Saariston Rengasteillä ennätysmäärä matkustajia

Ari-Matti Ruuska
Saariston Rengastie yhdistää Turunmaan saaria siltojen ja lauttojen avulla. Se on yksi Suomen suosituimmista pyöräilyreiteistä.
Saariston Rengastie yhdistää Turunmaan saaria siltojen ja lauttojen avulla. Se on yksi Suomen suosituimmista pyöräilyreiteistä.

Saaristossa koettiin vilkas matkailukesä. Sekä rekisteröityneiden yöpymisten että Saariston Rengasteiden matkustajamäärät kasvoivat tuntuvasti.

Rengasreiteillä laskettiin kesän aikana olleen ennätysmäärä matkustajia, yhteensä yli 48000. Kasvua edellisvuoteen on noin 14 prosenttia. Saariston Rengastien kokonaisuudessaan kiersi reilut 21000 matkustajaa ja Pienen Rengastien noin 27000 matkustajaa.

Pyöräilijöiden osalta kesä oli tilastointihistorian vilkkain, kun yhteensä 3223 pyöräilijää kiersi Pienen Rengastien ja 2822 pyöräilijää Saariston Rengastien kokonaisuudessaan. Kasvua oli vuoteen 2018 Pienellä Rengastiellä 22 prosenttia ja Saariston Rengastiellä 16 prosenttia.

Kasvavien pyöräilijämäärien vuoksi hetkellä käynnissä on muun muassa Pienen Rengastien kehittämishanke kevyelle liikenteelle entistä paremmin sopivaksi. Kehittämishankkeessa on tehty esiselvitystä erityisesti pyörämatkailijoiden tarpeista ja sen puitteissa laaditaan toimenpideohjelma, jota toteutetaan vaiheittain.

Saariston Rengastien kokonaispituus on noin 250 kilometriä ja se kulkee Turusta Kaarinan, Paraisten, Nauvon, Korppoon, Houtskarin, Iniön, Kustavin ja Taivassalon kautta Naantaliin ja takaisin Turkuun. Pieni Rengastie on noin 120 kilometriä pitkä rengasreitti, joka kulkee Turusta Paraisten, Nauvon ja Seilin saaren kautta Rymättylän Hankaan ja sieltä Naantalin kautta takaisin Turkuun.

Ari-Matti Ruuska

Paraisten alueella oli heinäkuussa seitsemän prosenttia enemmän rekisteröityjä yöpymisiä kuin vuosi sitten. Eniten kasvua on kotimaisissa yöpymisissä.

– Tällaiset tilastot tässä vaiheessa alkusyksyä saavat kyllä hymyn huulille. Matkailukesä on ollut saaristossa vilkas ja olemme saaneet yrittäjiltä palautetta, että kesä on sujunut mainiosti. Nämä uunituoreet tilastot Rengasteiden matkustajamääristä vahvistavat kesän sujuneen matkailullisesti hyvin, iloitsee Paraisten kaupungin matkailukoordinaattori Niina Aitamurto tiedotteessa.

Kotimaisten matkailijoiden lisäksi kasvua on tullut myös Keski-Euroopasta, erityisesti saksankielisistä maista.

– Tämä on erittäin hienoa sillä olemme alueellisesti yhdessä muun muassa Visit Turun ja Visit Naantalin kanssa panostaneet vahvasti saksankielisen Euroopan markkinaan Visit Finlandin johdolla. Kotimaisten matkalijoiden määrän kasvuun vaikuttavat varmasti lähi- ja luontomatkailutrendit sekä vastuullisuus: matkustetaan ehkä mieluummin maata pitkin lähelle kuin lentäen kauas,

Myös Varsinais-Suomen Ely-keskus seuraa rengasteiden liikenteen kehittymistä.

– Meidän pääasiallinen tehtävämme on huolehtia saariston vakituisen asutuksen kuljetuspalveluista, mutta tiedostamme matkailun kasvavan merkityksen saariston elinvoimaisena säilymiseen. Ilman elinkeinoja ei olisi ympärivuotisen asumisen edellytyksiä ja tästä syystä rengasreittien tukeminen on täysin perusteltua. Mikäli sama matkustajamäärien kasvu jatkuu, on täysin mahdollista, että jossain vaiheessa rengasreitit voisivat toimia täysin markkinaehtoisesti, toteaa saaristoliikenteen asiantuntija Jari Nieminen.

Saariston rengastiet avautuvat jälleen 15. toukokuuta 2020 ja ovat avoinna elokuun loppuun asti.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
credo
Ei saa unohtaa
Olin viime kesänä Nauvon torilla, jossa kerrottiin Neuroliiton ja Vammaisurheiluliiton järjestämästä pyöräretkestä: Kustavi-Iniö-Houtskär-Korppoo-Nauvo-Turku. Muistaakseni lähes kymmenen pyöräilijää testasivat reitin soveltuvuutta, majoituspaikkoineen. Matka tehtiin ns.kelaamalla. Yhteiskumppanina mm.Paraisten kaupungin vapaa-aikatoimi.. Toivottavasti kirjoituksessa mainitussa kehittämisuunnitelmassa huomioidaan järjestäjien tekemät havainnot ja kehittämisehdotukset.Ja toivottavasti Paraisten kaupungin matkailukordinaattori tunnistaa asian.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »