Otkes tutkii myös viranomaisten toimet – merikapteenin johtamassa ryhmässä on mukana psykologian tohtori

Moottoriveneen omistava yritysjohtaja oli IL:n mukaan itse veneessään.

Merivartiosto
Onnettomuudessa mukana olleet veneet ovat kuvassa olevien pelastusyksikköjen välissä.
Onnettomuudessa mukana olleet veneet ovat kuvassa olevien pelastusyksikköjen välissä.

Riina Rastas

Minna Akimo

Onnettomuustutkintakeskus Otkes nimitti maanantaina tutkintaryhmän Airiston veneonnettomuuden selvittämiseksi. Onnettomuuden mahdollisesta syystä ei annettu vielä tarkempia tietoja.

– Onnettomuuden syytä on aivan liian aikaista sanoa. Me olemme tänään (maanantaina) kasanneet viikonlopun tietoja yhteen. Niiden perustella muodostimme tutkintaryhmän, jonka vetäjä on taustaltaan merikapteeni. Lisäksi tutkintaryhmässämme on psykologian tohtori, joka on erikoistunut liikennepsykologiaan. Ryhmässä on myös ensihoidon ja meripelastustoiminen ammattilaiset, Otkesin johtaja Veli-Pekka Nurmi sanoo.

Moniammatillinen tutkintaryhmä on tarpeen, koska Airistolla tapahtunutta onnettomuutta tutkitaan pelastustoimien ja viranomaistoimien kannalta.

Tulevien kuukausien aikana ryhmäläiset käyvät läpi kaikki onnettomuuteen vaikuttaneet asiat sekä sen, miten viranomaiset ovat onnettomuustilanteessa toimineet.

Onnettomuuden syyn lisäksi tutkintaryhmä selvittää sitä, miten vakavaa meriliikenneonnettomuutta johdetaan sellaisena päivänä, jolloin päällekkäin on useita virkatehtäviä.

Lisäksi tutkintaryhmä perehtyy siihen, miten merellä olevalle onnettomuuspaikalle saadaan nopeasti apua ja miten onnettomuudessa loukkaantuneet ihmiset saadaan nopeasti jatkohoitoon.

– Tästä ei voi päätellä sitä, että asioita olisi hoidettu huonosti. Me tarkastelemme pelastustoimia ja viranomaistoimia kehittämisen ja opiksi ottamisen kannalta, Nurmi sanoo.

Nurmen mukaan tutkintaryhmän tulokset on tarkoitus tuoda julki ensi vuoden keväällä, juuri ennen uuden veneilykauden alkamista.

– Mahdolliset suositukset annetaan vasta analyysien ja niistä tehtävien johtopäätösten perustella. Meidän päämäärämme on tulla näiden asioiden kanssa ulos ensi keväänä, ennen seuraavan veneilykauden alkua. Silloin mahdolliset suositukset saadaan veneilijöiden tietoon.

Poliisi vahvisti tiedotteessaan, että purjeveneessä menehtyneet olivat 1973 ja 1969 syntyneet turkulaiset veljekset. Tutkinnanjohtaja rikosylikonstaapeli Joachim Mattfolk kertoi puolestaan Iltalehden haastattelussa, että moottoriveneen omistaja oli tapahtumahetkellä itse veneessään. Omistaja on lounaissuomalainen yritysjohtaja, joka on ollut haluton kommentoimaan tapahtunutta medialle.

Turmassa oli yhteensä kahdeksan henkilöä. 15-metrisessä moottoriveneessä oli kaksi aikuista ja 8-metrisessä moottoripurjehtijassa neljä aikuista ja kaksi lasta.

Poliisin mukaan kaikki asianomaiset olivat suomalaisia. Alkoholilla ei epäillä olleen osuutta onnettomuuteen.

Moottoripurjehtija, jolla menehtyneet veljekset kulkivat, liikkui tapahtumahetkellä moottorivoimalla. Suurempi moottorivene törmäsi moottoripurjehtijaan.

Isomman moottoriveneenkuljettajaa epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kahdesta törkeästä kuolemantuottamuksesta. Miestä on kuulusteltu tapauksesta.

Poliisin tutkinta jatkuu teknisellä tutkinnalla sekä osallisten ja todistajien kuulusteluilla. Tutkinta suoritetaan yhteistyössä merivartioston kanssa.

Poliisi ei kommentoi vielä tässä vaiheessa veneiden kulkusuuntia tai yhteentörmäyksen syytä.

Airiston merialueella tapahtunut törmäys sattui vajaan 30 kilometrin päässä Turusta. Onnettomuus tapahtui Seilin pohjoispuolella kulkevalla vilkasliikenteisellä laivaväylällä.

Hätäpuhelu soitettiin onnettomuuspaikalta noin kello kahden aikaan. Onnettomuusveneessä ollut henkilö sekä läheisessä saaressa ollut silminnäkijä hälyttivät apua paikalle.

Toinen kuolonuhreista menehtyi jo tapahtumapaikalla. Toinen mies oli kriittisessä tilassa ja onnettomuuspaikalle tuotiin korkean tason ensihoitoyksikkö. Hän menehtyi myöhemmin onnettomuudessa saamiinsa vammoihin.

Lisäksi onnettomuudessa loukkaantui neljä muuta ihmistä. Kolme muuta matkustajaa selvisi vammoitta, kertoi meripelastusjohtaja Anssi Somppi lauantaina.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.