Nyt puhutaan Turun joukkoliikenteestä – yleisölle vapaa keskustelutilaisuus tiistaina

Ari-Matti Ruuska
Busseja Aurankadun ja Linnankadun kulmassa joulukuussa 2018.
Busseja Aurankadun ja Linnankadun kulmassa joulukuussa 2018.

Turun kaupunginjohtaja Minna Arve (kok) esittää kaupunkiin raitsikkaa. Esitys on maanantaina kaupunginhallituksen hyppysissä, mutta lopullisesti asiasta päättää valtuusto.

Nyt on oikea aika keskustella, miltä raitsikoiden paluu kaupunkiin tuntuisi. Vai olisiko jokin muu joukkoliikennemuoto parempi?

Turun Sanomat järjestää tiistaina 12. helmikuuta yleisölle vapaan keskustelutilaisuuden joukkoliikenteestä. Paikalla ovat kaupunginjohtaja Arven lisäksi kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen sekä vs. kehittämispäällikkö Juha Jokela. Lisäksi paikalla ovat suurimpien valtuustoryhmien edustajat: Olli A. Manni (kok), Niina Ratilainen (vihr), Mika Maaskola (sd) ja Mervi Uusitalo (vas).

Tule kysymään ja kertomaan mielipiteesi virkamiehille ja päättäjille.

Tilaisuus pidetään Linnateatterin Domino-salissa, Puutarhakatu 8, Turku kello 17.00-18.30.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Takamus edellä puuhun
Johtajan mielestä kaupungin yleiskaavatasoinen liikennesuunnittelu kulminoituu kysymykseen, rautapyörä vai kumipyörä.

Eipä ole näkynyt selvityksia liikenteen kehittymisestä, väylien tarpeesta ja tilavarausten mahdollisuuksista ja muista perusasioista. Onko tämä uutta turkulaista suunnittelukulttuuria.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Takamus edellä puuhun
Raiteen varaan voi keskittää paljon enemmän asuntoja ja toimitiloja kuin kumipyörän. Täydennysrakentaminen on edullisempaa ja tuo taloudellisia maankäyttöhyötyjä kaupungille. Asukkaille raiteen varaan rakennettu kaupunki merkitsee sitä, että etäidyydet pysyvät lyhyinä ja työpaikat ja palvelut helpommin savutettavina joukkoliikenteellä.

Havainnollistaen: kaksinivelbussin maksimikapasiteetti jää noin 145 matkustajaan. Raitiovaunu puolestaan voi kuljettaa 265 henkeä ja sitä voi myös pidentää jälkeenpäin. Ero on suuri rakentamisen ja alueseuunnittelun näkökulmasta.

Lisäksi raitiotien voidaan olettaa olevan houkuttelevampi kuin bussin, joten autoinfraan ei tulevaisuudessa tarvita yhtä suuria panostuksia, kuin jos raitiotie jätettäisiin rakentamatta.

Kaupunginjohtajamme on esityksessään oikealla linjalla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Takamus edellä puuhun
Jos oletetaan vähän vähemmän ja ajatellaan järjellä enemmän niin kaikki samat aluesuunnittelun ja kaupunkirakentamisen edut saavutetaan yli kolme kertaa halvemmalla bussijärjestelmällä. Eiköhän seitsemän 145 paikkaista bussia tunnissa riitä ihan mukavasti kun nyt riittää seitsemän satapaikkaistakin mukavasti eikä vielä ole edes poikittaisliikennettä palvelemassa osaa matkustajista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Takamus edellä puuhun
Mihin perustuu olettamus että raitiotie on houkuttelevampi kuin bussi? Raision osalta kaavaillut pysäkit tippuvat kolmeen - ei silloin mikään parane vaan nimenomaan heikkenee. Pysäkeille on entistä pidempi matka ellet satu asumaan sen vieressä. Ratikan hyytyessä loppuu koko liikenne, bussin hajotessa seuraava poimii kyytiin. Hinta aivan järjetön. Tulevaisuuden päätös tässä on se että lapset joilla ei ole osaa eikä arpaa näin idioottimaisen päätöksen teossa maksavat sen kustannukset. Kyllä se on vastuullista juu. Kun kiima on päällä ei mitkään järkisyyt uppoa. Tämän lisäksi meillä on edelleen kumipyörät koska raitiovaunu kulkee vain yhtä linjaa, kuitenkin jokainen joutuu tämän päätöksen maksumiehiksi. Raitiovaunusta unelmoivat, älkää jääkö ummehtumaan menneisyyteen - ne kiskot purettiin aikanaan turusta ihan syystä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Takamus edellä puuhun
"Eipä ole näkynyt selvityksia liikenteen kehittymisestä, väylien tarpeesta ja tilavarausten mahdollisuuksista ja muista perusasioista. Onko tämä uutta turkulaista suunnittelukulttuuria"

Eikö ole näkynyt vai?

Pikaraitiotien ensimmäinen selvitys valmistui vuonna 1992. Seuraava selvitys vuonna 2002. Tämän jälkeen seuraava raportti valmistui vuonna 2009. Yleissuunnitelma valmistui vuonna 2015 yhdessä Tampereen kanssa. Yleissuunnitelman tarkennus valmistui vuonna 2018. Tämän jälkeen on tehty vielä pikaraitiotien yleissuunnitelman tarkennuksen tarkennus.

Esim. viimeisin selvitys tarkennuksineen ja oheismateriaaleineen on laajuudeltaan useita satoja sivuja, ja siinä tutkittu raitiotietä sekä ns. superbusseja Ve0:n ollessa bussien runkoliikenteen kehittäminen, joka tullaan toteuttamaan joka tapauksessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Takamus edellä puuhun
"Raiteen varaan voi keskittää paljon enemmän asuntoja ja toimitiloja kuin kumipyörän."
Ja miksi pitäisi ja missä olisi alue johon rakentaa.

Ole hyvä ja vilkaise Rakennuslaista, mitä siellä yleiskaavasta sanotaan. Luettelemasi "selvitykset", eipä niitä ole näkynyt.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Noniin
Käykää joku kysymässä miksi mielipidetutkimusta on tehty kun sillä ei ole merkitystä.

Kysykää myös miksi vertailukaupunkina käytetään Bergeniä, vaikka bussijärjestelmän valinnut Trondheim muistuttaa enemmän Turkua.

Ennen kaikkea kysykää miksi kaupunkilaiset pistetään maksamaan tuhansia euroja henkilöä kohden, vaikka käyttäjiä ovat ne jotka eivät maksa mitään.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Noniin
Tule Kimmo itse kysymään! Ihan hyvät kysymykset sinulla, joten sinne vaan!

Itse myös toivoin että "joku muu" esittäisi seuraavan ehdotuksen:
Tulevien eduskuntavaalien yhteydessä täytetään äänestämisen yhteydessä kyselylomake johon halutaan vain yksi rasti, "Ratikka kyllä/ei". Hyvin yksinkertaista. Turkulainen tietää muut vaihtoehdot joten niistä ei ole tarpeen edes kysyä. Ainoastaan raideliikentestä tulee kansalaisten saada päättää. Se on niin suuri asia jota ei edes Arve voi vähätellä yli kävelemällä eivätkä puolueet päättää ohi äänestäjien. Lisäksi: Turussa on 40 % kansalaisista jotka eivät edes äänestäneet ja jotka kuitenkin maksavat veronsa tänne. Heillä olisi mahdollisuus äänestää ratikasta vaikka eivät muuten äänestäisi tai saattaisivat jopa innostua äänestämän oikeissa vaaleissakin.

Meillä on kuin tilauksesta tulossa vaalit jossa, nimilistat ovat vaalien takia valmiina ja ainakin 60 prossaa äänestäisi. Näin toimitetulla kyselyllä saataisiin todellinen mielipide sillä kukaan ei voisi antaa esim. tupla/tripla ääntä!

Miettikääpä: Turku olisi ehkä ensimmäinen demokraattinen kaupunki Suomessa jossa näin tärkeässä, pitkälle tulevaisuuteen ja lastemme velkavankeuteen, saisi lopulliset rahoittajat ottaa kantaa. Eikö se olisi fiksumpi ylpeyden aihe kuin pakkoratikka?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Noniin
Turun tapa tai tauti. Toriparkin kannen toteutuksesta kysyttiin ideoita, joita tuli mm. maahanmuuttajanaisten yhdistyksestä. Virkamiestyön lopputulos: Nykyiset kolme kioskia puretaan ja tilalle rakennetaan kolme kioskia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Noniin
Kimmo: "käyttäjiä ovat ne jotka eivät maksa mitään"

Perustelepa Kimmo röyhkeä väitteesi?! Yhtä hyvin minä voin kysyä, miksi minä joudun maksamaan katujen, teiden ja siltojen rakentamisesta kaiken maailman saastuttaville autoilijanturhakkeille, jotka eivät itse maksa mitään vaan elävät leveästi jollain yritystuilla, jotka minä niin ikään joudun kustantamaan?? Ja näillä turhilla kaduilla, teillä ja silloilla tuhotaan minun ulkoilualueeni, ja ne turhien autoilijoiden turhat autot tukkivat kaikki paikat niin että bussit ovat jatkuvasti myöhässä ja työmatkani kestävät yli kaksinkertaisesti tämän takia!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Noniin
Suurin osa uskoakseni haluaa joskus liikkua muutenkin kuin kävellen metsässä ja pysyä myös palvelujen, kuten pelastuslaitoksen ja postin saavutettavissa. Vai tuleeko teille sairaankuljettajat ratikalla torin kautta?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Noniin
Toisena verrokkina käytetään usein Lundia jossa raitioliikenteen pitäisi käynnistyä lähiaikana. Siellä on 115000 asukasta ja tämän perusteella joku kotianalysti päättelee että ratkaisu sopii myös Turkuun.

Lundissa reitin toinen pää on rautatieasemalla, jossa on jo nyt 40000 päivittäistä matkustajaa käyttämässä tulevan reitin varrella olevia pysäkkejä. Mitään oletuksia matkustajamääristä siis ei tarvi tehdä. Lundin järjestelmän hintalappu on reilusti alle 100me. (Halvempi kuin Turun bussivaihtoehto) ja valtio osallistuu isolla kädellä. Mitä ihmeen järkeä on vertailla Turkua tällaisiin kaupunkeihin jossa tarve ratikalle on ilmiselvä, toisin kuin meillä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
@Kitisen Kane
Nimimerkki "Kitisen Kane" ei ole ilmeisesti tutustunut liikenteen rahoitukseen lainkaan Suomessa. Tienpitoon ja rakentamiseen palautuu maksetuista veroista vain 15% - 20% riippuen laskentatavasta.
Yksityisautoilijat maksavat ne tuet joilla Kitisen Kane kavereineen voivat matkustaa puolityhjissä, saastuttavissa busseissa.

Kitisen Kanella on oikeus omiin mielipiteisiin mutta ei omiin faktoihin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ongelma jota ei ole
Onko nykyisessä jokin niin paha puute että täytyy väkisin ujuttaa käärmettä pyssyyn? Nyt on siis ongelma miten fölin rajua bussilinjojen poistamista korvataan! Runkolinjakaavailut ovat jo itsessään täysin älytöntä. Onko normaalia että runkolinjamallin perusteella Turun sisällä bussilla kulkiessa täytyykin kävellä 1/5 (3,5km/pv)? Onko se enää bussikortin hankkimisen arvoista vai haluaako kaupunki sittenkin suosia yksityisautoilua julkisten sijaan? Voihan v*** sanon minä!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ongelma jota ei ole
No esimerkiksi se paha puute, etteivät bussit nykyisellään kulje minkään sortin aikataulussa! Aamubussia saa odotella vartin, kun se on myöhässä, ja sillä myöhästyy jatkobussista, ja taas saa odotella vartin seuraavaa, ja kotimatkalla sama juttu uudestaan. Lisäksi bussit ovat järkyttävän hitaita, kun ne juuttuvat joka välissä yksityisautojen aiheuttamiin ruuhkiin ja tulevat joka risteykseen juuri kun valo on vaihtumassa punaiseksi. Itseltäni kuluu vähintään n. 1,5 tuntia hukkaan joka arkipäivä näiden odottelujen ja hidastelujen takia, laskepa mitä se tekee vuositasolla? Olisiko esimerkiksi tämä kaipaamasi "paha puute"?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ongelma jota ei ole
Tämä myöhästelyongelma olisi helposti korjattavissa bussikaistoilla. Yksityisautot voisivat keskenään seisoskella itse aiheuttamissaan ruuhkissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ongelma jota ei ole
Kane, olen aikatauluista samoilla linjoilla mutta toisaalta, miten ratikka olisi yhtään sen varmempi aikatauluissaan varsinkin talvella?

Myöhästelyihin ovat syyllisiä myös matkustajat. Vasta autossa aletaan kaivamaan maksuvälinettä laukunpohjalta, kuskin kanssa väännetään itsestäänselvyyksistä ym typeryyttä. Tätä ylimääräistä säätämistä on havaittavissa eniten tänne muualta tulleilta. Pitäisi kotiuttaa erikseen joka asiassa. Rahalla ei saa käytöstä!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ongelma jota ei ole
Ratikkaan tulee joka ovelle lippukone, eikä kuskin kanssa asioida. Pysäkkiaika lyhenee merkittävästi, kun sisään ja ulos voi mennä useasta ovesta, eikä tarvitse jonottaa etuovella.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Nyt puhutaan kaupunkirakenteesta
Kaupunkirakenteen tulevaisuuden kuva ratkaisee joukkoliikenneratkaisun. Turun strategiat ovat käytännössä suunniteltu kiskoliikenteelle. Jos kiskoliikennettä ei sitten tulisikaan, on pakko luopua Turun strategioista ja siirtää rakentaminen kehäsuuntaisten teiden varteen.

Joukkoliikenne ei ole kaupungissa irrallinen asia, vaan tärkein kaavoitusta ohjaava komponentti. Niitä ei voi erottaa toisistaan. Jokainen uusi kaupunginosa pitää suunnitella joukkoliikenteen tai sen puutteen mukaan. Kärjistäen, bussille voi rakentaa Patterihaan, raitiotielle Jätkäsaaren, metrolle lähes mitä vaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Nyt puhutaan kaupunkirakenteesta
Häh?! Senkus vaan rakennetaan. Grynderithän sen päättävät, mitä rakennetaan ja miten paljon! Turusta tulee ruma slummighetto, kun ratikka tulee.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Nyt puhutaan kaupunkirakenteesta
Järki käteen - eihän tosta puutu enää kun 'turun tauti' niin olisit voinut saada bingon! muut mainittu jo: grynderi, slummi, ghetto.. aina kun järkevät argumentit ja faktat loppuun niin voi käyttää näitä voimasanoja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Nyt puhutaan kaupunkirakenteesta
Kaupunkistrategia voidaan ihan hyvin suunnitella ilman ratikkakiskoja! Naurettava väite, joka ei tietenkään ole se varsinainen syy. Jos taas syy on että Turku haluaa rakentaa vain tietyn "linjan" reitille, yleisön eli gryndereiden pyynnöstä, niin sekin tulisi ottaa uudelleen syyniin!

Strategia ei ole kiveen hakattu muuta kuin niille gryndereille ja muille haaskoille (puoluepampuille) jotka nyt, Arven esityksen perusteella, hierovat kämmeniään tulevien vuosien arvottomasta arvonnoususta! Eli Kokoomus ja Arve luovat mielikuvan "raideliikenteen varressa olevien asuntojen arvonnoususta". Onko se sopivaa kaupunkistrategiaa turkulaisen veronmaksjan näkökulmasta?

Turun väestö kasvaa n. 2000 h/v. jatkossakin joten mitään suurta ryntäystä täällä ei tulla näkemään. Tästä 2000 henkilöstä ainakin puolet on opiskelijoita, vauvoja ja niitä "tulijoita" jotka ainoastaan kuluttavat verovarojamme! Loput piipahtavat ehkä täällä työkommennuksessa, joten mitään yltiöpäistä muuttovirtaa tänne ei ole! Onko strategia huomioinut sen todellisena vain jonain utopiana 10.000sta vuosittain tulevista?
Meillä on jo pidempään ollut hurja rakennusbuumi ainoastaan kampuksille ja sijoitusasunnoille eikä näistä ole oikein veronmaksajia Turulle jatkossakaan. Keitä ja mitä palvelisi esim. ratikka Varissuolta Raisioon? Eiköhän Varissuolainen mielummin muuttaisi Raisioon jos siellä duunipaikatkin ovat ja päin vastoin?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ratikka
Ei kiitos tänne.Ei niitä enää sekoittamaan liikennettä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ratikka
Heivatkaa ensin ne helkutin henkilöautot huut helkkariin sekoittamasta liikennettä, ja keskustellaan sitten asiasta!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ratikka
Jätä edes välillä autosi kotiin, niin vähennät ruukia, minkä itse pystyt!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ratikka
Kitisen Kane, jos autot häiritsee muuta pois. Mutta kuka korvaa asuntoni arvon alennuksen, kun ratikan sähköjohdot ovat ikkunani alla ja häiritsevät näköalaani. Lisäksi kolina ja rätinä on aika kovaa. Aikoinaan yksi syy muuttooni Hesasta Turkuun oli se, että täällä ei tarvinnut kuunnella niiden kulkua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ratikka
Sekittamaan liikennettä? Yksityisautoilijathan tässä ruuhkia luovat ja sitä kautta julkisten myöhästelyt. Oman auton käyttö tulisi rajata koko keskusta-alueelta pois. Saatte laiskat jo toisen parkkinne torin alle. Käyttäkää sitten myös niitä!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ratikka
millä ne jääkiekkojunnut harkkariin viedään elle autolla
kassi painaa paljon
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kane Kitisee ilman rahaa
Jos henkilöautoilijat lopettaisivat tukemasta Kitisen Kanen puolityhjiä, saastuttavia busseja niin Kanelta loppuisivat rahat bussilippua ostettaessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lehden linja jatkuu
Kaupungin rikkovan ikääntyneen tekniikan lobbausta. Missä ovat persut ja kepu?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Lehden linja jatkuu
Vähemmistössä, kuten kuuluukin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Lehden linja jatkuu
Vanhentuvan? Auto keksitty jo 1800-luvulla...Sähköautot olivat mukana jo autohistorian ensimetreillä. Jo 1830-luvulla, pian sen jälkeen kun Michael Faraday oli keksinyt sähkömoottorin periaatteen, skotlantilainen liikemies Robert Anderson keksi ensimmäisen alkeellisen sähkövaunun. Professori Sibrandus Stratingh kehitti puolestaan Hollannin Groningenissa pienehkön sähköauton vuonna 1835 apulaisensa Christopher Beckerin kanssa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hölömöt
Kansaa ei tässäkään kuunnella kun porvaristo haluaa uudet lelunsa mitä eivät tule kumminkaan käyttämään "köhköh toriparkki köh". Miettikääpä vielä tämänhetkistä tilannetta joukkoliikenne on sekaisin ja myöhässä busikuskit kaahaavat kuin seköpäät... tähän vielä raitsikka päälle, ei hyvä tule.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Nyt puhutaan Turun joukkoliikenteestä
Takapajula hommaa koko raitsikka suunnitelma...Varissuo-Raisio !!! ????
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Haloo
Nykyinen föli toimii loistavasti ei kannata tuhlata rahaa ratikkaan
Ajatelkaa jos kaupungin kapeille kaduille rakenettaisiin kiskot
niin ei siihen sitten muuta mahtuisikaan
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Haloo
Mutta jättämällä oma auto kotiin edes välillä, niin keskustaan tulee tilaa ja hengitysilma paranee :)
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Haloo
Joo niin minä olenkin tehnyt ,kun bussit kulkee 10 min välein ja matka maksaa 1,7e niin ei ole mitään järkeä lähteä omalla autolla kaupunkiin etsimään parkkipaikkaa ja maksamaan maltaita siitä
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Haloo
Föli toimii mainiosti, bussit 10 min välein, eikä maksa edes paljoa. Ei mitään järkeä lisätä kaaokseen vielä ratikkakiskot kaduille, plus iso lasku veronmaksajille. Ei kiitos ratikka ja superbussi! Jotain järkeä tarvisi olla, Turussa on jo monta projektia mennyt rutkasti yli budjetin, emme tarvi uutta laskua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Haloo
Föli on hyvä! Ratikassa Turulla hyvä tilaisuus tehdä taas huono päätös!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Haloo
Minua masentaa, kun joudun varmaan loppuikäni klenkkaamaan ympäri kaupunkia, bussia vaihtaessani. Etenkin nyt talvella se on ollut työn ja tuskan takana. Ja aikaa palaa! Rahaa se on köyhänkin aika.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Keskustellaan, mutta millä edellytyksillä?
Merkillepantavaa on, että raitsikkavaihtoehto kiehtoo varsinkin niitä kansalaispiirejä jotka eivät milloinkaan kustannuspuoleen tule osallistumaan.
Julkispuolen syöttiläät ja erinäiset sluibailijat ovat voimakkaimmin äänessä.
Funikulaari-fiasko 200-kertaisena. Vähintään.

Keskustelutilaisuuteen näyttää tulevan ainakin kolme sosialistipuoluetta mitkä kaikki ovat raitsikkavaihtoehdon takana..

Jos/kun raiteet tulevat, kannattaa asunto hankkia mahdollisimman etäältä raiteita ja asemakeskittymiä mitkä tulevat olemaan tyhjäntoimittajien kansoittamia ja pilaamia viheliäisen slummiutuvia vyöhykkeitä graffiteineen ja neulanvaihtopisteineen.
Pääkaupunkiseudulla kehitys on jo nähtävissä.
Parhaimmat ja siisteimmät kauppakeskuksetkin vailla "notkujia" ovat siellä mihin joukkoliikenne ei yllä.

Järkevintä on muuttaa pois koko velkaantuvasta kaupungista ja jättää tulonsiirtoja palkkoinaan pitävä perustuloväki riitelemään keskenään hupenevista resursseista ja palveluista jotka viimeiseksi toimivat vain "eriytyvissä" lähiöissä.

Huvipuisto tulisi paljon halvemmaksi tehdä.
Ja se olisi jopa hauskempi. Huvipuistoissa raiteet nousevat jopa taivaisiin silmukoita tehden.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Keskustellaan, mutta millä edellytyksillä?
Merkillistä on Kokoomuksen kannatus. Eivätkö he maksa veroja? Tai heidän äänestäjät? Vihreätkään mitään työttömiä ole. Emme elä hippiaikaa enää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Keskustellaan, mutta millä edellytyksillä?
Ajattelen samoin Jh. En kuitenkaan usko että uskottavimmat paikallispoliitikot yhtäkkiä taantuisivat punavihertasolle. Vaalistrategiaa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Keskustellaan, mutta millä edellytyksillä?
Hyvä kommentti "Jh"lta! Juuri sosiaalipolitiikkakin tulee huomioida kaupunkistrategiassa eikä vain luoda mielikuvia skeittailevista 80 v ikivanhuksista tai maailman napana olevasta utopistisesta yliopistokaupungista nimeltään Turku, jossa kukaan ei maksa veroja! Kuka, mitkä ryhmät, ylläpitää kaikkea "ihanaa" strategiaa? Nykyiset masentuneet opiskelijat jotka viihtyvät yliopistojen ja kampuksien "aikuisten päiväkodissa" 40 ikävuoteen saakka? Vanhukset ja maahanmuuttajat jotka ainoat kaupungin keskustaan pieniin yksiöihin tungetut? Vai rikollisliigat, jotka pendelöivät öisin ratikalla?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Keskustellaan, mutta millä edellytyksillä?
Raitiotietä kannattaa eniten nuoret, siis he, jotka sen maksavatkin. Työvuosia edessä ehkä 40, kyllä siinä kuule veroja maksetaan. Ratikikaa vastustavat eniten vanhukset. Ja se perustuu muistoihin menneisyydestä eli tietämättömyyteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.