Merimies-Unioni huolissaan kauppamerenkulun tukijärjestelmästä – pelkää tuhansien merimiesten jäävän työttömiksi

Jori Liimatainen
Viking Linelle maksetaan matkustaja-alustukea noin 26 miljoonaa euroa vuodessa.
Viking Linelle maksetaan matkustaja-alustukea noin 26 miljoonaa euroa vuodessa.

Suomalaisten merenkulkualan ammattilaisten asiaa ajava Merimies-Unioni on huolissaan kauppamerenkulun tukijärjestelmien mahdollisista leikkauksista.

Liiton mukaan tukijärjestelmiä on kehitettävä siten, että ennakonpidätysten ja työnantajamaksujen palauttamista varustamoille nopeutetaan.

Varustamoille palautetaan vuosittain noin sata miljoonaa euroa merihenkilöstön veroja ja sosiaaliturvamaksuja. Suomessa toimii noin 25 varustamoa. Suurimmat palautusten saajat ovat matkustaja-autolauttoja liikennöivät varustamot eli Viking Line, Rederi Ab Eckerö ja Tallink-Silja Oy.

Merimies-Unionin mukaan tuen leikkaaminen erityisesti matkustaja-alusten osalta aiheuttaisi suomalaisten varustamoiden alusten siirtymisen joko Viron tai Ruotsin alusrekistereihin. Liitto uskoo, että matkustaja-alustuen heikentäminen toisi Suomeen välittömästi yli 5 000 työtöntä merimiestä.

"Suomalainen merimies maksaa palkastaan verot ja sosiaaliturvamaksut kuten muutkin palkansaajat. Nämä ennakot palautetaan tukena varustamoille. Vastaavia järjestelmiä käytetään myös muissa EU:n merenkulkuvaltioissa", liiton tiedotteessa muistutetaan.

Suomessa asuvien merenkulkijoiden työllistyminen Ruotsin lipun alla ei ole liiton mukaan todennäköistä, koska he ovat Ruotsin tukijärjestelmän johdosta varustamoille kalliimpia työntekijöitä kuin ruotsalaiskollegansa. Virolaisella palkkatasolla puolestaan ei olisi mahdollista tulla toimeen Suomessa.

Liitto ehdottaa Suomeen Ruotsin mallin mukaista järjestelmää, jossa varustamoiden alushankintojen rahoitukseen luodaan toimiva ja tehokas rahoitus- ja vakuusjärjestelmä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
Mankala
Mankala
Tämmöiset tuet heti pois! Käsittämätön järjestelmä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »