Robottibussipilotti nytkähtämässä eteenpäin – Hankejohtaja kertoo, mihin ne soveltuisivat: "Eivät tule korvaamaan perinteisiä busseja"

Ari-Matti Ruuska
Smart and Wise Turku -hankkeen johtaja Jussi Vira (vas.), Turku Science Parkin toimitusjohtaja Niko Kyynäräinen, Åbo Akademin professori Anssi Öörni ja Elisan Länsi-Suomen liiketoimintajohtaja Juha Laukkanen osallistuivat torstaina Elisan ja Turun kaupungin järjestämään 5G-paneeliin.
Smart and Wise Turku -hankkeen johtaja Jussi Vira (vas.), Turku Science Parkin toimitusjohtaja Niko Kyynäräinen, Åbo Akademin professori Anssi Öörni ja Elisan Länsi-Suomen liiketoimintajohtaja Juha Laukkanen osallistuivat torstaina Elisan ja Turun kaupungin järjestämään 5G-paneeliin.

Niko Vahtera

Itseohjautuvat robottibussit sopivat lähinnä tiheästi rakennetuille asuinalueille. Turussa uutta tiivistä asuinaluetta kaavaillaan muun muassa Iso-Heikkilän Kirstinpuistoon.

Smart and Wise ...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa TS Digi
1 kk maksutta.

Tilaan 1 kk 0 €
Olen jo tilaaja
Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Laskeva työvoiman tarve
Mites näille maahanmuuttajataustaisille bussikuskeille käy, kun pian robotit korvaavat heidät?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tulevaisuuden ennustus
"Robottibussit eivät tule pitkään aikaan, jos koskaan, täysin korvaamaan perinteisiä busseja". Hih. Kuulostaa lauseelta, jolle naureskellaan tulevaisuuden esitelmissä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Eivät sovellu
julkisenliikenteen joukkoon, vain suljetuille alueilleinsinööroen leikkikaluiksi. Tämä on samaa hömppää sarjassamme funikulaati, toriparkki, teatteritalo, konserttitalo, puukaatamiset ym. ym. Pian pois turusta maksamasta veroja turhuuteen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ei ratikkaa ikinä
Nämä soveltuvat raitsikan tilalle lähes välittömästi. Pannaan ne kulkemaan omaa mahdollisimman pitkälti muilta suljettua tietä. Suljettua osaa voisivat kulkea kovempaa ja yleistä osaa korkeintaan 15 km/h. Kustannukset olisivat minimaaliset raitsikkaan verrattuna. Ruuhka-aikoina olisi koko kapasiteetti liikkeellä ja hiljaisina aikoina kulkisi vain muutama. Tyhjän tilan kuljettamiseen ei kuluisi energiaa kuten raitsikassa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ei ratikkaa ikinä
Joo, hyvä ajatus. Suljetaan tiet muilta ja laitetaan sinne näitä pikkuruisia kopperoita matelemaan. Kyllä sillä joukkoliikenne ratkaistaankin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tilaa kyyti kun tarvitset
Bus on demand ja Kyydin kaltaiset palvelut lisääntyvät maailmalla räjähdysmäisesti. Tulossa pikkuhiljaa Turkuunkin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tilaa kyyti kun tarvitset
Se taisi päinvastoin lopettaa, kun ei ollut kannattavaa. Taksi on "on demand", joukkoliikenteen ei tarvitse olla sellaista. En minä ainakaan halua, että se minun bussini päättääkin piipahtaa hakemassa jonkun matkustajan jostain sivukujalta, kun olen kiiruhtamassa vaikka junaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tilaa kyyti kun tarvitset
Esa. AI tietenkin tietää milloin sinun pitää olla asemalla. Kiemuran tekee toinen bod.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tilaa kyyti kun tarvitset
No jos tietä on täynnä podeja (ei se ole bod), ei sinne mahdu enää heitä, jotka haluavat itse ajaa. Tai sitten on hemmetinmoinen ruuhka ja olen silti myöhässä junastani. Junasta, jonka raiteilla ei ole kaikenmaailman resiinoita. Kannattaisiko sittenkin laittaa joukkoliikenne raiteille.

Kaupunki tarvitsee joukkoliikennettä, ei lisää takseja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »