Turun satamaan tulee varustamojen yhteisterminaali – tavoitteena luoda ainutlaatuinen merellinen kaupunginosa

Tatu Lertola
Tämä alue avautuu uudelle käytölle, kun Turun matkustajaliikenteen uudet järjestelyt valmistuvat.
Tämä alue avautuu uudelle käytölle, kun Turun matkustajaliikenteen uudet järjestelyt valmistuvat.

Jari Heino

Viking Line Abp:lle ja Tallink Silja Oy:lle on tulossa yhteinen matkustajaterminaali Turun satamaan. Ferry Terminal Turuksi ristitty rakennus nousisi viimeistään vuonna 2024 Siljan nykyisen matkustajaterminaalin paikalle. Viking Linen terminaali voidaan sen jälkeen osoittaa risteilyliikenteen käyttöön.

Yhteisterminaali sisältyy Turun kaupungin, Turun Satama Oy:n sekä Vikingin ja Tallink Siljan neuvottelemaan aiesopimukseen, joka tuodaan Turun kaupunginhallituksen käsittelyyn maanantaina. Tarkempi sopimus olisi vuorossa myöhemmin.

Uusi terminaali tehtäisiin Turun Satama Oy:n omistukseen. Sen hinnaksi on koitumassa 45 miljoonaa euroa. Ratkaisuun sisältyy myös pysäköinti- ja liikennejärjestelyjä. Matkustajasatamaan on tulossa uusi pysäköintitalo. Liikenne ohjattaisiin nykyisen satama-alueen läpi Suikkilantielle.

Ratkaisu avaa uuteen käyttöön etenkin Turun linnan ja Aurajoen välimaaston. Sen tulevaisuudesta päätettäisiin myöhemmin. Tiedotteen mukaan "osapuolten tavoitteena on luoda Turun matkustajasatamaan aivan ainutlaatuinen merellinen kaupunginosa, jossa matkailu- ja tavaraliikenne sekä yritystoiminta ja asuminen kehittyvät yhdessä".

Turun linnan ympäristöä on pidetty eräänä vaihtoehtona uudelle Historian museolle. Myös uusi konserttitalo tarvitsisi hyvän sijoituspaikan, jos sellainen päätetään rakentaa. Esitys uuden konserttitalon selvittämisestäkin lepää yhä kaupunginhallituksen pöydällä.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Auralan paikalle uusi konserttitalo!
Auralan vanhat rakennukset Satakunnansillan vieressä olisi upea paikka uudelle konserttitalolle!

Siihen olisi hyvät yhteydet linja-autoilla ja jopa junnilla.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Auralan paikalle uusi konserttitalo!
Ilmeisesti nanosekunti on riittävän pitkä aikamääre "pitkälle pohdinnalle"?
Et selvästikään ole koskaan käynyt Konserttitalossa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Auralan paikalle uusi konserttitalo!
Syrjäinen pelto artukaisissa on myös loistava kohde monitoimihallille, maakin on niin halpaa. Vieressä junaraide ja maantie, mikä voisikaan mennä pieleen...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sopiva malli
Eikö järjen käyttäminen ole ollut kiellettyä Turussa jo vuosikymmenet? Nyt rikotaan sitä kieltoa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turun sataman matkustajaterminaali pitää siirtää muualle
Nyt matkustajaterminaali ja asianomaiset toiminnot pitää vihdoin siirtää muualle rumentamasta ja pilaamasta kaupunkialuetta kuten vaikkapa Pansioon niinkuin satamakapteeni evp. viisaasti ehdotti Turun Sanomissa tällä viikolla. Matkustaja-alusten savupilvet niiden lähtiessä Turun satamasta eivät myöskään enää saastuttaisi kaupunki-ilmaa kuten ei tekisi sataman autoliikennekään samoin ei tarvittaisi väylän ruoppausta, josta tulevat läjitysmassat pilaavat merkittävästi Airistoa. Paljonkohan muuten lähtee pohjasta maan mukana liukoista forsforia liikkeelle ruppausmassojen mukana, fosfori kun on maapartikkeleihin sitoutuneena normaalisti.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Turun sataman matkustajaterminaali pitää siirtää muualle
Itse asiassa aivan loistava ajatus, sillä Pansioon rakennettiin asfalttikenttää vallan runsaasti ja sataman-jokisuun alue siistiytyisi rumista rakennuksista. Alueen uusrakentaminen ei saisi olla gryndereiden, eikä poliitikkojen käsissä, koska sitten saamme taas sutta ja sekundaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Turun sataman matkustajaterminaali pitää siirtää muualle
Asia on monitahoinen. Ymmärrän kyllä tuon rumentamisen näkökulman. Laivaliikenne tuo Turulle paljon tuloja, tuhansien ihmisten elanto riippuu siitä. Niillä tuloilla rahoitetaan myös kaupungin ja valtion menoja. Matkustajien näkökulmasta on hienoa, että laivat saapuvat kaupunkiin, nähtävyyksien lähelle eikä korpeen. Voisihan terminaali olla kauniskin. Isoin ongelma nykyisin on Linnanaukon ruuhka. Liikennejärjestelyt ovat naurettavan huonot. Laivaa ekologisempaa kulkuneuvoa ei ole vielä kehitetty, vaikka toki niistäkin päästöjä tulee. Laivaliikenne varsinkin Itämerellä joutuu noudattamaan maailman tiukimpia ympäristösäädöksiä ja maksamaan suurimpia veroja. Jos laivaliikennettä ei olisi säästyttäisiin Turun Satama Oy:n ja meriliikenteen kustantamasta ruoppauksesta, mikä lisää sataman ja väylien syvyyttä luoden haittoja, mutta myös etuja alueen meren eläville, mutta ilman laivoja joutuisimme tuomaan tavarat maanteitse tai lentäen. Tämä olisi kohtalokasta luonnolle ja ilmastolle, päästöt kasvaisi moninkertaisiksi. Kaikkialla maailmassa satamissa joudutaan ruoppaamaan, jotta laivat pääsisivät kulkemaan. Laivojen siirto ei toisi näin mitään hyötyä. Turun Satamassa käy niin vähän laivoja, että kaupungin ilmalle niillä ei ole juurikaan merkitystä toisin kuin autoliikenteellä, teollisuudella, tupakoinnilla ja savulla. Sataman ruoppauskin on niin pienimuotoista, että sillä ei ole varsinkaan fosforin kannalta merkitystä kun siinä ei juurikaan kasva fosforia sitovaa ja happea luovaa kasvillisuutta. Maanviljely on ravinteiden suurin lähde Itämereen. Me tuemme maanviljelyä verorahoilla toisin kuin laivaliikennettä, vaikka maanviljely aiheuttaa suurta tuhoa. Pidän kotimaisesta ruuasta, mutta ravinteiden valumisesta/saastuttamisesta pitäisi verottaa niitä, jotka sen aiheuttaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Turun sataman matkustajaterminaali pitää siirtää muualle
Laivaliikennettä tuetaan huomattavasti verovaroin. Polttoaineveroja ei laivoilta lainkaan peritä, eikä alvejakaan isolta osin. Verotuet laivoille ovat aika monta sataa miljoonaa euroa vuodessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vanhoja muistellen
Kun Slija Linen terminaali taannoin alkoi valmistua, yhtiön edesmennyt johtaja Nils Wetterstein oli tyytyväinen. Olihan valmistuva terminaali huippumoderni ja melko tyylikäs rakennus.

Kun hieman myöhemmin kävi selväksi, että Viking Linelle oli myönnetty lupa rakentaa oma terminaalinsa melko lähelle Siljan upouutta terminaalia, Wetterstein ilmaisi muutamille ystävilleen katkeruutensa hänen selkänsä takana neuvotellusta sopimuksesta, koska Viking Linen terminaalin ehdot olivat huomattavan suosiolliset varustamolle. Asiaa ei paljoa auttanut sekään, että tämä toinen terminaali muistutti lähinnä kenkälaatikkoa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vanhoja muistellen
Mielestäni nuo molemmat terminaalit ovat kyllä komeita rakennuksia, sääli, jos toinen nyt puretaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vanhoja muistellen
Joo mutta se alkuperäinen viikkarin pelihalli, jota karhu varmaan tarkoitti...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
satamajärjestelyt
Voi, voi. Se entisen satama"johtajan" ajatus matkustusliikenteen siirtämisestä Pansioon on todella hyvä. Tavaraliikenne kaikki Naantalin satamaan. Nykyisten matkustajaterminaalien paikkeille olisi hienoa rakentaa muuta hyödyllistä esim. asuntoja maksukykyisille.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Terminaali
Pansioon
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Terminaali
Eikö samantien Naantaliin, siellä terminaali jo valmiina ja vanhat diana2 aikaset putketkin lienee vielä paikoillaan?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Risteysmies
Jospa se liikennekin satamasta poispäin ja satamaan saataisiin toimimaan, koska se on neljästi päivässä ihan tuskaa yrittää selvitä siitä Linnan risteyksestä, ja nerokkaasti myös junanradan ylitys on kahdesti. Ihan ku joku raisiolainen ois suunnitellu tuon. :P
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Risteysmies
Kyllä se liikenne toimii nytkin. Kaikki eivät vain osaa ajaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hyvä hyvä
Kuulostaa ihan hyvältä. Entäs sitten se tavarasatama, siitä ei mainittu mitään. Se se vasta maiseman rumentaja muovihalleineen on. Siirretään se sinne Pernon puolelle. Näin olen kommentoinut jo 2029-seminaarista lähtien.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pansioon?
Eikö tuota matkustajaliikennettä kannattaisi siirtää kokonaisuudessaan vaikka Pansioon, ei tarvitsisis tuoda sitä autoliikennettä keskelle kaupungia, ja linnan ympäristö voitaisiin otaa paremmin kaupunkilaisten käyttöön.
Jos jossain vaiheessa vielä tavaraliikenteenkin saisi siirrettyä muualle, niin sen vanhan Ruissalo-yhteyden Kanavaniemestä Ruissalon telakan tuntumaan voisi rakentaa takaisin. Risteilyalussatama voisi silti olla joen alajuoksulla, jos välttämättä halutaan, mutta nykysataman tilalle voisi tehdä esim. pienvenesataman.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Asiallinen hanke
Nyt ovat taas nimimerkkien takana liikkeellä ihmiset, jotka sanovat ei kaikelle kaupungin hankkeille ihan vain periaattesta,
Varustamoiden ja kaupungin yhteistyö on sinänsä arvokasta. Pansioon tulevat matkailijat varmaan (v)ihastuisivat kotikaupunkiimme lopullisesti jo matkalla teollisuusalueen läpi ajaessaan.

Linnan ja joen välinen alue pyhitettäköön kulttuurille ja puistoksi.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.