Tunnin junia Turkuun ja Tampereelle pusketaan eteenpäin – Suomeen halutaan yksi iso työmarkkina-alue

Helsingin, Tampereen ja Turun kaupunkiseudut ovat yhdistettävissä yhdeksi työmarkkina-alueeksi tunnin raideyhteyksillä. Näin arvioidaan tänään julkistetussa Raideliikenne mahdollistaa -selvityksessä.

Tunnin junalla Turkuun ja Tampereelle arvioidaan olevan positiivisia vaikutuksia työssäkäyntiin, talouskasvuun ja ilmastonmuutokseen.
Tunnin junalla Turkuun ja Tampereelle arvioidaan olevan positiivisia vaikutuksia työssäkäyntiin, talouskasvuun ja ilmastonmuutokseen.

Kirsi Turkki

Tunnin pituisesta junayhteydestä Helsinkiin haaveillaan sekä Turussa että Tampereella. Molempien suuntien ratahankkeet mainitaan myös valtion ensi vuoden budjettiesityksessä ja niille on myönnetty suunnittelurahaa. Päätökset nopeista ratayhteyksistä ovat kuitenkin vasta seuraavan hallituksen työlistalla.

Pääkaupunkiseudun kolme kaupunkia, Turku, Tampere ja muun muassa SAK ja EK suosittelevat hallitukselle, että se edistäisi nopeiden junayhteyksien suunnittelua ja toteuttamista Helsingistä Turkuun ja Tampereelle. Lisäksi pitäisi toteuttaa näiden yhteyksien vaatimat lisäkapasiteetti-investoinnit pääkaupunkiseudulla. Vaatimusten tueksi on teetetty selvitys raideliikenteen hyödyistä.

Selvityksen mukaan Turun ja Tampereen lyhyt etäisyys pääkaupunkiseudusta tarjoaa Suomelle ainutlaatuisen mahdollisuuden kehittää Etelä-Suomen kasvukolmiosta kansainvälisesti kiinnostava työmarkkina-alue, joka houkuttelee yrityksiä investoimaan.

Selvityksessä arvioidaan myös, että raideliikenteen hankkeet olisivat tärkeitä Pariisin sopimuksen mukaisten päästötavoitteiden saavuttamiseksi. EU on sitoutunut vähentämään liikenteen päästöjä 40 prosenttia vuoteen 20130 ja Suomi on sitoutunut puolestaan vähentämään liikenteen päästöjä 50 prosenttia vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tilanteeseen. Lisäksi toimiva raideliikenne houkuttelee ihmisiä ja yrityksiä raideliikenteen vaikutusalueelle, mikä muuttaa ihmisten kulkutapoja ilmaston kannalta kestävämmäksi.

Samaa mieltä Raideliikenne mahdollistaa -taustatahojen kanssa on myös liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk).

– Olen pitkälti samaa mieltä tänään julkistetun selvityksen johtopäätöksistä. Nopeita raideyhteyksiä tarvitaan Suomessa työssäkäyntialueiden laajentamiseksi, talouskasvun edistämiseksi ja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

Berner korosti, että nyt olisi selvityksistä päästävä seuraavalle tasolle eli kunnollisiin vaikutusarvioihin ja rahoituksen miettimiseen.

– On selvää, että veronmaksajien rahoilla näitä hankkeita ei toteuteta pitkään aikaan. Jos halutaan nopeuttaa hankkeita, niin on löydettävä uusia rahoitusmalleja.

Bernerin mukaan tarvitaan paljon lisää taustalaskemila, jotta voidaan arvioida, pystyvätkö hankkeet maksamaan itsensä takaisin. Tunnin junayhteyksien hinta Turkuun ja Tampereelle on yhteensä noin 2-3 miljardia euroa.

Esillä ovat olleet niin sanotut hankeyhtiöt, joissa olisi muitakin omistajia kuin valtio, esimerkiksi kunnat ja työeläkeyhtiöt. Työeläkeyhtiöt ovat olleet valmiita investoimaan infraan, jos valtiolla on tarjota järkeviä hankkeita.

Bernerin mukaan Turun ja Tampereen junat eivät välttämättä kilpaile keskenään. Molemmat ovat merkittäviä, mutta nyt tarvitaan aidot vaikutusarviot.

Turun kaupunginjohtaja Minna Arve arvioi, että tunnin junayhteydet tekisivät mahdolliseksi sen, että pääkaupunkiseudun kova kasvu laajenisi muihinkin vahvoihin kaupunkiseutuihin, Turkuun ja Tampereelle.

– Ei pidä ajatella enää kasvukeskuksia, vaan kasvukeskittymiä. Koko Etelä-Suomi voi olla yksi metropolialue, Arve sanoi.

Hän muistutti, että Turun ja Helsingin välinen tunnin junayhteys olisi ensimmäinen uusi ratayhteys, joka Suomessa rakennettaisiin vuosikymmeniin.Se voitaisiin tehdä aivan uudella tavalla digitaalisuutta hyödyntäen.

Raideliikenne mahdollistaa -selvitykseen osallistuivat Elinkeinoelämän Keskusliitto EK, Rakennusliitto, Rakennusteollisuus RT, Suomen ammattiliittojen keskusjärjestö SAK, Suunnittelijoiden ja konsulttitoimistojen liitto SKOL sekä Helsingin, Espoon, Vantaan, Turun ja Tampereen kaupungit. Selvityksen on laatinut konsulttiyhtiö Ramboll.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tuulimyllyjä raiteilla
Kovasti kai taustalla ajatus, että saataisiin työvoimaa (matalapalkka-aloille, joista pula?) pääkaupunkiseudulle Turusta? Nykyisillä lippuhinnoilla mahdottomuus edes keskituloiselle.
VR:n kausilippu lokakuulle Turku - Helsinki Eko- luokassa 392 €, Ekstra- luokassa 509 €, tämän päälle paikallisliikennemaksut tai oman auton kustannukset, jos ei satu asumaan kävelyetäisyydellä asemalta.
Jotta toivo olisi realistinen, tulisi lippujen hintoja laskea tuntuvasti tai työnantajien korottaa palkkoja huomattavasti. Kumpikaan ei tule toteutumaan, eli energiansa voisi keskittää johonkin järkevämpään suunnitelmaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tuulimyllyjä raiteilla
Unohdat hallituksen konstit: kyllä se keksii keinot pakottaa ihmiset hakemaan töitä Hesasta (tai sitten muuttamaan sinne). Jo nyt työssäkäyntialueet ovat huomattavan suuria ja ihmisillä menee liikaa aikaa ja rahaa ihan vain työssä käymiseen, mutta ei auta. Hakea pitää kovasti ja tietenkin myös ottaa vastaan tarjottu työpaikka, vaikka työmatkoihin menisi realistisesti selvästi yli 3 tuntia päivässä ja kustannusten vuoksi työssä käynti olisi kannattamatonta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tuulimyllyjä raiteilla
Työmatkakustannuksilla on ikioma verokohtelunsa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kokonaispäästöt
Miljardihankkeita ja veronkiristyksiä perustellaan jatkuvasti ilmastonmuutoksella, mutta samaan aikaan lentoliikenne kasvaa rajusti verottoman polttoaineen turvin. Siinä samalla melu ja päästöt kasvavat. Ja valtio sen kuin laajentaa Suomen suurinta lentokenttää.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
150 km:n työmatkat pelastavat ympäristön?
Milläköhän yhtälöllä laskettuna lisääntyvät kaupunkienväliset 150-200 km:n työmatkat kaupungin sisäisen työssäkäynnin sijaan hillitsevät ilmastonmuutosta ja supernopeasti kulkeva juna kuluttaa vähemmän energiaa kilometriä kohti kuin nopeasti kulkeva juna?

Ai niin, ihanalla höpöhöpöyhtälöllä, jossa on tähtipölyä ja yksisarvisia, ilmanvastus on nolla, sähkö tuotetaan töpselissä, raskaan infran tekevät ja ylläpitävät helihelikeijut ja välillä käydään Berliinissä pöhisemässä nollaenergisellä lentojunalla, jossa saa valita istuuko eko-luokassa vai ekoeko-luokassa. Ekoeko-luokassa tarjotaan ruoaksi vain kasvisruokaa, ettei matkustaminen vain aiheuttaisi niitä kauheita CO2-päästöjä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: 150 km:n työmatkat pelastavat ympäristön?
Mitkä ovat vaihtoehtoisten kuljetusvälineitten energiatarpeet ja ympäristönkuormitukset?
Montako nyt pääkaupunkiseudulla asuvaa muuttaa kolmioradan alueille?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Junat kulkemaan kolmion jokaisella sivulla
Myös Tampere-Turku -väli kaipaisi nopeampaa ja parempaa junayhteyttä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tunnin juna, vain muutaman kiireillään tärkeilevän takia
Tunnin junia maailmaan jossa jo nyt työ kulkee sähköisesti ilman fyysitä henkilöä. Nassut saa yhteisesti näytille vaikka henkilöt ovat kuka missäkin. Tavara kulkee ilman kuljettajaa. Voi kysyä kenellä turkulaisella tulevassa maailmassa on niin kiire että täytyy päästä tunnissa Helsinkiin. Sen ymmärtää että sieltä täytyy päästä pois, mutta täytyykö se sitten hoitua tunnissa, varsinkin jos itse omalla päätöksellä on persuksensa sinne hilannut.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ongelma on pk-seudulla
Ei tunnin juna ole mahdollinen, ellei Helsinki-Kirkkonummi-välille tehdä jotain radikaalia. ELSA-rata ei juuri tilannetta paranna, mutta rahaa kyllä uppoaa.

Tehokas ratkaisu olisi vetää Pää- ja Rantaradat suoraan Pasilasta Helsinki-Vantaalle ja Rantarata sieltä Lohjan kautta Karjaalle. Karjaa-Kupittaa-väli kun on jo melko hyvässä kunnossa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ongelma on pk-seudulla
Tähän tunnin juna-hankkeeseen liittyy myös espoon kaupunkirata, eli parempi yhteys espoon ja helsingin välille.
Ja tunnin junahan ei edes kirkkonummella poikkea vaan menee lohjan kautta.
Lisäksi koko hankkeen pointti on saada tuplaraiteet tku-hki välille joka sujuvoittaa matkustamista, nyt kun veturi hajoaa välille (näinkin tuppa usein käymään) niin kukaan ei liiku mihinkään.
Lisäksi nykyisen rantarata (mukaanlukien tuo karjaa-kupittaa väli) on rakennettu vanhalle savipatjalle minkä vuoksi nopeuksia joudutaan laskemaan jo melkein taajamanopeuksiin.
Eli lyhyesti, nykyinen linjaus ei toimi ja uusi linjaus on jo suunniteltu nykystandardin mukaiseksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kuka maksaa ja mitäh...
Nopeasti etenevät hankkeet..., niinkö??
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kuka maksaa ja mitäh...
Nopeasti etenevät hankkeet:
Helsinki-Lahti -oikorata,
Helsinki-Lahti -moottoritie,
Helsinki-Turku -moottoritie,
…,
…,
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jahas
Kun junamatka kestää toista tuntia ja päälle kummassakin päässä siirtymät juna-asemalle, puhutaan jopa yli kahden tunnin matka-ajasta per suunta. Kuka haluaa käyttää yli neljä tuntia päivässä työmatkaan? Esim. itse ajan pyörällä töihin, vartin suuntaansa. En näe paljoa järkeä vouhotuksessa että turkulaiset kävisivät vapaaehtoisesti töissä pk-seudulla.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Jahas
"Kuka haluaa käyttää yli neljä tuntia päivässä työmatkaan?" Seisoskele tai lusmuile rautatieasemalla perehtymässä esittämäsi kysymyksen aiheeseen.
Kun turkulainen käy muualla töissä, hän ei vie työpaikkaa toiselta turkulaiselta, mutta tuo net palkkaveronsa kotiin. Eikös olekin näppärää?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Syy
Lippujen hinnoittelu pitää huolen siitä, että ei paljon junalla töissä käynti kannata.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Syy
Turusta halutaan raideliikenneyhteys Uudenkaupungin autotehtaalle. Ai? Että et ole milloinkaan kuullutkaan? No voi voi ressukkaa!
Kansalaisen perustietokirjasta: Verottaja hyväksyy edelleen työmatkakulut vähennyksiksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
työmatkat
Helsingissä 35000..Turussa 13000 ja Tampereella 13000 työtöntä..miksi se kaupungista toiseen kuskaamisella paranee vaikka pääsisi vartissa
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: työmatkat
YLE tutki:
Kun työn kysyntä ja työn tarjonta eivät kohtaa, podetaan sekä työttömyyttä että työvoimapulaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.