Erityisoppilaiden siirtyminen lähikouluihin takkuaa – tutkija perää Turulta toimenpiteitä oppilaiden tasa-arvoisuuden lisäämiseksi

Riitta Salmi
Omiin yksikköihinsä keskitetystä erityisopetuksesta pyritään inkluusiossa siirtämään lapsia opiskelemaan lähikouluihin laajojen tukitoimien avulla. Turku pitää vielä kiinni nykyisistä erityiskouluistaan. Kuvituskuva.
Omiin yksikköihinsä keskitetystä erityisopetuksesta pyritään inkluusiossa siirtämään lapsia opiskelemaan lähikouluihin laajojen tukitoimien avulla. Turku pitää vielä kiinni nykyisistä erityiskouluistaan. Kuvituskuva.

Riitta Alakoski

Turussa on yhä suuria määriä omiin yksiköihinsä keskitettyjen erityiskoulujen oppilaita, vaikka joissakin kunnissa erityiskouluista on luovuttu jo lähes kokonaan. Erityisen tuen tarpees...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa TS Digi
1 kk maksutta.

Tilaan 1 kk 0 €
Olen jo tilaaja
Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Inkluusio on se lähtöongelma
Turussa erityislasten koulunkäynti on hoidettu niin hienosti, että sitä opetusalan ammattilaiset katsovat kateudesta vihreinä Suomen rajojenkin ulkopuolelta. Inkluusio kun nimittäin on se lähtötilanne, johon perheet lähtevät hakemaan apua. Se on se ongelma. Lapset aloittavat koulunsa tavallisilla luokilla, mutta kun koulunkäynti ei suju ja lapsi on aivan solmussa, siihen haetaan apua. Ja huomatkaa: Turussa sitä saa. Inkluusio on silkkaa julmuutta, jossa tasa-arvo toteutuu vain ei-erityislapsiin päin. Toisaalta kukaan ei nähdäkseni ole väittänyt, että heillä tasa-arvosta olisi jotenkin pulaa. Turun malli tarkoittaa esimerkiksi sitä, että keskittymisvaikeuksista kärsivä lapsi pääsee pienluokalle, jossa ryhmää opettaa kaksi aikuista: opettaja ja koulunkäyntiavustaja. Tunnelma on rauhallinen ja onnellinen, koska kukaan lapsista ei ole normaaliluokan jässiköiden nyrkkeilysäkkinä. Erityisluokalla lapset saavat toivoa ja oppivat sen, mitä peruskoulussa on tarkoituskin oppia. Vankilat ovat nimittäin täynnä keskittymisvaikeuksista kärsiviä ihmisiä, joiden opintie nousi jo alakoulussa pystyyn. Tavallisten koulujen opettajat taas saavat mahdollisuuden opettaa lapsia, jotka pystyvät vähän suurempiin ryhmiin ja jopa hyötyvät siitä. Tämähän on aivan selvä asia. Aivan käsittämätöntä, että laskevan käyrän Lappeenranta olisi tässä joku hyvä esimerkki. On pelkästään loistava asia, että Turussa nähdään inkluusion vaarat. Me erityislasten äidit kiitämme Turkua, sydämestämme.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Säästötkö syynä
Miksi lapsi pitäisi tunkea normaaliin kouluun missä ei ole tietotaitoa koulun lisäksi hoitaa myös lasta? Meillä on hyvä järjestelmä missä kaikkien lasten erityistarpeet voidaan ottaa huomioon eikä lapsen tarvitse joka päivä saada muistutusta omasta erillaisuudesta .
Onneksi oma pitkäaikaissairas lapseni sai käydä koulunsa turvallisesti pienryhmässä muiden paljon apua tarvitsevien lasten kanssa. Erillaisuus ei korostunut ja kuitenkin hänestä tuli työtä tekevä yhteiskunnan jäsen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Autismikirjon lapsille pienemmät ryhmät
Omalla lapsellani on aspergerin oireyhtymä. Hän oli alakouluiässä hyvin haastava käytökseltään. Hän kävi peruskoulun Turun Vuorelan koulussa, joka sijaitsi samassa rakennuksessa Luolavuoren koulun kanssa. Asperger-luokassa oli kaikki nämä vuodet kuusi oppilasta, erityisopettaja ja kaksi avustajaa. Tuo setti toimi. Lapseni on nykyään fiksu aikuinen ja valmistuu kohta yliopistosta.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lapset
Taas kerran ovat päättäjät tekemässä säästöjä jotka toteutuessaan kohdistuu lapsiin...
Onkohan kukaan näistä päätöksen tekijöistä ihan aikuisten oikeasti tutustunut näiden erityiskoulujen toimintaan ja lapsiin jotka niitä käy...????? 🤔 🙄
Varmaan muutama heistä pystyisi pärjäämään hieman isommissa luokissa, mutta suurin osa tarvitse juuri tuollaiset hyvin pienet luokka ja sellaisia ei pystytä toteuttaa normaalissa koulussa. Entä miten käy lasten henkisen olemuksen, sillä nämä ns. normaalit lapset ihan varmasti osaavat kiusata näitä eritys oppilaita...
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Käsittämätön muutos
Kyllä yksi / kaksi keskitettyä koulua parempi vaihtoehto tukemaan koulunkäynti osaavien avustajien ja opettajien johdolla kuin ns sekaryhmät normaalissa koulussa. Kyllä erityislapsi häviää tässä nyt eniten ja toivotaan että turku jatkaa nykymallilta.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Miksi?
Jos tarvitset erikoissairaanhoidon palveluja, asia järjestyy. Jos tarvetta on erityiskoulu- tai pienluokkasiirrolle, se on lähes ihmisoikeuksien polkemista? Päättäjät kuuntelevat muutaman todellisuudesta täysin pihalla olevan yliopiston "asiantuntijan" näkemystä, opettajilta ei tietenkään kysytä mitään.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turun erityisopetus ammattitaidolla organisoitu
Turkuun myös muutetaan muualta maakunnasta juuri siksi, ettei muualta löydy kaikille erityislapsille soveltuvia kouluja/opetusryhmiä, eikä myöskään ammattitaitoista erityisopetusta.

Turun opetustoimi on hoitanut tonttinsa huomattavasti paremmin kuin valtakunnassa keskimäärin. Kunnia siitä Turulle!

Ympäri maatamme kantautuu jatkuvasti tietoa siitä, mikä katastrofi on ollut inkluusioon siirtyminen. Siitä kärsivät niin yleisopetuksen kuin erityisen tuen oppilaatkin, samoin opettajat. Tukea ei ole viety yleisopetuksen ryhmiin, joihin on integroitu erityisoppilaita, ja se näkyy sekä oppimistuloksissa että levottomuutena luokissa.

Kyse on myös erityisoppilaiden oikeusturvan merkittävästä heikennyksestä. Heiltä on viety mahdollisuudet oppimiseen ja samalla myös terveen itsetunnon ja minäkuvan kehitykseen. Lisäksi oppimisympäristönsä soveltumattomuuden seurauksena osalla näistä myös sairautensa pahenevat ja sairauksiensa hoito vaikeutuu, lääkityksiäkin joudutaan lisäämään. Esim. neuropsykologisista häiriöistä kärsivillä on usein myös pitkäaikaisia somaattisia sairauksia (esim. epilepsia, migreeni).

Turussa on ymmärretty organisoida näitä järjellä, eikä kirjoituspöydän takaa vain teoretisoiden. Kiitos, Turku!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turku toimii juuri niin kuin pitääkin
Autismin kirjon häiriöisen lapsen vanhempana allekirjoitan täysin Minna Kalliolan esiin tuomat seikat. Inkluusio on ajatuksena hieno, mutta ei toimi käytännössä. On myös muistettava, että pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaiden ryhmäkoko on jo laillakin turvattu maksimissaan 8 oppilaaseen/ryhmä. Tämä koskee opetusryhmää, jossa yksikin ryhmän oppilaista on pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä. Erityislapsia on hyvin monenlaisia, ja heidän kykynsä toimia ryhmissä vaihtelee heidän vammansa laadun ja laajuuden mukaan. Pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin eivät pääse ne, jotka eivät sitä tarvitse, vaan sille on vankat perusteet. Nämä lapset tarvitsevat usein jopa henkilökohtaista ohjausta, jolloin edes pienryhmässä (max 8 oppilasta) ei riitä yksi aikuinen (erityisluokanopettaja), vaan tarvitaan lisäksi - ryhmän lasten erityisyyden tasosta riippuen - vähintään yksi tai joskus jopa useitakin koulunkäynnin ohjaajia oppilasryhmää kohden.

Turussa on toimittu erityisryhmien suhteen järkevästi ja maltillisesti: Turku ei ole onneksi mennyt mukaan valtakunnallisestikin laajalti levinneeseen liialliseen inkluusion käyttöönottoon. Turussa toimii myös maakunnallinen erityisopetuksen osaamiskeskus (Luolavuoren koulu), jossa kehitellään mm. erityisopetuksen pedagogiikkaa ja työtapoja yksikön konsultoidessa myös muita maakuntamme kouluja.

Eri puolilta Suomea on kantautunut varsin ikävää viestiä inkluusion toteutuksesta: tuen tarpeessa olevat erityislapset kärsivät riittävän tuen puuttuessa ja isojen ryhmäkokojen ollessa heille soveltumattomia. Toisaalta ko. oppilasryhmien ei-erityiset eivät saa tasolleen sopivaa opetusta, ja seurauksena on ollut myös levottomuuden lisääntyminen oppitunneilla.

Teoriat eivät usein vastaa todellisuutta ja sen tarpeita.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kaikkien aikojen vedätys
On inkluusio! Lapsen edun pitäisi ratkaista, mikä on paras opiskelupaikka.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Älkää uskoko kasvatustieteilijöitä
Inkluusio on varoittava esimerkki siitä miten huonotasoista maailman kasvatustieteiden tutkimus on. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet inkluusion hyväksi vammaisille ihmisille. Miksi aivan tavallisella järjellä varustettu ihminen oivaltaa heti, että nuo tutkimustulokset ovat vääriä. Uuden eduskunnan tulisi ensitöikseen sanoutua irti inkluusiota ihannoivista kansainvälisistä sopimuksista ja panna stoppi erityiskoulujen alasajolle.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Älkää uskoko kasvatustieteilijöitä
Kun koko "tiede" perustuu oman oikeutuksensa todisteluun, ei muuta voi odottaa. Suomessa näitä tutkimuksia on tekemässä esimerkiksi herra, jonka kokemus opetustyöstä kattaa yhden pieleen menneen päivän 70-luvulta. Eli se siitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.