Maakunnalle ei heru selviä lupauksia Tunnin junasta tai DI-koulutuksesta

Varsinais-Suomen maakunnan suurille hankkeille, Tunnin junalle tai DI-koulutukselle, hallitusohjelmassa ei heru selviä lupauksia. Liiton edunvalvontajohtaja Janne Virtanen muistuttaa, ettei hallitusohjelmasta ole valitusoikeutta.

TS/Mikael Rydenfelt
Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtajan Janne Virtasen mielestä hallitusohjelmassa on aina vain vähemmän alueellista antia.
Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtajan Janne Virtasen mielestä hallitusohjelmassa on aina vain vähemmän alueellista antia.

Leena Korja-Kaskimäki

Turun Sanomat

Edunvalvontajohtaja Janne Virtanen myöntää, että odotukset uudesta hallitusohjelmasta olivat maakuntaliitossa korkealla.

– Ei tämä voitto ollut, mutta ei myöskään märk...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa TS Digi
1 kk maksutta.

Tilaan 1 kk 0 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (7)

Vastaa
Timo Laihinen
Tunninjuna
On,tämä ihmeellistä,että nyt tänne tuntuu mahdottomalta saada mitään.
Kyllä tunnin juna ym, ovat tärkeitä koko Turun alueelle,sekä myös Suomelle.
Pitää ihmetellä tätä.
Investoinnit ajetaan vaikka metsätielle josta tule valtatie?
Itä,pohjois ja keskisuomi saavat vaikka mitä parannuksia.
Mutta tänne Ei.
Viime hallituskausi oli keskustapuolueen voiman näyte.
Maatalous sai helpotukset.
Mutta tunninjuna ja paljon muuta on vissiin laatikon pohjalla
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mankala
Tunnin juna ei hyödytä Helsinkiä
Pääministeri sitä jo kysyi: "Miksi pitäisi päästä Turkuun tunnissa?'" TJ:n tuottamat hyödyt ovat abstrakteja. DI koulutukseen on jo edellinen hallitus tarjonnut toimivan ratkaisun, sen pitäisi kelvata. Turun omat yritykset eivät halua sitoutua nykyistä enempää mihinkään insinöörikoulutukseen. Onkohan osaajapula edes todellista? Näkyy laivat valmistuvan muutenkin ajallaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Timo Laihinen
Vast: Tunnin juna ei hyödytä Helsinkiä
Niin,miksi pitäisi?
Tätä jo kysyttiin viime hallituskaudella.
Tampere ja sen lähinaapurit kyllä kelpaa Helsinkiin ,mutta miten täältä.
Kun kyse Turusta ja lähialueista. Vastataan myös nyt kuten ennenkin . Rahat loppu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Tunnin juna ei hyödytä Helsinkiä
Ehkä pääministerin ei tarvitse päästä Turkuun tunnissa, mutta Turussa saattaa olla useitakin, jotka haluavat Helsinkiin tunnissa. Tai edes tunnissa ja vartissa.

DI-viritelmä ei ole toimiva ratkaisu, sen on kertonut yliopisto ja yritykset. Miksi tuollaiseen pitäisi olla tyytyväinen. Heitetään jotain pullanmuruja lattialle ja sanotaan että olkaa tyytyväisiä... Osaajapula on todellinen. Pula korkeastikoulutetuista vaikuttaa myös perustettaviin uusiin yrityksiin ja sitä kautta se hidastaa talouskasvua täällä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Tunnin juna ei hyödytä Helsinkiä
Suomessa on jo nyt 5000 työtöntä insinööriä. Miksi heitä ei kukaan tarvitse, jos osaajapula on huutava? Taitaa olla niin ettei yrityksillä ole sittenkään kovasti halua palkata uutta väkeä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Tunnin juna ei hyödytä Helsinkiä
Jos Suomessa onkin 5000 työtöntä insinööriä, niin mitä siitä? Kuinka paljon on työttömiä diplomi-insinöörejä, se on ylempi korkeakoulututkinto? Se on tyystin eri asia kuin insinööritutkinto. Koko Suomen tilastot on muutenkin sivuseikka, kun puhutaan Turun alueesta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
DI-paluumuuttaja
V-S tarvitsee kipeästi lisää DI-koulutusta
Sata nopeimmin kasvavaa yritystä maakunnittain selvitys antaa mielenkiintoista pohdittavaa. Uusimaa painii omassa sarjassaan, mutta sitä seuraavat tiivis kolmikko – Pirkanmaa (10 yritystä), Varsinais-Suomi (12) ja Pohjois- Pohjanmaa (10). Listalla Varsinais-Suomen 12 yrityksen yhteisliikevaihto oli 95 M€ ja painotettu vuotuinen keskikasvu 177%, Pirkanmaalla luvut olivat 140 M€ ja 190% ja Pohjois-Pohjanmaalla 550 M€ ja 150%, näissä myös ko. yritysten keskikoko oli selvästi suurempi ja vientiin tähtäävämpi. Koko maan luvut olivat 2,7 Mrd€ ja 184%. Muissa maakunnissa luvut olivat huomattavasti vaatimattomammat, mm. Lappeenranta-Lahden Teknisen Yliopiston vaikutusalueilla oli yhteensä vain 6 yritystä, vaikka Lahteen myönnettiin juuri ko. opetusta!
Varsinais-Suomessa oleva hyvä ”pöhinä” antoi erinomaiset tulokset, mutta vertailuna kahteen kilpailijaan jäädään tunnusluvuissa jälkeen. Tästä voinee vetää sen johtopäätöksen, että sekä Tampereen että Oulun Tekniset Yliopistot luovat erinomaisen ekosysteemin ja kasvualustan kasvuhakuisille uusyrityksille, mikä kehittää alueille myös erinomaisesti uutta verotulokertymää, josta Turussakin on pulaa.

Turkuun tarvitaan välttämättä DI-koulutuksen laajennus ainakin kone- ja materiaalitekniikoiden alueille, miksei myös elektroniikkaan, jotta alueen suotuisalle kehitykselle suodaan jatkuvuutta, eikä yritysten tarvitse hakeutua muille alueille, josta löytyy tarvittavaa osaavaa työvoimaa. Yrityksethän ovat tulevaisuudessa työnostajia, eivät enää työnantajia, tähän huutoon pitää yhteiskunnan ja alueen osata vastata. Alueen uusilla ministereillä (opetus ja tiede) on näytön paikka vastata alueen yritysten osaajahaasteisiin, eikä enää valtapoliittisista syistä torpata alueen hyvää kasvukehitystä.

Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »