Merivartiostolla riitti kiirettä sunnuntainakin: öljypäästö, veneitä karilla ja ensihoitotehtäviä

Suomenlahden merivartiosto
Näin hurjalta ei tilanne sentään Ahvenanmaalla sunnuntaina näyttänyt. Arkistokuvassa viime kesältä jonkin aikaa ajelehtinut purjevene upposi.
Näin hurjalta ei tilanne sentään Ahvenanmaalla sunnuntaina näyttänyt. Arkistokuvassa viime kesältä jonkin aikaa ajelehtinut purjevene upposi.

Länsi-Suomen merivartiostolla on riittänyt tekemistä heinäkuisena viikonloppuna. Merivartiosto järjesti 24-tuntisen Twitter-maratonin, jossa tiedotti tehtävistään reaaliajassa molemmilla kotimaisilla kielillä.

Lauantain aikana vartioston partiot piti kiireessä muun muassa hylätty kalapyydys sekä ensiaputehtävä.

Hieman yhden jälkeen sunnuntaiyönä merivartiosto hälytettiin Paraisille Åseholmiin ensihoitotehtävään. Susiluodon partio kuljetti ensihoitajat saaristoon potilaan luo. Potilas kuljetettiin maihin jatkohoitoon.

Illalla merivartiostoa kaivattiin myös Porkkalanniemellä Uudellamaalla, kun puuveneestä oli tankkauksen yhteydessä päässyt mereen öljypäästö. Merivartiosto ja paikallinen pelastuslaitos puomittivat aluksen ja ojensivat tankkaajalle sakon ympäristörikkomuksesta.

Turun saaristossa vartioston pitivät kiireisenä myös ruorijuopot.

Varhain sunnuntaiaamuna Satakunnan pelastuslaitos ja Rauman merivartioaseman partio hälytettiin auttamaan karille ajannutta alusta Olkiluodonvedellä Eurajoella.

Ilmoittaja soitti tuntemattomasta numerosta ja katkaisi hätäpuhelun liian nopeasti, joten pelastajat joutuivat odottamaan uutta soittoa saadakseen lisätietoa sijainnista ja hädässä olevasta aluksesta.

Puolisen tuntia myöhemmin ilmoittaja soitti uudelleen ja antoi tarvittavat lisätiedot. Yli kahdeksanmetrinen alus oli ajanut karille kyydissään neljä henkilöä.

Vartioston vene saapui paikalle, mutta ei päässyt auttamaan ihmisiä pois aluksesta veden ollessa liian matalaa onnettomuuspaikan ympärillä. Satakunnan pelastuslaitoksen pieni vene sai matkustajat pois karilta, mutta tarvittavaa kalustoa aluksen irroittamiseksi ei aamuvarhain saatu paikalle.

Puoli kymmenen aikaan sunnuntaiaamuna merivartiosto hälytettiin Ahvenanmaalle Kvarngrundfjärdenille.

Purjevene oli ajanut karille ja alukseen pääsi vettä sisään. Aluksessa oli onnettomuushetkellä yksi henkilö. Alle tuntia myöhemmin Maarianhaminan merivartiaseman partio sekä paikalliset vapaaehtoiset meripelastajat olivat paikalla selvittelemässä tilannetta.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.