ÅU: Pyörävarkaudet Turussa järjestäytynyttä toimintaa

Marttiina Sairanen
Runkonumero auttaa omistajaa löytämään polkupyöränsä. Oikeanpuoleisesta pyörästä varas on hävittänyt runkonumeron pyörän yksilöinnin vaikeuttamiseksi. Arkistokuva.
Runkonumero auttaa omistajaa löytämään polkupyöränsä. Oikeanpuoleisesta pyörästä varas on hävittänyt runkonumeron pyörän yksilöinnin vaikeuttamiseksi. Arkistokuva.

Turun seudulla varastetaan niin paljon polkupyöriä, että poliisi pitää toimintaa järjestäytyneenä, kertoo sanomalehti Åbo Underrättelser.

Lehden mukaan yksistään Turussa varastetaan 1 300 pyörää vuosittain.

Rikoskomisario Joachim Mattfolk kertoo lehdelle, että hän hämmästyi itsekin suurta lukua, jossa ovat vain poliisille ilmoitetut varkaudet. Hänen mukaansa korkea luku viittaa siihen, että jotkut varastavat pyöriä elannokseen.

Vain viisi prosenttia poliisille ilmoitetuista pyörävarkauksista selviää, Mattfolk kertoo.

Hän neuvoo pyörän omistajia valokuvaamaan menopelinsä ja ottamaan talteen runkonumeron, jotta jos poliisi sattuu löytämään hylättyjä pyöriä, voi omistusoikeuden todentaa.

Käytetyn pyörän ostajaa Mattfolk kehottaa tarkkuuteen ja varovaisuuteen, jotta ei tule syyllistyneeksi varastetun tavaran ostamiseen. Ostajan kannattaa pyytää myyjältä pyörän alkuperäistä ostokuittia, tarkastaa että runkonumero on yhä näkyvissä sekä kurkistaa, onko lukko ehjä vai rikki.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vastaa
Alf
Varkaitten paratiisi
Lukitkaa menopelinne kaarilukolla (U-lukko) pyörän rungosta tolppaan tai kaiteeseen. "Perinteiseen" pyörätelineeseen taas kannattaa laittaa takapyörä ja sitten lukita pyörä takahaarukasta U-lukolla siihen pyörätelineen kaareen.

Etupyörän lukitseminen ei valitettavasti estä pyörävarkautta. Käytännössä tuo toimenpide estää vain sen lukitun etupyörän varastamisen. Loppuosa pyörästä kun lähtee helposti varkaan matkaan paria mutteria löysäämällä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jusa
Vast: Varkaitten paratiisi
Ei mikään lukitus estä polkupyörän viemistä ne vaan hiukan hidastaa. Myös telineen voi leikata tai sahata poikki. Varkaiden paratiisi juuri siitä syystä kun fillari varkauksia tutkitaan vain jos pullan syömiseltä ehditään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Åboriginal
Vast: Varkaitten paratiisi
U-lukko ei pysäytä ammattilaista. Useimmat U-lukot aukeavat muutamassa sekunnissa ja vain muutama hidastaa varkautta yli minuutin. Testejä löytyy mm youtubesta. Ainoat tehokkaat konstit estää varkauksia ovat runkoon integroitu lukko jota ei voi murtaa rikkomatta runkoa pahasti. Toinen hyvä konsti olisi vakuutuskorvausten pienentäminen ja/tai pyörävakuutusten maksujen korotus. Tämä pistäisi pyöräilijät huolehtimaan pyöristään paremmin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
KooVee
Vast: Varkaitten paratiisi
Ongelmana on myös se että monien kauppojen tai kirjastojen edessä ei ole kunnollisia telineitä mihin pyörän saa lukittua. Mielestäni toriparkkiin tulisi ehdottomasti tulla polkupyörille oma valvottu parkkialue ja olen valmis maksamaan siitä että saan pyöräni jättää turvalliseen paikkaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
yxxy
Teräs ei riittävän lujaa varmuutta....
Ehdotus varkauksien vaikeuttamiseksi että jokin kekseliäs/tuotelias yrittäjä toisi markkinoille betonisen lukon mikä asennettaisiin jonnelin satulan alapuoliselle alueelle. Betoniin näet eivät voimapihdit kykene varsinkaan jos lukkolaite olisi ylitse renkaan eli tarpeeksi syvälle ulottuva.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »