Funikulaarin ovet eivät auenneet – ihmisiä jäi jumiin hetkeksi avajaispäivänä

Lukijan kuva
Ihmisiä jäi jumiin Funikulaariin.
Ihmisiä jäi jumiin Funikulaariin.

Piia Heikkinen

Turun paljon kohuttu funikulaari avattiin yleisölle eilen perjantaina Turussa Jokisataman avajaisissa. Ihan täysin ilman ongelmia ei avajaispäivästä selvitty. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Ilta Sanomat.

Turun Sanomien lukija lähetti toimitukseen kuvan rinnehissiin jumiin jääneistä ihmisistä. Hän kertoo, että funikulaari jäi hetkeksi jumiin ala-asemalla kello 22.40. Hän havaitsi myös illan aikana, että funikulaarin käyttö vaatii vielä totuttelemista muun muassa käyttöä ohjaavien painikkeiden osalta. Ovet menivät vähän väliä edestakaisin kiinni ja auki.

Tapauksesta ei ollut vielä lauantaiaamulla kiirinyt tietoa Jokisataman avajaisten tapahtumasihteeri Eevi Rannikolle asti.

– Olin itse paikalla iltapäivällä kello viiteen asti. Siihen saakka funikulaari toimi hyvin. Se ei ollut jumissa, mutta matkaan lähdössä oli muutaman kerran häikkää liikkeentunnistimien kanssa. Ihmisiä seisoi niin lähellä ovea, etteivät ne avautuneet ja sulkeutuneet kunnolla. Kun ihmiset siirtyivät kauemmas, niin funikulaari pääsi jälleen liikkeelle, toteaa Rannikko.

Funikulaaria kävi päivän mittaan ihmettelemässä satoja ihmisiä.

– He saivat lisäksi postikortin tyyppisen ensipäivän matkalipun muistoksi ajostaan, kertoo Rannikko.

Funikulaarilla pääsee Kakolanmäen huipulle nopeasti. Ennen rinnehissin tuloa mäelle piti kavuta portaita tai serpentiinitietä pitkin. Matka-aika yhteen suuntaan on noin yksi minuutti.

Lue myös:

Maankuulu funikulaari avattiin Tähtien sodan tahtiin: "Kyllä tässä on kuule tamperelaisilla ihmettelemistä"

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vastaa
Jesse
Hah
Käyttäjissä vikaa kun eivät osanneet. Mitä jos laittais sellaisia osia mitkä toimii kaikilla kulkijoilla?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Timo Laihinen
Timo Laihinen
Hyvin tämä funikulaari lähti liikenteseen.
Todennäköisesti olikin tarkoitus luoda pientä jännitystä tähän.
Tuntui myös onnistuneen👍
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ademeion Ademo
Ei ole "funikulaari"
Turun Sanomat kirjoittaa sitkeästi "funikulaarista", vaikka lehteä on jo huomautettu nimityksen virheellisyydestä. Nimi "funikulaari" on tarkoitettu erottamaan teknisesti tietyn tyyppinen rinnehissi muista rinnehisseistä. Turun laitetta voi kutsua esimerkiksi ihan vain rinnehissiksi. Mikä funikulaari oikeasti on, selviää yksinkertaisella nettihaulla. Suomessa virheellinen nimi on tosin osittain Turun rinnehissin voimakkaan mainoskampanjan vuoksi levinnyt laajalle, joten kannattaa ehkä käyttää englanninkielisiä lähteitä (haulla "funicular"), jos niitä vain osaa lukea. Englanninkielisessä Wikipediassakin asia on selitetty hyvin.

Kannattaa yleensäkin olla tarkkana sellaisen tekstisisällön kanssa, joka on peräisin mainostajilta tai mainososastoilta. Niitä kiinnostavat enemmän mielikuvat kuin tosiasiat, ja se, että kampanja vaikuttaa tehokkaasti kohderyhmään. Erikoisia sanoja käytetään huomion herättämiseksi, eikä niiden oikeasta merkityksestä olla usein kovin kiinnostuneita.

"Funikulaarin" ohella toinen hyvä ja aika huvittavakin viimeaikainen esimerkki sanojen vääntelystä on TVT Asuntojen "Vesikuuri". TVT:n vesikuurin idea on saada asukkaat säästämään vettä. "Kuuri" ei kuitenkaan tarkoita säästämistä, vaan sitä, että jotain aletaan käyttää, tai sen käyttöä lisätään (sanan varsinainen merkitys on "hoitotapa" tai "parannuskeino" – TVT siis kehottaa vedensäästökampanjansa nimessä lisäämään veden käyttöä :-D). Vesikuurin jatkeena TVT Asunnot käynnisti äskettäin vielä Lämpökuurin. Nämä kampanjat on selvästikin tehty suurella rahalla, joten kyseessä on aika iso moka. TVT:n kampanjoiden oikea tarkoitus käy tietenkin ilmi niihin lähemmin tutustumalla.

Tekstintuottajan ohje: tarkista aina sanojen merkitys, jollet ole siitä täysin varma.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Ei ole "funikulaari"
Nimimerkki Ademeion Ademeo: "Turun Sanomat kirjoittaa sitkeästi "funikulaarista", vaikka lehteä on jo huomautettu nimityksen virheellisyydestä. Nimi "funikulaari" on tarkoitettu erottamaan teknisesti tietyn tyyppinen rinnehissi muista rinnehisseistä."

Mahtaa se olla turhauttavaa kun huomautusten jälkeenkin ollaan 'tottelemattomia'.
Mutta niin tässä käy että tuulimyllyjä vastaan taisteleminen ei tuota tulosta. Jossain vaiheessahan journalistit keksivät uuden sanan, keskiverto. Eivät tienneet tai eivät välittäneet siitä että se on eri käsite kuin keskiarvo. Ja niin tuo keskiverto jäi yleiseen käyttöön.
Noin tulee käymään tässäkin tapauksessa, vastedeskin puhutaan Turun funikulaarista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ademeion Ademo
Vast: Ei ole "funikulaari"
Nimimerkille T.S.:

"Mahtaa se olla turhauttavaa kun huomautusten jälkeenkin ollaan 'tottelemattomia'."

Onhan se turhauttavaakin, mutta asiat ja tilanteet näyttävät eri ihmisistä väistämättä erilaisilta. En itsekään kiinnittänyt tällaisiin asioihin joskus paljoakaan huomiota.

"Mutta niin tässä käy että tuulimyllyjä vastaan taisteleminen ei tuota tulosta. "

Niinhän tällaisissa tilanteissa usein käy. Asian esille nostamisen voi kuitenkin nähdä myös pohjatyönä tulevia tilanteita varten. Ehkä jokin tuleva sanakömmähdys estyy sen ansiosta, että aiempaa useampi ihminen tällaisten keskustelujen myötä kiinnittää huomiota sanojen merkitykseen.

"Jossain vaiheessahan journalistit keksivät uuden sanan, keskiverto. Eivät tienneet tai eivät välittäneet siitä että se on eri käsite kuin keskiarvo. Ja niin tuo keskiverto jäi yleiseen käyttöön."

Mielenkiintoinen esimerkki.

"Noin tulee käymään tässäkin tapauksessa, vastedeskin puhutaan Turun funikulaarista."

Paitsi minä :-).

Minäkään en ole varmistanut kaikkien käyttämieni sanojen täsmällistä merkitystä. En ole mikään sanojen merkityksiä aamusta iltaan tutkiva ja pohtiva kummajainen :-). Joskus sitä haluaa vain höpöttää, kiinnittämättä sanoihin sen kummempaa huomiota. Muulloinkin kannattaa yleensä pyrkiä täydellisyyden sijaan hyvään. Sanojen oikean merkityksen pohtimista voi ajatella hauskana ja mielenkiintoisena asiana, vaikka eräänlaisena pelinä. Kyky sanoa asioita täsmällisesti voi myös olla ammatillinen etu. Journalismi on oma alueensa, jossa kielenkäytöltä saa ja on syytä odottaa korkeaa täsmällisyyden tasoa. Kerrotut asiat pitävät paikkansa vain siinä määrin kuin käytetyt sanat osuvat kohdalleen. Ihmiset myös pitävät journalistisia julkaisuja kielenkäytön auktoriteetteina, ja ottavat niistä oppia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Ei ole "funikulaari"
Ademeion Ademo: "
Minäkään en ole varmistanut kaikkien käyttämieni sanojen täsmällistä merkitystä. En ole mikään sanojen merkityksiä aamusta iltaan tutkiva ja pohtiva kummajainen :-). Kyky sanoa asioita täsmällisesti voi myös olla ammatillinen etu. Journalismi on oma alueensa, jossa kielenkäytöltä saa ja on syytä odottaa korkeaa täsmällisyyden tasoa. Kerrotut asiat pitävät paikkansa vain siinä määrin kuin käytetyt sanat osuvat kohdalleen. Ihmiset myös pitävät journalistisia julkaisuja kielenkäytön auktoriteetteina, ja ottavat niistä oppia."

En minäkään sen kummemmin harrasta sanojen merkityksiä. Mutta toisaalta kun työhön kuuluu erilaisten dokumenttien laadinta, sellaisia joille pitää saada hyväksynnätkin niin pakostakin täytyy pitää huoli että teksti on täsmällistä ja sanat oikein.
Välillä aina kuitenkin särähtää kielikorvaan. Aikoinaan kun puhuttiin julkisuuskuvasta käytettiin ulkomaan sanaa image. Se sitten lausuttiin 'imits' tai 'imidz'. Vaan sitten joku toimittaja muisti jossain nähneensä sanan imago ja käytti sitä. Se levisi kuin kulovalkea ja nyt kaikkialla puhutaan imagosta. Sopiihan sana paremmin suuhun, mutta sen merkitys on eri. Meille koulussa opetettiin että kun esimerkiksi perhoset käyvät läpi muodonvaihdoksen niin viimeinen vaihe, aikuisvaihe on imago.
Tällä hetkellä lihatiskeillä muhii oikein kunnon kielikukkanen. Asiakkaillehan myytiin paistijauhelihana melkein mitä vain kunnes viranomaiset esittivät häkellyttävän määräyksen, paistijauhelihan pitää olla paistista jauhettua. Kesti aikansa ennen kuin kauppiaat toipuivat, mutta nyt on jo keksitty 'Naudan parempi jauheliha'.
Kysyn;
- kuinka paljon parempi
-parempi kuin mikä
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ademeion Ademo
Vast: Ei ole "funikulaari"
Nimimerkille T.S.:

- "Aikoinaan kun puhuttiin julkisuuskuvasta käytettiin ulkomaan sanaa image..."
- "Asiakkaillehan myytiin paistijauhelihana melkein mitä vain...."

Nuokin ovat hyviä esimerkkejä. Huomaan että suhtautumisessamme sanoihin on paljon samaa :-).

Jotkin sanat ovat monimerkityksisiä, ja niiden käyttö riippuu kontekstista. Esimerkiksi "tietokoneella" tarkoitetaan puhekielessä yleensä suurehkoon koteloon pakattua PC-tietokonetta. Kuitenkin myös tablettilaitteet ja älypuhelimet ovat tietokoneita. Jos ei tunne tietotekniikkaa, se voi kuulostaa oudolta väitteeltä, mutta se on kuitenkin ehdottoman paikkansapitävä. Keskustelutilanteessa kannattaakin tällaisten sanojen kohdalla huomioida asiayhteys ja toisen osapuolen tietämys aiheesta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Onnim
Hyvin sijoitettu raha poikii ylenpalttista hyötyä
"Funikulaarilla pääsee Kakolanmäen huipulle nopeasti."

Onkohan tämä ollut tämän kyseisen verovarasijoituksen päätavoite?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »