Päätös Turun seudun joukkoliikenneratkaisusta siirtymässä kesän yli

Riitta Salmi
Joukkoliikennettä käsitellään seuraavan kerran elokuussa, kun aiheesta saadaan lisää selvityksiä.
Joukkoliikennettä käsitellään seuraavan kerran elokuussa, kun aiheesta saadaan lisää selvityksiä.

Turun kaupunkiseudun joukkoliikenneratkaisun ensimmäisen toteutusvaiheesta päätetään kesän jälkeen. Kaupunginjohtaja Minna Arve esittää asian poistamista Turun kaupunginhallituksen tiistai-iltana 23.4. pidettävän kokouksen esityslistalta.

Päätöksentekoon asian on tarkoitus palata elokuussa, kun saatavilla on täydennettyä informaatiota päätöksenteon tueksi.

– Olemme käynnistäneet erityisesti ratkaisun taloudellisia vaikutuksia koskevia selvityksiä, Arve sanoo kaupungin tiedotteessa.

– Sekä nyt päätöksenteossa olevan esittelyn että käydyn poliittisen keskustelun perusteella talouskokonaisuus tarvitsee täsmennystä. Nyt ensimmäisten tulosten saamiseen on niin vähän aikaa, että ne on perusteltua huomioida jo päätöksenteon tässä vaiheessa, kaupunginjohtaja Minna Arve perustelee.

Turun raitiotien yleissuunnitelman laatimisen yhteydessä on laadittu selvitys ”Turun kaupunkiraitiotien linjausvaihtoehtojen kiinteistötaloudellinen analyysi”. Selvitys on valmistunut vuonna 2014.

Arvion valmistumisen jälkeen on laadittu merkittäviä kaupunkikehityssuunnitelmia, kuten kaupunginvaltuuston hyväksymä kaupungin merkittävin kaupunkikehityshanke Turun Tiedepuisto.

Turun kaupunginhallitukselle esitettiin helmikuussa, että joukkoliikenneratkaisun ensimmäisenä toteutusvaiheena käynnistetään hanke- ja toteutussuunnitelmat Tiedepuiston ja Raision linjoille raitiotietasoisesti, ja että Raision kaupungin ja valtion kanssa laaditaan aiesopimus jatkovalmistelun linjauksista ja rahoituksesta.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (21)

Vastaa
Ex turkulainen
Terveisiä pääkaupungista
Jos kaupungissa menee kolmekymmentä vuotta pyörätien tekemiseen ja kaksikymmentä ratikkaan, niin ei voi väittää, etteikö olisi jossain päätöselimissä vikaa. Tähän kyseiseen uutiseen tamperelaiset ja helsinkiläiset (mm. Sinnemäki) ovat ottaneet kantaa turun ratikan puolesta. Kyllähän sen näkee tyhmempikin valtuutettu, missä kaupungeissa on toimiva joukkoliikenne. Itse en turussa asuessani (25 vuotta) käyttänyt joukkoliikennettä, mutta heti Helsinkiin muutettuani tajusin, että se oikeasti on varteen otettava vaihtoehto ja jäi muut liikkumistavat paljon vähemmälle, kävelyä lukuunottamatta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Arne Eräs
Superbussi
Mihin kokoomus on unohtanut superbussin? Sehän oli vahva vaihtoehto ja tuli toiseksi lehden kansanäänestyksessä. Voittaja oli ylivoimaisesti "ei kumpaakaan". Bussivaihtoehto oli mukana vielä TS:n yleisötilaisuudessa. Arve sanoi, että ei miljoonia maksavan suunnittelun alkaminen sulje pois mitään välinettä eikä muitakaan uusia ideoita! Tuo kommentti haisi jo silloin pahalta asukkaiden aliarvioinnilta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
öyhöittäjä
Vast: Superbussi
Koska superbussin suurin vahvuus olivat härskisti väärennetyt ja väännellyt kustannuslaskelmat, jotka paljastuivat nopeasti ja jonka jälkeen tämä bussifirmojen häpeällinen lobbausyritys kuivui nopeasti kokoon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kai
Vast: Superbussi
Se oli jarrumiesten yksi tapa jarruttaa kaupungin kehitystä. Haitaribussit kuopattiin, koska ne on pelkkää tekohengitystä kuolevaan teknologiaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Niin niin
Joo joo
Edelleen olen sitä mieltä että paras tapa päästä asioimaan Varissuolta Kelaan, on raitsikka ilman välipysäkkejä. Kiskot Raisioon hoituu ajallaan markkinaehtoisesti, joten joutavat odottamaan. Raisiolaiset tulkoon kiskojen tuloon asti omilla autoillaan töihin Turun Kelaan. Tai muilla jo hyviksi koeteúilla joukkoliikennevälineillä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.