VTT tutki: Raitsikka toisi Turkuun roppakaupalla rahaa – kehittyneen joukkoliikenteen puute voi rajoittaa talouskasvua

WSP
Pelkästään Itäharjulla on tonttimaata uusille yrityksille ja asumiselle peräti 800 000 kerrosalaneliötä.
Pelkästään Itäharjulla on tonttimaata uusille yrityksille ja asumiselle peräti 800 000 kerrosalaneliötä.

Leena Korja-Kaskimäki

Raportin tilannutta Turun kaupunginjohtajaa Minna Arvetta (kok) raportti ei yllätä.

– Ei tämä viesti uusi ollut. Mutta automaattisesti hyvää ei tule, vaan meidän pitää osata strate...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk maksutta.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 0 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (92)

Vastaa
t.a.
!
"Tutkimus"? Tasan yhtä tosi kuin Rinteen vaalilupaukset! Rikollista toimintaa näin härski valehtaleminen!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
PeterPan
Vast: !
https://fi.wikipedia.org/wiki/VTT
Kyseessä on siis on moniteknologinen Pohjois-Euroopan johtava soveltavaa tutkimusta tekevä tutkimuskeskus, jonka pätevyyttä ei voida verrata mihinkään funikulaariin tai vaaleilla nelivuotiskaudeksi valittaviin poliitikkoihin, jotka kansa suuressa viisaudessaan kulloinkin äänestävät "vallankahvaan" eli tämän "kirkkopaatin hölvarinvarteen".
Kyseessä on pitkälle tulevaisuuteen ulottuva projekti, jonka tulokset kokonaisuudessaan ovat nähtävissä täällä keskustelupalstalla suutaan soittelevien jo kasvatellessa ruohonjuurta "ikuisissa maallisissa majoissaan". VTT:n lausunto on varmaankin riittävän painava jopa Raision kaupunginvaltuutetuille - jos heille vain löytyy riittävästi asiantuntevia neuvonantajia, joitten ymmärrys ja tietomäärä ylittää tavanomaisen poliittisen päättäjän edellytykset hahmottaa nykytodellisuutta ja siitä pääteltävissä olevaa lähitulevaisuutta edes parin-kolmen supolven päähän - eli noin 2100-luvulle.
"Minkä nuorena kylvää, sen vanhana niittää."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Eteenpäin
Vast: !
Raitiotien vastustajien argumentit loppumassa kesken? Nyt saatiin kovia faktoja siitä, miten raitiotie tulisi Turun taloutta, mahdollistaen palveluiden turvaamisen jatkossakin, sujuvan liikenteen lisäksi. Jos ei halua uskoa näkemäänsä, voi toki öyhöttää vastaan, mutta ketään se ei enää vakuuta. Ratikka palaa Turkuun, korjaten 60-luvun suurimman emämunauksen kaupungin historiassa, eli vanhan raideverkon purkamisen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rainer Kryssi
Vast: !
Tilaaja kertoo aluksi mitä halutaan tulokseksi eikä VTT:llä ole itse oikeutta kertoa detaljeja miten "tutkimus" on tehty. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: !
Sopivalla kysymyksen asettelulla ja rajauksella saadaan haluttu tutkimustulos, kun oletetaan että teknologian kehitys pysähtyy tähän ja kaikki muu paitsi raitiovaunu junnaa paikallaan seuraavat 50 vuotta.

Vanhan raideverkon purkaminen oli aikanaan virhe, mutta todennäköisesti myös uuden rakentaminen tässä vaiheessa. Raiteen ideahan on, että sähkö saadaan suoraan sähköverkosta ilman akustoa ja toisaalta vaunu kulkee kiskoa pitkin ilman ohjausta.

Akkuteknologia etenee sähköautojen kehityksen vauhdittumisen myötä suurin harppauksin ja todennäköisesti 10 vuoden kuluttua melko edullinen ja kevyt akusto jaksaa liikuttaa bussia tiellä vapaata reittiä pitkin. Tietokoneohjelma ja tekoäly pystyy pitämään bussin reitillään, mutta tarvittaessa myös kiertämään toista reittiä jos reitin optimointi tai kysyntä ohjaa kulkemaan toista kautta. Mobiilisovelluksen avulla bussi tietää jatkuvasti millaisia reittejä matkustavat aikovat kulkea ja voi kulkea matkan, jolla mahdollisimman moni pääsee suoraan määränpäähänsä ilman vaihtoja.

Kun tällaisia ratkaisuja tulee markkinoille, kysyntä siirtyy joustavampaan liikennemuotoon ja raiteet jäävät tyhjän pantiksi.

Seuraavaksi joku 'fiksu' sanoo, että teknologian kehittyminen on vain arvailua, mutta niin ovat myös raitiovaunun matkustajamäärät, itäharjun tonttien arvonnousu ja arviot talouskasvun hidastumisesta. Jopa Tampereen vaunun kannattavuuskin on vain spekulointia, kun käytännön kokemuksia ei ole.

Jos turkulaisten rahoja aiotaan käyttää tällaiseen, asiasta täytyy ehdottomasti järjestää demokraattinen äänestys, jossa kansa saa päättää haluavatko verojaan korotettavan.









Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: !
Rainer, ei tämä tutkimus taida tosiaankaan olla kaikille avoin, tieteellisen tarkastelun kestävä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turre
Vast: !
Kun argumentit loppuvat kesken, voidaan aina väittää toista valehtelijaksi, huijariksi tai kaikkea salaliitoksi. Niihin on sitten täysin mahdoton keksiä enää mitään sanottavaa ja keskustelu päättyy.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mankala
Tilaustutkimus ei yllätä
Maan arvo nousee aivan julmetusti, kun sen päällä tai vieressä kulkee kiskot. Tuttua jargonia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Eteenpäin
Vast: Tilaustutkimus ei yllätä
Jep. Lisäksi autoliikenne sujuvoituu niille, jotka eivät asu joukkoliikenteen piirissä, kun sen käyttöaste kasvaa. Kasvava verokertymä turvaa peruspalvelut kuten terveydenhuollon. Kaikki voittavat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Tilaustutkimus ei yllätä
Mankala: "Maan arvo nousee aivan julmetusti, kun sen päällä tai vieressä kulkee kiskot. Tuttua jargonia."

Katsokaa keskustelun ensimmäinen viesti jossa t.a. sanoo: "Rikollista toimintaa näin härski valehtaleminen!"

Pääsääntöisestihän Mankala haukkuu t.a:n aina lyttyyn. Mutta tuo vanha sanonta ettei mikään yhdistä niin kuin yhteinen vihollinen sopii tähän hyvin.

Mankalan lisäksi muutkin ovat kiinnittäneet huomiota siihen että kyse oli tilatusta tutkimuksesta.
Voisiko tuo mitenkään muutenkaan olla? Ei VTT omin nokkinensa ja tutkimuksia tee, totta kai joku ne aina tilaa.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turre
Vast: Tilaustutkimus ei yllätä
Niin nousee. Ja miksiköhän? Koska raitiotien varsi kiinnostaa rakentajia ja yrityksiä. Ja rakentaminen tuo kaupungille rahaa. Ihan kuten tuossa jutussa sanotaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Tilaustutkimus ei yllätä
Turre, minä luulin, että raitiovaunu kustantaa veronmaksajille rahaa, mutta nyt asia jo kääntyikin niin päin, että se tuo rahaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turre
Vast: Tilaustutkimus ei yllätä
Maksaa, mutta tuottaa lopulta enemmän kuin maksaa. Siksi sitä kutsutaan investoinniksi. Yritykselle uusi kone voi maksaa miljoonan, mutta tuottaa elinkaarensa aikana kolme.

Kuntataloudessa investointi siis tuo mm. verotuloja, joilla voidaan sitten kattaa ne käyttötalouden kulut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Tilaustutkimus ei yllätä
Täällä on taas T.S. kaivamassa niin syvää poteroa, ettei siitä enää ylös pääse. On tilaustutkmuksia ja tilaustutkmuksia. Maan arvon kohoamisella saadaan velat muuttumaan saataviksi. Mutta kuka maksaa rakentamiskustannukset? Maksaja ja teoreettinen hyötyjä eivät tässä yhtälössä kohtaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Tilaustutkimus ei yllätä
Mankala on taas eksyksissä: "Täällä on taas T.S. kaivamassa niin syvää poteroa, ettei siitä enää ylös pääse."

En kaiva poteroa, kantani on vielä auki.
Kiinnitin huomiota siis kahteen asiaan:
1) Tilaustutkimus, mikä muukaan se voisi olla, Mankala ei vastannut
2) Vastoin totuttua tapaa Mankala on samoilla linjoilla kuin t.a., Mankala ei kommentoinut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Tilaustutkimus ei yllätä
On olemassa myös objektiivisia tutkimuksia. Näitä tehdään esimerkiksi monissa yliopistoissa. Joskin niissäkin tehdään paljon tilaustutkmuksia. Mutta jos tilaajana olisi vaihteeksi paikalliset bussiyhtiöt, mikä mahtaisi olla tulos?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Tilaustutkimus ei yllätä
Tilaustutkimus, totta kai. Joku sen on tilannut ja joku sen maksaa. Mutta sen on tehnyt riippumaton tutkimuslaitos. Tutkimuksessa on käytetty referensseinä 15 kaupunkia, 10 tutkimusta raitioteistä ja 13 tutkimusta kaupunkikehityksestä.

Pallo on nyt sinulla, sinulla on taakka todistaa tämä selvitys perättömäksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Tilaustutkimus ei yllätä
Joo, joo. MasaPasa todista itse, että VTT:n tutkimuksen oletukset pitävät paikkansa. Onko maapohjan arvon nousu todellista? Onko tästä jossain näyttöä, että kiskojen rakentamisen jälkeen tonttien hinnat oikeasti nousevat niin kuin VTT on tutkimuksessaan OLETTANUT?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Tilaustutkimus ei yllätä
Ei minun tarvitse. Sitä varten on ne 23 referenssitutkimusta 15 eri kaupungista. Ja lukuisat muut tutkimukset, selvitykset ja muut, jotka tukevat väitettä. Jos väität vastaan, pitää sinun esittää edes muutama tapaus, jossa raitiotiellä ei olisi positiivista vaikutusta. Muussa tapauksessa voit pitää mielipiteen omanasi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Tilaustutkimus ei yllätä
Nähtäväksi siis jää kuinka tonttien hinnat nousevat ja kenelle mahdollinen hyöty valuu. Raitiotieuskovaiset ovat nyt saaneet omat VTT:n tekemät Kultalaatat, jotka ohjaavat tulevaa päätöksentekoa. Aamen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Tilaustutkimus ei yllätä
Niinpä, jos Turun kaupunki ei omista tontteja, veronmaksajat maksaa kulut ja yksityiset käärivät voitot.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Tilaustutkimus ei yllätä
Mankala nyt sitten siirtyy arvostelemaan VTT:tä puolueellisuudesta: "On olemassa myös objektiivisia tutkimuksia."
VTT on arvostettu ja siksi myös tarkka maineestaan. On kova väite että tilaustutkimus olisikin 'tilaustutkimus'.

Mankala: "Mutta jos tilaajana olisi vaihteeksi paikalliset bussiyhtiöt, mikä mahtaisi olla tulos?"
Mikäänhän ei estä bussiyhtiöitä tilaamasta omia tutkimuksiaan.
Mutta kun tässä nyt on kyse Turun kaupungin joukkoliikenteestä niin on selvää että Turku tilasi tutkimuksen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
JOUKO JÄRVINEN
Roppa ?
Paljonko on yksi roppa ? Funikulaarikin tuottanut ja tulee tuottamaan roppakaupalla Turulle. Uskoo kuka tahtoo.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Roppa ?
Roppa tarkoittanee miinusmerkkistä.

Muutin mieltäni raitiovaunun suhteen tarkemmin ajateltuani. En asu Turussa, joten en joudu sen maksajaksi. Jos turkulaiset haluavat maksaa enemmän veroja sellaisen saadakseen niin siitä vaan.

Verojen korotus Turussa tarkoittaa lisää työssäkäyviä asukkaita naapurikuntiin, koska moni siinä kohtaa laskee taloudellisesti järkeväksi muuttaa pois.
Tämä johtaa oman kunnallisveroni laskuun, kun palveluilla on enemmän rahoittajia. Lisäksi raitiotie voi hieman helpottaa naapurikuntien asukkaita matkustamaan Turkuun ja välttymään kalliilta parkkimaksuilta. Niin Helsingissäkin moni tekee, että jättää auton Espooseen ja menee loppumatkan Helsinkiin metrolla. Metrolipun hinnalla kun Hesassa saa vain tunnin verran aikaa parkkiruudussa.

Eli oikein hyvä päätös Minna Arve. Se on julkisten varojen oikein käyttöä, kun se auttaa naapurikuntien asukkaita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jasse
Voi pyhä lehmä
Sekin vielä kaiken velanoton jatkoksi. Raitsikat on muinaishistoriaa, ymmärtäkää se jo. Paitsi jos hevoset niitä vetämään, silloin ekoteko.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Eteenpäin
Vast: Voi pyhä lehmä
Ai Tampereella, Espoossa, Helsingissä ja kohta Vantaalla rakennetaan muinaishistoriaa? Vai olisiko kuitenkin kyse fiksuista investoinneista kaupungin kehittämiseen ja autoruuhkien hillitsemiseen?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turre
Vast: Voi pyhä lehmä
Niin. Olisitte kysyneet tästäkin asiasta Jasselta sen sijaan että kysyitte asiasta VTT:ltä. Jasselle olisi riittänyt palkaksi lahjakortti S-Ryhmään tai Viikkarille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Voi pyhä lehmä
Turre, tutkimus käsittelee taloudellisia vaikutuksia, mutta tutkimuksen on tehnyt Valtion Teknillinen Tutkimuskeskus VTT, jonka asiantuntemus painottuu teknologiaosaamiseen. Sama kuin pyydettäisiin lääketieteen tutkimuskeskukselta arvio metsien kasvusta. Lähtökohtaisesti talouslaskelmissa luottaisin enemmän taloustieteilijään kuin tekniikan alan tutkijaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
PenttiH
Just juu
”Raportin tilannutta Turun kaupunginjohtajaa Minna Arvetta (kok) raportti ei yllätä”

Tämä varmaan kertoo jo kaiken. Sitä saa mitä tilaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turre
Vast: Just juu
Ei yllätä koska Arve on tutustunut VTT:n Tampereelle tekemiin jo ajat sitten laskelmiin. Niiden tulokset ovat vastaavat ja kokemukset ratikan kohta valmistuessa tukevat niitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
A.Eräs
Vast: Just juu: aika arvoton selvitys
Melkoista jargonia taas Hintsaselta, hmm. Vtt on ollut kyllä tekniikan asioissa luotettavan maineessa, mutta tässä puhutaan rahasta. Koko selvitys olisi hyvä päästä lukemaan. Ontuvia yksityiskohtia näyttää jo lehtijutunkin mukaan löytyvän. Esim. 330 miljoonan kokonaisprojektista saadaan duunarien kunnallisverotuloja 180 miljoonaa. Aika hyvin laskettu. Ja uskottu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Tapani Kinnunen
Raitiovaunut ovat tulevaisuuden kulkuväline
Hyvät keksinnöt ovat ikuisia: laivat, raitiovaunut ja ruisleipä. Kannatan ilman muuta raitiovaunuja Turkuun, tulevaisuudessa lapsemme kiittävät!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
S.F.
Vast: Raitiovaunut ovat tulevaisuuden kulkuväline
"tulevaisuudessa lapsemme kiittävät! "
- mitkä lapset?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Esko
Milloin raportti nähtävillä?
Itäharjun seutu menee ilman raitiotietäkin kaupaksi hinnalla X, joten saatava rahamäärä tonttimaasta olisi X plus 70 - 140 miljoonaa euroa. Odotan mielenkiinnolla noita laskelmia, joissa varmaankin verrataan tuloihin ilman raitiotietä. Oma ennustukseni on, että robottiautot vievät tulevaisuudessa matkustajat sekä linja-autoilta, että raitiotieltä. Massakuljettimien aika voi jäädä yllättävän lyhyeksi tekniikan kehittyessä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Eteenpäin
Vast: Milloin raportti nähtävillä?
Olen tuosta osittain samaa mieltä. Robottitakseja voisi hyvin hyödyntää joukkoliikenteen runkolinjojen tukena, eli syöttöliikenteenä haja-asutusalueilta raitiolinjojen pysäkeille. Valitettavasti tällä hetkellä autojen tekoäly ja sensorit eivät vielä ole sillä tasolla, että ne voisi tuoda Kalifornian aurinkoisilta testiradoilta Suomen pimeään räntäsateeseen. Kukaan tuskin haluaa päästää lapsiaan koulutielle, jos turvallisuudesta suojatiellä ei ole 100% varmuutta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Eteenpäin
Vast: Milloin raportti nähtävillä?
Raporttien pitäisi ilmestyä kaupungin sivuille, ainakin nuo valtuustossa esitetyt slidet ovat siellä jo näkyvillä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turre
Vast: Milloin raportti nähtävillä?
Robottiauto kuljettaa edelleen sen saman ihmisen ja vie saman tilan kuin itse ajettava ja kuluttaa suhteessa enemmän kuin pari sataa ihmistä kuljettava ratikka.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Milloin raportti nähtävillä?
Kyllä, itsestään liikkuvat taksit tai bussit voivat kulkea akuston avulla optimoituja reittejä automaattisesti. Akkuteknologia kehittyy vauhdilla. Raiteen siirtäminen on kallista ja vaikeaa. Sama raha kannattaisi käyttää tunneleiden ja siltojen rakentamiseen, jotta tulevaisuuden kulkuneuvoille on järkeviä reittejä, ettei tarvitse jonottaa liikennevaloissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
S.F.
Vast: Milloin raportti nähtävillä?
"Kukaan tuskin haluaa päästää lapsiaan koulutielle, jos turvallisuudesta suojatiellä ei ole 100% varmuutta."
- tuon perusteella kenenkään ei pitäisi päästää lapsiaan koulutielle nykyäänkään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Milloin raportti nähtävillä?
Miksi raitiotietä pitäisi siirtää? Miksi joukkoliikenteen pitäisi muuttaa reittiään kysynnän mukaan?

Raitiotie on pysyvä ja sellaisen sen varteen tulee pysyviä palveluita. Ja pysyvät palvelut ovat hyvä asia. Se on sitä houkuttelevuutta. Joku utopistinen itseajava pikkubussi, jonka reitti ja aikataulu on arvoitus, ei ole mitenkään houkutteleva.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Milloin raportti nähtävillä?
Masa Pasa, jos kaikki ihmiset kulkisivat samassa laumassa, samat harrastukset, samat työt, sama koulutus, reittejä ei todellakaan tarvitsisi muuttaa. Ihmisten elämäntilanteet muuttuvat kuten myös yritykset ja sen myötä myös tarvittavat reitit.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hanna Ahola
Vast: Milloin raportti nähtävillä?
Jos en edellisenä päivä tiedä, mihin aikaan minun pitää lähteä kotoani, jotta ehdin juna-asemalle ajoissa, en käytä joukkoliikennettä. Tällainen reittiään ja aikatauluaan muuttava tilausliikenne ei täytä mitään joukkoliikenteen kriteereitä.

Harrastukset, työpaikat ym. asiointipaikat on toki eri paikoissa. Mitä sitten? Itäharjulla ja Kupittaalla saattaa 10 vuoden kuluttua olla 30 000 työpaikkaa, kaikki raitiotien varrella. Pitäisikö sinne ajaa aamuisin 30 000 robottiautoa? Ai niin, sellaisia ei ole.

Turusta tehtiin junarata Helsinkiin 1800-luvulla ja se on yhä pääasiassa samassa paikassa. Ei Karjaa ole minnekään häviämässä. Ei Varissuo ole katoamassa tai yliopistot muuttamassa, TYKS tuntuu lähinnä laajenevan alueellaan. Raisiokaan ei varmaankaan siirry toisaalle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Milloin raportti nähtävillä?
Hanna Ahola ei ole koskaan kuullut taksista. Se kulkee silloin kun haluaa, sinne minne haluaa.
Älykäs joukkoliikenne tarjoaa vastaavasti takuuvarman matkan kaikille tarvitsijoille. Vain ajoneuvon koko vaihtelee.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Turre
Luottamusta asiantuntijoihin
No niin päättäjät. Sitten voisi olla aika luottaa korkeasti koulutettuihin asiantuntijoihin, joilla on käytössään dataa ympäri maailmaa ja ammattitaitoa tähän hommaan.

Tiedän ettei ole helppoa jättää huomiotta mutu-tuntuma ja netin kaikkien alojen asiantuntijoiden mielipiteet, mutta siksi teidät on valittu. Siksi että käytätte aikaa valistuneen mielipiteen muodostamiseen. Jos ette työtänne tee, voidaan jatkossa kaikki päätökset tehdä huutoäänestyksellä sosiaalisessa mediassa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Luottamusta asiantuntijoihin
Miten olisi demokraattinen kansanäänestys?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turre
Vast: Luottamusta asiantuntijoihin
Koska tämä asia on niin iso ja asiantuntemusta vaativa, ettei sitä voi päättää mutulla. Siksi meillä on valittu päättäjät joiden tehtävä on kuunnella asiantuntijoita ja tehdä päätöksiä perustuen faktoihin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Luottamusta asiantuntijoihin
Turre, miten teknologian asiantuntijoista tuli yhtäkkiä talouden ja ihmisten käyttäytymisen asiantuntijoita?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Petri
Kuulostaa järkeenkäyvältä
Hyvä, että tähänkin saatiin kunnon selvitys. Nyt kaupungin politiikkojen pitää tehdä se mikä kuuluu ja varmistaa kaupungin tulevaisuus kehittyvänä kasvukeskuksena. Tulevalla päätöksellä on merkitystä koko seutukunnalle, koska Turku on alueen veturi, eikä se saa yskiä. Kukaan ei muuta seutukuntaan ilman kehittyvää Turkua, johon kuuluu toimiva, mutta myös houkutteleva joukkoliikenne. Tätä tehdään tuleville sukupolville, eikä autoilemaan tottuneille ikäihmisille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
SirT
Kriittisyyttä raitiotien tarkasteluun
Jotenkin epäilyttää tällainen tilaustutkimus, jossa hampaat irvessä väkisin raitiotietä turkuun tuputtava kaupunginjohtaja on tilaajana. Olisi ilo nähdä yhtä suuri into saattaa kuntoon homekoulujen korjaus sekä vanhusten kotihoito ja muu hoito Turussa. Toivon, että kaupungin päättäjien kriittisyys säilyy näissä kasvuhuuman kauppaamisissa. Raitiotie voi olla hyväkin hanke, mutta tärkeämpiäkin paikkoja miljoonille olisi. Kasvua voi verotulojen kasvun ja työikäisen väestön toivossa hamuta, mutta uusien asujien lisäksi pitäisi muistaa huolehtia nykyisistä asukkaista ja olla pilaamatta meidän virkistysalueita ja lähiluontoa liiallisella rakentamisella. Miten lie radanvarsien ympäristön kanssa?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jari Suominen
Vast: Kriittisyyttä raitiotien tarkasteluun
Näitä miljoonia ei ole olemassa ilman raitiotietä. Missään ei ole rahakasaa josta lapioitaisiin aina sinne missä tarvitaan. Raha syntyy työstä, kun investoidaan hankkeeseen saadaan siitä tuottoja jutussa kuvatulla tavalla ja tuotot voidaan käyttää palvelujen turvaamiseen sekä uusiin investointeihin.
Ympäristön kannalta raitiotie on paras vaihtoehto, sekin käy selville kun perehtyy asiaan. Ruuhkat vähenevät, päästöt samassa suhteessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turre
Vast: Kriittisyyttä raitiotien tarkasteluun
Mutta kun sitä rahaa käyttötalouteen, eli niihin kouluihin ja vanhuksiin ei tule, ellei investoida. Se on nähty jo nyt, että edes hyvässä taloudessa Turun tulot eivät kata menoja. On siis tehtävä investointeja kaupungin kasvattamiseen jotta niitä tuloja saadaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.