Otkes: Kuopion turmalinja-auto vauhti oli rampilla kova eikä kuski ehtinyt jarruttaa

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) on päässyt selville Kuopion turmabussin liikkeistä ennen onnettomuutta. Onnettomuuden taustalla on useita syitä, Otkes arvioi. Onnettomuus vaati neljä ihmishenkeä.

Neljä ihmistä kuoli ja useita loukkaantui, kun linja-auto kolaroi ja ajautui lopulta junaradalle Kuopiossa elokuussa.
Neljä ihmistä kuoli ja useita loukkaantui, kun linja-auto kolaroi ja ajautui lopulta junaradalle Kuopiossa elokuussa.

Markku Uhari

Kuopion turmalinja-auton vauhti oli ollut liian suuri, kun linja-auto poistui moottoritien rampilta kohtalokkain seurauksin. Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) julkaisi perjantaiaamuna välitiedotteen Kuopion elokuisen liikenneonnettomuuden tutkinnasta. Neljä matkustajaa kuoli ja useita loukkaantui sen jälkeen, kun linja-auto törmäsi risteysalueella ja ajautui lopulta junaradalle elokuun lopussa. Otkes on saanut pääosin selvitettyä turmapäivän tapahtumien kulun. Varsinainen tutkintaraportti valmistuu ensi vuonna.

Elokuun 24:ntenä tapahtuneessa turmassa linja-auto lähestyi ramppia 90 kilometrin tuntinopeudella moottoritieltä, mutta rampilla vauhti oli hidastunut vain vähän. Kuljettaja oli risteysalueelle saapuessaan havahtunut siihen, että hänen vauhtinsa oli liian suuri. Hänen ei onnistunut jarruttaa, joten hän oli kääntänyt rattia voimakkaasti oikealle välttääkseen törmäyksiä. Kääntymistä yrittäessä linja-auton vauhti oli liian kova, jolloin auto törmäsi henkilöautoihin. Itä-Suomen poliisi tiedotti aikanaan, että turmapaikalla linja-auto osui viiteen kaikkiaan autoon. Lopulta linja-auto ajautui junaradan sillan kaiteen läpi ja päätyi ilmalennon päätteeksi junaradalle.

– Nopeus risteysalueella oli vähintään 50 kilometriä tunnissa, mutta kaarrosjäljistä, törmäysjäljistä ja ilmalennon pituudesta päätellen mahdollisesti reilusti enemmän, Otkesin onnettomuustutkintatiedotteessa kerrotaan.

Turma-auton vauhti oli hidastunut ainoastaan rampin ylämäestä, auton sivuluisusta ja törmäyksistä johtuen.

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan turman taustalla oli lukuisia tekijöitä. Turmaramppi oli lyhyt, puusto vaikeutti näkymiä ja kuljettajia opasti hidastamaan ainoastaan yksi taajamamerkki. Lisäksi turma-auton kuljettajan vireystilaa laskivat lukuisat tekijät, muun muassa hänen terveydentilansa ja takana ollut raskas ajo. Autoa kuljetti vuonna 1951 syntynyt ylitorniolainen mies. Poliisi tutkii juttua törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena, törkeänä kuolemantuottamuksena ja törkeänä vammantuottamuksena. Turma-autossa oli kuljettajan lisäksi kaikkiaan 20 matkustajaa. Kyydissä oli Ruotsin Kalixissa asuvia suomalaisia, jotka olivat matkalla Rauhalahden kylpylään.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Mutaman havainto tapahtuma-alueesta
Kävin tapahtumapaikalla noin viikko siitä. Yksi havainto oli linja-auton kulku-uralle jääneet merkit, mm. jonkin metallisen osan raapima ura. Mikä sen on aiheuttanut, selviää tutkinnassa. Toinen on kumista jäänyt pinta samalla alueella. Edelleen, kuten väliraporttikin kertoo, rampilla ei ollut mitään merkkejä rampin pituudesta eikä nopeusrajoituksen pienemisestä. Jos paikkaa ei tunne, ei tule mieleenkään, että moottoritienopeus ei jatkuisi.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mutaman havainto tapahtuma-alueesta
Jaa että oisi luonnollista jatkaa 120km/h jos ei ole esimerkiksi kylttiä joka ilmoittaa että "ramppi, sen jälkeen risteys, hidasta, ajonopeus max.60km/h?"
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mutaman havainto tapahtuma-alueesta
Väliraportti kannattaisi lukea ennen oman typeryyden esille tuontia. Myös oman rajoittuneen matkailun tunnustamista.
1) Kuopion alueen moottoritiellä on suurin sallittu nopeus 100 km/h.
2) Tutkimuslautakunnan väliraportissa on merkintä, että bussi oli ajanut jo moottoritiellä 90 km/h nopeutta.
3) Kun siirrytään väylältä toiselle, siirtymisnopeus määräytyy tapauskohtaisesta ja se osoitetaan nopeusrajoituskilvin.
4) Jopa Suomessa löytyy väylältä toiselle siirtäviä osuuksia, missä nopeuden osoitetaan oleva uudella väylällä olevan suuremman.

Kun kommentoi, olisi suotavaa että olisi edes joskus ollut auton kyydissä. Vielä parempi olisi, että itsellä olisi ajolupa ja auto. Ei tulisi päättömyyksiä sisältäviä kommentteja, kuten tässä nyt kommentoitavassa nimimerkki "Elon Vena" kommentissa on asian laita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mutaman havainto tapahtuma-alueesta
Kiitos asiallisesta selostuksestasi. Amatöörit, jotka tietävät kaiken, voi jättää omaan arvoonsa, joka heille tosi niukkana suodaan. Ei näissä tosiaan tuntumapohjalla voi mennä. On kyse niin karmeasta onnettomuudesta ja vaikkei olisikaan, pitäisi säilyttää arvokkuutensa varsinkin jos onnettomuudessa olleiden omaisia näitä lukee.

Liian usein vaan on itsestäänvarmoja jopa raskaan kaluston kuljettajia, jotka roikkuvat edelläolevan takapuskurissa, ajavat välillä liian lähellä tai välillä kauempana sekä niitä, joiden tilannenopeus on liian suuri muihin ajoneuvoihin nähden. Tästä tyylistä tulee rumaa jälkeä ainakin jossain vaiheessa. Aina pitäisi mennä tunnustellen,etenkin oudoissa paikoissa. Mutta väsymys ja turha kiire pitää jättää pois. Mutta helppohan se on maalta neuvoa vesillä olijoita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mutaman havainto tapahtuma-alueesta
"Jos paikkaa ei tunne, ei tule mieleenkään, että moottoritienopeus ei jatkuisi".

Huh huh. Ajat poistumisramppia moottoritieltä ja ei tule mieleenkään että pitäisi hiljentää? Alkaa meno muistuttaa jenkkilää, mitään ei osaa itse päätellä, kaikesta pitää erikseen olla varoitus ja jos ei ole niin on syytön onnettomuuteen.

Kukka sitä uskoisi että moottoritien ramppi voisi päättyä risteykseen tai tiukkaan mutkaan. Hanat kaakossa vaan. Ja kun tulee kiirus jarruttaa, ei löydy jarrupoljinta. Ehkä sen sijainnista tulisi olla ohje tuulilasissa, nuoli alas "jarrupoljin".
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mutaman havainto tapahtuma-alueesta
Mikolle:
Kuopiosta etelään on moottoritieltä poistumisramppeja. Käyppäs katsastamassa. Vaikkapa ajaisit koko tien päästä päähän ja testaisit ne eri ulosajot ja liittymät. Tulisi paaaljon tietoa lyhyellä tieosuudella.
Ootkos koskaan käynyt ulkomailla? Eestiä ja Ahvenanmaata ei lasketa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mutaman havainto tapahtuma-alueesta
Vaikka tieto olisi kuinka pohjalta (syvältä) pitää varsinkin ammattiautoilijan käsittää, että erkautumiskaistan lopussa voi olla vaikka pakollinen pysähtyminen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mutaman havainto tapahtuma-alueesta
"Vaikka tieto olisi kuinka pohjalta (syvältä) pitää varsinkin ammattiautoilijan käsittää, että erkautumiskaistan lopussa voi olla vaikka pakollinen pysähtyminen."
Se semmoinen ilmoitetaan aina liikennemerkein. Tiellä kulkee suurimmaksi osaksi kuljettajia, jotka eivät ole ammattilaisia.
Toisekseen, onko viisasta aina kuin poistuu moottoritieltä, laskea nopeus niin alas, että siellä rampin päässä pysähtyy automaattisesti turvallisesti? Tätä omituista tapaa jotkut harrastavat hyvin vaarallisissa paikoissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mutaman havainto tapahtuma-alueesta
Kovin oudon väitteen nimimerkki 'Tietopohjalla mennään' tässä esittää: "Jos paikkaa ei tunne, ei tule mieleenkään, että moottoritienopeus ei jatkuisi."
Nyt oli kyseessä kuljettaja jolla oli linja-auton ajoon oikeuttava kortti ja pitkä kokemus. Kyllä siinä pitää tajuta että kun saavutaan kaupunkiin ja erkaannutaan moottoritieltä rampille niin nopeutta pitää pudottaa. Siinähän on myös suuri kauppakeskus ja nykytyylin mukaisesti valtavan korkea mainostorni. Se näkyy hyvin suoraan edessä kun rampille ajaa. Ei kukaan varmaan oleta että Cittarin pihalle tultaisiin moottoritienopeudella. Ei siksikään että rampilla on myös taajamaa osoittava merkki,eli 50 km/h.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mutaman havainto tapahtuma-alueesta
Jo kilometri ennen ramppia on ensimmäinen opastetaulu, jossa Jynkkä, Levänen ja Kolmisoppi ovat valkoisella pohjalla. Valkoinen pohjaväri tarkoittaa, että erkaneva väylä ei ole moottoritietä. Moottoritietä tarkoittava pohjaväri on vihreä. Huonomuistiselle on toinen samanlainen opastetaulu uudestaan 500 metriä ennen ramppia. Rampin alkaessa on vielä kertaalleen opaste valkoisella pohjavärillä, josta viimeistään kolmannella kerralla pitäisi ymmärtää, että on poistumassa moottoritieltä. Rampilla on vielä moottoritien päättymismerkkikin ennen uutisessa mainittua taajamamerkkiä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Mutaman havainto tapahtuma-alueesta
Poistua moottoritieltä tai moottoritie päättyy ei tarkoita moottoritien sallitun nopeuden muuttumista ilman, että siitä erikseen ilmoitetaan nopeuskilvillä. Ajoväylän kategoria ei ole sama kuin ajoväylän sallittu nopeus. Nopeus ilmoitetaan aina liikennemerkillä. Myös moottoritiellä!
Nopeus ilmoitetaan joko numero- tai muuna merkkinä, jolle on säännöstössä asetettu oma ajonopeus.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Mutaman havainto tapahtuma-alueesta
Kumpaa "Hanki sinäkin..." nyt puolustaa, kuljettajaa vai tienpitäjää? Aina syytetään viranomaisia holhoamisesta, jäikö se nyt tekemättä?

Omaisia ei lohduta tieto lain pykälistä, jos kuljettajalla ei ole osaamista tehtävässään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Mutaman havainto tapahtuma-alueesta
"Omaisia ei lohduta tieto lain pykälistä, "
Ehkä, ehkä ei. Ei Estoniankaan 860 uhrin omaisia lohduta onnettomuuden vaikutukset vielä pinnalla oleviin aluksiin. Niissä matkustavia ja matkustavien omaisia kyllä.
Sama juttu on kaikessa tapahtumisessa. Sitä kutsutaan turvallisuuskehitykseksi.
Viranomainen ei liikenteessä holhoa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Mutaman havainto tapahtuma-alueesta
On kyllä aika outoa, jos nopeusrajoitus putoaa kerralla satasesta viiteenkymppiin?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Vast: Mutaman havainto tapahtuma-alueesta
Niitä "outoja" paikkoja on Suomessa melkoinen lauma. Liikennesuunnittelu tietää, että suomalaiset osaavat hillitä menojaan oikealla tavalla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Vast: Mutaman havainto tapahtuma-alueesta
Ajattelepa jos taajamamerkki on lumen peitossa, kaikki ajavat liikennevaloihin 100 kmh. Kukaan ei ymmärrä hidastaa rampista kun kerran ajaa saa satasta.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Vast: Vast: Mutaman havainto tapahtuma-alueesta
Kun liikennemerkki on lumen peitossa, on yleensä talviliikenteen aika ja ajonopeudet sen mukaiset. Keli määrää aina käytettävän ajonopeuden. Kun asian laittaa tarkaksi, silloin on ajoneuvo pystyttävä pysäyttämään puolella näkyvyyden matkalla. Se toinen puoli on varattu sille vastaantulijalle.
Kun taajamamerkki on todistettavasti (!) peitossa syystä tai toisesta, niin menevät tuhatta. Menevät monet muutenkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jaahas
Montakohan vuotta kyseinen liittymä on ollut käytössä?(monta). Montakohan ajoneuvoa ajaa liittymän kautta edelleen päivittäin? Tämä linja-auto on ensimmäinen joka vetäisi vauhdilla kaiteen läpi junanradalle. Ei kukaan ole ihmistä kummempi, kuskin virhe, näitä sattuu. Armahtakaamme.(ei ole sarkasmia).
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Jaahas
"Kuljetin bussia sinistä, kun kaverit alkoivat inistä, ajelet liian hiljaisesti, kauan mun pinnani kesti, mut viimein mä päätin näyttää ja hevosvoimia käyttää...." Näinhän se nuoruuden aikainen suosikki-iskelmä alkoi, ja nyt näyttää, että kuljettaja on ajautunut pitkän reissun lopulla tällaiseen moodiin. Oma vika, kun ajo-olosuhteet ovat absoluuttisen hyvät.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Jaahas
"kenen vastuu" on niin ystävällinen ja perehtyy onnettomuustutkintalautakunnan väliraporttiin. Ja käy ajamassa sen tapahtumapaikan tullen pohjoisesta.
Eipä mulla muuta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tuomiot
Tätä ukkoa ei enää ikinä auton rattiin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »