Raitsikka ja keltainen vaara herättävät muistoja

TS Arkisto
Turun keskustassa riitti raitsikoita ruuhkaksi asti 1960-luvun lopulla.
Turun keskustassa riitti raitsikoita ruuhkaksi asti 1960-luvun lopulla.

Veijo Hyvönen

Muistatko vielä Turun raitsikat tai ajan, jolloin Fölibussit olivatkin TLO:n harmaita autoja ja kaupungin keltaisia vaaroja?

Åbo Akademi on saanut kolmevuotisen rahoituksen tutkimusprojektiin, jossa tutkitaan ihmisten kokemuksia julkisesta liikenteestä eurooppalaisissa kaupungeissa. Suomen lisäksi projektissa on tutkijoita Virosta, Belgiasta ja Saksasta. Turussa projekti käynnistyy ensi tammikuussa.

– Suurin osa julkista liikennettä käsittelevää tutkimusta keskittyy talouteen tai teknologiaan. Meitä kiinnostaa laajempi perspektiivi ja siksi tutkimme julkista liikennettä humanistisesta lähtökohdasta, Suomen osahankkeen johtaja Jason Finch sanoo. Finch toimii englannin kielen ja kirjallisuuden apulaisprofessorina Åbo Akademissa.

– Julkinen liikenne on tärkeä kysymys kaupunkisuunnittelussa. Onkin tärkeää, että se toimii hyvin, mutta on myös olennaista ymmärtää, miten julkista liikennettä käyttävät ihmiset sen kokevat. Millä tavoin esimerkiksi ikä, sukupuoli, etnisyys ja kieli vaikuttavat siihen, millaiseksi kokemus julkisesta liikenteestä muodostuu?

Osahankkeessa tarkastellaan erityisesti Turun julkisen liikenteen historiaa. Tutkijat ovat kiinnostuneita siitä, miten julkinen liikenne on muovannut kaupungin kollektiivista muistia. Esimerkiksi raitiovaunua ei ole ollut enää vuosikymmeniin, mutta silti sillä on tärkeä rooli kaupungin historiassa.

– Mikä on leimallista turkulaiselle julkiselle liikenteelle? Millä tavoin julkinen liikenne on muovannut kaupunkilaisten elämää? Olemme kiinnostuneita kaikenlaisista julkiseen liikenteeseen liittyvistä tarinoista ja muistoista, sanoo projektissa työskentelevä tutkijatohtori Silja Laine.

Kokonaisuudessaan miljoonan euron tutkimushanke toteutetaan HERA-rahoituksella. HERA on 26 eurooppalaisen tutkimus- ja rahoitusorganisaation muodostama verkosto, joka toimii yhteistyössä Euroopan komission kanssa. Kyseessä on toinen kerta, kun Åbo Akademi on saanut HERA-rahoitusta.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (6)

Vastaa
Hessu Espoosta
Muistan...
Toki muistan lapsuuteni ajalta TLO:n siniharmaat, olihan isäni yksi yrittäjis ja kuului TLO:n. Pari linja-autoa toi leivän perheeseemme. Varsinkin kesäaikaan iltaisin istuin paljon linja-automme kyydissä. Piispankatu-Kauppatori-Uittamo kävivät tutuiksi. Ainutlaatuinen lapsuuskokemus. Turussa on aina ollut toimiva joukkoliikenne.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Naah
Vast: Muistan...
Tällä hetkellä Turun joukkoliikenne on pohjoismaiden huonoimpia, koska muualla runkoliikenne toimii jo.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Autot tukkivat liikenteen
Kuvassa kuorma-auto on tukkinut Aurasillan
Eli raitsikat eivät mitään ruuhkaa aiheuttaneet, vaan ne pienentävät ruuhkia jolloin autoillakin on enemmän tilaa liikkua. Kuvassa on teräskuorma levinnyt Aurasillalle ja siis auto on tukkinut sekä raitiotie- että muun autoliikenteen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Autot tukkivat liikenteen
Vast: Kuvassa kuorma-auto on tukkinut Martinsillan
Korjaan itseäni että kyse on siis auton tukkimasta Martinsillasta. Auransillalla ei ratikoita kulkenut eikä tuo kuva siltä muutenkaan näytä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ihmettelijä
Elävyyskö takaisin?
Raitsikan kaipuu varmaan rinnastuu paljon kuvan vilkkaaseen kaupunkitunnelmaan jonka kaipuun vuoksi lienee ratikkabuumi päällä.
Mutta tuskinpa keskustan ihmisvilinä ja elävyys sillä palaa. Toimiva joukkoliikenne tärkeää, mutta muut asiat ovat kyllä ratkaisevammat. Kauppojen elinvoimaisuus tulisi olla ykkösenä ja se mitä ihmiset tulevat torin kulmilta hakemaan.
Paluuta vanhaan 60-luvun torielämään ei enää ole sen on tehneet automarketit ja suunta ei tule enää muuttumaan, ikävä kyllä. Sui
Ilmaiset parkkipaikat ja lämmin kuiva kävelyalue ympäri vuoden...mikä sen kivempi shoppailla. Näin teen itsekin jatkossa...sorry vaan keskustan parkkipaikkojen kato ja liikennesumputus joka nyt päällä koko torin lähestöllä.
Katuvilinä katoaa ihmisten ja vetovoimaisuuden myötä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Tammisiltalainen
Ratikkaa ja sinistä
Asuimme SS2:n lähettyvillä ja isoäidin luokse mentiin 3 (myötäpäiväreitti) ratikalla Uudenmaanmäen päältä Stålarminkadulle ja takaisin 2:lla. Kesällä mentiin viikonloppuisin Ruissalon Tenholaan, ensin 12 tai 9 torille ja sitten 8 Ruissaloon. Silloin Ruissaloon oli vielä vanha silta ja jos kuski tuli Ruissalosta lujaa sillalle, niin takapenkillä istujat pomppasivat ilmaan. Sillan jälkeen mentiin Ovakon rautatehtaalle satamasta koksia kuljettavan vaijerilinjan ali. Rautarikaste oli niin painavaa että se kuljetettiin kuorma-autoilla, Ravisseet muruset tiellä kiiltelivät bussin valoissa. Ruissaloon päin mennessä piti yrittää olla hengittämättä Turun Saippuan jälkeen jätevedenpuhdistamon kohdalla, etenkin kesäkuumalla. Ainakin 8 linjan autoissa moottori oli edessä. Pitkä keinonahalla päällystetty konekoppa, jonka päällä lippukone oli. Nämä muistumat ovat 60-70-luvun vaihteesta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »