Uutiset

Haaksirikkoutuneen Park Victoryn pelastusvene lähti liikkeelle 60 vuoden jälkeen

Hannu Rautanen
Ruostunut pelastusvene saatiin nostettua onnistuneesti tien viereen odottamaan säilöön viemistä.
Ruostunut pelastusvene saatiin nostettua onnistuneesti tien viereen odottamaan säilöön viemistä.

Yhdysvaltaisen rahtilaiva S/S Park Victoryn pelastusvene saatiin perjantaina nostettua Ala-Lemun rannasta. Noin 60 vuotta sijoillaan maannutta venettä yritettiin nostaa torstaina tuloksetta, sillä läpiruostunut vene ei pysynyt operaatiossa kasassa.

Vuonna 1947 haaksirikkoutuneen rahtilaivan pelastusvene oli kadoksissa, kunnes kaarinalainen historiaharrastaja Hannu Rautanen löysi puolitoista vuotta sitten.

Rautanen kertoo, että kahdeksanmetrinen vene saatiin nostettua kaivinkoneella perjantaina aamupäivällä.

– Liinat laitettiin veneen ympärille ja puulauta tueksi sen sisälle. Kaivinkone siirsi sen rannalta läheisen mäen päälle tien viereen odottamaan säilöön kuljettamista, Rautiainen kertoo päivän tapahtumista.

Maanantaina vene viedään Oriketoon sisätiloihin säilöön, jonka jälkeen sen tulevaisuutta pohditaan tarkemmin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Siellä osaavat henkilöt katsovat voidaanko se entisöidä ja onko hitsaus ja korjaus mahdollista. Veneen keula on vielä hyvässä kunnossa, joten siitä voidaan vaikka entisöidä puolet, Rautanen pohtii.

Toiveena on, että pelastusvene saataisiin esille museoon. Rautanen toteaa, että se on meriliikenteen historian kannalta mielenkiintoinen löydös ja osa haaksirikon tarinaa.

Alkuperäiset omistajat ovat olleet kiinnostuneita veneestä, mutta Rautanen epäilee että se kuljetettaisiin Yhdysvaltoihin.

– Sen verran huonossa kunnossa se on.

Rautanen on saanut muutamia yhteydenottoja veneen historiaan liittyen, sen jälkeen kun Turun Sanomat julkaisi jutun ensimmäisestä nosto-operaatiosta. (TS 8.6.)

Aiempien tietojen mukaan vene oli 1950-luvulla paikallisen pirtun salakuljettajan Santun käytössä. Pirtuveneenä sitä ei kuitenkaan välttämättä käytetty.

– Se ei kuulemma ollut tarpeeksi nopea vene lähteä poliiseja karkuun. Varmaksi sitä ei voida tietää, Rautanen kertoo.

Lue myös: Haaksirikkoutuneen rahtilaivan pelastusvene katosi 60 vuodeksi, torstaina sitä yritettiin nostaa Ala-Lemun rannasta (TS+)

Turun Sanomien yli kymmenen vuotta sitten tehdyssä jutussa Tenho Lindell, Olavi Lehtinen, Viljo Lehtinen, Heikki Jalava, Armas Kesäläinen ja Keijo Salonen muistelevat jouluyön tapahtumia, jolloin amerikkalainen rahtilaiva Park Victory upposi Utön edustalla:

Alokkaiden ikimuistoinen jouluyö Utön linnakkeella (TS 23.12.2007)

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Pelastusvenettä yritettiin nostaa torstaina 8. kesäkuuta:

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Antti
Ei entisöintiä
Ei kannata entisöidä. On mielenkiintoisempi autenttisessa kunnossa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Z.Z.Zalolainen
Pelastusveneen pelastus
Ei tuosta mitään tule. On saanut ruostua kosteana liian kauan. Korkeintaan jos haluaa ottaa mitat ja tehdä uuden niin sitten voi saada näyttelyyn.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.