Tässä se nyt on: keltainen kaksikerrosbussi saapui Turun kaduille

Turun kaupunki

Fölinkeltainen kaksikerroksinen bussi tulee koekäyttöön Turun seudun joukkoliikenne Fölille kolmen viikon ajaksi.

Kokeilu on käynnissä 12. syyskuuta – 3. lokakuuta välisen ajan.

Bussi liikennöi linjoilla 6 ja 7, jotka kulkevat Turun kautta Naantaliin, Raisioon, Lietoon ja Kaarinaan.

Väriksi valittiin keltainen, jotta se on helppo tunnistaa osaksi Fölin liikennettä.

Bussin kylkiä koristaa teksti ”Varför London, vi har ju Föli”, joka on kaupungin tiedotteen mukaan juonnettu Uuden muotoilun yhdistyksen käyttämästä lauseesta ”Varför Paris, vi har ju Åbo?”.

Auto on liikenteessä aamusta iltaan. Muut linjoilla 6 ja 7 liikennöivät autot ovat Fölin tavallisia busseja. Kaksikerrosbussin aikataulun voi tarkistaa Fölin nettisivuilta.

– Kyseessä on pitkä linja, jonka päästä päähän bussilla kestää kulkea reilun tunnin verran. Jos siis haluat juuri kaksikerroksisen bussin kyytiin, kannattaa sillä ajettavat vuorot tarkistaa Fölin nettisivuilta ennen pysäkille menoa, opastaa joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte.

Kaksikerrosbussi on matalalattiainen. Sen kyytiin pääsee rollaattorilla, pyörätuolilla ja lastenvaunujen kanssa.

Toiseen kerrokseen kulku tapahtuu rappusia pitkin. Bussissa on normaaleja Föli-busseja vähemmän tilaa lastenvaunuille, pyörätuoleille ja rollaattoreille.

Kaksikerrosbussissa kelpaavat kaikki Fölin matkakortit ja liput.

Keskikäytävän kapeuden vuoksi rollaattoria käyttäville matkustajille suositellaan kyytiin nousemista auton keskiovesta.

Bussi tulee lainaan VDL Bus & Coach Finland Oy:ltä ja jatkaa Turusta matkaansa Italiaan esittelykäyttöön.

– Jos Föliin jonain päivänä hankittaisiin kaksikerrosautoja, niiden sisätilat olisivat varmasti jonkin verran erilaiset kuin tämän koekäytössä olevan bussin. Esimerkiksi tilaa lastenvaunuille ja rollaattoreille olisi enemmän, kertoo toimitusjohtaja Henrik Mikkola.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (28)

Vastaa
Turkulainen
Raitsikkaa parempi
Tuossapa joustava ja edullinen vaihtoehto raitiovaunulle eikä tarvitse rataverkoston eikä sähkölinjojen rakentamista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Raitsikkaa parempi
Just näin. 👍
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Raitsikkaa parempi
Nimimerkki Turkulainen: "Tuossapa joustava ja edullinen vaihtoehto raitiovaunulle eikä tarvitse rataverkoston eikä sähkölinjojen rakentamista."

Entä jos ikäihmisen polvet eivät oikein jousta kiivetä yläkertaan? Hissiähän noissa ei ole.
Ja kun sitten tullaan pysäkille niin miten sen yläkerrassa olevan huonokinttuisen tulisi toimia. Jos pidetään turvallisuudesta kiinni niin penkistä ei nousta kun bussi vielä liikkuu. Siihen päälle laskeutuminen alakertaan ja astuminen ulos.
Kyllä minä ymmärrän kaksikerroksiset kaukoliikenteen bussit; noustaan Turussa yläkertaan ja laskeudutaan Helsingissä. Mutta taajamaliikenteessä nuo ovat kelvottomia, aikaa kuluu aivan liikaa pysäkillä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
bits
Vast: Raitsikkaa parempi
Nimimerkille T:S.
Mitähän siellä vaikeasti tavoitettavan yläkerran alapuolella mahtaa olla? Olisiko siellä alakerta, paikka jonne on erityisen helppo mennä, koska sinne ei ole portaita? Paikka jossa on nyt entistä enemmän tilaa huonojalkaisille ym., koska ketterämmät varmasti ihan mieluustikin kiipeävät yläkertaan. Negatiivisuutta negatiivisuuden vuoksi, turkulaisuutta parhaimmillaan, hauska lukea miten moni käyttää tätä huonojalkais-argumenttia kaksikerrosbusseja vastaan, vaikka se on täysin epäpätevä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Raitsikkaa parempi
Nimimerkki bits: "Mitähän siellä vaikeasti tavoitettavan yläkerran alapuolella mahtaa olla? Olisiko siellä alakerta, paikka jonne on erityisen helppo mennä, koska sinne ei ole portaita? Paikka jossa on nyt entistä enemmän tilaa huonojalkaisille ym., koska ketterämmät varmasti ihan mieluustikin kiipeävät yläkertaan."

Nimimerkki bits tuntuu uskovan ritarilliseen käytökseen. Itse olin vuosikausia eri asiantuntijatehtävissä pääkaupunkiseudulla ja kuljin busseilla / metrolla koska se oli järkevintä. Hyvinkin usein oli tilanteita että nuoriso (koululaiset) olivat täyttäneet kaikki istuinpaikat eivätkä osoittaneet ritarillisuutta vanhuksia kohtaan. Taitaa olla toiveajattelua että ne ketterämmät sinne ylös kipuaisivat. Kyllä se alakerta aina ensimmäiseksi täyttyy.

bits jatkaa: "Negatiivisuutta negatiivisuuden vuoksi, turkulaisuutta parhaimmillaan, hauska lukea miten moni käyttää tätä huonojalkais-argumenttia kaksikerrosbusseja vastaan, vaikka se on täysin epäpätevä."

Mielenkiintoinen, ja kovin poikkeava kanta nimimerkillä bits. Kaikkialla pyritään nykyisin esteettömyyteen, koskien huonojalkaisten lisäksi myös lastenvaunuja rollaattoreita ja pyörätuoleja. Mutta bitsin mielestä huonojalkaisuus on kelvoton argumentti.

Tuossa jokin aika siten eräässä projektissa mallinnettiin miten hätäpoistuminen sujuu, ja jos ei suju niin piti suurentaa väyliä tai lisätä poistumisteiden määrää.
Kuka tahansa asiaan perehtynyt pystyy helposti matemaattisesti mallintamaan tuollaisen bussin, ja huomaa sen mikä on niin sanotulla maalaisjärjelläkin selvää, kaksikerrosbussi viipyy pidempään pysäkillä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jurmalainen
Vast: Raitsikkaa parempi
Arvoisa Bits on oikeassa, Niitä on monessa kaupungissa. Olen joskus matkustanutkin tuolla EU:n länsireunalla olevassa pääkaupugissa sellaisessa useampaan otteeseen. En vain keksi ainuttakaan etua verrattina näihin nykyisin käytössä oleviin. Turussa on katutilaa käytettävissä nykyiselle tehokkaalle ja toimivalle kalustolle. Näiden käyttöön ottaminen on kallista. Kalusto ei ainakaan halpene ja sen myötä suoritehinnat nousevat. Ja kun yhteen bussiin mahtuu paljon enemmän matkustajia, vuorovälejä voidaan harventaa ja on pakkokin säästösyistä. Komeaa se on, ei käy kinaaminen ja jos tulevat käyttöön, yritän pärjäillä asian kanssa. Niinhän ne siellä kymmenissä kirkonkylissä suuressa maailmassa tekevät...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
bits
Vast: Raitsikkaa parempi
Onko nimimerkki T.S. matkustellut myös muualla kuin pääkaupunkiseudulla, missä joukkoliikennekalusto on yksikerroksista? En aivan täysin niele argumentaatiota pelkästään sillä perusteella. Pitäisi esittää jotain tietoa joka perustuu kaksikerrosbusseja käyttävään joukkoliikennejärjestelmään. Kun pääkaupunkiseudulla yksikerroksisen joukkoliikennekaluston kaikki paikat ovat varattuina, ovat myös esim. bussien korkeammalla olevan takaosan istuimet täynnä. Ritarillisen käytöksen puutteen kyllä uskon, vaikka se väärin onkin, harvapa sitä takapuoltaan nostaa kun istumaan on päässyt. Nyt olisi toki suurempi mahdollisuus löytää istumapaikka, johon ei huonojalkaiset ole tulossa, mutta se ei ilmeisesti asiantuntijaa lohduta.
Huonojalkaisuutta en käyttänyt epäpätevänä argumenttina vaan sitä, että esteettömyys jotenkin olisi poissuljettua kaksikerrosbussien suhteen. Se alakerta kun on niin esteetön kuin bussissa yleensä on, aivan kuten nykyisissäkin fölibusseissa, lähiliikenneversiossa kaksikerrosautoon saadaan tehtyä paremmin tilaa lastenvaunuille, pyörätuoleille ja rollaattoreille, matkustamoa on mahdollista jatkaa myös pidemmälle takaosaan ja portaista tehdä käyttäjäystävällisempiä. Berliinissä on esimerkiksi VDL Citean kaksikerrosversiota käytössä, tosin lyhyenä kaksiakselisena, mutta luultavasti siitä on mahdollista tehdä myös 15-metrinen versio. Kiinalainen Ankai tarjoaa kaksikerroksista kaupunkibussia myös sähköisenä.

Epäilemättä nyt Föliliikenteessä olevan koeajojakson aikana pysäkkiajat pitenevätkin, koska bussi ei ole kyseisenlaiseen liikenteeseen ensisijaisesti tarkoitettu ja matkustajat eivät ole tottuneet kaksikerrosautoihin. Vakituisilla kaksikerros-kaupunkibusseilla käyttäjien tottumus paranisi ja pysäkkiajat tulisivat lähemmäs normaalia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
bits
Vast: Raitsikkaa parempi
Singaporen uusissa kaksikerroksisissa kaupunkibusseissa on kaksi portaikkoa ja kolme ovea/oviparia. Ymmärsin artikkelin niin, että peräportaikko tulee taaimmaiselle ovelle, jolloin yläkerrasta tulijoiden ei tarvitse kulkea keskioven luona olevien matkustajien, lastenvaunujen yms. ohitse, säästäen aikaa. https://www.venturasystems.com/en-4-208/new-double-decker-buses-to-have-two-exits-doors,-two-staircases.html?view=all

Luonnollisesti kaksikerrosbussi on yksikerroksista kalliimpi, mutta käyttökustannuksissa tuskin erot ovat aivan valtavat, suurempi otsapinta-ala tietysti hieman lisää polttoaineenkulutusta, mutta myös linjoilla 6 ja 7 pysäkeiltä kiihdytykset lienevät merkittävämmässä osassa. Vastaavasti autoon mahtuu enemmän maksavia matkustajia kuin yksikerroksiseen.
Kustannuksista puhuttaessa ja raitiotietä ajatellessa, muistakaa kaupunginteatterin remontti, jumikulaari ja Logomon silta ja miettikää mitä ne kiskot voivatkaan tulla maksamaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Raitsikkaa parempi
Huonokinttuisille järjestetään omat linjat esteettömillä busseilla. Ne voivat ajaa vaikka vaan kerran tunnissa tai kahdessa. Heillä ei ole kiire eikä heitä ole kuin 10 % matkustajista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Raitsikkaa parempi
Nimimerkki bits: "Onko nimimerkki T.S. matkustellut myös muualla kuin pääkaupunkiseudulla, missä joukkoliikennekalusto on yksikerroksista? En aivan täysin niele argumentaatiota pelkästään sillä perusteella. Pitäisi esittää jotain tietoa joka perustuu kaksikerrosbusseja käyttävään joukkoliikennejärjestelmään."

Aika harvalla turkulaisella varmaan on kattavia kokemuksia kaksikerrosbusseista. Mutta kyllä sitä oman käsityksensä ihmisten bussikäyttäytymisestä voi silti sanoa.

bits: Huonojalkaisuutta en käyttänyt epäpätevänä argumenttina vaan sitä, että esteettömyys jotenkin olisi poissuljettua kaksikerrosbussien suhteen."

Näin vahvasti bits asiansa ilmaisi: "Negatiivisuutta negatiivisuuden vuoksi, turkulaisuutta parhaimmillaan, hauska lukea miten moni käyttää tätä huonojalkais-argumenttia kaksikerrosbusseja vastaan, vaikka se on täysin epäpätevä."
Toivottavasti bits itse ymmärtää mitä tuolla halusi sanoa.

Lopuksi bits tekee myönnytyksen kun myöntää että pysäkkiajat pitenevät: "Epäilemättä nyt Föliliikenteessä olevan koeajojakson aikana pysäkkiajat pitenevätkin, koska bussi ei ole kyseisenlaiseen liikenteeseen ensisijaisesti tarkoitettu ja matkustajat eivät ole tottuneet kaksikerrosautoihin. Vakituisilla kaksikerros-kaupunkibusseilla käyttäjien tottumus paranisi ja pysäkkiajat tulisivat lähemmäs normaalia."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mikkemakke
Hyvä kokeilu
Hienoa, että kokeillaan kaksikerrosbussia. Toivottavasti saadaan Turkuun jatkuvaan käyttöön. Näitä on maailmalla monessa kaupungissa. Ainoa miinus, että kokeilubussi taitaa olla pitkän matkan bussi, niin todellista käsitystä ei saa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Timo Laihinen
Kaksikerros
Hienoa,että saamme lisäjännitystä liikenteseen👍.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
bits
Vast: Kaksikerros
Mikä jännittää?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Emppu
Varför?
Mikso teksti bussin kyljessä on Ruotsiksi?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Einari
Vast: Varför?
Därför.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jurmalainen
Vast: Varför?
Se jojtuu siitä, että suomen kieli on niin vaikeaa ulkomaalaisten oppia puhumattakaan ymmärtämisestä. Kyllä meidän on nyt seurattava Fölin meille näyttämää tietä ja opeteltava joku kieli, jota puhutaan jossain muussa maassa. Se on osa kansainvälisyyttä, jolla peitetään se häpeä, että olemme väkeä, joka syö mämmiä ja käy nakuna uimassa, vaikka naapuri näkee. Tämä on aitoa suurkaupungin meininkiä. Kyllä me suomalaisttain olemme melkein suurkaupunkialisia. Eihän meidän edellämme ole kuin puoli tusinaa kirkonkylää, joissa väkeä on enemmän, mutta ei niilläkään mitään tällaista ole. Ihmettelen joidenkin intoa tällaisen aparaatin perään. Oma kokemus on, että jo silloin kun ensimmäiset matalalattiaiset bussit tulibvat käyttöön oltiin keskioven luona olleesta korokkeesta sitä mieltä, ettei sellaista olisi saanut olla. Nyt pitäisi kiivetä todella jyrkät portaat auton ollessa liikkeellä. Mukana pari kassia ja saman verran lapsia, joista on huolehdittava, etteivät putoa rapuista. Itsekin olisi hyvä olla kaatumatta ihan vain oman mukavuuden takia. Turussa riittäisi toki tilaa käyttää näitä nykyisen mallisia onnikoita, joissa matkustetaan kaikki samassa kerroksessa,
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Varför?
Ei sinne yläkertaan ole pakko mennä huonoilla polvilla tai kassien ja taaperoiden kanssa. Niissä on myös alakerta, kuten kaikissa muissakin busseissa. Nuoret varmaan mielellään sinne ylös menevät, niin saavat vanhatkin istumapaikan alhaalla.

Kyljen mainos on mauton ja osoittaa heikkoa hoksnokkaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
bits
Vast: Varför?
Nimimerkille Jurmalainen, maailmassa on kymmeniä isoja kirkonkyliä, missä käytetään kaksikerrosbusseja, miksi siis ei myös Turussa? Kaikissa näissä kirkonkylissä huonojalkaiset pääsevät oikein mukavasti alakertaan matkustamaan, lapset viimeistään kouluikäisinä kiipeävät jo oikeinkin ketterästi yläkertaan, pois huonojalkaisten paikoilta. Vielä kun saadaan lähiliikenneversio edes näytille, niin voitaisiin olla lähellä totuutta, on hieman harmi että tuo on kaukoliikenneauto, mutta verraten pitkille linjoille se tuleekin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Eläkevaari
Miksi?
Pari kysymystä. Miksi maalattu ja teipattu muutamaksi viikoksi ja miksi tuo murre on Turkulaiseksi aika outoa. Kotikaupunkini tietääkseni siaitsee Suomessa ja tässä maassa on ainakin toistaiseksi ihan oma kieli. Pysäkkiajat varmasti pitenee tutkimattakin ainakin tuossa versiossa vaikka mihinkä tässä kiire, valmiissa maailmassa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
PeterPan
Vast: Miksi?
Edellä oli jo aika terävä vastaus "därför", joka vastaa myös nimim. Eläkevaarin kysymykseen. Nimittäin, miksi samassa virkkeessä englanninkielisten sanojen päätteeksi on puhtaasti ruotsista lainattu termi "föli", joka tulee ruotsin seuraamisesta tai mukana kulkemisesta - tai ihan turkulaisittain följaamisesta eli fölissä olemisesta.
Kyl nimppal kärssis saa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
keijo22
Ei ymmärrä
Mitä tuon bussin kyljessä lukee
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Paavo Manninen
Kameravalvonta?
Yläkertaan pitää asentaa 2-3 valvontakameraa vahtimaan nuor...asiakkaiden tekemisiä. Ja varakamerat, että kuski voi vaihtaa ne ehyviin päätepysäkeillä. Muutenhan tuo malli olisi ihan toimiva, itsekin sitä kerran ehdotin, mutta takuulla joku iskee silmänsä siihen, että yläkertaa ei saada sopimaan liikuntaesteisille; siis ei jatkoon..?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
yxxy
No mikä ettei....!
Aikoinaan, taisi olla 80-luvun loppupuolella oli 3-akselisen (14,5 metrisen ?) bussin kokeilu ja todettiin ettei kääntyisi ahtaissa risteyksissä. No onneksi myöhemmin kuiteskii kääntyivätkin. Varmaan tämä korkeakin versio on ihan käypä taajamaliikenteeseen. Eli iso peukku!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Masa Pasa
Paikkoja
Alakerrassa on 19 istumapaikkaa. Ei kovin montaa. Paikkoja kaksille lastenvaunuille, vähemmän kuin tavallisissa busseissa. Turvallisuussyistä yläkerrassa ei ole yhtäkään seisomapaikkaa, eikä siellä pitkä ihminen mahdu seisomaankaan. Autossa on vain kaksi ovea, tulee ruuhkaa takaovella.

Ajakoot Kaarinaan, siellä näistä tykätään.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
bits
Vast: Paikkoja
Tuohan on tosiaan kaukoliikenneauto, kaksikerroksisessa paikallisliikennebussissa ei ole tässä koeajoautossa olevia tavaratiloja, se tila voidaan vapauttaa alakerran matkustajille. Niinikään paikallisliikenneautoissa on usein kolme ovea, kuten ylempänä linkittämässäni jutussa Singaporen busseista kerrotaan. On sinänsä harmi, että koeajossa on väärän tyyppinen auto, kokeilu tuskin saa innostumaan kaksikerrosbusseista vaikka ne olisivat kustannustehokas ratkaisu ruuhkaisimmille linjoille. Bussi on eurooppalaisten standardien mukainen ja siten 4,0m korkea. Suomen lainsäädäntö kuitenkin sallii 4,4m korkeat ajoneuvot, jolloin sisäkorkeutta on mahdollisuus kasvattaa merkittävästi, sitä en sinänsä näkisi ongelmana.

Kaksikerrosbussit toimivat Singaporessa, Berliinissä, Lontoossa ja monessa muussa kaupungissa, mikä tekisi Turusta niin onnettoman etteivät ne toimisi täällä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Paikkoja
Kyllä ne toimiikin, tietyillä reiteillä. Ja ainoastaan tietyille reiteille sitä ollaankin harkitsemassa. Mun puolesta tuo voi ajaa Kaarinaan, Raisioon tai Lietoon.

Ruuhkaisille reiteille tästä ei ole ratkaisuksi, kapasiteetti on korkeintaan vain vähän parempi kuin telibussissa, mutta pysäkkiajat todennäköisesti tulevat olemaan pidemmät. Eikä neljä metriä tai 4,4 metriä korkea auto edes mahdu Itäkeskuksen alitse.

En ole matkustanut tällä bussilla, enkä varmaankaan tule matkustamaankaan, mutta en usko viitsiväni kiivetä yläkertaan. Ja kaltaisiani laiskoja on varmasti suurin osa aikuisista. Joten ne alakerran vähät istumapaikat täyttyy aika nopeasti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
bits
Vast: Paikkoja
Ovatko singaporelaiset, berliiniläiset ja lontoolaiset jollain tavalla parempikuntoisia kuin turkulaiset? Olisiko aiheellista puuttua turkulaisten terveystottumuksiin, jos näin on?
Itäkeskuksessa ei muistini mukaan ole korkeusrajoituksia, siis sinne mahtuu 4,4m korkea auto, muussa tapauksessa merkintä on puutteellinen. Nykyään kaikki alle 4,4m korkeat alitukset tulee olla merkittyinä, koska lain sallima maksimikorkeus on tuo 4,4m.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Paikkoja
Voit katsoa Google Mapsin katunäkymästä, miten paljon tavallisen bussin katon päälle jää tilaa pysäkillä Itäkeskuksessa. Nippa nappa puoli metriä. Bussithan ajavat siellä omalle pysäkkirampilleen, kadulla saattaa ollakin tuo 4,4 m tai yli. Mene ja tiedä.

Suomalaisten terveystottumuksiin tulee puuttua, minunkin. Olen laiska, eikä minua kiinnosta kiivetä yläkertaan viideksi muutamaksi minuutiksi kiivetäkseni takaisin alas.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »