Rahtilaivasta pudonnutta puutavaraa laajalti meressä Utön lähellä – korkeat aallot vaikeuttavat havaitsemista

Riitta Salmi

Katariina Norontaus

Länsi-Suomen merivartiosto varoittaa veneilijöitä myrskyssä rahtilaivasta pudonneesta puutavarasta Utön saaren lähettyvillä. Alueella liikuttaessa on noudatettava tarkkaavaisuutta.

Meripelastusjohtaja Anssi Somppi kertoo, että puutavara on pudonnut Itämerellä kulkeneesta rahtilaivasta perjantain myrskyssä. Suomen rannikolle se on ehtinyt etelätuulen painamana sunnuntaiksi.

– Meressä, enimmäkseen Utön eteläpuolella, on laajalla alueella noin 500 mottia kuitupuuta.

Puutavaraa on sekä Utön että sitä ympäröivien luotojen rannoilla.

– Alueella tuulee nyt noin 10 m/s. Uivia puita on vaikea nähdä korkeiden aaltojen seasta, Somppi varoittaa.

Avoimesta ilmansuunnasta ja pohjanmuodoista johtuen etelätuuli painaa Utön lähelle tyypillisesti erityisen suuria aaltoja.

Länsi Suomen merivartiosto nappasi kopterista kuvan kelluvista tukeista.
Länsi Suomen merivartiosto nappasi kopterista kuvan kelluvista tukeista.

Valtaosa tukeista on ajautunut Utön länsi- ja etelärannoille, mutta yksittäisiä tukkeja saattaa kellua myös merialueilla.

– Kukaan ei sitä sieltä kerää pois. Puut uppoavat varmaan lopulta, mutta en osaa sanoa, kauanko siinä kestää.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

kuin lastut lainehilla
Lienevät tarkoitettu Airiston Helmen rakennus- ja uunipuiksi. Vähän outo toinitustapa, mutta käyhän se noinkin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vaarallisia ovat
Päijänteellä pääsi aina välillä tukkeja karkuun lautoista. Puutavaran laadusta ja kosteusprosentista riippuen lopullinen uppoaminen saattaa kestää pitkäänkin. Ikävintä asiassa on se, että vettyessään puu kääntyy pystyasentoon, yläpää on juuri ja juuri pinnassa. Tällaisen uppotukin havaitseminen on käytännössä mahdotonta ennen kun kolahtaa. Sen jälkeen saattaa joutua odottelemaan kymmeniä minuutteja, että puu nousee takaisin pintaan, jos yleensä nousee. Ne pitäisi saada nyt kerättyä pois mahdollisimman tarkkaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vaarallisia ovat
Kuka kerää ja millä rahalla? Merivartioston kalusto sopivaa vaan merirajan vartiointiin. Merivoimilla ehkä jotain kalustoa tommoseen..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vaarallisia ovat
Paikalliset puut käyvät keräämässä siltä osin kuin mahdollista mutta ei niitä kaikkia saada noukittua ikinä. Onneksi veneilykauden alkuun on vielä vajaa puoli vuotta aikaa joskin tarkkana siellä pitää olla niiden jotka liikkuvat talvellakin pienveneellä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Miten on se vastuunkanto?
Miksei muka rahdinkuljettajalla ole vastuuta? Jos lähdetään myrskyssä merelle, niin pitää kantaa seuraukset. Muutenkin rahti pitää olla kunnolla kiinnitetty. Siitä vaan nyt sitten nostamaan!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Miten on se vastuunkanto?
Vastuunkanto tipahti myös mereen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Huolimattomuutta !
Olisiko pudonnut Suomalaisesta vai ulkolaisesta laivasta ? Puutavara on huonosti kiinnitetty , kansilasti ei siirry eikä irtoa . Kiinnitys pitää olla niin , että voidaan vinssillä kansilastin vaijerit kiritetää tarpeen vaatiessa .
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vad fan?
Ihan vaan saaristossa asuvan kaverin puolesta kyselen että onko kyseessä raakapontti- vaiko höylättyä tavaraa.
Ensi kerralla voisi mereen sitten päätyä vaikkapa tuppeensahattua leppää sekä höylättyä haapaa, saunaremontti nimittäin edessä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vad fan?
Ja kestopuuta saa tulla myös, laituri on vielä tekemättä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Miten on se vastuunkanto?
Takavuosina tammonen paatti olisi uponnut miehistöineen. Nykyään kestävät paremmin sivuiskuisen aallokon.
Kun haluaa varmistaa lastin pysymisen vaarunnassa mukana, ei hitsauskaan kestä. Tästä esimerkkeinä joukko runkoja, joista meren slammi on irrottanut kokonaisia levykenttiä muun rungon jäädessä ehjäksi ja kelluvaksi.
Suomen Turussa valmistettiin mennä vuosituhannella alus, joka menetti koko keulansa myrskyssä. Toinen hauska muisto : Silmäähivelevän kaunis risteilyalus tuli myrskystä siro keula pystysuoraan ylöspäin taittuneena kuin nokkiinsa ottanut nirppanokka.
Pikku laskentatehtävä: Yksi kuutiometri vettä painaa noin tonnin. Kun sille annetaan nopeus 10 m/s, mikä on sen kohtaaman levykentän tuennan oltava, että se ei deformoidu? Kun tämä on selvitetty, laitetaan levykentälle nopeudeksi myös 10 m/s. Rakenteen on kestettävä.
Rannikolla outo termi - sininen aalto - tarkoittaa aaltoa, joka on kokonaan vettä ja kaatuu aluksen päälle. Korkeus noin 6-30 metriä. Miten siinä käy? On monta tarinaa ja monta satamaantuloa. Myös monta merelle jäänyttä kertojaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Miten on se vastuunkanto?
Lastin siirtymisen kannalta olennaisinta on 53 jalkaa korkea punavihreä aalto joka dekantroituu teräsvevyn, pompannapin ja kupariprikan kanssa kiihtyvyydellä 12,87m/s2 potenssiin kaksi ja aiheuttaa vertikaalisen ja hyperthermaalisen presession aluksen horisontaaliseen stabiliteettiin. Tämä on tosin segundäärinen argumentti jota urbaanin induviduellin lienee turha spekuloida. Siitä huolimatta seuraava mereen päätyvä lasti saisi olla tuppeensahattua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Miten on se vastuunkanto?
Kiinnostava laskutehtävä mutta jäin miettimään mitä tarkoitat, kun kysyt: "mikä on tuennan oltava"? Tarkoitatko tukirakenteen tyyppiä vai sen mitoitusta? Vai kenties kumpaakin?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Älä heittele kiviä
Kun merellä on hätä viisaat on rannalla
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Älä heittele kiviä
Viisas ei sinne hätään joutuisi...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Puut talteen
Pieni korjaus Mepen lausuntoon ettei kukaan kerää puita pois,saaristolaisille se on kuin toinen joulu kun puutavaraa ui luodoille,keväisin tekevät tukkipartioita ja keräävät puut,ja tietäkseni eräs merivartioasemakin on osaksi rakennettu ajoppuusta suomenlahdella että silleen,
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »