Turun perusopetuksen laatukyselyssä korostui koulumyönteisyys – oppilaat kaipasivat parempaa työrauhaa

Mikael Rydenfelt
Kyselyyn vastasivat henkilöstö, koulun oppilaat ja oppilaiden huoltajat.
Kyselyyn vastasivat henkilöstö, koulun oppilaat ja oppilaiden huoltajat.

Turun suomen- ja ruotsinkielisissä peruskoulussa tehtiin perusopetuksen laatukysely. Tammi–helmikuun aikana toteutettuun kyselyyn vastasivat koulujen henkilöstö, oppilaat ja oppilaiden huoltajat.

Jo aiemmilta vuosilta tuttuun tapaan kysymyksissä käsiteltiin muun muassa oppilaiden arkea. Uutuutena kyselyssä oli johtamiseen, henkilöstöön, talouteen ja fyysiseen oppimisympäristöön liittyvät kysymykset.

Kyselyyn vastasi yhteensä 15 400 henkilöä. Peruskouluikäisistä 1.–9. -luokan oppilaista kyselyyn vastasi 10 585 oppilasta vastausprosentin ollessa 78. Huoltajista palautetta antoi 3 801 ja henkilökunnasta 1 014.

Kokonaisuudessaan kyselyn tulokset olivat positiivisia. Henkilöstö on koulun toimintaan varsin tyytyväistä ja ymmärtää opetussuunnitelman ja lukuvuosisuunnitelman merkityksen työssään ja katsoo, että koulun toiminnassa on keskeistä kannustaa oppilasta aktiiviseksi toimijaksi. Henkilökunta toivoo kuitenkin huoltajilta ja oppilailta aiempaa aktiivisempaa osallistumista koulun lukuvuoden suunnitteluun ja muuhunkin koulun toimintaan. Henkilökunta toivoo myös lisää henkilöstöresursseja ja tietoa siitä, mistä koulun taloudelliset resurssit koostuvat.

Huoltajien antama palaute oli enimmäkseen positiivista. Huoltajat kokevat koulun johdon kommunikoivan asiallisesti, osallistuvansa itse aktiivisesti sekä lapsensa oppimisen tuen suunnitteluun että koulussa havaitsemistaan epäkohdista ilmoittamiseen esimerkiksi rehtorille tai opettajalle. Sen sijaan kyselyssä kävi ilmi, että huoltajille tarjotut mahdollisuudet olla mukana lukuvuoden suunnittelussa ja oma osallistuminen koulun toimintaan arvioidaan vähäisiksi. Huoltajat toivovat opettajilta enemmän tietoa oman lapsensa vahvuuksista ja kehittymistavoitteista.

Peruskoulun 1–4 luokkien oppilaat ovat kyselyn tulosten perusteella hyvin koulumyönteisiä. Yli 80 prosenttia sanoo viihtyvänsä koulussa erittäin tai melko hyvin. 1–4 -luokkalaiset kokevat lisäksi koulunsa rehtorin päteväksi, saavansa tarvitessaan koulussa apua, koulun sisätilat turvallisiksi sekä opettajan ja vanhempien yhteistyön toimivaksi. Lisäksi tietokonetta tai muuta päätelaitetta käytetään koulussa heidän mielestään aktiivisesti. Esimerkiksi tieto siitä, kuka on koulun koulupsykologi tai koulukuraattori, ei ole kaikkia 1–4 luokan oppilaita kuitenkaan tavoittanut eikä oppituntien työrauhaakaan pidetä parhaana mahdollisena.

Hieman vanhemmat eli luokkien 5–9 oppilaat suhtautuvat kouluun melko myönteisesti, mutta pienempiä koululaisia kriittisemmin. 5–9-luokkalaisista 70 prosenttia vastaa viihtyvänsä koulussa erittäin tai melko hyvin, ja he kokevat koulun turvalliseksi, oppituntien ryhmäkoot sopiviksi sekä toimivat itse koulun järjestyssääntöjen mukaan. Isompien oppilaiden mukaan apua on tarjolla ja sekä omaa toimintaa että oppimista osataan itse arvioida. 5–9 luokkien oppilaat arvioivat mahdollisuutensa osallistua koulun lukuvuoden suunnitteluun vähäisiksi, kuten omaa osallistumistaan kerhotoimintaankin.

– Laatukyselyn tulosten käsittely aloitettiin yhteistyössä rehtoreiden kanssa 28. maaliskuuta. Tämän jälkeen kehittämisalueiden pohdinta viedään koulutasolle ja sovitaan kehittämistoimista lukuvuodeksi 2019–2020. Laatukyselyn koulukohtaiset tulokset ovat koulujen käytettävissä viikosta 14 alkaen. Niitä käsitellään kouluissa yhdessä eri vastaajaryhmien kanssa. Työnantaja tukee työssä onnistumista tarvittaessa esimerkiksi koulutuksen kautta, perusopetuksen palvelualuejohtajat Liliane Kjellman ja Tommi Tuominen linjaavat tiedotteessa.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Kun ei tule huomatuksi lainkaan
"oppilaat kaipasivat parempaa työrauhaa"
Hyvä! Oppilaat laittavat sitten ne häiriköivät oppilaat kuriin. Vaikkapa täydellisellä ulos sulkemisella kaikesta tekemisestä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kun ei tule huomatuksi lainkaan
Tarkkailuluokat takaisin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »