Raitsikasta toivotaan Turulle lisätuloja – VTT laskee kiinteistötaloudelliset vaikutukset

Turun raitiotien yleissuunnitelman tarkistus
Kupittaan ja Itäharjun välimaastossa sijaitseva Joukahaisentie voi tulevaisuudessa näyttää tällaiselta. Etenkin Itäharjulle odotetaan vilkasta rakentamista, jos raitsikka tulee.
Kupittaan ja Itäharjun välimaastossa sijaitseva Joukahaisentie voi tulevaisuudessa näyttää tällaiselta. Etenkin Itäharjulle odotetaan vilkasta rakentamista, jos raitsikka tulee.

Jari Heino

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy käy kesän aikana läpi, millaisia kiinteistötaloudellisia vaikutuksia mahdollisella raitiotiellä on Turulle. Töitä on tehty sen jälkeen, kun kaupunginjohtaja...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa TS Digi
1 kk maksutta.

Tilaan 1 kk 0 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (40)

Vastaa
yxxy
Onko kassavarannot riittävät...?Q
Pakonomainen mielentila laittaa katuverkosto kokonaan uusiksi. Vain pieni prosentti kaikista yhteisliikenteen käyttäjistä kykenisi raitiotieverkostolla hoitamaan työ- ym. matkatarpeensa. Uudet bussityypit eivät isoja pyytäisi, paitsi tietysti oppia kuluttajilta käyttää yleisiä...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
K.K.
Vast: Onko kassavarannot riittävät...?Q
Juuri näin on. Kyseessä on täysin moraaliton investointi, josta vastuun kantavat kaikki, mutta jota voi hyödyntää vain murto-osa kaupunkilaisista. Ja tämä lisätulojen saaminen verrattuna kustannuksiin on ihan bull shittiä. Koskapa kaupungin virkamiehet olisivat olleet vastuussa varojen riittävyydestä, kysympä vain? On kivaa olla suuri visionääri ilman vastuuta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Eteenpäin
Vast: Onko kassavarannot riittävät...?Q
Sitten kun kaikki linjat ovat valmiita niin ainakin 2/3 turkulaisista asuu ratikkareitin varrella tai sen syöttöliikenteen piirissä. Uudisrakentaminen, tehokas maankäyttö ja verotulot hyödyttävät koko kaupunkia. Asiasta voi nimbyillä jos siltä tuntuu, mutta uskon että VTT:n laskelmat (jo aiempien selvitysten lisäksi) lisäävät investoinnin painoarvoa.

Tampereella on jo vanhojen asuntojen remontointi ja uudisrakentaminen käynnissä linjojen varsilla ja kaupunki kasvaa, Turku junnaa paikallaan ja häviää muuttoliikkeessä. Ei kaupunki pärjää jos tänne jää vain eläkeläiset hoidettavaksi, tarvitaan myös nuorempaa polvea ja investointeja, jotta Turun elinvoima säilyy. Myös vanhempi väki hyötyy esteettömästä joukkoliikenteestä ja verotulojen kasvusta, joilla sote-menot hoidetaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Onko kassavarannot riittävät...?Q
Minkä laskuopin mukaan 2/3 turkulaisista on raitiotien varrella, kun se vedetään Varissuolta Runosmäkeen? Ja ei kai se nyt raitiovaunuista johdu, että vanhoja rakennuksia remontoidaan, härregud!? Näissä menee vellit ja talkkunat ihan veeteeteelle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Onko kassavarannot riittävät...?Q
Mankala, ihan ensiksi sinun pitää päivittää tietosi suunnitellusta ensimmäisestä vaiheesta ja sen jälkeen lukea uudestaan ja ajatuksella edellinen viesti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Onko kassavarannot riittävät...?Q
Luettu on ja hämmennys yltyy entisestään. Kuinka vähillä tiedoilla ja järjellä tätä hanketta ajetaan?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Onko kassavarannot riittävät...?Q
Kuinka vähillä tiedoilla ja järjellä tätä hanketta vastustetaan?

Korjasin tuon yllä olevan asiavirheen. Kys. nimim. huutaa täällä kuinka vielä valmistumattomat laskelmat ovat väärin. Ihan sama kuin jos minä sanoisin aloittavani Mankalalle neulomaan villapaitaa, ja hän vastaisi, että ei ota vastaan koska se ei mahdu. Hiukan on ennenaikaista kritisoida asiaa ennen kuin ne valmiit laskelmat on esitetty, tai villapaitaa sovitettu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Onko kassavarannot riittävät...?Q
Ei tässä nyt mitään villapaitoja neulota vaan tehdään tilaajan toivomia laskelmia. On pläkkiselvää, että kaikki sieltä tuleva on vahvasti plusmerkkistä. Miksi näitä muuten tehdään? Kyseenalaistan tällaisten laskelmien perusteet jo nyt muualta saatujen esimerkkien valossa. Miksei joka kaupungissa sitten ole raitioteitä, jos hyödyt ovat 20 kertaa isommat kuin kustannukset?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Onko kassavarannot riittävät...?Q
Ja nyt nimim. Mankala kertoo olevansa meedio, kun osaa suurella varmuudella ennustaa tulevaisuutta :D

Noilla tiedoilla ja taidoilla onkin kovasti relevanssia päivälehden keskustelupalstalla...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Onko kassavarannot riittävät...?Q
Ei tässä tarvitse olla kummoinen oraakkeli, kun sanoo, että VTT saa laskemillaan velat muuttumaan saataviksi. Härregud, ei kai se nyt kehtaa keroa tilaajalle, että hanke on taloudellinen katastrofi. Että oikeasti radan varren asuntojen ja liikekiinteistöjen arvo alenee, kun vierestä vilistää varsisuolaisia matkalla Runosmäkeen sukulaisiin ja takaisin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Onko kassavarannot riittävät...?Q
"asuntojen ja liikekiinteistöjen arvo alenee, kun vierestä vilistää varsisuolaisia matkalla Runosmäkeen sukulaisiin ja takaisin."

Ihan mahtavalla aasinsillalla päästään tähän perus "rajat kiinni" -läppään. Onnittelut, ihan mahtavasti käännetty :D

Niin ja oikeastihan VTT:n homma on laskea eri skenaarioiden mahdolliset toteumat, ei siellä katsota kuka tilauksen tekee. Järjen köyhyyttä on tuomita laskelma ennen kuin se on valmis. Sitten sen julkaisun jälkeen voidaan perustellusti faktojen kautta keskustella onko laskelmassa otettu kaikki muuttujat oikealla tavalla laskuun. Populistipölhöjen huutelua ei kuitenkaan katsota hyvällä edes silloin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Onko kassavarannot riittävät...?Q
"VTT:ssä ei katsota kuka laskelman maksaa". Hah! Pikku Kakkosen uutisissako näin on kerrottu? Punasilmäiset kertovat mitä sinisilmäiset tilaavat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Turkulainen
"Hei, me tienataan tällä"
"Raitsikasta toivotaan Turulle lisätuloja"
- vaan mikäpä on lisätulojen ja menojen suhde?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
t.a.
Vast: "Hei, me tienataan tällä"
Niin ja ketkä tienaa? Ne jotka tätä hanketta oman edun ja rikastumisen toivossa ajavat!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mankala
Hatusta vedettyjä laskelmia
Jos tuotto olisi 20 kertainen, niin miksei yksityisiä sijoittajia kiinnosta tulla rahoittajiksi? Vastaus on selvä: kukaan ei usko näihin lukuihin. Miten ihmeessä kiinteistön arvo siitä nousee, jos sen ohi ajaa raitiovaunu? Taitaa päin vastoin laskea?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
K.K.
Vast: Hatusta vedettyjä laskelmia
Laskelmien tekijötkin tietävät miten teorian ja käytännön tulokset eroavat toisistaan. Lisäarvon laskelmat ovat pelkkiä hypoteeseja, mutta kelpaavat ilmeisesti perusteeksi, kun realistisia tuottoja ei ole esittää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Hatusta vedettyjä laskelmia
Onneksi nimim. Mankala ei ole päättäjänä Turussa, kun noin on talouden realiteetit hukassa. Ei mikään yksityinen sijoittaja tule saamaan yhteisö- ja kunnallisverotuloja ratikan tuoman talouden piristysruiskeen myötä. Siksi niiden on vaikea saada ratikkaa taloudellisesti kannattavaksi. Kaupunki sen sijaan katsoo asiaa holistisesti ja silloin huomataan, että kokonaisuuden ominaisuudet ovat enemmän kuin sen osien ominaisuuksien summa. Tuon vuoksi on kannattavaa tehdä investointeja, jotka lyhyellä tähtäimellä näyttävät vievän rahaa, mutta tuloksena tulee positiivinen luku, kun kaikki kerrannaisvaikutukset lasketaan yhteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Hatusta vedettyjä laskelmia
Holistista tässä raitiotiehehkutuksessa on vain tiivistyvä tyhmyys. Kaiken sortin laskelmia laaditaan, jotta saadaan hämättyä veronmaksajia avaamaan piikit auki rakentajille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Eteenpäin
Vast: Hatusta vedettyjä laskelmia
Suomessa ei yleensä yksityinen taho tuota joukkoliikennettä, koska siitä ei tutkitusti ole merkittävää kustannushyötyä. Sen sijaan liikennöitsijä voidaan aina kilpailuttaa, kuten Tampereella kilpailutuksen voitti VR. HSL-alueella VR hoitaa lähijunia ja metro/ratikat ovat HKL:n liikennöimiä. Uskon, että kun ratikka Turussa valmistuu, Föli kilpailuttaa liikennöitsijän Tampereen/HSL:n malliin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Timo Laihinen
Ratikka
Hienoa,että nyt jo tehdään laskelmia siitä.
Mikä ja minkälainen vaikutus on talouteen ja tulevaan kaupunki rakenteseen.
Tähtäin tässä pitää olla tarpeen kaukana,eikä huomisessa.
Toi 2029 olisi hyvä ajankohta ja tällöin myös ratikka olisi liikenteessä.
Siitä hyvä,että kj, Minna Arve näkee tulevaisuuteen ja siellä olevat tarpeet Turulle.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
RISTO KALLIOLA
Pyhä Jysäys
Myös HTT (Hevosmiesten Tiede Tutkimus) haluaa osallistua Turku-aiheisiin tutkimuksiin taaten tarkoitushakuisen lopputuleman, esim: tutkittuaan seuraavia: Teatteritalon remontti meni suunnitellusti; eikä vastuunkantajia ole tarvis etsiä. Funikulaari toimii täydellisesti suunnitelmien & budjettien osalta. Eikä edes Logomo-sillassa löydy mitään poikkeuksellista puhumattakaan vanhasta notkeasta Myllysilllasta. PS. Mikäli raitiotien rakentaminen aiheuttaa todellakin kiinteistöjen arvon nousun, seurauksena on asuntojen & liiketilojen hintojen nousu, vuokrien nousu niin liiketiloissa kuin asunnoissa. Tämäkö on Vihreiden ja Vasemmiston toive ?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
K.K.
Haihattelijat
Mistä näitä haihattelijoita oikein tulee? Talouden surkeasta tilanteesta ei kanna kukaan huolta saati vastuuta. Rakennetaan pilvilinnoja kriisikunnan rajat 2021 saavuttavassa kaupungissa, jonka talouden ottaa ohjaukseensa VM kuntalain perusteella, kun investointien velat ylittävät tuolloin 9300€/asukas. Nyt se on 150€ alle rajan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ma1675
???
Nii.. Tuohon Joukahaisenkadulle mahtuukin kolme autokaistaa, ratikkapysäkkikoroke, kaksi kiskoa, ja laitoihin vielä kävelytiet.. On kyllä aika kivoja nää suunnittelijoiden hämäykset..
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mikkemakke
Vast: ???
Juuri näin. Sitten ihmetellään jälkeenpäin niinkuin funikulaarin kuvia, kun todellisuus on ihan muuta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Tomi Solakivi
Ai tuolta näyttää?
Hiukan kyseenalaistan, että Joukahaisenkatu näyttää tulevaisuudessa tuolta. Tällä hetkellä kyseisessä kohdassa on kolme autokaistaa ja jalkakäytävä+ pyörätie molemmin puolin.Havainnekuvassa samaan tilaan on mahdutettu kolme autokaistaa, kaksi ratikkakaistaa, keskikoroke, kaksi jalkakäytävää ja pyörätie.

Onhan niitä toki sellaisia tunkkeja, joilla rakennuksia voi siirtää sivusuunnassa, mutta siinä tapauksessa tunnin juna huristelee NEO:n läpi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turkulainen
Vast: Ai tuolta näyttää?
"Hiukan kyseenalaistan, että Joukahaisenkatu näyttää tulevaisuudessa tuolta"
- sehän on havainnekuva, niin kuin Funikulaarissakin oli. Täysin irrallaan tulevasta todellisuudesta. Kuvan tarkoituksena on markkinoida tuotetta ja saada kaikki näyttämään hyvältä ja houkuttelevalta. Ja tällaisen perusteella sitoudutaan sitten puolen miljardin kustannuksiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Ai tuolta näyttää?
Miettiiköhän Tomi yllä oikeasti Joukahaisenkadun linjausta, vai Lemminkäisenkadun? Hiukka on noissa risteyksissä leveyseroa kadun osalta ja Lemminkäisenkadun linjaus on kyllä turhan kapea raitiotietä ajatelen, vaikka sitä on siihenkin suunnitelmassa koetettu mahduttaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Ai tuolta näyttää?
Katsopa, miltä näyttää Ratitiotien yleissuunnitelman tarkennuksen liite 1, sivu 23. Löytyy kaupungin sivuilta ihan helposti. Siinä on katuleikkaus juuri tuosta kohdasta ja kyllä sinne kaikki mahtuu. Suunitelmassa on merkitty kunkin kaistan leveys eli ei niitä ole mikään satunnainen nettikirjoittelija piirrellyt. Kuinka vaikea se on ymmärtää, että tämän kokoluokan suunnitelmissa on aivan takuulla käyty mittaamassa kadun leveys.

Huomiona, että havainnekuvan oikealla etualalla olevia taloja ei ole vielä edes rakennettu, vaan siinä kohdassa on parkkipaikka.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Tommi Terä
Tärkeä laskelma
Tämä laskelma on todella tärkeä ratikka-hanketta pohdittaessa. Usein aluetaloudelliset vaikutukset ovat ainakin Turun ratikasta keskustellessa jääneet erittäin vähälle huomiolle, vaikka potentiaaliset taloudelliset hyödyt Turun kaupungille ovat suurimmat ja kenties myös konkreettisimmat. Ratikan tulo ratkaissee suurelta osin esim. sen, millaiseksi ja miten kunnianhimoiseksi Kupittaa-Itäharjun alue muodostuu.

Tämä(kin) hanke tulee osata nähdä vaikutuksiltaan vain yhtä suurta alkuinvestointia moninaisempana. Jos ja kun VTT toteaa ratikan aluetaloudelliset vaikutukset vahvasti positiivisiksi, niin on vaikea keksiä todellista syytä valita ratikan sijaan jokin muu ratkaisu. Alkuinvestoinnille, joka on monelle se akilleen kantapää, pitäisi saada apua valtiolta 30%. Lisäksi tulisi selvittää mahdollisuus sille, että EIB avustaisi hanketta samanlaisella lainalla, jonka mm. Liége (200milj.) ja Caen (120milj.) ovat ratikkahankkeisiinsa saaneet. Tämän jälkeen alkuinvestoinnin suuruus olisi pienentynyt todella paljon, arviolta 60-70 prosenttia.

No, en mene aikaani edelle sen enempää pohdinnoissani. Odotellaan ensin mielenkiinnolla VTT:n selvityksen tuloksia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Tärkeä laskelma
Kun laskelma kerran on katteeton, ei sillä ole mitään arvoa päätettäessä tulevasta joukkoliikenneratkaisusta. Jos touhua lainoitetaan alussa tai lopussa, on ne lainatkin joskus maksettava takaisin, vieläpä korkoineen. Bussit riittävät näin pieneen kaupunkiin kuin Turku on.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tomi Solakivi
Vast: Tärkeä laskelma
Tämä laskelma, jonka tulokset ovat jo etukäteen tiedossa, ei ole mitään muuta kuin tekosyy sille, että kaupungin pitää holvata muutama sata miljoonaa siihen että upotetaan raudanpätkiä maahan. Sitä kun on hankalampi selittää tyhmimmällekään äänestäjälle tilanteessa jossa kaupungin talous on tukevasti pakkasella, ja säästöjä revitään sote-palveluista ja opetuksesta.

Sitten kun homma menee turkulaiseen tapaan reilusti vihkoon, (lue: kustannukset ylittyvät tukevasti, ja ne aluetaloudelliset vaikutukset eivät keskustan autioitumisen takia olleetkaan niin positiivisia), voidaan selitellä, miten ei moiseen hulluuteen olisi lähdetty, jos asiantuntijat olisivat tehneet hommansa ja varoittaneet.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Tärkeä laskelma
Mankala: "Kun laskelma kerran on katteeton, ei sillä ole mitään arvoa päätettäessä tulevasta joukkoliikenneratkaisusta."

Ei tässä keskustelussa ole esitetty vaihtoehtoisia laskelmia, ei myöskään ole kerrottu mikä VTT:n laskemissa on väärin. Ja paha niitä virheitä on osoittaakin koska VTT:n laskelmat valmistuvatkin vasta kesän mittaan.

Eli tuolla Mankalan väitteellä katteettomasta laskelmasta ei ole mitään pohjaa, on täysin tyhjän päällä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tommi Terä
Vast: Tärkeä laskelma
Se, miten ja millaisena haluamme Turun nähdä, on paljon kiinni myös omista mielikuvistamme. Itse en näe Turkua noin 200 000 asukkaan kaupunkina kovin pienenä. Ensimmäisessä viestissäni mainitsemistani esimerkeistä Liége on noin 185 000 asukkaan kaupunki, mutta niin vain sinne haluttiin ratikka takaisin, vaikka se sieltä oli v. 1967 lakkautettu. Sounds familiar? Ajattelivat hekin näet aikanaan bussien olevan parempi vaihtoehto, mutta toisiin aatoksiin ovat näemmä tulleet.

Toki Liégen ja Turun välillä on suuria erojakin, mutta on silti mielestäni kyseenalaista argumentoida ratikkaa vastaan Turun pienuudella. Ratikka kulkee monissa muissakin Turun kokoisissa tai pienemmissäkin kaupungeissa. Toisekseen Turku ei voi koskaan myöskään kasvaa, mikäli ajattelemme Turun olevan aina liian pieni kaikelle.

Se, että laskelman tulokset olisivat jo ennakkoon tiedossa, voidaan kyllä tulkita siten, että päätös ratikan tulosta on jo tehty ja kaikki laskelmat ovat vain välineitä, joilla saadaan ajettua lähes ideologisella vimmalla ratikat takaisin Turun kaduille – no matter the cost. Toinen ja mielestäni paljon järkeenkäyvempi vaihtoehto on kuitenkin se, että tulosten ennakointi on mahdollista siksi, että muualla tehdyissä vastaavissa selvityksissä on jo päädytty samoihin lopputuloksiin. Eli ts. ratikan vaikutukset ovat oikeasti positiiviset.

Väite, että "homma menee turkulaiseen tapaan reilusti vihkoon" on kyseenalainen. Turussa on mennyt hankkeista viime vuosina kolme reilusti yli budjetin. Niistä on tietenkin ihan aiheesta uutisoitu ja moitittu päätöksentekoa. Samaan aikaan on kuitenkin kymmeniä ja kymmeniä hankkeita, jotka valmistuvat aikataulussa ja budjetissa pysyen. Kolmella ylityksellä ei vielä "turkulaista tapaa" luoda.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Tärkeä laskelma
Suur Liégen alueella asuu 600 000 asukasta. Turun seudulla on alle puolet siitä.
Turun pienuudella ja verrattain harvalla asutuksella voi siis ihan aiheellisesti kyseenalaistaa ratikkaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Tärkeä laskelma
Mitä väliä sillä on, kuinka paljon Liegén suuralueella on asukkaita, kun siellä oleva ratikkalinja on 11 km pitkä?

On myös täysin irrelevanttia katsoa Turun asukastiheyttä, se onkin verraten matala. Ei ratikkaa olekaan suunniteltu Tortinmäkeen tai Kakskertaan. Merkitsevää on asukkaiden määrä radan varrella, n. 400 metrin etäisyydellä siitä. Turussa asuu tällä säteellä keskustan ja Varissuon linjan varrella 19 000 asukasta (2014). Ei se ole ihan vähän.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Eläkevaari
Herätys päättäjät !
Nämä kaikenlaiset havainnekuvat ovat täyttä huijausta, ei minkäänlaista yhtymää mikä on todellista. Esimerkikkinä tämä kakolan rinteen toimimaton hiilivaunu sekä muut hienot keskustan visiokuvat.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.