15 kilometrin pituinen öljypäästö Turun saaristossa Utön lounaispuolella – torjuntatyöt jatkuivat läpi yön

Rajavartiolaitos
Öljypäästö on noin 15 kilometriä pitkä ja alle kilometrin levyinen.
Öljypäästö on noin 15 kilometriä pitkä ja alle kilometrin levyinen.

Teea Jokihaara

Torstaina aamuyhdeksältä Länsi-Suomen merivartioston johtokeskus sai satelliittihavainnon öljypäästöstä noin 40 kilometriä Utöstä lounaaseen. Paikassa sijaitsee Suomen Leijonan majakka.

Rajavartiolaitoksen valvontalentokone Dornier lähetettiin varmistamaan havainto, joka osoittautui noin 15 kilometriä pitkäksi ja alle kilometrin levyiseksi. Päästö on kevyttä mineraalipohjaista öljyä.

Paikalle hälytettiin Rajavartiolaitoksen vartiolaivat Turva, Tursas ja Uisko sekä Merivoimien öljyntorjunta-alus Halli.

Öljyntorjuntatoimenpiteet majakan alueella jatkuivat yön läpi. Ympäristövahingon torjunta jatkuu edelleen perjantaina merivartioston johdolla.

Perjantaiaamuun mennessä yhtenäinen öljylautta oli hajonnut ja haihtunut yön aikana. Ympäristöhaittaa öljystä toki on, mutta ihmisille päästöstä ei ole välitöntä vaaraa, sanoo Länsi-Suomen merivartioston komentajakapteeni Mikko Hirvi.

– Paikka on niin kaukana avomerellä. Valvontalentokone Dornierin summittaisen arvion mukaan öljyä on meressä noin 10­–40 kuutiota. Hirven mukaan määrä on iso verrattuna viime vuosina tapahtuneisiin päästöihin, mutta pienempi kuin mitä esimerkiksi onnettomuustilanteissa mereen valuisi.

Ottamatta kantaa kyseessä olevaan tapaukseen Hirvi sanoo, että tämäntyyppiset öljyvuodot johtuvat yleensä esimerkiksi laitevioista, tankkien pesemisestä, huolimattomuudesta tai vahingosta.

Öljypäästön ajelehtiminen saaristoon on toistaiseksi epätodennäköistä sekä onnistuneiden keräystoimenpiteiden että ajelehtimislaskelman perusteella. Tästä huolimatta Varsinais-Suomen pelastuslaitos ylläpitää edelleen valmiutta rantatorjuntaan.

Länsi-Suomen merivartiosto on käynnistänyt tutkinnan päästön aiheuttajasta. Rajavartiolaitoksen vartiolaiva Tursas pääsi ensimmäisenä pintayksikkönä kohteeseen alkuillasta, otti näytteet ja aloitti öljyn keräämisen.

Valvontalentokone Dornier on myös alueella ja muiden öljyä keräävien alusten on arvioitu saapuvan paikalle noin klo 22.00.

Tutkimuksissa on onnistuttu rajaamaan epäilty öljypäästön aiheuttaja muutamaan alukseen. Komentajakapteeni Mikko Hirvi ei kommentoi epäiltyjä tutkinnallisista syistä. Hän ei myöskään ota kantaa siihen, ovatko epäillyt alukset kotimaisia vai ulkomaisia.

Tutkinta etenee tulevien viikkojen aikana muun muassa merestä ja eri aluksista otettujen öljynäytteiden vertailulla.

Öljyvahingosta on seuraamuksia sen aiheuttaneelle alukselle.

– Hallinnollinen öljynpäästömaksu kohdistuu aluksen varustamolle. Jos päästö on tahallinen, päästäjä on rikosoikeudellisessa vastuussa. Molempia näistä selvitämme, Hirvi sanoo.

Öljyntorjuntatöitä johtaa Länsi-Suomen merivartioston johtokeskus.

Paikalle hälytettyjen Rajavartiolaitoksen ja Merivoimien yksiköiden lisäksi yhteistyöviranomaisina mukana ovat Varsinais-Suomen pelastuslaitos, Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos, Varsinais-Suomen Ely-keskus, Suomen Ympäristökeskus (SYKE) ja Ahvenanmaan pelastusviranomaiset.

Ulkomaan viranomaisia on pyydetty ottamaan näytteet aluksista, jotka saapuvat satamiin Suomen ulkopuolella ja ovat kulkeneet alueen läpi.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vastaa
KRISTIINA LEHTONEN
jep
epäilen iivanaa vahvasti ja noit täytyy kyllä saada loppumaan , vaikka oma rannikko onkin olematon :(
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kalle
Vast: jep
Itä-merellä ei siis liikennöi kuin iivanan alukset?? Uutta tietoa tämä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
JMS
Vast: jep
Sama kävi mielessä
Valitettavasti tämän kaltaisia "vahinkoja" sattuu helposti usein sen jälkeen, kun itänaapuria on taas "täysin aiheetta" syytetty jostakin konnuuksista, tällä kertaa aikaikkunaan mahtuu sopivasti eilinen tutkintakomitean päätös syyttää neljää nimeltä mainittua henkilöä MH17 alasampumisesta.
Virallinen Venäjähän jo ehtikin tämän tuomitsemaan tavan mukaan russofobiana ja provokaationa, mutta taitaakin nyt olla ihan joku muu, joka on provosoitunut....
Valitettavaa ja turhaa mielenosoitusta.
Luonto kärsii, ja veronmaksajat maksaa.
Ja meripojille tuli gines juhannus..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: jep
Salaliittoteorioita riittää. Venäläiset tuntee Suomen merivalvonnan. Nyt on kyseessä Panaman tai Liberian lipun alla seilaava kiulu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
JMS
Teoriat
Niin..
Rahalla saa, ja hevosella pääsee.
Katsotaan, sanoi lääkäri!
Ei se pelkkä perälippu paljoa enää lojaliteetista kerro..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Onnim
Raha vaikuttaa käytökseen niin maalla kuin merellä
"Hallinnollinen öljynpäästömaksu kohdistuu aluksen varustamolle."

Eikös sopiva sanktio, öljynpudustusoperaation kustannusten reilusti kattamisen lisäksi, voisi olla vaikka Itämeren sivistysvaltioihin satamaantulokielto ko varustamon laivoille esim vuodeksi? Vielä tietysti parempi olisi, jos kiellon saisi koskemaan koko murtovesialuetta..
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
JMS
Vast: Raha vaikuttaa käytökseen niin maalla kuin merellä
Vaan minkäs teet, jos asia on, kuten ensimmäinen kirjoittaja ounastelikin...?
Näytteenotolla syyllinen kyllä selviää de facto, mutta sitten voi käydä samoin, kuin taannoisissa ilmatilanloukkauksissa..
Tai GPS-häirinnässä.
Vähän provokatiiviselta touhulta kieltämättä vaikuttaa, että "öljyvahinko" sattui juuri sopivasti myös Suomen Leijonan edustalla.
Symboliikkaa ilmassa..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
JMS
Öljypäästö
Pieni tarkennus arvioituun öljymäärään, tuo 10-40m3 meressä tarkoittanee kuitenkin öljyn sekaista pilssivettä, tuskin sentään raakaöljyä/ öljyvalmistetta...?
Hyvä jos on kevytöljyä, pääsevät ahertajatkin laitehuollon jälkeen juhannuksenviettoon, kun loput haihtuu ilmaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »