Kolumni: Voi sähköpotkulauta!

Riitta Salmi

Niitä tuntuu olevan kaikkialla. Keskellä jalkakäytävää, nurmikoilla, siltojen alla, kotioven oven pielessä. Toukokuussa Turun katukuvaan ilmestyneet ruotsalaisen mikromobiiliyritys VOI:n sähkökäyttöiset potkulaudat lojuvat siellä täällä ympäri kaupunkia.

Ajatus on hyvä. 200 sähköpotkulautaa voi kuka tahansa täysi-ikäinen käyttää kertamaksua vastaan ja jättää käytön jälkeen seuraavan henkilön käyttöön. Kulkupelejä on kiitelty niiden näppäryydestä ja oivasta lisästä kaupungissa liikkumiseen.

Kivaltahan meno näyttää. Mutta tällaista järjestyksen ihmistä kaaos häiritsee. Minulle on opetettu, että tavarat siivotaan käytön jälkeen omalle paikalleen eikä jätetä lojumaan hujan hajan. Potkulautojen kohdalla ongelmana on se, ettei niille ole osoitettu paikkaa, jonne ne kuuluisi jättää.

En ole suinkaan ainoa, jota potkulautojen välinpitämätön parkkeeraus ärsyttää. Helsingissä samaiset potkulaudat otettiin käyttöön maaliskuussa ja niiden pysäköiminen keskelle jalkakäytäviä ja kulkuväyliä on nostattanut tunteita ja puhuttanut esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Moni on ollut huolissaan esimerkiksi näkövammaisten turvallisuudesta.

VOI Scooters -sähköpotkulaudat ovat käytössä jo 18 kaupungissa muun muassa Ruotsissa, Espanjassa, Portugalissa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa ja Ranskassa. Niiden kieltämistä on harkittu jo ainakin Ruotsissa ja Ranskassa.

Ruotsissa sähköpotkulaudat ovat tuottaneet ongelmia esimerkiksi Tukholmassa, jossa on otettu VOI:n jälkeen käyttöön myös muiden yritysten sähköpotkulautoja. Kaupunki on saanut valituksia siitä, että sähköpotkulaudat jätetään keskelle jalkakäytäviä, mikä voi johtaa onnettomuuksiin ja liikenneruuhkiin. Ruotsalaislehti Aftonbladet uutisoi maaliskuun alussa, että useita Malmön asukkaita on joutunut sairaalaan liikuttuaan sähköpotkulaudalla.

Pariisissa kaupunkilaisten hermot menivät alle vuodessa. Kaupunki uhkaa kieltää sähköpotkulaudat, jos niiden pysäköintiä ei saada kuriin. Toukokuussa potkulautayritykset allekirjoittivat sopimuksen, jonka mukaan ne sitoutuvat edistämään potkulautojen vastuullista käyttöä. Pariisi haluaa, että potkulautoja pysäköidään vain sovituille paikoille, joita tulee kaupunkiin noin 2 500.

Turussakin olisi kenties syytä keskustella asiasta, ja sopia yhteisistä pelisäännöistä. Kieltoihin ja rajoituksiin tuskin on tarvetta, jos kaupunkilaiset oppivat käyttämään lautoja vastuullisesti. Myös firmoilla on vastuu huolehtia siitä, ettei haittaa synny.

Anu Välilä

Kirjoittaja on toimittaja.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vastaa
Turkulainen
Alaikäisetkin käyttävät
"sähköpotkulautaa voi kuka tahansa täysi-ikäinen käyttää"
- ajoipa tuollaisella Tuomiokirkkopuiston liepeillä myös alakoululainen tyttö, jonka äiti käveli kauempana takana.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Onnim
Itsekeskeinen ei muita ajattele - kuin hyötynäkökulmasta
Uuden käyttöönotto on aina haastavaa varsinkin, kun ratkaisun tarjoaja tarjoaa vain ratkaisun yhteen ongelmaan samalla, kuin luo liudan muita. Harvalla riittää kaista kokonaisratkaisuun..
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Onnim
Vast: Itsekeskeinen ei muita ajattele - kuin hyötynäkökulmasta
Siis itsekeskeisyys vaivaa niitä kulkuneuvojen käyttäjiä, jotka sen enempää ajattelematta parkkeeraavat laudat asiattomasti. Itsekeskeinen ihminen ei osaa olla huomaavainen muita kohtaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
T.S.
Kovat keinot käyttöön
Jos keskeltä jalkakäytävää tai jostain muusta paikasta löytyy potkulauta niin lienee toivotonta edes yrittää selvittää kuka sen on siihen jättänyt.
Mutta tiedetään sentään kuka potkulaudan omistaa.

Talvisinhan siirretään autoja jotka estävät lumitöitä ja myös romuautoja kärrätään jonnekin varikolle.
Eiköhän kaupunki voisi siirtää ihmisten kulkemista haittaavat potkulaudat jonnekin varastoon ja ilmoittaa omistajalle että laitteen voi hakea sieltä kohtuutonta korvausta vastaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
kyttyra
Vielä kaikki hyvin
Tässä vaiheessa näyttää siltä, että sähköpotkulautoja käytetään aika siivosti - ainakaan itse en ole vielä joutunut yhteenkään vaaratilanteeseen sellaisella laitteella ajelevan takia. Mitä taas tulee lautojen pysäköintiin niin yhden lähisiirron olen joutunut tekemään kun lauta oli jätetty keskelle kevyen liikenteen väylää mutta yleisesti ottaen ne häiritsevät liikennettä huomattavasti vähemmän kuin kelveillä lojuvat autot.

Eiköhän kaikki mene hyvin - jos vain sähköpotkulautojen määrä pidetään maltillisena.

Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »