Luotsi opastaa maista käsin merellä liikkuvan aluksen satamaan – Lakiuudistus mahdollistaa etäluotsauksen kokeilun

Jori Liimatainen
Etämerenkulku kehittyy kovin harppauksin. Joulukuussa merikapteeni Tuumas Mikkola etäohjasi Paraisten ja Nauvon väliä kulkevaa maantielautta Falcoa Turusta käsin lauttarannalta toiselle.
Etämerenkulku kehittyy kovin harppauksin. Joulukuussa merikapteeni Tuumas Mikkola etäohjasi Paraisten ja Nauvon väliä kulkevaa maantielautta Falcoa Turusta käsin lauttarannalta toiselle.

Pekka Hakanen

Suomi mahdollistaa ensimmäisenä maana etäluotsauksen kokeilemisen. Luotsauslakia muutetaan siten, että luotsi voi hoitaa tehtäviään myös aluksen ulkopuolelta. Asian mahdollistama lakimuut...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa TS Digi
1 kk maksutta.

Tilaan 1 kk 0 €
Olen jo tilaaja
Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Entä jos ja kun
Miten suu sitten pannaan, kun tekniikka pettää tai joku ulkopuolinen häiritsee yhteyksiä...????? 🤔
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Entä jos ja kun
Lentoliikenne on toiminut jo vuosikausia etänä. Kolmiulotteisessa maailmassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Entä jos ja kun
Kyllä miehittämättömiin aluksiin on matkaa, jos katsoo alkuvuoden onnettomuuksia merenkulussa. Vuoden parin ensimmäisen viikon mm. autojen kuljetusalus syttyi palamaan Yhdysvaltain länsirannikolla, 8000 TEU:n konttialus hinattiin palavana Atlantilta Kanadaan, MSC Zoe 19000 TEU:n konttialuksesta putosi mereen n.250 konttia Hollannin rannikolla ja rannikolle tuli siivottavaa 1220 tonnia. Lisäksi pari vaarallisia aineita sisältänyttä kontttia on edelleen hukassa. Pienempiä aluksia Mustalla merellä upposi pari ja 7 merimiestä hukkui.
Tässä miehittämättömien alusten hypetyksessä on sellainen ongelma, ettei avomerellä ole 5g verkkoa eikä sinne sellaista äkkiä tule. Satelliittiyhteydet ovat liian hitaita täysautomaatioon ja häiriö- tai hakkerointialttita. Merenkulku ei ole maantieliikennettä, jossa itseohjautuvuudelle on paremmat edellytykset.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Entä jos ja kun
Ex-masterille: Monessako tapauksessa aluksen etäluotsaus oli osallisena/alus oli luotsauksessa näissä onnettomuuksissa?
Kannattaa katsella MiWuLandin meriliikenneosioita. Siellä pienessä lätäkössä kaikki liikkuu etäohjelmoinnilla ilman miehitystä.
Merellä ollaan yleensä nykyään satelliittinavigaation ohjauksessa.
Tämä sama toimii jo melkoisen kauan lentämisessä. Mennään linjoja isoympyrää noudattaen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Entä jos ja kun
Ei yhdessäkään ollut etäkuotsausta, se on totta. Toinen kysymys sitten onkin miten etänä sammutat konteinerialuspalon, ei taida onnistua. Toisekseen satelliittyhteyksien nopeus ei riitä avomeriliikenteessä aluksen ohjailuun. Isoympyränavigointiin satelliittiohjaus kyllä saadaan riittämään, se ei ole ongelma. Onhan meillä ollut automaattiohjaus suomalaisissakin aluksissa 50-luvulta, ARPA- tutkat 70-luvun lopusta.
Sattuu vain olemaan niin, että liikennetilanteet mm. Tanskan salmissa, Englannin kanaalissa, Gibraltarissa, Bosporin salmessa, Suezin lahdella ja Malakan salmessa tai itäisellä Kiinan merellä ovat sellaisia, ettei niitä aina hallita edes paikan päällä saati tuhansien mailien päästä. Nämä utopiat ovat pääasiassa sellaisten ihmisten aivoituksia, jotka eivät ole nähneet edes Hoburgia eteläpuolelta
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mitäs sitten kun
Merirosvot hieroo pikku kätösiään yhteen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »