Kuparivuoren tunneli avautui liikenteelle – korjausurakka saa loppusijauksen kesällä, kun tien päällyste viimeistellään

TS/Jori Liimatainen
Ensimmäiset autot Kuparivuoren tunnelista tulivat ulos hieman ennen iltakymmentä torstain-iltana.
Ensimmäiset autot Kuparivuoren tunnelista tulivat ulos hieman ennen iltakymmentä torstain-iltana.

Torstai-iltana tasan kello 21 yli puoli vuotta kestänyt korjaushanke oli valmis. Naantalin Kuparivuoren tietunneli avattiin jälleen liikenteelle.

Viime vuoden elokuussa alkanutta peruskorjausta voi kuvata mittavaksi. Siinä korjattiin sisäpuoliset verhousranteet ja ajoratarakenteet. Uusittiin kokonaan valaistus, tekniset järjestelmät, tien kestopäällyste ja ajoratamerkinnät.

Molempiin päihin tunnelia lisättiin liikennevalot, ja tunnelin sisälle ja suuaukoille asennettiin kolme hätäasemaa.

Turun tieliikennekeskus voi jatkossa seurata tunnelin liikennettä sinne sijoitettujen kameroiden avulla ja tarvittaessa ohjata liikennevaloja.

Vaikka tunneli avattiin liikenteelle, ei työ ole vielä lopullisesti valmis. Kesän alussa tunneliosuuden kestopäällyste pitää vielä viimeistellä uudella kerroksella asfalttia. Samalla tehdään pieniä ympäristön viimeistelyjä.

Koko komeuden kustannusarvio on noin neljä miljoonaa euroa.

Kuparivuoren tunnelilla on historiallista arvoa: se oli valmistuessaan vuonna 1989 Manner-Suomen ensimmäinen maantietunneli.

Manner-Naantalissa Rymättylään johtavalla 189-tiellä sijaitseva tunneli koostuu kahdesta 80 ja 140 metriä pitkästä kalliotunnelista sekä 98 metriä pitkästä teräsbetonitunnelista.

Korjauksen ajan käytössä ollut tilapäinen kiertoreitti Kuparivuorentien ja Uolevi Raaden kadun kautta poistetaan kiertotiekäytöstä.

Työn tilaajana oli Väylä eli entinen liikennevirasto. Urakoitsijana toimi Destia Oy ja rakennuttajakonsulttina Ramboll Finland Oy.

Lue myös: Kuparivuoren tunneli muutti muotoaan – katso video, (tilaajille) 14.3.2019

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Suaphan tuon avatannii
Tuleeko tunneliin päällysteeksi raejuustoa vaiko kunnon asvaltointi?
Kuka tai mikä taho työn tilaajan puolelta valvoo tekemisen?
Kuka tai mikä taho ottaa valmiista pinnoitteesta putkiporalla näytteet ja analysoi niiden rakenteen?
Suomessa koko tiestö rapautuu huomattavaa vauhtia. Tästä kiitos Liikenneministeriössä tehdyn päätöksen nostaa raskaskuljetuksen ajoneuvopainot 60 tonnista 76 tonniin. Päätöksen aikana Vasemmistoliitto vastasi Liikenneministerin salkusta.
Kiitos myös kyseisen ajan asvalttikartellista, jonka tekemisistä, ala-arvoisesta asvaltoinnista nyt maksetaan ajoneuvojen vaurioina ja kalliina tiestön korjauksina.
Liitos myös kuljettajille, jotka ylinopeuksilla rapauttavat tiestön ajoneuvojen renkaitten aiheuttamilla vesipaineiskuilla asvaltin reikäisyyteen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Avotunneli halvempi
Eikös tollanen pieni kalliokatto olis dynamiitilla lentänyt pois ja sitten vain se uusi asfaltti.
Olis samalla tullut luonnonvalo.
Ja on halpaa, on kuulkaa halpaa sekä tekeminen että käyttäminen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Avotunneli halvempi
Ei se olis ollu nii fiinii.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »