Poliisi: Veneiden törmäys Airistolla vaati kaksi kuolonuhria

Purje- ja moottorivene törmäsivät Airiston merialueella, vajaan 30 kilometrin päässä Turusta. Paikalla oli kaksi helikopteria ja useita viranomaisten veneitä.

Länsi-Suomen merivartiosto
Onnettomuusveneet ovat kuvassa pelastusyksiköiden välissä.
Onnettomuusveneet ovat kuvassa pelastusyksiköiden välissä.

Petteri Lindholm

Lännen Media

Milja Virtanen

Turun Sanomat

Samuel Nyroos

Turun Sanomat

Airistolla tapahtunut kahden veneen törmäys on vaatinut jo toisen kuolonuhrin, kertoo Lounais-Suomen poliisi. Toinen lauantaisessa onnettomuudessa vakavasti loukkaantuneista oli vielä alkuillasta kriittisessä tilassa. Lounais-Suomen poliisi tiedotti toisesta uhrista myöhään lauantai-iltana.

Molemmat veneturman kuolonuhrit ovat purjeveneessä olleita, keski-ikäisiä miehiä.

Purjeveneessä oli yhteensä neljä aikuista ja kaksi lasta, ja moottoriveneessä oli kaksi aikuista. Muut purjeveneessä olleet saivat lievempiä ruhjeita ja haavoja.

Veneilijät evakuoitiin Airiston Matkailukeskukseen, jossa ensihoidon neljä ambulanssia tutki ja jatkokuljetti potilaat Tyksiin. Onnettomuusveneet hinattiin Nauvoon merivartioasemalle.

Lounais-Suomen poliisi kertoi lauantaina Twitterissä aloittaneensa onnettomuuden tutkinnan. Poliisi tutkii onnettomuutta törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena, törkeänä kuolemantuottamuksena sekä törkeänä vammantuottamuksena.

Hätäpuhelu onnettomuuspaikalta tuli noin kello kahden aikaan.

Toinen törmäysveneistä on suurikokoinen, yli kymmenmetrinen moottorivene ja toinen on purjevene, joka on noin kolmanneksen isomman veneen koosta.

– Kokoeroa veneillä oli aika paljon. Pienempi eli purjevene on lisäksi malliltaan hyvin matala, meripelastusjohtaja Anssi Somppi sanoo.

Onnettomuuden syystä ei vielä ole tietoa. Veneilysää oli onnettomuuspaikalla Sompin mukaan hyvä.

Kyse oli suuresta pelastusoperaatiosta, johon osallistui useita eri pelastusyksiköitä, Somppi kertoo. Paikalla oli yksi meripelastushelikopteri ja lääkärihelikopteri, kaksi veneyksikköä merivartiostolta, kolme pelastuslaitokselta sekä yksi poliisivene. Maissa odotti kolme ambulanssia. Lääkärihelikopterilla ei kuljetettu ketään uhreista, vaan sillä tuotiin paikalle korkean tason ensihoitoyksikkö.

Törmäys tapahtui Paraisten kaupunkiin kuuluvan Seilin saaren pohjoispuolella.

Lukijan kuva
Lukijan ottama kuva onnettomuuspaikalta.
Lukijan ottama kuva onnettomuuspaikalta.

Törmäysveneiden rungoissa ei näy merivartioston paikalta jakamissa kuvissa suurempia vaurioita, mutta purjeveneen masto näyttää katkenneen. Sompin mukaan veneet eivät olleet missään vaiheessa uppoamisvaarassa.

Kumpi veneistä törmäsi kumpaan?

– En ota kantaa, mutta jotakin voi päätellä siitä, että toinen veneistä on moottorivene ja toinen taas purjevene, Somppi vastaa.

Törmäys sattui ison kauppamerenkulun väylän reunamilla. Kyse on Sompin mukaan hyvin avonaisesta väylästä.

– Se on vilkas väylä, jossa on paljon sekä laivaliikennettä että veneilijöitä.

Lue myös:

Uusi laki korostaa veneen päällikön vastuuta – turvallisen veneilyn kannalta kaikkein tärkeintä on tähystys

Kolme loukkaantui vakavasti huviveneiden kolarissa Nauvossa

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vastaa
JMS
Osanottoni
Kuvasta päätellen purjeveneeseen on kohdistunut törmäys vasemmasta takasivustasta, purjeveneen "rätit" ovat nipussa, joten se on ajanut koneella.
Toisinto viimekesäisestä turmasta, paitsi että purjevene ei ole voinut/ ehtinyt tehdä mitään, välttääkseen yhteentörmäyksen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
besserwisser
Rätit nipussa
eli kyseessä on kahden konevoimalla kulkevan aluksen törmäys, sovelletaan normi väistämissääntöjä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Veneilijä
Vast: Rätit nipussa
– Toisin kuin maantieliikenteessä, merellä kenelläkään ei ole etuajo-oikeutta. Periaate on se, että kaikilla on velvollisuus yrittää väistää yhteentörmäys kaikin käytettävissä olevin keinoin.

Lähtökohtaisesti moottorivene väistää kohdatessa purjevenettä. Purjeitakin käyttävä vene voi kuitenkin kulkea moottoriavusteisesti, jolloin sitä koskevat moottoriveneen säännöt.

Väistämisvelvollisuuden ohella jokaisella veneilijällä on tähystysvelvollisuus eli velvollisuus olla tietoinen siitä, mitä ympärillä tapahtuu. Stenberg teroittaa, että havainnoinnissa tärkein työväline ovat veneilijän omat silmät.

Purjevene ei ole missään tapauksessa pystynyt väistämään, moottorivene tuli takaa
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »