Turkulainen Onnimanni Hannonen kehitti Wilmasta pelin – nousi yleisön suosikiksi pelisuunnittelukilpailussa

Visma
Yleisö äänesti turkulaisen Onnimanni Hannosen (oik.) pelin suosikikseen.  Raati valitsi Wilma-pelihaasteen voittajaksi Kuutti Partolan (kesk.), toiseksi sijoittui Sebastian Laitila (vas.)
Yleisö äänesti turkulaisen Onnimanni Hannosen (oik.) pelin suosikikseen. Raati valitsi Wilma-pelihaasteen voittajaksi Kuutti Partolan (kesk.), toiseksi sijoittui Sebastian Laitila (vas.)

Marika Lempää

Turun Kerttulin ICT-lukiossa opiskelevan Onnimanni Hannosen suunnittelema peli WilmaTen nousi yleisön suosikiksi Visman Wilma Goes Gaming -pelisuunnittelukilpailussa.

Koulun ja kodin viestintäjärjestelmä Wilman kehittänyt ohjelmistoyhtiö Visma juhlisti 18 vuotta täyttänyttä järjestelmäänsä pelisuunnittelukilpailulla. Kaikille avoimen kilpailun tavoitteena oli kannustaa nuoria yrittäjyyteen ja innovatiivisuuteen. Kilpailun avulla haluttiin elävöittää Wilmaa ja saada ideoita siihen, millainen peli Wilma olisi.

Visma
WilmaTen on peli, jolla voi harjoitella kymmensormijärjestelmää.
WilmaTen on peli, jolla voi harjoitella kymmensormijärjestelmää.

Onnimanni Hannosen suunnittelemalla WilmaTen -pelillä voi harjoitella kymmensormijärjestelmää. Kilpailun raadin mukaan peli on samalla sekä hyödyllinen että innostava. Pelaajan on kirjoitettava oikein Wilma-sovelluksesta tulevat viestit (sanat) annetussa ajassa. Visman mukaan hieman Tetris-henkinen peli koukutti sekä toimistolla että Vaasan yliopistolla järjestetyssä Vaasa Game Days -tapahtumassa, jossa pelejä esiteltiin ja palkittiin.

– Se on todella fiksusti keksitty peli, todella upea tuotos. Peli oli erittäin suosittu ja koukuttava Vaasa Game Days -pelitapahtumassa. Peli puhutteli kaikkia ikäluokkia, Visman koululiiketoiminnasta vastaava Heini Pensar kehuu yleisön suosikkia.

Visma
Wilma-Warrior pelissä hahmo pyrkii keräämään hyviä tuntimerkintöjä ja taistelemaan huonoja merkintöjä vastaan. Lisäksi peliin on sisällytetty minipelejä, jotka piti selvittää päästäkseen etenemään.
Wilma-Warrior pelissä hahmo pyrkii keräämään hyviä tuntimerkintöjä ja taistelemaan huonoja merkintöjä vastaan. Lisäksi peliin on sisällytetty minipelejä, jotka piti selvittää päästäkseen etenemään.

Kilpailun voitti helsinkiläisen Kuutti Paartolan suunnittelema peli, jossa Wilma-hahmo pyrkii keräämään hyviä tuntimerkintöjä ja taistelemaan huonoja merkintöjä vastaan. Raati arvosti hienosti toteutettua peliä, hauskaa ideaa ja Wilman tuomista esiin kekseliäällä ja monipuolisella tavalla, pelillisyyttä unohtamatta.

Toiseksi sijoittui mobiilipeli Viestinviejä, jonka on suunnitellut vaasalainen Sebastian Laitila. Raati arvosti pelin hienoa toteutusta, sekä Wilman ydintehtävän esiin tuomista pelin keinoin.

Kilpailun voittajat valitsi Visman kokoama asiantuntijaraati. Kilpailussa ensimmäiseksi sijoittunut palkittiin tuhannella eurolla ja toiseksi tullut sai 500 euroa. Yleisön suosikki palkittiin Visman tuotepalkinnoilla.

Visma
Viestinviejä -mobiilipelissä tulee lintua ohjaamalla viedä viestit koulusta koteihin. Pelissä oli raadin mukaan kiteytetty Wilman ydintehtävä viedä tieto koteihin.
Viestinviejä -mobiilipelissä tulee lintua ohjaamalla viedä viestit koulusta koteihin. Pelissä oli raadin mukaan kiteytetty Wilman ydintehtävä viedä tieto koteihin.

Heini Pensarin mukaan vielä ei ole varmaa päätyvätkö pelit kaikkien saataville.

– Haluamme, että yleisö saisi testata pelejä, mutta se jää vielä mietintään, mitä kivaa peleistä voisi kehkeytyä. Kaupalliseen tarkoitukseen pelejä ei kuitenkaan ole tarkoitettu, Pensar sanoo.

Ohjelmistoja ja palveluja tarjoava Visma konserni toimii Pohjois-Euroopan lisäksi Keski- ja Itä-Euroopassa sekä Benelux-maissa. Konsernilla on yli 8000 työntekijää.