Virastot selvittävät vaihtomaiden käyttöä Turun tunnin junan rakentamisessa – "vaihdot tehtäisiin ensisijaisesti valtion maista"

Maanvaihto onnistui viiden kilometrin tiehankkeessa Seinäjoen peltoaukeilla. Salon ja Espoon välissä maata pitäisi järjestellä lähes 100 kilometrin edestä.

Tunnin junaksi kutsutun junayhteyden rakentaminen Turun ja Helsingin välille vaatisi uuden radan rakentamista yli 90 kilometrin edestä.
Tunnin junaksi kutsutun junayhteyden rakentaminen Turun ja Helsingin välille vaatisi uuden radan rakentamista yli 90 kilometrin edestä.

Ilkka Hemmilä

Valtion virastot selvittävät järjestelyä, jossa ne pyrkivät maiden vaihdolla vähentämään Turun ja Helsingin välisen tunnin junan rakentamisen aiheuttamia haittoja maa- ja metsätaloudelle.

Vaihtojen mahdollisuutta selvittää Maanmittauslaitos (MML) Väyläviraston toimeksiannosta.

– Vaihdot tehtäisiin ensisijaisesti valtion maista, kertoo Maanmittauslaitoksen tilusjärjestelypäällikkö Kalle Konttinen.

Vaihdoilla voidaan hyvittää esimerkiksi radan pilkkomia peltopalstoja, jos maanomistajat suostuvat niihin. Konttisen mukaan vaihdot voisivat olla pakkolunastusten vaihtoehtona.

– Vaihtoehtoisesti maanomistajat voisivat vaihtaa maita keskenään.

Järjestely koskee Salon ja Espoon väliä, jolle pitäisi rakentaa runsaat 90 kilometriä uutta raidetta, mikäli ratahanke toteutuu.

Kaupunkien välillä on meneillään radan linjausta tarkentavan yleissuunnitelman laadinta. Alustava linjaus koskee noin tuhatta maanomistajaa, kertoo osastonjohtaja Päivi Nuutinen Väylävirastosta. Lopullinen luku tarkentuu suunnittelun edetessä.

Tyypillisesti vastaavissa rakennushankkeissa valtio lunastaa maan omistajiltaan, Kalle Konttinen kertoo. Esimerkiksi Turun ja Helsingin välillä lunastuksia hyödynnettiin 2000-luvulla valmistuneen moottoritien rakennuksessa.

Aiemmin vaihtomaita hyödynnettiin, kun Seinäjoen keskustan pohjoispuolelle Pajunevan alueelle rakennettiin uusi maantie 2000-luvulla. Linjaus pilkkoi peltopalstoja noin viiden kilometrin matkalta.

Konttisen mukaan järjestely jopa paransi kapeiden palstojen maankäyttöä. Jokaiselle tien halkomalle peltopalalle ei tarvinnut rakentaa uutta tietä, kun palstoja voitiin liittää naapurimaihin.

– Koko tieura pystyttiin sopimaan vaihdoin, eikä tullut edes valituksia.

Varsinais-Suomen junaradan mittaluokka on varsin erilainen. Salon ja Espoon välille rakennetaan lähes sata kilometriä uutta rataa, joka halkoo pääosin metsäalueita. Lisäksi radan reitille täytyy rakentaa siltoja ja tunneleita.

Kyse on Konttisen mukaan pilottihankkeesta. Hän myöntää haasteellisuuden, mutta on silti valmis kokeilemaan mallia. Jos vaihdot eivät riitä, niitä voidaan käyttää yhdessä lunastusten kanssa.

Maanomistajat ovat Konttisen mukaan olleet kiinnostuneita siitä, miten uuden ratahankkeen haittavaikutuksia voitaisiin ehkäistä tai pienentää.

– Muutamalle omistajalle radalla on rajujakin vaikutuksia. Tietenkin asia herättää tunteita.

Väylävirasto ja MML ovat järjestäneet Espoon ja Salon välillä infotilaisuuksia maanomistajille ratahankkeesta. MML:n tilaisuuksissa on Konttisen arvion mukaan käynyt noin 400 maanomistajaa.

Käytännön toteutusta saadaan odottaa vuosia. Espoon ja Salon välinen yleissuunnitelma on tarkoitus saada valmiiksi keväällä 2020 ja hyväksyä vuoden loppuun mennessä.

Vasta sen jälkeen alkaa radan tarkasta linjauksesta päättävä ratasuunnitelma, johon on varattu kolme vuotta.

Mahdollisia vaihtomaita selvitetään kuitenkin jo yleissuunnitelmavaiheessa, kertoo Väyläviraston Nuutinen.

Korvaus

Maa, haitta ja vahinko korvattava

Kiinteää omaisuutta voidaan lain mukaan lunastaa, kun yleinen tarve sitä vaatii.

Lunastusta ei kuitenkaan saa panna toimeen, jos asia voidaan saavuttaa jollain muulla tavalla.

Ratahankkeisiin lunastettava maa tulee lain mukaan korvata täyden arvonsa mukaisesti.

Maan arvon määrittämiseksi lunastettavaa maata verrataan lähialueella aiempina vuosina vapailla markkinoilla myytyjen vastaavien maiden arvoihin.

Lunastetun maan ohella voidaan korvata rakennushankkeen aiheuttama haitta tai vahinko.

Haitta aiheutuu esimerkiksi, jos rakennettava rata katkaisee pellon kahtia ja vain toiselle puolikkaalle on kulkuyhteys.

Vahinkoihin voivat lukeutua esimerkiksi melukorvaukset.

Maanomistaja voi osallistua radan linjaukseen vaikuttaviin yleis- ja ratasuunnitteluihin.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vastaa
Mankala
Virastoja työllistävä vaikutus
Jotain hyvääkin saadaan suunnittelurahoilla aikaan. Nimittäin virastoille täystyöllisyys.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Timo Laihinen
Tunnin juna
Tämä järjestely sitten taitaa jo viedä pohjan nopealle ratkaisulle.
Eli kannataako ajatella jo jotain muuta ratkaisua?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Remppa
Suuniteltu maanvaihto on turhaa työtä
Suunniteltu maanvaihto on turhaa työtä, koska on jo olemassa valmis linjaus missä olisi tilaa myös junien kulkea. Turun ja Helsingin välisen moottoritien keskellä on tilaa kahdensuuntaiselle junaradalle.

Tälläinen radan toteutus tarvitsisi enemmän tunneleita kuin moottoritie, mutta kuvittelisin silti että niiden rakentaminen on edullisempaa kuin noin 100km rataosuuden kaavoitus "koskemattomaan" maisemaan - ainakin huomattavasti nopeampaa...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »