Paikalliset

Aurajoen silloista ja föreistä uusi kirja – teoksen tunnelmiin pääsee kävelykierroksilla

Lennart Holmberg
Uutuuskirjassa kerrotaan Aurajoen siltojen historiasta.
Uutuuskirjassa kerrotaan Aurajoen siltojen historiasta.

Turkuseura julkaisee uuden kirjan Aurajoen siltojen ja förien historiasta. Teoksessa esitellään Aurajoen entiset ja nykyiset sillat sekä jokilautat. Aikajana on keskiajalta nykypäivään.

Lisäksi kirjassa kerrotaan toteutumattomista siltasuunnitelmista sekä siltojen ja jokilauttojen vaikutuksesta kaupunkirakenteeseen.

Aurajoen sillat ja förit -teoksen ovat kirjoittaneet Petri Aalto ja Rauno Lahtinen.

Kirjaa varten tehdyssä tutkimustyössä paljastui kohteista uutta ja osin yllättävääkin tietoa. Esimerkiksi Auransiltaa siltaa suunniteltiin aikoinaan levennettäväksi jopa viisikaistaiseksi lisääntyvän autoliikenteen tarpeisiin.

– Viime vuosikymmeninä uusien siltojen suunnittelu on herättänyt turkulaisissa voimakkaita tunteita ja johtanut vuosia kestäneisiin kiistoihin. Kirjassa kerrotaan näiden siltaprojektien draaman kaaret, teoksen toinen kirjoittaja Rauno Lahtinen kertoo.

Turkuseura järjestää uutuuskirjaan liittyen kävelykierroksia, joilla pääsee tutustumaan teoksen tunnelmiin. Kävelyt järjestetään 2. ja 9. lokakuuta ja ne starttaavat klo 17.30 Vaakahuoneen edestä.

Uusi kirja julkaistaan Turun kirjamessuilla 4.–6. lokakuuta.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
yxxy
Aina vajetilassa.. .
Vaikuttaa lähes umpikujalta tämä Turun siltojen tila. Aina on valituskierros päällä ja - syystäkin, sanoisi! Aurajoki on muka kaupungin päävaltimona kaunis, idyllinen ja todellinen katseenvangitsija. Mutta on sillä puolensa vaarallisena tuomionjokena moni on kohdannut kohtalonsa joen saviharmaan veteen pudottuaan. Vaikka on siltoja kuitenkaan liikenteen ehdoilla ei ainakaan aina ole päästy menemään. On ollut epäonnekkaita suunnittelun kukkasia kuten Myllysilta I ja toisena kapea Aurasilta. Ja mitä vielä edessä jos myöskin vanhaa Tuomiokirkkosiltaa tullaa rajoittamaan yksityisautoilun tarpeita silmällä pitäen. Tuomaansiltakin on nelikaistaisena jo maksimikäytöllä. Samaten Martinsilta kolmikaisraisena ei oikein suodata liikennettä kun ainoastaan yksi kaista suoraan ylimenoon. Siis kasvuvaraa ei yhdenkään sillan liikenteen läpäisykykyä ajatellen ole. Olisiko paikallaan miettiä Halistensillan kulkua ajatelken uusi katuyhteys joka on kaavoitettukin ajat sitten Koroisten muuntoaseman vierestä suoraan Markulantielle? No Valtuusto ei ehkä milloinkaan tajua todellisia parannustrpeita ja pyrkiikin siirtämään asiat aina pöytölaatikkoon. Eli on Aurajoen silloilla verenmakuista kehitystaustaa ja - tilaa!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Aina vajetilassa.. .
Martinsilta ja Myllysilta tulee nähdä kokonaisuutena, koska ne ovat yksisuuntaisina toistensa "parit". Martinsillalla on kolme kaistaa yhteen suuntaan ja Myllysillalla neljä kaistaa suuntaansa. Siis seitsemän kaistaa autoille. Uudelle Myllysillalla rakennettiin jalkakäytävä ja pyörätie vain toiselle puolelle siltaa, koska kyllähän siihen piti saada neljä kaistaa autoille ja jalankulku on toisarvoista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.