Maan arvo nousee aivan julmetusti, kun sen päällä tai vieressä kulkee kiskot. Tuttua jargonia.
Jep. Lisäksi autoliikenne sujuvoituu niille, jotka eivät asu joukkoliikenteen piirissä, kun sen käyttöaste kasvaa. Kasvava verokertymä turvaa peruspalvelut kuten terveydenhuollon. Kaikki voittavat.
Mankala: "Maan arvo nousee aivan julmetusti, kun sen päällä tai vieressä kulkee kiskot. Tuttua jargonia."
Katsokaa keskustelun ensimmäinen viesti jossa t.a. sanoo: "Rikollista toimintaa näin härski valehtaleminen!"
Pääsääntöisestihän Mankala haukkuu t.a:n aina lyttyyn. Mutta tuo vanha sanonta ettei mikään yhdistä niin kuin yhteinen vihollinen sopii tähän hyvin.
Mankalan lisäksi muutkin ovat kiinnittäneet huomiota siihen että kyse oli tilatusta tutkimuksesta.
Voisiko tuo mitenkään muutenkaan olla? Ei VTT omin nokkinensa ja tutkimuksia tee, totta kai joku ne aina tilaa.
Niin nousee. Ja miksiköhän? Koska raitiotien varsi kiinnostaa rakentajia ja yrityksiä. Ja rakentaminen tuo kaupungille rahaa. Ihan kuten tuossa jutussa sanotaan.
Turre, minä luulin, että raitiovaunu kustantaa veronmaksajille rahaa, mutta nyt asia jo kääntyikin niin päin, että se tuo rahaa.
Maksaa, mutta tuottaa lopulta enemmän kuin maksaa. Siksi sitä kutsutaan investoinniksi. Yritykselle uusi kone voi maksaa miljoonan, mutta tuottaa elinkaarensa aikana kolme.
Kuntataloudessa investointi siis tuo mm. verotuloja, joilla voidaan sitten kattaa ne käyttötalouden kulut.
Täällä on taas T.S. kaivamassa niin syvää poteroa, ettei siitä enää ylös pääse. On tilaustutkmuksia ja tilaustutkmuksia. Maan arvon kohoamisella saadaan velat muuttumaan saataviksi. Mutta kuka maksaa rakentamiskustannukset? Maksaja ja teoreettinen hyötyjä eivät tässä yhtälössä kohtaa.
Mankala on taas eksyksissä: "Täällä on taas T.S. kaivamassa niin syvää poteroa, ettei siitä enää ylös pääse."
En kaiva poteroa, kantani on vielä auki.
Kiinnitin huomiota siis kahteen asiaan:
1) Tilaustutkimus, mikä muukaan se voisi olla, Mankala ei vastannut
2) Vastoin totuttua tapaa Mankala on samoilla linjoilla kuin t.a., Mankala ei kommentoinut.
On olemassa myös objektiivisia tutkimuksia. Näitä tehdään esimerkiksi monissa yliopistoissa. Joskin niissäkin tehdään paljon tilaustutkmuksia. Mutta jos tilaajana olisi vaihteeksi paikalliset bussiyhtiöt, mikä mahtaisi olla tulos?
Tilaustutkimus, totta kai. Joku sen on tilannut ja joku sen maksaa. Mutta sen on tehnyt riippumaton tutkimuslaitos. Tutkimuksessa on käytetty referensseinä 15 kaupunkia, 10 tutkimusta raitioteistä ja 13 tutkimusta kaupunkikehityksestä.
Pallo on nyt sinulla, sinulla on taakka todistaa tämä selvitys perättömäksi.
Joo, joo. MasaPasa todista itse, että VTT:n tutkimuksen oletukset pitävät paikkansa. Onko maapohjan arvon nousu todellista? Onko tästä jossain näyttöä, että kiskojen rakentamisen jälkeen tonttien hinnat oikeasti nousevat niin kuin VTT on tutkimuksessaan OLETTANUT?
Ei minun tarvitse. Sitä varten on ne 23 referenssitutkimusta 15 eri kaupungista. Ja lukuisat muut tutkimukset, selvitykset ja muut, jotka tukevat väitettä. Jos väität vastaan, pitää sinun esittää edes muutama tapaus, jossa raitiotiellä ei olisi positiivista vaikutusta. Muussa tapauksessa voit pitää mielipiteen omanasi.
Nähtäväksi siis jää kuinka tonttien hinnat nousevat ja kenelle mahdollinen hyöty valuu. Raitiotieuskovaiset ovat nyt saaneet omat VTT:n tekemät Kultalaatat, jotka ohjaavat tulevaa päätöksentekoa. Aamen.
Niinpä, jos Turun kaupunki ei omista tontteja, veronmaksajat maksaa kulut ja yksityiset käärivät voitot.
Mankala nyt sitten siirtyy arvostelemaan VTT:tä puolueellisuudesta: "On olemassa myös objektiivisia tutkimuksia."
VTT on arvostettu ja siksi myös tarkka maineestaan. On kova väite että tilaustutkimus olisikin 'tilaustutkimus'.
Mankala: "Mutta jos tilaajana olisi vaihteeksi paikalliset bussiyhtiöt, mikä mahtaisi olla tulos?"
Mikäänhän ei estä bussiyhtiöitä tilaamasta omia tutkimuksiaan.
Mutta kun tässä nyt on kyse Turun kaupungin joukkoliikenteestä niin on selvää että Turku tilasi tutkimuksen.