Myötätuulessa kohti kapteenikoulua

Littoisista kotoisin oleva Fiia Erkkilä valmistui keväällä vahtiperämieheksi. Seuraavaksi hän jatkaa kapteenin opintoihin.

Tatu Lertola
– Jokainen päivä on erilainen. Työ on monipuolista ja työkaverit vaihtuvat. Lomat ovat hyvät, eivätkä työt seuraa kotiin, toteaa Fiia Erkkilä.
– Jokainen päivä on erilainen. Työ on monipuolista ja työkaverit vaihtuvat. Lomat ovat hyvät, eivätkä työt seuraa kotiin, toteaa Fiia Erkkilä.

Ensimmäisen kerran Fiia Erkkilä, 19, seilasi merillä kahden kuukauden iässä. Littoisissa asuva viisihenkinen perhe vietti purjeveneellään niin lomat kuin monet viikonloputkin. Vanhimman tyttären päätyminen merelliseen ammattiin oli kuitenkin sattumaa.

Yhdeksännellä luokalla Erkkilä kuuli kaveriltaan, että eräs tuttu opiskelee Raumalla merenkulkualaa.

– En ollut kuullut koulusta ennen, mutta ajattelin, että se voisi olla mun juttu. Mikään muu ala ei ollut siihen mennessä kunnolla kiinnostanut, kertoo Erkkilä.

Niin kävi, että ohimennen käyty keskustelu johti ammatinvalintaan. Tänä keväänä Erkkilä valmistui vahtiperämieheksi WinNovasta suoritettuaan merenkulkualan perustutkinnon. Luokalla oli 17 poikaa ja kolme tyttöä, joista Erkkilän lisäksi valmistui yksi tyttö.

Heinäkuussa Erkkilän löytää muun muassa Paraisten ja Nauvon väliseltä lautalta, jossa hän tuuraa kansimiehenä viikon verran. Viime kesä vierähti kokonaan lautalla autojen pysäköinnin ohjauksessa, aluksen kiinnityksessä ja siisteyden ylläpidossa.

Erkkilä oli lautalla ainoa naispuolinen työntekijä. Hän kertoo, ettei törmännyt ennakkoluuloihin.

– Kun lähetin hakemuksen, siellä ensin epäröitiin, että olenko tarpeeksi vanha, sillä olin juuri täyttänyt 18. Mutta kun olin hetken ollut töissä, he huomasivat, että kaikki sujuu.

Oma asenne vie hänen mielestään pitkälle. Opintoihin sisältyi useita harjoittelujaksoja eri laivoilla, joissa tulee heti alussa näytön paikka. Se ei tuottanut Erkkilälle vaikeuksia.

– Olen aina ollut tällainen reipas ja rempseä, hän luonnehtii itseään.

Muutto kotoa opiskelemaan vain 16-vuotiaana ei pelottanut. Hän kertoo, ettei se järkyttänyt kovasti hänen vanhempiaankaan.

– Isä oli iloinen, että olin löytänyt asian, joka minua kiinnostaa. Äiti kannusti ja toivotti myötätuulta. Hän on itse kasvanut Rauman lähellä Eurassa, ja meillä on perhetuttuja Raumalla.

Ensimmäiset kaksi vuotta Erkkilä asui koulun asuntolassa, mutta täysi-ikäistyttyään hän muutti omilleen. Tällä hetkellä hän työskentelee ruokakaupassa, missä jatkaa myös syksyllä jatko-opintojen ohessa. Ne Erkkilä aloittaa Satakunnan ammattikorkeakoulun kapteeniluokalla Raumalla.

– Kapteeniksi valmistuminen on pitkä tie. Koulun jälkeen pitää seilata monta vuotta perämiehenä, Erkkilä kertoo.

Hankkeen pituus ei haittaa, sillä hän kertoo nauttivansa töistä merellä. Jo pelkästään se riittää, että koulutuksen jälkeen kapteeniksi on periaatteessa mahdollista joskus hakeutua.

Mikä tuoretta vahtiperämiestä viehättää merellä työskentelyssä?

– Jokainen päivä on erilainen. Työ on monipuolista ja työkaverit vaihtuvat. Lomat ovat hyvät, eivätkä työt seuraa kotiin.

Veri vetää vesille myös hänen pikkusiskojaan. Neljä vuotta sitten Erkkilä ja toinen hänen siskoistaan hakivat isänsä avustuksella Ruotsista itselleen oman veneen. Nuorin siskoksista aloittaa syksyllä Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukion merilinjalla.

"Kapteeniksi valmistuminen on pitkä tie. Koulun jälkeen pitää seilata monta vuotta perämiehenä."

Fiia Erkkilä

Ikä: 19.

Asuu: Raumalla, kasvanut Littoisissa.

Perhe: Vanhemmat sekä 17- ja 15-vuotiaat pikkusiskot.

Koulutus: Valmistunut keväällä vahtiperämieheksi WinNovan merenkulkualan perustutkinnon suorittamisen jälkeen, jatkaa syksyllä Satakunnan ammattikorkeakoulun kapteeniluokalla Raumalla.

Työ: Töissä ruokakaupassa, tuuraa Parainen–Nauvo-lautalla.

Harrastukset: Purjehtii siskon kanssa yhdessä omistamallaan veneellä.

Haave: ”Elän enemmän hetkessä, enkä niin kauheasti haaveile mistään erityisestä. Toivon joskus perhe-elämää, vaikkei se ihan sovikaan ammatin kanssa yhteen.”

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vastaa
Cyril N. Parkinson
Se on se
Aluksen päällikkö on aluksen päällikkö, oli sitten titteliltään/koulutukseltaan merikapteeni tai (1./2./3.)perämies, tai jotain muuta.

Siitä huolimatta, eräällä Helsinki - Tallinna ja Helsinki - Tukholma välillä kulkeneella punaisella laivalla oli jo varhaisella 1990 - luvulla eräs ihan näpsäkkä blondi (oikein naispuolinen) perähenkilönä (muistaakseni 2. perämies, oltuaan ensin kansimies(!)).

Että onhan näitä. Tuliko tästä mainitusta koskaan aluksen päällikköä, en tiedä. Läheltä olen seuraillut punaisten laivojen päällikkönimityksiä, eikä tämä mainittu ole tietääkseni siellä ollut listoilla.

Onnea vaan tällekin, valitsemallaan tiellä. Viidellä eri kauppalaivaston aluksella työskennelleenä tiedän ettei kaikki ole ihan helppoa jos...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
JMS
Merenkulkijat
Hyvä homma!
Naiset ovat vähintään yhtä tunnollisia navigoijia kuin miehetkin! 😀
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Taito
Ura edessä
Noin reippaan tytön ei kannata lopettaa opiskelua kapteeniksi valmistumisen jälkeen vaan hakeutua ehdottomasti jatko-opintoihin ja yletä vielä kommodoriksi taikka peräti amiraaliksi.
Siitä se ura sitten aukeaa ja ruokakaupan jälkeen on hyvät mahdollisuudet hakeutua töihin rautakauppaan, viinakauppaan tai jopa Lidlin myymäläesimieheksi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »