Paikalliset

Raitsikasta toivotaan Turulle lisätuloja – VTT laskee kiinteistötaloudelliset vaikutukset

Turun raitiotien yleissuunnitelman tarkistus
Kupittaan ja Itäharjun välimaastossa sijaitseva Joukahaisentie voi tulevaisuudessa näyttää tällaiselta. Etenkin Itäharjulle odotetaan vilkasta rakentamista, jos raitsikka tulee.
Kupittaan ja Itäharjun välimaastossa sijaitseva Joukahaisentie voi tulevaisuudessa näyttää tällaiselta. Etenkin Itäharjulle odotetaan vilkasta rakentamista, jos raitsikka tulee.

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy käy kesän aikana läpi, millaisia kiinteistötaloudellisia vaikutuksia mahdollisella raitiotiellä on Turulle. Töitä on tehty sen jälkeen, kun kaupunginjohtaja Minna Arv...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk eurolla.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 1 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (40)

Vastaa
yxxy
Onko kassavarannot riittävät...?Q
Pakonomainen mielentila laittaa katuverkosto kokonaan uusiksi. Vain pieni prosentti kaikista yhteisliikenteen käyttäjistä kykenisi raitiotieverkostolla hoitamaan työ- ym. matkatarpeensa. Uudet bussityypit eivät isoja pyytäisi, paitsi tietysti oppia kuluttajilta käyttää yleisiä...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
K.K.
Vast: Onko kassavarannot riittävät...?Q
Juuri näin on. Kyseessä on täysin moraaliton investointi, josta vastuun kantavat kaikki, mutta jota voi hyödyntää vain murto-osa kaupunkilaisista. Ja tämä lisätulojen saaminen verrattuna kustannuksiin on ihan bull shittiä. Koskapa kaupungin virkamiehet olisivat olleet vastuussa varojen riittävyydestä, kysympä vain? On kivaa olla suuri visionääri ilman vastuuta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Eteenpäin
Vast: Onko kassavarannot riittävät...?Q
Sitten kun kaikki linjat ovat valmiita niin ainakin 2/3 turkulaisista asuu ratikkareitin varrella tai sen syöttöliikenteen piirissä. Uudisrakentaminen, tehokas maankäyttö ja verotulot hyödyttävät koko kaupunkia. Asiasta voi nimbyillä jos siltä tuntuu, mutta uskon että VTT:n laskelmat (jo aiempien selvitysten lisäksi) lisäävät investoinnin painoarvoa.

Tampereella on jo vanhojen asuntojen remontointi ja uudisrakentaminen käynnissä linjojen varsilla ja kaupunki kasvaa, Turku junnaa paikallaan ja häviää muuttoliikkeessä. Ei kaupunki pärjää jos tänne jää vain eläkeläiset hoidettavaksi, tarvitaan myös nuorempaa polvea ja investointeja, jotta Turun elinvoima säilyy. Myös vanhempi väki hyötyy esteettömästä joukkoliikenteestä ja verotulojen kasvusta, joilla sote-menot hoidetaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Onko kassavarannot riittävät...?Q
Minkä laskuopin mukaan 2/3 turkulaisista on raitiotien varrella, kun se vedetään Varissuolta Runosmäkeen? Ja ei kai se nyt raitiovaunuista johdu, että vanhoja rakennuksia remontoidaan, härregud!? Näissä menee vellit ja talkkunat ihan veeteeteelle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Onko kassavarannot riittävät...?Q
Mankala, ihan ensiksi sinun pitää päivittää tietosi suunnitellusta ensimmäisestä vaiheesta ja sen jälkeen lukea uudestaan ja ajatuksella edellinen viesti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Onko kassavarannot riittävät...?Q
Luettu on ja hämmennys yltyy entisestään. Kuinka vähillä tiedoilla ja järjellä tätä hanketta ajetaan?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Onko kassavarannot riittävät...?Q
Kuinka vähillä tiedoilla ja järjellä tätä hanketta vastustetaan?

Korjasin tuon yllä olevan asiavirheen. Kys. nimim. huutaa täällä kuinka vielä valmistumattomat laskelmat ovat väärin. Ihan sama kuin jos minä sanoisin aloittavani Mankalalle neulomaan villapaitaa, ja hän vastaisi, että ei ota vastaan koska se ei mahdu. Hiukan on ennenaikaista kritisoida asiaa ennen kuin ne valmiit laskelmat on esitetty, tai villapaitaa sovitettu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Onko kassavarannot riittävät...?Q
Ei tässä nyt mitään villapaitoja neulota vaan tehdään tilaajan toivomia laskelmia. On pläkkiselvää, että kaikki sieltä tuleva on vahvasti plusmerkkistä. Miksi näitä muuten tehdään? Kyseenalaistan tällaisten laskelmien perusteet jo nyt muualta saatujen esimerkkien valossa. Miksei joka kaupungissa sitten ole raitioteitä, jos hyödyt ovat 20 kertaa isommat kuin kustannukset?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Onko kassavarannot riittävät...?Q
Ja nyt nimim. Mankala kertoo olevansa meedio, kun osaa suurella varmuudella ennustaa tulevaisuutta :D

Noilla tiedoilla ja taidoilla onkin kovasti relevanssia päivälehden keskustelupalstalla...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Onko kassavarannot riittävät...?Q
Ei tässä tarvitse olla kummoinen oraakkeli, kun sanoo, että VTT saa laskemillaan velat muuttumaan saataviksi. Härregud, ei kai se nyt kehtaa keroa tilaajalle, että hanke on taloudellinen katastrofi. Että oikeasti radan varren asuntojen ja liikekiinteistöjen arvo alenee, kun vierestä vilistää varsisuolaisia matkalla Runosmäkeen sukulaisiin ja takaisin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Onko kassavarannot riittävät...?Q
"asuntojen ja liikekiinteistöjen arvo alenee, kun vierestä vilistää varsisuolaisia matkalla Runosmäkeen sukulaisiin ja takaisin."

Ihan mahtavalla aasinsillalla päästään tähän perus "rajat kiinni" -läppään. Onnittelut, ihan mahtavasti käännetty :D

Niin ja oikeastihan VTT:n homma on laskea eri skenaarioiden mahdolliset toteumat, ei siellä katsota kuka tilauksen tekee. Järjen köyhyyttä on tuomita laskelma ennen kuin se on valmis. Sitten sen julkaisun jälkeen voidaan perustellusti faktojen kautta keskustella onko laskelmassa otettu kaikki muuttujat oikealla tavalla laskuun. Populistipölhöjen huutelua ei kuitenkaan katsota hyvällä edes silloin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Onko kassavarannot riittävät...?Q
"VTT:ssä ei katsota kuka laskelman maksaa". Hah! Pikku Kakkosen uutisissako näin on kerrottu? Punasilmäiset kertovat mitä sinisilmäiset tilaavat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Turkulainen
"Hei, me tienataan tällä"
"Raitsikasta toivotaan Turulle lisätuloja"
- vaan mikäpä on lisätulojen ja menojen suhde?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
t.a.
Vast: "Hei, me tienataan tällä"
Niin ja ketkä tienaa? Ne jotka tätä hanketta oman edun ja rikastumisen toivossa ajavat!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mankala
Hatusta vedettyjä laskelmia
Jos tuotto olisi 20 kertainen, niin miksei yksityisiä sijoittajia kiinnosta tulla rahoittajiksi? Vastaus on selvä: kukaan ei usko näihin lukuihin. Miten ihmeessä kiinteistön arvo siitä nousee, jos sen ohi ajaa raitiovaunu? Taitaa päin vastoin laskea?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
K.K.
Vast: Hatusta vedettyjä laskelmia
Laskelmien tekijötkin tietävät miten teorian ja käytännön tulokset eroavat toisistaan. Lisäarvon laskelmat ovat pelkkiä hypoteeseja, mutta kelpaavat ilmeisesti perusteeksi, kun realistisia tuottoja ei ole esittää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Hatusta vedettyjä laskelmia
Onneksi nimim. Mankala ei ole päättäjänä Turussa, kun noin on talouden realiteetit hukassa. Ei mikään yksityinen sijoittaja tule saamaan yhteisö- ja kunnallisverotuloja ratikan tuoman talouden piristysruiskeen myötä. Siksi niiden on vaikea saada ratikkaa taloudellisesti kannattavaksi. Kaupunki sen sijaan katsoo asiaa holistisesti ja silloin huomataan, että kokonaisuuden ominaisuudet ovat enemmän kuin sen osien ominaisuuksien summa. Tuon vuoksi on kannattavaa tehdä investointeja, jotka lyhyellä tähtäimellä näyttävät vievän rahaa, mutta tuloksena tulee positiivinen luku, kun kaikki kerrannaisvaikutukset lasketaan yhteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Hatusta vedettyjä laskelmia
Holistista tässä raitiotiehehkutuksessa on vain tiivistyvä tyhmyys. Kaiken sortin laskelmia laaditaan, jotta saadaan hämättyä veronmaksajia avaamaan piikit auki rakentajille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Eteenpäin
Vast: Hatusta vedettyjä laskelmia
Suomessa ei yleensä yksityinen taho tuota joukkoliikennettä, koska siitä ei tutkitusti ole merkittävää kustannushyötyä. Sen sijaan liikennöitsijä voidaan aina kilpailuttaa, kuten Tampereella kilpailutuksen voitti VR. HSL-alueella VR hoitaa lähijunia ja metro/ratikat ovat HKL:n liikennöimiä. Uskon, että kun ratikka Turussa valmistuu, Föli kilpailuttaa liikennöitsijän Tampereen/HSL:n malliin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Timo Laihinen
Ratikka
Hienoa,että nyt jo tehdään laskelmia siitä.
Mikä ja minkälainen vaikutus on talouteen ja tulevaan kaupunki rakenteseen.
Tähtäin tässä pitää olla tarpeen kaukana,eikä huomisessa.
Toi 2029 olisi hyvä ajankohta ja tällöin myös ratikka olisi liikenteessä.
Siitä hyvä,että kj, Minna Arve näkee tulevaisuuteen ja siellä olevat tarpeet Turulle.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää