Sigyn saa lehtikuusiset mastopuunsa Fiskarsilta

Lydia Toivanen
Sigyniä kunnostetaan Ruissalon telakalla.
Sigyniä kunnostetaan Ruissalon telakalla.

Museolaiva Sigyniä kunnostetaan kovaa vauhtia Ruissalon telakalla. Sigynin kunnostaminen on sujunut aikataulussa ja budjetissa. Nyt Suomen ensimmäinen museolaiva on saamassa lehtikuusiset mastot Fiskars Oy Abp:ltä.

Sigynin kunnostusprojektia hallinnoiva Museoalus Sigynin säätiö lähestyi Fiskarsia uusiin mastopuihin liittyen.

Tulevat mastot ovat 26-metrisiä, komeita lehtikuusia.
Tulevat mastot ovat 26-metrisiä, komeita lehtikuusia.

Mastot on uusittu viimeksi noin 20 vuotta sitten. Jo silloin kaksi kolmesta alamastosta tulivat Fiskarsin Ruukista.

– Suomen vanhimpana yhtiönä haluamme olla mukana tukemassa Suomen ensimmäisen museolaivan kunnostusta, Fiskarsin kiinteistöliiketoiminnan johtaja Kari Selkälä toteaa tiedotteessa.

Fiskarsin metsäpäällikkö Robert Lindholm mittaa puun halkaisijan.
Fiskarsin metsäpäällikkö Robert Lindholm mittaa puun halkaisijan.

26 metriä pitkät ja halkaisijaltaan 80–90-senttiset kokoiset puut kaadetaan helmikuun lopussa ja kuljetetaan Ruissaloon telakalle kuivatettavaksi ja säilöttäväksi.

– Lehtikuuset kylvettiin 1840-luvulla ja tämän kokoluokan puut ovat hyvin harvinaisia Suomessa. Tämä urakka on kyllä poikkeuksellinen puiden suuren koon vuoksi. 20 metriä pitkien tukkien kuljetus on näkemisen arvoinen, kertoo Fiskarsin metsäpäällikkö Robert Lindholm tiedotteessa.

Uudet mastot nostetaan paikoilleen Sigynin palattua takaisin Aurajokeen ensi vuoden keväällä.

Lue myös: Sigyn saamassa Aurajokeen katetun tallin

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Remontti maksaa ja kannattaa
Hienoa nähdä kuva ja lukea vanha-rouvan tervehtymisestä.
Kun niitä mastoja ja takilaa rakennellaan, on suureksi eduksi ottaa vaikkapa Pohjanmeren rannikolta Norjasta, Ruotsista, Tanskasta, Saksasta tai Hollannista aluksen takiloinnin asiantuntijoita joko suoraan tekemään tai mestareiksi. Tulevat tekemiset tehdyiksi oikein ja oikeilla aineksilla. Myös sääsuojaukset. Samalla tulee saaduksi hoito- ja huolto-ohjeet. Ilman niitä mastot raakoineen köysistöineen ja säädettävine köysistöineen rapautuvat ennen aikojaan.
Näin ajattelee yksi, jonka kesätyönä olivat Sigynin mastoasiat ennen sitä ensimmäistä teräskorsettia.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »