Luotsi opastaa maista käsin merellä liikkuvan aluksen satamaan – Lakiuudistus mahdollistaa etäluotsauksen kokeilun

Jori Liimatainen
Etämerenkulku kehittyy kovin harppauksin. Joulukuussa merikapteeni Tuumas Mikkola etäohjasi Paraisten ja Nauvon väliä kulkevaa maantielautta Falcoa Turusta käsin lauttarannalta toiselle.
Etämerenkulku kehittyy kovin harppauksin. Joulukuussa merikapteeni Tuumas Mikkola etäohjasi Paraisten ja Nauvon väliä kulkevaa maantielautta Falcoa Turusta käsin lauttarannalta toiselle.

Pekka Hakanen

Suomi mahdollistaa ensimmäisenä maana etäluotsauksen kokeilemisen. Luotsauslakia muutetaan siten, että luotsi voi hoitaa tehtäviään myös aluksen ulkopuolelta. Asian mahdollistama lakimuut...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk maksutta.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 0 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (6)

Vastaa
P
Entä jos ja kun
Miten suu sitten pannaan, kun tekniikka pettää tai joku ulkopuolinen häiritsee yhteyksiä...????? 🤔
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
qliksää?
Vast: Entä jos ja kun
Lentoliikenne on toiminut jo vuosikausia etänä. Kolmiulotteisessa maailmassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ex.master mariner
Vast: Entä jos ja kun
Kyllä miehittämättömiin aluksiin on matkaa, jos katsoo alkuvuoden onnettomuuksia merenkulussa. Vuoden parin ensimmäisen viikon mm. autojen kuljetusalus syttyi palamaan Yhdysvaltain länsirannikolla, 8000 TEU:n konttialus hinattiin palavana Atlantilta Kanadaan, MSC Zoe 19000 TEU:n konttialuksesta putosi mereen n.250 konttia Hollannin rannikolla ja rannikolle tuli siivottavaa 1220 tonnia. Lisäksi pari vaarallisia aineita sisältänyttä kontttia on edelleen hukassa. Pienempiä aluksia Mustalla merellä upposi pari ja 7 merimiestä hukkui.
Tässä miehittämättömien alusten hypetyksessä on sellainen ongelma, ettei avomerellä ole 5g verkkoa eikä sinne sellaista äkkiä tule. Satelliittiyhteydet ovat liian hitaita täysautomaatioon ja häiriö- tai hakkerointialttita. Merenkulku ei ole maantieliikennettä, jossa itseohjautuvuudelle on paremmat edellytykset.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
qliksää?
Vast: Entä jos ja kun
Ex-masterille: Monessako tapauksessa aluksen etäluotsaus oli osallisena/alus oli luotsauksessa näissä onnettomuuksissa?
Kannattaa katsella MiWuLandin meriliikenneosioita. Siellä pienessä lätäkössä kaikki liikkuu etäohjelmoinnilla ilman miehitystä.
Merellä ollaan yleensä nykyään satelliittinavigaation ohjauksessa.
Tämä sama toimii jo melkoisen kauan lentämisessä. Mennään linjoja isoympyrää noudattaen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ex.m.mariner
Vast: Entä jos ja kun
Ei yhdessäkään ollut etäkuotsausta, se on totta. Toinen kysymys sitten onkin miten etänä sammutat konteinerialuspalon, ei taida onnistua. Toisekseen satelliittyhteyksien nopeus ei riitä avomeriliikenteessä aluksen ohjailuun. Isoympyränavigointiin satelliittiohjaus kyllä saadaan riittämään, se ei ole ongelma. Onhan meillä ollut automaattiohjaus suomalaisissakin aluksissa 50-luvulta, ARPA- tutkat 70-luvun lopusta.
Sattuu vain olemaan niin, että liikennetilanteet mm. Tanskan salmissa, Englannin kanaalissa, Gibraltarissa, Bosporin salmessa, Suezin lahdella ja Malakan salmessa tai itäisellä Kiinan merellä ovat sellaisia, ettei niitä aina hallita edes paikan päällä saati tuhansien mailien päästä. Nämä utopiat ovat pääasiassa sellaisten ihmisten aivoituksia, jotka eivät ole nähneet edes Hoburgia eteläpuolelta
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jartsa
Mitäs sitten kun
Merirosvot hieroo pikku kätösiään yhteen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »