Bussien runkolinjat tietävät rajuja lisämenoja – Turulta vaaditaan yli 31 miljoonan euron rahoitusta 2020-luvulla

Riitta Salmi
Runkolinjastouudistuksen uskotaan tuovan Fölin kyytiin lisää matkustajia. Alkuvuosina Turulle koituisi kuitenkin runsaasti lisämenoja.
Runkolinjastouudistuksen uskotaan tuovan Fölin kyytiin lisää matkustajia. Alkuvuosina Turulle koituisi kuitenkin runsaasti lisämenoja.

Jari Heino

Turun pitää lähivuosina tukea kaupunkiseudun joukkoliikennettä Föliä reippaasti nykyistä enemmän, vaikka raitsikoita tai superbusseja ei ikinä hankittaisikaan. Kaupunginhallitus sai maananta...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa TS Digi
1 kk maksutta.

Tilaan 1 kk 0 €
Olen jo tilaaja
Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Unohtakaa pikaraitiotiet ja superbussit
Tällaiset uudistukset ovat ainoa tapa tehostaa joukkoliikennettä Turussa ja sen ympäristössä. Kalliiden höpöhöpö raitsikoiden tai superbussien hankkiminen ei auta koko seudun liikennettä. Vain tehostamalla joukkoliikennettä saadaan sitä käyttämään enempi ihmisiä ja yksityisautoilu voi vähetä. Raitsikka tai superbussilinjojen teko Varissuolta Runosmäkeen ei auta koko seudun potentiaalisia joukkoliikenteen käyttäjiä ja ovat siten turhia poliitikkojen keskinäisten lehmänkauppojen tekeleitä. Järkyttävää kuulla vihreiden edustajan suusta totuus. On käyty kauppaa Kupittaan alueen rakentamisesta. Uskomatonta, ja Suomessako ei ole korruptiota? Ei ole vaan hyvä veli verkostoja. Miten hyvä veli verkosto eroaa korruptiosta käytännössä?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Unohtakaa pikaraitiotiet ja superbussit
Tänään Helsingin Sanomien jutussa arvioitiin, että raitiotie tulee maksamaan puoli miljardia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Unohtakaa pikaraitiotiet ja superbussit
Täysin samaa mieltä. Meillä on kuluja jo liikaa ihan vaan normaalien linjojenkin kanssa.

Ratikoiden hinta on kaikille täysi mysteeri, mutta jos nyt on jo tiedossa 400 miljoonan kulut, niin sitten on Turussa tapana kertoa se kahdella, plus vielä joku lisä silta, niin sitten ollaan sata varmasti miljardi hankkeessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Asiakas on aina oikeassa
Käytöstapakouluun bussikuljettajat, niin ehkä vielä joskus kyytiin menen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Asiakas on aina oikeassa
Olen useamman kerran joutunut kuulemaan kun matkustaja on raivonnut bussin kuljettajale jostaiun asiasta, vain koska asiakas on itse ollut liian tyhmä tai laiska ottamaan asioista selvää. Kuski parka!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hui kauhia!
Tuollaisesta summasta revitään otsikko vaikka raitiotien rakentaminen maksaa 20 kertaa enemmän ja on vain yksi linja.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hui kauhia!
Täysin vastuutonta kaupungin johdolta edes esittää ratikkaa, kun kukaan ei tiedä mitä se tulee maksamaan. Turussa tuon 20 saa kertoa vielä 2:lla, ellei vieläkin suuremmalla kertoimella.

Arve sanoi, että paitsi Varissuo Runosmäki linja, niin vielä pitää rakentaa yksi linja linnankaupunkiin.

Missä ihmeessä tämän kaupungin johdon" talousosaaminen" on oikein hankittu?!?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Järkeä ja malttia liikenneratkaisuihin
Runkolinjastouudistuksella ei ole ainakaan lähivuosina tarvetta vaikka joukkoliikennetoimisto niin höpöttää. On olemassa jo ratkaisuja ja julkistamattomia hankkeita, joilla raitsikoita ja superbusseja ehdottaneet joutuvat noloon valoon. Runkolinjoille ei löydy edes vähäistä käyttöä robottibussien myötä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Järkeä ja malttia liikenneratkaisuihin
Eikö olisi jo aika lopettaa tämä haihattelu jostain roboteista. Vähän realismia näihin juttuihin, kuka tässä nyt itsestään nolon tekee?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Järkeä ja malttia liikenneratkaisuihin
Kunhan nyt saadaan nykyistä Föliä kehitetyksi nykyisillä teknisillä ratkaisuilla ja tämän PA-kaupungin resursseilla, niin katsotaan asiaa taas 10 vuoden kuluttua uudelleen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Joustavuus maksaa
Kun voi rakentaa sinne tänne ja ratti kääntyy niin helposti, syntyy kallis yhteiskunta. Runkolinjat ja etenkin raitiotie ovat ylläpitokustannuksiltaan kilpailukykyisimmät.

Turha syyttää joukkoliikenteen kehittämistä siitä, että yhdyskuntarakenne on päin honkia. Kyllä se on tämä autoilun jatkuva "edistäminen", joka hommasta tekee kallista.

Kyllä joukkoliikenteestä kannattavaa saa. Mutta sitten se ei enää liiku kuin suurten keskusten välillä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Fölille töitä lisää
Merimasku+ muut asuinpaikat lähtö aamulla 6:40 tai illalla takaisin 16:30.föli vois laajentaa palvelua esim:6:00 jolloin klo7:00 aamu työntekijä t pääsisi töihin ja samalla enemmän vuoroja.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Runkolinjat
Lopetaan ilmaismatkojen käytöt ja tarjotaan joukkoliikenne todellisen tarpeen mukaan!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Epätasa-arvoinen runkolinjasto
"(runkolinjastolla) tarjotaan nykyistä nopeampaa liikennettä ja parempaa palvelua."
- hieno ja ylevä mainoslause, mutta koskee tosiaan vain runkolinjoja. Jokainen turkulainen voi itse tarkistaa kartalta sattuuko asumaan runkolinjan vieressä. Jos ei, niin nopeamman liikenteen ja paremman palvelun voi unohtaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Epätasa-arvoinen runkolinjasto
Vielä vähemmän palvelee yksi ratikkalinja kaikkia kaupunkilaisia tasaisesti, kun koko Föli jää muilta osin seuraavat 20 vuotta täysin kehittymättä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Epätasa-arvoinen runkolinjasto
No ei sen olekaan tarkoistus palvella kaikkia asukkaita. Tuo muun Fölin kehittymättömyys on sitten taas ihan omaa kuvitelmaasi vailla mitään perustetta. Kuten oikeastaan ihan kaikki ratikkaa pelkäävien argumentit.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vaihdot ei suju
Vaihtojen pitää toimia paremmin. Jos matka vaatii vaihtoa, vielä kymmenen viidentoista kilometrin matka kannattaa mennä mennä fillarilla. On nopsemmin perillä. Näin, jos taas ei ole joku keksinyt sulkea joillain ihme markkinoilla Aurajoen rannan pyöräreittiä.

Bussien aikataluihin ei voi luotta. Jo ensimmäisellä pysäkillä torilta lähdön jälkeen bussit on ainakin viisi minuuttia myöhässä. Arvioidut pysäkkiaikatalut ei pidä paikkaansa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Unohtakaa pikaraitiotiet ja superbussit
Mitä sitte jos se maksaa? Meinaatko että kunhan Un eliniän aikana ei rakenneta niin se on pääasia? Lapset tai lapsenlapset sen maksaa kuitenkin.
Rahaa tulee ja menee. Se on elämää. Entäs sitte?
Kerran täällä vaan eletään.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Unohtakaa pikaraitiotiet ja superbussit
Ja velat sekä huikean korkeat verot lapsille ja lastemme lapsille. Niinkö?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.