Sähköpotkulaudat lisäävät huolta liikenteessä – harva perehtyy menopeliin riittävästi ennen ajoa

Riitta Salmi

Sähköpotkulaudat saapuivat Turun katukuvaan toukokuussa, kun ruotsalaisen startup-yritys Voin punaiset menopelit rantautuivat Aurajoen rannalle.

Helsingissä on jo useita toimijoita, jotka vuokraavat sähköpotkulautoja yhteiskäyttöön. Lisäksi sähkökäyttöisillä potkulaudoilla kurvaillaan jo Tampereella.

Liikenneturvan tuoreen kyselyn mukaan suuri osa suomalaisista on huolissaan sähköpotkulautojen vaikutuksista liikenteen ennakointiin ja kävelyn turvallisuuteen. Siitäkin huolimatta uudet liikkumistavat saavat myös kiitosta.

Kysely toteutettiin touko-kesäkuussa ja siihen vastasi yhteensä 1 082 suomalaista, joista autoilevia oli 78 prosenttia eli 849.

Yhteiskäyttöön tarkoitetut, esimerkiksi mobiilisovelluksen avulla käyttöön otettavat sähköpotkulaudat ovat vain lisänneet suosiotaan Suomeen saavuttuaan. Muualla Euroopassa on kuitenkin jo raportoitu tiheään sähköpotkulautojen eri ongelmista. Ruotsissa 27-vuotias mies menehtyi kolaroituaan sähköpotkulaudalla auton kanssa toukokuun lopulla. Ruotsin lisäksi Ranska on kaavaillut sähköpotkulautojen ainakin väliaikaista kieltämistä. Myös kotimaassa, erityisesti Helsingissä on kerrottu sähköpotkulautailijoiden saamista vammoista.

Liikenneturvan kyselytutkimuksesta selviää, että iso osa suomalaisista on huolissaan sähköpotkulautojen vaikutuksista liikenteen turvallisuuteen.

Yli kolme viidestä eli 63 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että uudet kulkutavat kuten sähköpotkulaudat vaikeuttavat liikenteen ennakointia. Lisäksi lähes sama määrä vastaajia koki, että sähköpotkulautojen kaltaiset liikkumisvälineet tekevät kävelystä turvattomamman tuntuista.

– Nopeuserot eri liikkujien välillä kasvavat helposti, kun yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä kuljetaan yhä useammalla eri tavalla. Riittävän alhainen nopeus ja muiden kulkijoiden huomioon ottaminen ovatkin erittäin tärkeitä asioita. Vuokrauskäytössä olevien laitteiden enimmäisnopeus on 25 kilometriä tunnissa, joten ne luetaan polkupyöriin rinnastettaviksi kevyiksi sähköajoneuvoiksi. Näin ollen niillä ei saa ajaa jalkakäytävillä, muistuttaa tutkimuspäällikkö Juha Valtonen Liikenneturvan tiedotteessa.

Suosituissa potkulaudoissa nähdään myös hyviä puolia. Lähes kolme viidestä, eli 59 prosenttia kyselyyn vastanneesta kiitteli sitä, että liikenteeseen tulee uusia liikkumismahdollisuuksia, kuten sähköpotkulautoja ja kaupunkipyöriä.

– On hienoa, että liikkumistapavaihtoehtoja on yhä enemmän. Jos ajaa ensi kertaa vieraalla kulkupelillä, kannattaa aluksi perehtyä laitteen toimintaan turvallisessa paikassa, jossa ei häiritse muuta liikennettä. Näin osaa varmasti esimerkiksi pysäyttää sähköpotkulaudan tarpeen vaatiessa. Lisäksi on syytä olla selvin päin ja muutenkin tarkkana, huomauttaa Valtonen.

Sähköpotkulautojen pysäköintiä keskusta-alueilla on kritisoitu laajalti. Sähköpotkulaudoilla ei ole kiinteitä asemia, vaan ne kerätään yleensä ilta-aikaan lataukseen ja palautetaan varhain aamuisin paikkoihin, joista käyttäjien on helppo ottaa ne käyttöönsä. Käyttäjiä ohjeistetaan pysäköimään potkulaudat ajelun jälkeen paikkaan, jossa ne eivät häiritse liikennettä ja josta seuraavan käyttäjän on helppo jatkaa eteenpäin.

– Sähköpotkulaudan jättäminen käytön jälkeen kulkuväylälle aiheuttaa ongelmia kaikille, mutta erityisesti näkövammaisille. Mihin tahansa laitetta ei siis voi jättää, vaan tässäkin pitää ottaa toiset liikkujat huomioon, Liikenneturvan Valtonen korostaa.

Tunnetko Turun Voi-lautojen säännöt?

Esimerkiksi Turussa käytössä olevien Voi-skuuttien käyttöehdoissa vaaditaan käyttäjältä 18 vuoden ikää.

Skootterin kyydissä saa käyttöehtojen mukaan olla vain yksi henkilö kerrallaan, eikä ajaessa saa kuljettaa mukanaan lasta, lemmikkiä tai ajoa häiritsevää esinettä. Sähköpotkulautojen painoraja on sata kiloa ja siihen lasketaan ihmisen oman painon lisäksi tämän kuljettamat esineet.

Sähköpotkulautojen vieminen sisätiloihin lukittuna on kiellettyä. Potkulautaa ei ajelun jälkeen saa viedä esimerkiksi suljetulle tai lukitulle sisäpihalle tai pyörävarastoon.

Myös puhelimen ja muiden ylimääräisten elektronisten laitteiden käyttö sähköpotkulaudan kyydissä on kiellettyä. Käyttöehdoissa on kielletty myös alkoholin, huumeiden ja ajokuntoon vaikuttavien lääkeaineiden alaisena kulkeminen Voi-potkulaudalla.

Potkulaudoilla ei myöskään saa kilpailla, tehdä temppuja eikä ajaa tahallaan lätäköistä. Voi suosittelee käyttäjiä käyttämään kypärää ajaessaan sähköpotkulaudalla.

Jokainen kolari, vahinko ja kaatuminen tulee raportoida Voi-sovellukseen ja käyttäjä on niistä vastuussa. Tavallisesta käytössä kulumisesta käyttäjä ei ole vastuussa. Laudan viimeisin käyttäjä on vastuussa sen kunnosta.

Lähde: Voi User Agreement

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vastaa
besserwisser
Palautus vain omaan telineeseen
muutoin laskutus juoksee maailman tappiin! Emme tarvitse tätä avaruusromua lojumaan ympäriinsä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kommentoija
kypärä pakolliseksi
Sähköavusteisiin härpäkkeisiin täytyy määrätä kypärä pakolliseksi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »