideologisista syistä, höystettynä maksetuilla tilaustutkimuksilla?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
AKurkinen
änkyrät 👎🏻
Kaikki vanhat ukot vastustavat...yleensä kaikkea !
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
HANNU NIEMINEN
Vast: änkyrät 👎🏻
Vaikka olen suunnilleen vanha, niin en minäkään mitään järkevää hanketta vastusta. Jos tähän hankkeeseen jotain järkevyytä etsii, niin se juna meni jo. Eli radan linjaus olisi mielestäni pitänyt suunnitella Valtatie 1:n yhteydessä. Nyt olisi osapuilleen valmis reitti käytettävissä, joka ei todennäköisesti aiheuttaisi talon omistajien traumaa tällä haavaa Salossa. Suomalaiset ovat huonoja kokemaan toisen ongelmia, joka on tutkimuksessa todettu, eli esim. Turussa viis veisataan siitä, mihin se rata rakennetaan. Varsinkin maaseudulla auto on edelleen ehdoton kulkuväline pidemmillä matkoilla, joten selkeä prioriteetti on tieverkon jatkuva rapistumisen estäminen. Ja se nielee rahaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
ESA&YVA
Tunnin junan vähäiset työmarkkinavaikutukset
Lukusuosituksena ETLA:n Suhdantessa ilmestynyt tutkija Krista Riukulan tuore artikkeli liikennehankkeiden työmarkkinavaikutuksista, erityisesti ns. tunnin junan osalta.

"Liikennehankkeiden vaikutukset työmarkkinoihin voivat taloustieteen teorian pohjalta olla merkittäviä. Empiirisen kirjallisuuden ja tarkemman teorian tarkastelun perusteella ne kuitenkin jäävät todennäköisesti pieniksi – etenkin jos olemassa oleva liikenneverkosto on jo kattava." https://www.suhdanne.fi/artikkelit/liikennehankkeiden-tyomarkkinavaikutukset-mita-niista-tiedetaan-ja-voidaan-tietaa/?fbclid=IwAR0BsVIc7qh6ATC2r4uBm-n8Hhk045W2pmPDWINxOmIHAY5eaKC8gcKwKTo.

Ja tarkennus "Helsinki - Turku nopea raideyhteys" -hankkeen tämän hetkiseen kustannusarvioon: 2,745 miljardia euroa https://vayla.fi/documents/20473/513506/Helsinki-Turku+nopea+junayhteys.pdf/bad1d740-9b94-4028-b856-b041e24d1b12?fbclid=IwAR0hQFT3YvIXQI2wm2AwFoZvZBRK3Ib7JkmoT52GdvZluXCyNFexR96AydI.
Tällä lukemalla laskien arvonlisäys jäisi alle prosenttiin rakentamisen aikaisista kustannuksista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rainer Kryssi
Vast: Tunnin junan vähäiset työmarkkinavaikutukset
Eli junamatkan nopeutuminen maksaa n. 92 000 000 €/min. Hyödyllistä? Etenkin aiempaan kommenttiini viitaten, nopeampaa junakalustoa ei ole näköpiirissä vuosikymmeniin vaikka nopea rata olisikin...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Tunnin junan vähäiset työmarkkinavaikutukset
Turha raportti. Kryssi laski nyt summan oletuksella, että Tunnin junaa käyttää yksi matkustaja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Tunnin junan vähäiset työmarkkinavaikutukset
Autotiellä kulkee paljon suurempia määriä ihmisiä kuin raiteella. Saman vaikutuksen saisi todennäköisesti investoimalla teiden ylläpitoon ja nostamalla hieman moottoritien nopeusrajoituksia ja parantamalla muiden teiden kuntoa. Saksan kilpailukyvyn osalta merkittävä etu on ollut hyvät tiet, sujuva liikenne ja korkeat nopeudet. Miksei täälläkin.

Toisaalta junalla on mukava matkata. Hyötyjä pitää verrata myös siihen jos käytetään uusiin raiteisiin varatusta rahasta osa junavuorojen tihentämiseen ja lippuhintojen alentamiseen sekä parkkipaikkojen ja jatkoyhtyksien helpottamiseen. Suuri osa junamatkustuksen ajasta kun kuluu asemalle pääsemiseen ja kaikenlaiseen odotteluun kun junia menee niin harvoin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Maakuntalainen
Vast: Tunnin junan vähäiset työmarkkinavaikutukset
Turha raportti?

Edellisen hallituksen aikana saimme maistaa tätä "hutkitaan ja sitten vasta tutkitaan" -menetelmää ihan riittävästi. Mielenkiinnolla odottelen tämän ETLA:n "Liikennehankkeiden työmarkkinavaikutusten arviointi" -tutkimushankkeen (https://www.etla.fi/tutkimukset/liikennehankkeiden-tyomarkkinavaikutusten-arviointi/) muita tuloksia.

Kuten hankkeen esittelyssä todetaan "Keskeinen kysymys on, tulevatko kaikki merkitykselliset vaikutukset otettua huomioon viranomaisten teettämissä vaikutusarvioinneissa ja lopulta päätöksenteossa. Suomessa keskustelu arviointien puutteista on syntynyt pääasiassa siksi, että raideinvestoinnit osoittautuvat yhteiskuntataloudellisesti kannattamattomiksi, vaikka niihin kytkeytyy merkittävää asuin- ja työpaikkarakentamista ja suurehkoja liikennemääriä."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mankala
Äijät barrikadeille
Alkaako kohta Tunnin juna - lakkoliike?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Veli Hakanpää
Nopea ratkaisu
Jos salolaiset noin kiivaasti haluavat säilyttää ne kuusi taloa, oikorata ohi Salon on ratkaisu!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tepa
Vast: Nopea ratkaisu
Kannatan, sinne voidaan ajaa kiskobussilla vanhaa rataa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kati Lehtinen-Kärki
Maakunnat kyykkyyn
Tunnin juna on idioottimainen ajatus, joka ei palvele maakuntaa mitenkään. Jo nyt matkustaminen junalla helsinkiin on hankalaa muualta kuin Turusta. En jaksa uskoa, että tunnin juna nostaisi matkustajamääriä mitenkään.
Ennemmin kannustaisin miettimään erilaisia mahdollisuuksia, jotka mahdollistavaisi joustavan junan käytön myös maakunnasta käsin.
Tulevalla suunnitelmalla ihmiset käyttäisivät tunnin aikaa matkatakseen asemalle, jotta pääsisivät junaan, joka vie heidät tunnissa Helsinkiin. Kuolleena syntynyt ajatus.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
T.S.
Tiedeyhteisön seula?
Nämä kaksi puuhamiestä kritisoivat kovasti professori Hannu Piekkolan tutkimusta:
"Johtopäätös ei kuitenkaan ole läpäissyt tiedeyhteisön seulaa eikä sitä ei ole julkaistu missään tieteellisessä kokoelmassa, Nummenpalo sanoo."

Vastapainoksi he tarjoavat tilintarkastustuomioistuimen erityisraporttia josta toteavat:
"On käsittämätöntä miten vähän raportti kiinnostaa päättäjiämme."

Pakkohan se on nyt kysyä että onko tuo tilintarkastajien raportti läpäissyt tieteellisen seulan ja onko se julkaistu jossain tieteellisessä kokoelmassa?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Tiedeyhteisön seula?
Missä viipyy VTT:n raportti asiasta?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Tiedeyhteisön seula?
Mankala esittää sangen erikoisen kysymyksen: "Missä viipyy VTT:n raportti asiasta?"

Mankala ei ehkä oikein sisäistä sitä että VTT on kaupallinen toimija.
Jos kukaan muu ei katso VTT:n raporttia tarvitsevansa niin Mankalan pitää itse tarttua toimeen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Tiedeyhteisön seula?
Turun raitiotiehankkeen yhteydessä T.S. on liputtanut VTT:n tekemän tilaustutkimuksen puolesta. Eikö sellainen olisi tässäkin paikallaan vaimentamaan vastarinnan?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Tiedeyhteisön seula?
T.S. Nyt tuntuu kannattavan mitä tahansa hanketta, johon käytetään valtavia summia veronmaksajien rahoja ja asiassa on jonkinlainen ekoleima. Riippumatta siitä olisiko samalle rahamäärälle paljon kansantaloudellisesti tai ympäristön kannalta hyödyllisempiä tai kustannustehokkaampia kohteita.

Nythän tutkimuksissa raitiovaunun tai tunnin junan puolesta ei ole verrattu saman rahasumman käyttöä mihinkään muuhun, kuten koulutuksen parantamiseen tai tieliikenteen sujuvuuden tehostamiseen.

Taloustieteilijät voisivat laskea vaitoehtoisia kohteita samalle summalle, joista valita sitten parhaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Tiedeyhteisön seula?
Mankala: "Turun raitiotiehankkeen yhteydessä T.S. on liputtanut VTT:n tekemän tilaustutkimuksen puolesta."
Minua oitis oudoksutti Mankalan kommentti ja nyt sitten selvisi ettei se liittynytkään tunnin junaan vaan siihen että Mankalalle oli jäänyt jotain hampaankoloon ratikkakeskustelussa.
En minä VTT:n puolesta liputtanut vaan pikemminkin oioin näitä Mankalan vihjailuja:
"- On tilaustutkmuksia ja tilaustutkmuksia.
- On olemassa myös objektiivisia tutkimuksia."

Mankala kysyy lopuksi: "Eikö sellainen olisi tässäkin paikallaan vaimentamaan vastarinnan?"
Ensimmäisessä lauseessaanhan Mankala näyttää jo ymmärtäneen että VTT tekee tutkimuksensa tilauksesta.
Siis kertauksena, jos ei kukaan muu aio VTT:ltä tutkimusta tilata niin Mankalan pitää itse aktivoitua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Tiedeyhteisön seula?
Miksi minun pitäisi tilata VTT:ltä tutkimus, joka osoittaa kuinka kannattava Tunnin juna on? Eikö tämä olisi rahoittajien eli Turun ja muiden ratavarsikuntien ja valtion asia?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Tiedeyhteisön seula?
Kommentattori: "T.S. Nyt tuntuu kannattavan mitä tahansa hanketta, johon käytetään valtavia summia veronmaksajien rahoja ja asiassa on jonkinlainen ekoleima."

Kommentattorilta tulee noita erikoisia. Eilen hän väitti minun kirjoittaneen että laivalla kuolleiden elimistö muodostaisi sisäisesti metanolia.
Tämä tuorein väite kuuluu samaan perättömyyksien sarjaan.
Edelleenkään minulla ei ole mitään intohimoja ratikan tai tunnin junan suhteen.
Mutta minulla on kyllä hyvä kyky tunnistaa se jos joku yrittää johtaa harhaan.
Nytkin nämä salolaiset ylevästi lupaavat: "Yhdistys kerää tietoa riippumattomista, tieteellisesti vertaisarvioiduista lähteistä."
Ja sitten heidän tärkein lähteensä on tilintarkastustuomioistuimen raportti.
Uskooko kukaan että nuo raportit päätyisivät tieteellisesti vertaisarvioiduiksi.

Eli tässä on kyse puhtaasti paikallispolitikoinnista.
Salolaiset vetoavat kovasti tuohon lukuun että matka-ajassa säästetty minuutti maksaisi 369 miljoonaa euroa.
En ole asiaan perehtynyt, enkä aio tilintarkastustuomioistuimen raporttia lukea.
Mutta mieleen tulee kuitenkin se että miten hyvin tuo sopii Suomeen, tunnin junaan. Euroopassahan ja muuallakin rakennetaan noita suurnopeusjunia, on Ranskan TGV, ja puhutaan myös luotijunista, eli todella suurista nopeuksista ja erittäin vaativasta tekniikasta.
Tiedä sitten miten hyvin tunnin juna tuohon sakkiin sopii.

Kommentattori: "Nythän tutkimuksissa raitiovaunun tai tunnin junan puolesta ei ole verrattu saman rahasumman käyttöä mihinkään muuhun, kuten koulutuksen parantamiseen tai tieliikenteen sujuvuuden tehostamiseen."
Yleismaailmallinen tapa on pyrkimys pysyä asiassa. Jos on kyse liikenneinvestoinneista niin ei niihin sekoiteta koulutusasioita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Tiedeyhteisön seula?
Vielä pari sanaa Kommentattorin väitteestä: "T.S. Nyt tuntuu kannattavan mitä tahansa hanketta, johon käytetään valtavia summia veronmaksajien rahoja ja asiassa on jonkinlainen ekoleima."

Pitää taas korostaa sitä etten ole omia päätöksiäni tehnyt, en lyönyt kantaani lukkoon. Minulla ei ole aikaa, halua eikä mahdollisuuksiakaan perehtyä tarpeeksi ratikkaan tai tunnin junaan.
Mutta toki seuraan näitä keskusteluja ja ei voi olla huomaamatta että löytyy kirjoittajaryhmä jolle kelpaa mikä tahansa muu kuin ratikka. Viimeksi hullaannuttiin kaksikerrosbusseihin.

Ratikkakeskustelun osalta on mielenkiintoinen asetelma.
Minä olen turkulainen, siis mahdollisesti maksumies tai hyötyjä, ja voin toivottavasti vaikuttaa päätökseen. Kantani on kuitenkin vielä auki.
Nimimerkki Kommentattori puolestaan on ehkä kiivain ratikan vastustaja, ahkerin vastustajaryhmän kirjoittaja. Hän on kuitenkin ilmoittanut olevansa ulkopaikkakuntalainen, eli vain sekaantuu Turun sisäisiin asioihin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Malvik
Vaali täky
Koko tunninjuna keskustelu on yhden puolueen vaalilupailu. Nyt se on paisunut liian isoksi. Turha ja kallis hanke. Junavuoroja ruksaamalla saadaan parempi tulos. Onhan konsultit saaneet työtä erilaisten tutkimusten myötä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Vaali täky
Minkä puolueen?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Asko Ojala
Huoh
Mitä tämän ikäiset ukot mistän välittävät? Lastenlapsistaan ja heidän liikkumismahdollisuuksistaan eivät ainakaan!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Doa
Agendat
Vaikka nopea raideyhteys Helsinkiin olisikin ihan kiva (ainakin, jos sillä pääsisi suoraan Helsinki-Vantaan lentoasemalle), se ei ole välttämätön eikä Turun kilpailukyvyn kannalta millään tavalla tärkeimmästä päästä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.